Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kan reparation betale sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 November 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Du skal gøre dig 2 ting klart, inden du får forstærkeren repareret.

1. Har du et ønske om at det skal være ud fra et økonomisk synspunkt eller er du bare rigtig glad for den ?

2. Har du i sinde at beholde uanset hvad ?

Jeg vil ikke anbefale dig, at gøre neten det ene eller det andet i forbindelse med rep. eller et nykøb. Du skal mærke efter inde i dig selv. Er du rigtig glad for forstærkeren, og er du villig til ofre på igen om 2 måneder, når der kan gå noget andet galt, end du har fået ordnet denne gang ? (ikke dermed sagt det sker). Hvis du bare VIL have den model, så skal du bare gå los og få den fixet. Det er lidt i samme stil som med veteranbiler. Er man solgt på en bestemt model, så SKAL den køre uanset omkostninger.

Modsat, hvis du tænker på det økonomiske aspekt. Så nej. Lad være med at få det ordnet, medmindre du selvfølgelig kan få det klaret for noget der minder om en kasse kolde pils. Du kan træffe at der går noget at itu, når du kommer hjem den den fra rep. Så skal du af med penge igen, og så kører møllen. Så set ud fra det penge mæssige, så kan det bedst svarer sig at købe en ny.

Derfor vurder din situation og dine fremtidige ønsker inden du ofrer pengene. Jeg vil ikke afgøre om du skal det ene eller det andet. Bare så du har det med i tankerne.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 24 November 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det er vel ikke det store problem, at tjekke højtalerne med en anden forstærker?

Jeg har selv haft DM220 engang. Kanon højtalere, der senere mangen en gang fik mig til at fortryde skiftet til LINN.. Diskanten er et svaget punkt desværre. HifiKlubben kunne ikke hjælpe mere, så en mulighed er A. T. Højtalerservice (hvis du har tålmodighed nok). Jeg endte med at smide nogle Monacor DT-eller-andet i, som ikke laves mere.. meen magien var ikke helt den samme..

Hvis du har problemet i BEGGE kanaler, er det nok ikke højtalerne der er problemet..

Mvh

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 24 November 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Kinnaps skrev:
Det er ikke sikkert at elektrolytterne er problemet, men prøv om du ikke kan få skiftet dem under alle omstændigheder. De er jo ikke ny længere, og kan godt give problemer senere.

Jeg har en R800s som jeg  bruger i mit arbejdsværelse. Den har lige fået den store tur efter at have stået stille i nogen tid. Den ene kanal lød som Vesterhavet i pålandsvind iblandet nogle sære membranbevægelser og problemet blev lokaliseret til en tantal kondesator. Ladelytterne har/havde det fint men alle småsignalkondesatorer, både vådelektrolytter og tantaler samt nogle Rifa MP'er er skiftet. Polystyrenerne lader man være (de små tranperente)

Om det kan svare sig er svært at sige, om den blot skal repareres eller skal den renoveres så den kan 30 år til (min er fra 1975) De små kondesatorer koster ikke mange basseører, det er tidsforbruget der kan koste. Den mekaniske kvalitet (omskiftere osv.) er god, men den lyder selvfølgelig som Luxman lød i 70'erne

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 November 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Kinnaps skrev:
Det er ikke sikkert at elektrolytterne er problemet, men prøv om du ikke kan få skiftet dem under alle omstændigheder. De er jo ikke ny længere, og kan godt give problemer senere.

Jeg har en R800s som jeg  bruger i mit arbejdsværelse. Den har lige fået den store tur efter at have stået stille i nogen tid. Den ene kanal lød som Vesterhavet i pålandsvind iblandet nogle sære membranbevægelser og problemet blev lokaliseret til en tantal kondesator. Ladelytterne har/havde det fint men alle småsignalkondesatorer, både vådelektrolytter og tantaler samt nogle Rifa MP'er er skiftet. Polystyrenerne lader man være (de små tranperente)

Om det kan svare sig er svært at sige, om den blot skal repareres eller skal den renoveres så den kan 30 år til (min er fra 1975) De små kondesatorer koster ikke mange basseører, det er tidsforbruget der kan koste. Den mekaniske kvalitet (omskiftere osv.) er god, men den lyder selvfølgelig som Luxman lød i 70'erne

De problemer jeg har haft med elektrolytter, har også været centreret omkring de mindre størrelser. Sjældent har det været ladeelektrolytterne. Mht. vintage, plejer jeg nu at skifte mere, end der er nødvendigt på tidspunktet. Under en rep. er der jo altid en potentiel risiko for, at noget går galt, selv om alt sættes ind for at undgå det. Kender f.eks. en lykkelig ejer af en M-6000, der endte med at være mindre lykkelig efter en reperation. Den var endda indleveret hos en af de såkaldte autoriserede værksteder, hvor der efterfølgede var en ridse på forpladen fra top til bund. Resultatet blev vist et pænt afslag i prisen på reperationen. På ham, hjalp det dog ikke på humøret. Han kontaktede efterfølgende Luxman i Japan, som kunne fortælle, at det var over 10 år siden, de havde haft forplader liggende til den forstærker. Det er vel 15 år siden idag. Nu vejer den også godt til, og generelt er der langt imellem velholdte udgaver, af de tunge forstærkere fra dengang.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 November 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

SigneMR :  Nåhr, dem kan jeg godt se. Dem er der en del af. En 15-20 stykker, og de er LILLA. Hvor sødt.

Hehe -  det er længe siden jeg har hørt nogen kalde dimser i en radio søde ;)

SigneMR :  Hvis nogen kan anbefale en tekniker i København ville det være super.

Signe - smid en mail til mig - jeg tør æde min gamle hat, på at den radio er til at kringe for menneskepenge.  Dine højttalere skal du nok ikke være nervøse overfor

venligst

-Jan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes