Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Sansui AU 999 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

nu har jeg kørt med den som pre i en god uges tid - det går klart bedre end med effektdelen sat til

Når jeg spille cd må jeg koble tonekontroller til og dæmpe lidt i mellemtone og bas i kombination med low filter

når jeg spiller vinyl slår jeg tonekontroller fra og  bruge low filter på vanskelige plade ellers  ikke noget

dens mulighed for at stille phono 2 indgangen til 30, 50 el. 100 Kohm er fint og både phono1, phono 2 og aux indgangen kan justeres for følsomhed

Det er den tungeste 2 x 50 watt forstærker jeg har haft i hænderne

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
...
pq: har du haft mudder bas med din AU 9900 og Jealvox hornene ?
...

Hej r-l-b,

Jeg har faktisk kun kortvarigt prøvet au-9900eren og Jealvox-hornene sammen. Det var vist ikke godt. Bassen var ikke problemet. Det var vist toppen, der var 'for meget'. Sådan husker jeg det i alt fald. Jürgensen, der 'opfandt' Jealvox-hornene brugte selv en stor Sansui receiver (Eight deluxe), og da jeg har en Eight på min kontor, burde jeg en dag prøve det match også - det kommer nok!

...

Hej r-l-b,

Først citerer jeg lige ucharmerende mig selv, og så vender jeg lige tilbage den her gamle sag.

Jeg har i et stykke tid haft min Sansui Eight i stuen tilsluttet et par JBL L86. Der var power på men det lød ikke godt. 'Bulder all over' er en god beskrivelse.

I går var det tid at bytte rundt og en 1971 Sony receiver røg i stuen til JBL'erne (heller ikke et lykkeligt match, JBL'erne kræver mere, det er der ingen tvivl om!).

Men Eight'en blev ledig og røg op gulvet i mit vintage hifirum. Og nu da den stod der, var det ingen sag lige at lave et par ledninger med hun-bananstik (jo, det kan man godt, selvom det lyder selvmodsigende) og slutte Jealvox'en til Eight'en.

Og hvad hørte jeg så? 'Power' hørte jeg!

Eigth'ens mange vintage watt:

kan nok fylde Jealvox-hornene ud med deres driftseffekt på  0,22W ( 96dB i 1m. afstand).

Der er sgu' knald på - de gamle historier om at Jealvox sound monitorerne kunne blæse vinduer ud, bliver pludselig lidt mere sandsynlige!

En hurtig konklusion efter en 3-4 cd'er (de første par stykker med højttalerne i modfase, Roger Waters "Amused to death" afslørede straks det!) er, at Eight er en meget 'varmere' lydende forstærker end f.eks. min au-9900, som slet ikke passede til Jealvox'en.

Og den lynhurtige konklusion (som jeg har berørt før) er da, at i mine ordblinde øren har det ældre, 1. generation SS-grej fra Sansui en meget varmere klang end det senere (som min au-9900) ditto. Det forklarer - set herfra - hvorfor din fine au-999 forblev buldrende hos dig (men ikke hvorfor du vist ikke har/havde det problem med din au-555A).

En anden personlig konklusion: føj, hvor jeg savner lyden af min betydeligere ringere vintage Philips rørforstærker - godt at den står her endnu og kan sluttes til på et par minutter!

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Det er nok rigtig -den første genration havde jo deres rørforstærkere som ideal

lige nu spiller mit anlæg bare godt - jeg har forresten fundet ud af at min lux l58a som jeg kun bruger pre - i den tilstand er passiv- dvs at jeg med tape og cd kan bruge den uden strøm

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Det er nok rigtig -den første genration havde jo deres rørforstærkere som ideal

lige nu spiller mit anlæg bare godt - jeg har forresten fundet ud af at min lux l58a som jeg kun bruger pre - i den tilstand er passiv- dvs at jeg med tape og cd kan bruge den uden strøm

Interessant med den passive pre i den Lux L58A; det kunne være sjovt at undersøge hvilke andre (om nogen) vintage integrerede, der er konstrueret sådan.

Jeg er nu tilbage på rørene og det er bar' dejli'.

PQR

PS: glemte lige at skrive om et par uidentificerede to-vejs Wharfedale reolhøjttalere fra 1969/70, som fulgte mig hjem den anden dag. De er lidt spidse i det til SS-grej men fungere fint og flot med 60er rør-amps a la min lille Braun og den B&O Dirigent, som også holder til her (jeg må se at få lavet en liste m. billeder over alt mit grej; det kunne være sjovt!)

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes