| Forfatter |
|
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 06 Februar 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Der er noget jeg ikke forstår her. Hvordan kan softstart nedbringe opvarmingstiden? Jeg har softstart og ikke desto mindre støjer mine trafoer. Jeg overgår nu til at få dem indstøbt. Det er effektivt. |
|
|
- Prøv at løsne dem. Der er stor sandsynlighed for at du kan nedbringe mekanisk trafostøj hvis de ikke er spændt så hårdt.
Mhp. Opvarmning..:
Hvis du bare knalder fuldt liv i trafo'en, og du ikke er så heldig at tænde precis i en nulgennemgang, sker der det, at du får givet kernen en lille smule magnetisk offset, og den tager noed tid at forsvinde igen af sig selv, hvorimod med en softstart bliver kernen ikke voldstartet, og opbærer derfor ikke en lille smule restmagnetisme.
Det kan forøvrigt verificeres ved simple målinger på værkstedsbordet, at det forholder sig sådan.
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey igen, jeg står nu til en lang ferie, så der bliver tid til at samle forstærkeren. Men syntes i at jeg skal bruge "snubbers" i min konstruktion, eller vil det forstyre UCD700ernes overvoltage protectore? Der er tale om disse: http://en.wikipedia.org/wiki/Snubber
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey alle sammen. Jeg har fået bestildt en bedre trafo til jobbet. Vi taler har om Hypex egen 1200va:
Primary: 2x115V
Sec. main: 2x 0-63V
Sec. aux. 13-0-13V
Sec. aux. 16-0V Jeg har også skaffet ekstra 100volt lyttere, men pladsen er ved at være trang. Så jeg ville gerne høre fra jer om i har noget viden/meninger omkring et alternetivt opsætning af lytterne: Da pladsen er trang, og jeg gerne vil have tingende mere eller mindre symetriske, har jeg tænkt på denne opsætning:  Metallet er aluminium Eller SKAL jeg lave det som alle andre gør:  Problemet er også at der jo kun er 2x 0-63, hvilket gør at jeg er nødt til at koble de 2 ensrettet broer sammen, for at få Ground til forstærkeren. Så hvad syntes i? Hvad er ulempen ved at gøre som i ide #1? Kan jeg være uheldig at alt strømmen vælger samme vej, så den anden side ikke får noget?
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skal bruge seperate skinner til ground. kobl de to broer til starten af lytterne og så sammel stel i den anden ende. give det mening?
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
billed nummer 2 er ok, men med seperate ground skinner der bliver samlet til venstre
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, #2 er ok, det ved jeg, men hvorfor ikke #1!?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med Sismofyt - brug dobbelte diodebroer og vent med fælles stelpunkt til efter sidste lytpar, eller hvis det er monotrin, helt ude ved forstærkerprint
Tegning 1 vil også fungere til stereotrin, såvel som tegn 2
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes, så er vi enige. Vidste skam godt at løsning #2 ville være valget, dog med ground-samling til sidst, isteddet for hele vejen.
Men er i 100% sikker på at der ingen ulemper er ved løsning #1?
Jeg mener, i teorien kan det godt virke, men har aldrig set nogen bruge det.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det mon fordi man ikke for glæde af alle lytternes egenskab til at "rense" strømmen?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom nu... det må da være flere der har en mening om de 2 ovenstående muligheder.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 25 Marts 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har 2 monoblokke med 2.3 se ...trafo 55 v ac og har nu brændt endnu et trin af ....hvordan kan det ske når den er sikret mod overbelastning ?
sidste gang brændte trinene mine enheder af og det er dyrt at skifte enheder ud så håber at evt niller kan fortælle hvad der går galt ...har jo næsten ikke mod til at rep ht og trin igen.
mvh nicolai
ps bytter lc stadig trinene ud uden regning hvis jeg sender det deffekte trin ?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 25 Marts 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han er da flink ham lc
Du har sikkert en god strømforsyning, så jeg ville finde andre forstærker moduler som er mere stabile
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 25 Marts 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
jeg har 2 monoblokke med 2.3 se ...trafo 55 v ac og har nu brændt endnu et trin af ....hvordan kan det ske når den er sikret mod overbelastning ?
sidste gang brændte trinene mine enheder af og det er dyrt at skifte enheder ud så håber at evt niller kan fortælle hvad der går galt ...har jo næsten ikke mod til at rep ht og trin igen.
mvh nicolai
ps bytter lc stadig trinene ud uden regning hvis jeg sender det deffekte trin ? |
|
|
Trafo 55 V AC så tror da pokker de brænder af.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 25 Marts 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Hey alle sammen.
