| Forfatter |
|
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
40 VAC Dual Rail???
Teoretisk max ved 40VAC trafo volt = 5A / 8Ohm = 200WRMS ... Realistisk set ligger det omkring 160 WRMS...
Teoretisk max v. 40VDC Dual Rail = 28VAC = 3,5A / 8 Ohm = 98 WRMS - realistisk set omkring 85WRMS...
De standardleverede kasser med 42VAC Dual Rail måler i en lab-opstilling ca. 192WRMS / 8 Ohm på en 225VAC stabil forsyning...
Men stadig, hvilken version modul...??? - det er det mest kritiske, fx. er 2.0 modulerne byttet til nyere da de ikke duede, V1.xx modulerne med ekstern Gate Drive var meget kritiske med kvalitet'en af Gate Drive forsyningen. Stadig har jeg bygget og testet ekstremt meget med alle modellerne, selvfølgelig for at finde fejl, ligeledes fordi man er røvsnysgerrig. 2.xx moduler modificeret til Low Noise ku ikke levere fuldt sving af forskellige årsager, derfor blev mod'et fjernet fra siden i sin tid.
Billeder forøvrigt af en prof opbygget pulse..:
( CRAP... - det er sgu for længe siden jeg har lagt billeder ind, hvordan gør man det nu??? )
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden der går personfnidder i den vil jeg lige komme med mit besyv.
Jeg har haft Zap 2.2SE og 2.3SE og det er en rigtig god forstærker. Jeg er overbevist om at der er masser af effekt i den (om det er 150, 200 eller 250 er altså totalt li'gyldigt set ud fra et HIFI synspunkt).
De skal helst have en 800-1000W trafo, og personligt ville jeg ikke bruge mere end +-65V og derved få 200W ud af den. Du kan helt sikkert ikke høre om du har 200 eller 400 watt til rådighed, og der er ingen grund til at strække modulerne til deres maximale medmindre du skal bruge dem til at svejse med. Så med en velkonstrueret 800W lineær strømforsyning, med 2*10000uF (gerne slitfoil eller BHC) samt 2 moduler er du godt kørende.
Idag bruger jeg ikke længere min zap 2.3SE, den spiller ikke helt lige så godt som min Accuphase P-300, men til de priser de går for på brugtmarked mener jeg det er en sikker vinder
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha du skal sælge noget. Den omtalte model var 2.2 og den kompetente fandt selv en løsning så forsyningen til indgangen ikke længere dykkede. I øvrigt kan jeg sige at hans moddede model lyder bedre end hvilken som helst anden digiamp.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen personfnidder jeg har all mulig respekt for EEK Lars.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder til at passe godt med at nogen mener at Hypex er mere velegnet for den uerfarne, om det passer ved jeg ikke
|
| Til top |
|
| |
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft Zappulse men er nu gået over til Hypex.
Grundlæggende er de begge gode moduler, men jeg var ikke i tvivl om at det var et skridt fremad at skifte til Hypex.
Hypex lyden er mere musikalsk, har mere ro over lydbilledet og mindre fnidder i de høje frekvenser. Desuden havde zappulse modulerne en svag hyletone og susen (ud af højtaleren). det problem har Hypex modulerne ikke.
Uanset hvad du vælger skal du være opmærksom på forsyningen, begge moduler er følsommme overfor kvaliteten af forsyningen. personligt fik jeg det bedste resultat ved at bruge en stor trafo (over 600VA til stereo), 100nf pover sekundær viklingerne, dobbelt ensretning med afkoble med omkring 47nf over alle dioderne, gode lytter (60000uf til stereo vil nok være min minumums anbefaling), 47nf afkobling af lytterne på DC siden, bleeder modstand for at få forsyningen afladet hurtigt når den er slukket.
Held og lykke med det.
P.S. angående hvad der er lettest at arbejde med så vil jeg også sige Hypex modulerne er lettest at gå til, primært pga. der er terminaler på printet så ledningerne skal ikke loddes på printet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Aha du skal sælge noget. Den omtalte model var 2.2 og den kompetente fandt selv en løsning så forsyningen til indgangen ikke længere dykkede. I øvrigt kan jeg sige at hans moddede model lyder bedre end hvilken som helst anden digiamp. |
|
|
aaerh... - Salg af LC Audio har jeg ikke noget med at gøre...!! - Jeg roder kun med teknikken...!!!
Det sjove er med en del af D-modulerne, Hypex, NCD og LC Audio, de er alle gode, men det er _meget_ forskelligt hvordan de passer til det udstyr de bliver koblet på. Af logiske årsager har jeg mest voldtestet på LC Audio, har ne håndfuld NCD'er liggende, men har ikke haft tid til at bygge med dem endnu. - Har ikke hørt noget ICE-Power baseret spille ordentligt... ( Endnu??? )
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
|
.... Desuden havde zappulse modulerne en svag hyletone og susen (ud af højtaleren). det problem har Hypex modulerne ikke.
|
|
|
Har selv 2.3 se som jeg på et tidspunkt fik narret Gert fra LC til at samle for mig, efter jeg selv havde prøvet at klatte lidt med loddekolben. Jeg kan kun sige at det var en hel ny forstærker jeg fik hjem. Der er kommet "sort baggrund" og lyden er på alle måder klasser bedre end det jeg selv havde frembragt. Jeg tror egentlg ikke at LC modulerne er svære, men der skal altså bare en smule kompetence til på lodning samt omtanke med kabeltræk.
Hvis du har mulighed for det så prøv at finde nogle i forummet der har dem spillende og tag en lytter. Mine spiller sammen med et sæt Optimo'er med SS Ringe i toppen. Jeg syntes de har en dejlig letflydende lyd med masser af luft - uden at virke skingre.
Dette skal ikke være en reklame for LC's moduler men kun lige et lille "hint" om, at samlingen af skidtet har altså meget stor betydning for lyden. Om det også er det der var gældende for Jonn Ravn's konstruktion kan jeg selvfølgelig ikke vide.
|
| Til top |
|
| |
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe: Da jeg er uddannet elektronikfagtekniker skulle jeg nok mene at jeg ved hvordan jeg svinger en loddkolbe......og erfaring har da også lært mig hvilken ende der er den varme .
Det er fuldstændigt rigtigt at PWM forstærkere er følsomme over for hvordan de er samlet..... men det er alle effektforstærkere jo til en hvis grad.
Det var bestemt heller ikke meningen at det jeg skrev skal forståes som at jeg syntes Zappulse modulerne er noget skidt, slet ikke! Jeg syntes Zappulse modulerne lyder rigtigt godt og jeg var meget glade for mine (som jeg faktiske stadig bruger i mine subwoofere).
Det sagt så syntes jeg stadig at hypex modulernes lyd er bedre end Zappulse modulernes. Men det er jo bare min personlige holdning, husk altid det er dine egen erfaringer/lyd idealer og kun dine der tæller i dit lytterum.
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
|
Fimpe: Da jeg er uddannet elektronikfagtekniker skulle jeg nok mene at jeg ved hvordan jeg svinger en loddkolbe......og erfaring har da også lært mig hvilken ende der er den varme .
|
|
|
Okay, godt så 
Nu skrev jeg jo også at det var en parameter der ikke måtte undervurderes. Zappulsen er jo egentlig rimelig enkel at bygge med udførlige vejledninger, når man som jeg bruger standard komponenter.
Jeg mener egentlig at havde overholdt byggevejledningen bl.a. med korte kraftige ledninger de rigtige steder o.s.v. men stadig var der en stor forskel. Modulerne blev monteret i andet kabinet og der blev "vist nok" skiftet noget i strømforsyningen der nu trækker 4 moduler. Det kan jo også være det der gjorde noget.
Men min konklusion er/var bare at hører man en selvbygger konstruktion der måske ikke er samlet optimalt, kan der være stor forskel på lyden på de samme moduler.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quote Fimpe:
"Men min konklusion er/var bare at hører man en selvbygger konstruktion der måske ikke er samlet optimalt, kan der være stor forskel på lyden på de samme moduler. "
Som med enhver forstærker bliver de monteret forskelligt vil der sandsynligvis være forskelle, små eller store, uanset om samlingen er optimal eller ej
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 24 November 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg tilbage  Jeg har haft nogle lange arbejdsdage (stadig flere at komme  ) også i weekenderne. Efter hvad jeg kan se, og hvad i hver især mener, er at zappulse en god pwm forstærker til den pris. Det stemmer overens med hvad jeg selv havde forstået  Om det så kan blive mindre godt hvis det var en elefant der skulle styre lodekolben skal jeg så ikke kunne sige.  Men jeg har haft snakket med Torben Bech om Hypex og er gået over til Hypex. (Sorry Lars   ) Min nye plan vil bl.a. indebære 2 stk. UCD700 moduler, samt 122.800 uF (12 stks. 4700 uF/80V pr. kanal) og måske 1 x 1200va trafo / 2 x 600va trafoer.  Han fik trævlet mine tråde op  Tak Torben  Nu er der snart løn  så kan jeg måske komme videre med projektet __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg tilbage med nogle design ideer.  Sådan vil fronten og toppen komme til at se ud hvis alt går som det skal. Lyset vil ændre sig alt efter hvilken volumen jeg vælger (på forstærkeren), hvilket ikke alle syntes skal befinde sig på et effektrin.  Endnu et billede.  Og et til.   Igen igen.  Og lur om der ikke lige var et til. Kom med nogle spørgsmål... hvis i da har nogle?! billeder rettet af witzel
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
Gonz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det åbenlyse spørgsmål 
Hvilke materialer skal kabinettet fremstilles af ??????
|
| Til top |
|
| |
Gonz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups glemte helt at kommentere dit valg af Hypex moduler  Jeg har selv bygget med flere forskellige Zappulse versioner og har haft lidt problemer hist og her ! Hvoraf flere sikkert har været selvforskyldt pga manglende indsigt og kunnen.Har dog været med til at samle en kammarats Hypex og det var stort set plug & play . Den spiller bare derudaf og ingen mislyde eller andre unoder. jeg ville helt sikkert selv, idag vælge Hypex pga de er så nemme at samle. Hvad lyden angår er det helt sikkert en smagssag, hvilken man foretrækker. Men til prisen lyder de alle kanon !
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt du spørger..  Alså, jeg har adgang til mange slags metaller, så jeg havde tænkt mig en tynd stålplade på 3 - 4 mm som vil blive bukket eller svejset mm. Til låget vil jeg bruge tonet plexiglas. UDC700 modulerne skal nok vendes på hovedt eller på siden for at få heatsinken i kontakt med kabinettet... om kabinettel vil give køling nok til moduler i den størrelse, må jeg lige have regnet mig frem til.. eller må jeg kavde fat i nogle heatsinks til siden af kabinettet.
Gonz skrev:
Ok det åbenlyse spørgsmål 
Hvilke materialer skal kabinettet fremstilles af ??????
|
|
|
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonz skrev:
Ups glemte helt at kommentere dit valg af Hypex moduler 
Jeg har selv bygget med flere forskellige Zappulse versioner og har haft lidt problemer hist og her ! Hvoraf flere sikkert har været selvforskyldt pga manglende indsigt og kunnen.Har dog været med til at samle en kammarats Hypex og det var stort set plug & play . Den spiller bare derudaf og ingen mislyde eller andre unoder. jeg ville helt sikkert selv, idag vælge Hypex pga de er så nemme at samle. Hvad lyden angår er det helt sikkert en smagssag, hvilken man foretrækker. Men til prisen lyder de alle kanon !
|
|
|
Ja, jeg ville havde valgt Zapperne hvis ikke jeg havde fået et godt tilbud af Torben. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Gonz skrev:
Ups glemte helt at kommentere dit valg af Hypex moduler 
Jeg har selv bygget med flere forskellige Zappulse versioner og har haft lidt problemer hist og her ! Hvoraf flere sikkert har været selvforskyldt pga manglende indsigt og kunnen.Har dog været med til at samle en kammarats Hypex og det var stort set plug & play . Den spiller bare derudaf og ingen mislyde eller andre unoder. jeg ville helt sikkert selv, idag vælge Hypex pga de er så nemme at samle. Hvad lyden angår er det helt sikkert en smagssag, hvilken man foretrækker. Men til prisen lyder de alle kanon !
|
|
|
Ja, jeg ville havde valgt Zapperne hvis ikke jeg havde fået et godt tilbud af Torben.
|
|
|
Now we're talking... *SSS
Jeg har faktisk aldrig rigtig leget med UCD700'erne, kun med ZapPulse'erne - Har en håndfuld NCD'er liggende i skuffen jeg skal rode med engang - måske mellem jul og nytår
Hvad er prisen på UCD'erne - og må man spørge prisen på tilbuddet?? - Man er vel nysgerrig, måske man skal til at lege med dem osse - first time for everything...!!
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Now we're talking... *SSS
Jeg har faktisk aldrig rigtig leget med UCD700'erne, kun med ZapPulse'erne - Har en håndfuld NCD'er liggende i skuffen jeg skal rode med engang - måske mellem jul og nytår
Hvad er prisen på UCD'erne - og må man spørge prisen på tilbuddet?? - Man er vel nysgerrig, måske man skal til at lege med dem osse - first time for everything...!!
Lars / Viborg [/QUOTE] 2 stks. for 2700 kr. ubrugte, så det må siges at være en fornem pris  Ellers er det 4200 kr. for 2 stk måske lidt mere endda. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
NillerViborg skrev:
Diamagnetic skrev:
| Aha du skal sælge noget. Den omtalte model var 2.2 og den kompetente fandt selv en løsning så forsyningen til indgangen ikke længere dykkede. I øvrigt kan jeg sige at hans moddede model lyder bedre end hvilken som helst anden digiamp. |
|
|
aaerh... - Salg af LC Audio har jeg ikke noget med at gøre...!! - Jeg roder kun med teknikken...!!!
Det sjove er med en del af D-modulerne, Hypex, NCD og LC Audio, de er alle gode, men det er _meget_ forskelligt hvordan de passer til det udstyr de bliver koblet på. Af logiske årsager har jeg mest voldtestet på LC Audio, har ne håndfuld NCD'er liggende, men har ikke haft tid til at bygge med dem endnu. - Har ikke hørt noget ICE-Power baseret spille ordentligt... ( Endnu??? )
Lars / Viborg |
|
|
Det var reenberg jeg hentydede til. Og jeg vil give dig ret Icepower er det absolut værste.
|
| Til top |
|
| |