pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
... pq: har du haft mudder bas med din AU 9900 og Jealvox hornene ? ... |
|
|
Hej r-l-b,
Jeg har faktisk kun kortvarigt prøvet au-9900eren og Jealvox-hornene sammen. Det var vist ikke godt. Bassen var ikke problemet. Det var vist toppen, der var 'for meget'. Sådan husker jeg det i alt fald. Jürgensen, der 'opfandt' Jealvox-hornene brugte selv en stor Sansui receiver (Eight deluxe), og da jeg har en Eight på min kontor, burde jeg en dag prøve det match også - det kommer nok!
...
|
|
|
Hej r-l-b,
Først citerer jeg lige ucharmerende mig selv, og så vender jeg lige tilbage den her gamle sag.
Jeg har i et stykke tid haft min Sansui Eight i stuen tilsluttet et par JBL L86. Der var power på men det lød ikke godt. 'Bulder all over' er en god beskrivelse.
I går var det tid at bytte rundt og en 1971 Sony receiver røg i stuen til JBL'erne (heller ikke et lykkeligt match, JBL'erne kræver mere, det er der ingen tvivl om!).
Men Eight'en blev ledig og røg op gulvet i mit vintage hifirum. Og nu da den stod der, var det ingen sag lige at lave et par ledninger med hun-bananstik (jo, det kan man godt, selvom det lyder selvmodsigende) og slutte Jealvox'en til Eight'en.
Og hvad hørte jeg så? 'Power' hørte jeg!
Eigth'ens mange vintage watt:

kan nok fylde Jealvox-hornene ud med deres driftseffekt på 0,22W ( 96dB i 1m. afstand).
Der er sgu' knald på - de gamle historier om at Jealvox sound monitorerne kunne blæse vinduer ud, bliver pludselig lidt mere sandsynlige!
En hurtig konklusion efter en 3-4 cd'er (de første par stykker med højttalerne i modfase, Roger Waters "Amused to death" afslørede straks det!) er, at Eight er en meget 'varmere' lydende forstærker end f.eks. min au-9900, som slet ikke passede til Jealvox'en.
Og den lynhurtige konklusion (som jeg har berørt før) er da, at i mine ordblinde øren har det ældre, 1. generation SS-grej fra Sansui en meget varmere klang end det senere (som min au-9900) ditto. Det forklarer - set herfra - hvorfor din fine au-999 forblev buldrende hos dig (men ikke hvorfor du vist ikke har/havde det problem med din au-555A).
En anden personlig konklusion: føj, hvor jeg savner lyden af min betydeligere ringere vintage Philips rørforstærker - godt at den står her endnu og kan sluttes til på et par minutter!
Peter Q.