Jeg har fået bestildt en bedre trafo til jobbet.
Vi taler har om Hypex egen 1200va:
Primary: 2x115V Sec. main: 2x 0-63V Sec. aux. 13-0-13V Sec. aux. 16-0V
Jeg har også skaffet ekstra 100volt lyttere, men pladsen er ved at være trang.
Så jeg ville gerne høre fra jer om i har noget viden/meninger omkring et alternetivt opsætning af lytterne:
Da pladsen er trang, og jeg gerne vil have tingende mere eller mindre symetriske, har jeg tænkt på denne opsætning:
Metallet er aluminium
Eller SKAL jeg lave det som alle andre gør:
Problemet er også at der jo kun er 2x 0-63, hvilket gør at jeg er nødt til at koble de 2 ensrettet broer sammen, for at få Ground til forstærkeren.
Så hvad syntes i?
Hvad er ulempen ved at gøre som i ide #1? Kan jeg være uheldig at alt strømmen vælger samme vej, så den anden side ikke får noget?
|
|
|
Jeg plejer at gøre sådan her hvis formålet er +/- forsyning af 2 monotrin, ved brug af kun 1 trafo. Ved 1 trafo kan der monteres 2 ensretterbroer og ladebank sættes op som billedet herunder illustrerer, men det er ikke optimalt ! ( optimalt er 2 trafoer igennem hver sin ensretterbro og hver sin ladebank ).
Vigtigt er det kun at have et jordingspunkt og her må forbindelserne hellere end gerne sættes op i stjerneformation !

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
heltedellen skrev:
|
mvh nicolai
ps bytter lc stadig trinene ud uden regning hvis jeg sender det deffekte trin ?
|
|
|
Trafo 55 V AC så tror da pokker de brænder af. |
|
|
55V AC = 77V DC - kan sagtens la' sig gøre, man skal bare ha FULDSTÆNDIG!! styr på sin forsyning, sine lodninger, sine interne signal-veje, mekanisk stabilitet i konstruktionen og aaaaaaalt sådan noget. Jeg har selv en et par PA-Trin der kører med 77vdc og brokoblet til ca. 1,5kw rms / 8ohm - No Problem - men man ska faaaaaaaaaannnnneme være omhyggelig....!!!!
OG HUSKE OG FJERNE DEN STORE BLÅ VDR PÅ 65 VOLT DER SIDDER SOM "GNISTBESKYTTELSE"!!!!!!? - Har du husket det???
Ellers så brænder modulet af første gang du kommer op mod "400W Spidser"....!!
Nummer to ting er så, at jeg nok ikke vil anbefale til andet end meget rutinerede byggere at køre mere end ca. 60V DC....
mhp. ombytning er det Gert du skal ha fat i - har jeg intet med at gøre....
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarrende. Jeg har løst problemerne for længst. Jeg postedde denne tråd, fordi jeg gerne ville 110% sikker på at jeg valgte den bedste metode og at få en masse alternative ideer.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej har ikke loddet den blå af og det stod der heller ikke nogle stedder i byggebogen at jeg skulle
har samlet det som det skal samles ...er automatikmekaniker og mener selv at jeg er rutineret i lodning osv ....dog vidste jeg så ikke at den blå skulle af ....får jeg så byttet trinet uden beregning eller betragtes det som selvpåført skade ...det burde vel være uden beregning da der ikke står noget i byggebogen om den blå satan
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Tror byggebogen antyder max 63 volt...
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |