Emne: Kalibrering med SpyderTV ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
efter nu at have laest hele guiden grundigt igennem flere gange, og rodet med div menuer paa fjernsynet, er jeg kommet frem til at det ikke har CMS hvilket der ikke overasker, jeg kunne i den forbindelse godt taenke mig at hoere fra experterne, er der ikke noget at goere overhovedet? her mener jeg, er det kun en extern scaler der kan hjaelpe? eller er vi tilbage hvor man maa gaa paa kompromi?
|
|
|
Jeg ved at der i dvdo vp50pro er noget farveindstilling, men hvad jeg har læst mig frem til er det ikke et decideret cms system, mere den "sædvanlig" farveindstilling man også finder på tv
perejvind skrev:
Jeg læste i en guide at hvis delta E afvigelsen er under 4, så er det perfekt. Det er aldrig lykkedes mig at komme så langt ned. Om det skyldes mine manglende evner, eller om de projektorer og skærme jeg har kalibreret ikke har været gode nok, skal jeg lade være usagt. 
|
|
|
Jeg tror alle mine delta E værdier var under 2,5 pånær ved under 10IRE, men det er vist lige så meget spyder 2 måleren der ikke rigtigt dur helt dernede. Jeg har dog lidt bøvl med min gamma der ikke rigtigt passer. Jeg kan enten vælge at have den lidt for høj eller lidt for lav. Hvad er bedst? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er mit første forsøg på kalibrering af et Samsung LE40R86.
Jeg har brugt et Spyder2 colorimeter, den medfølgene SpyderTV software startet i support mode, AVIA, og regnearket colorimeter007.ods (OpenOffice), der linkes til i denne tråd.
Før målingen er foretaget ved Film indstillingen på tv'et, som er den bedste af de tre fabriksindstillinger; Dynamisk, Standart og Film. Efter målingen er foretaget ved Film, som er kalibreret efter regnearket.
Jeg har mulighed for at indstille, R,G,B + (plus) og - (minus) under et punkt, der hedder hvidbalance, men har ikke helt fundet ud af, hvilken er gain og hvilken er bias... Derudover har jeg et menupunkt, der hedder Min farvekont., hvor jeg kan justere Lyserød, Grøn, Blå og Hvid. Er der nogen som ved, hvad disse gør?
Jeg synes det ser fornuftigt nok ud af en førstegangskalibrering, og er tildels også godt tilfreds - men kunne godt tænke mig at få de mørkere værdier lidt bedre på plads. __________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er ikke rigtigt med på hvad der er gain og bias, men jeg kunne forestille mig det er det der på mit tv hedder RGB høj og lav, altså lysstyrke (Otto?).
Den lave blå skal helt sikkert ned, de andre ser rimeligt fornuftige ude. Så mangler du kun farverummet .
Jeg vil nok anbefale du bruger Color HCFR som er nævnt tidligere i tråden, så får du også gamma og farveindstillingerne med.
BTW alt under 20 IRE skal du ikke nødvendigvis regne med __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have sat menu'en til engelsk kan jeg se at RGB + (plus) bliver kaldt gain, og - (minus) bliver kaldt offset.
Den dvd-afspiller jeg bruger nu, kan ikke læse brændte dvd'er, og vil ikke indstille via, computeren, da grafikkortet også har farve, kontrast og lysindstillinger - så en kalibrering herefter vil ikke give det korrekte resultat fra dvd-afspilleren.
__________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu kender jeg ikke avia, men er der kun gråskala på, eller er der også testbilleder med primær og sekundær farver på. De burde jo have samme farve uanset afspiller. Hvis der ligesom i DVE kun er en bjælke med alle farverne på een gang kan man i princippet bare flytte colorimeteret fra farve til farve (omend det er lidt omstændigt).
Efter at være gået igang med det er jeg ved at blive overbevist om at det er dét værd at bruge de par tusinde Otto koster. Det er sgu en smule omsætndigt med alle de indstillinger der er på mit tv. Og det vil med enhver indstilling være trial and error for hver eneste gang jeg ændrer på enten gamma, farverum eller en af de andre mange indstillinger. For hver skal man starte helt fra scratch. Noget siger mig dog at "midter indstillingerne" er bedste at arbejde ud fra.
Selve gråskalaen er efter min mening det mindste af det. Ud over alle tv'ets indstillinger skal jeg så også lige prøve at tune det ekstra med scaleren. Jeg har indtil videre ca brugt 1 uge effektivt og er lige nu nået til "nulstilling" af billedet igen for at starte forfra - igen.
Tanken var så at gøre det for alle afspillere, omend jeg tror forskellene er så minemale de sidste justeringer bliver foretaget på scaleren. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
AVIA indeholder mange (hundredevis) forskellige testbilleder. Der er gråtone billeder fra 10 IRE - 100 IRE i window og fullscreen mode, som jeg bruger til måle efter, når jeg kalibrere.
Det er uden tvivl, at Otto er de små 3000 Kr. værd, han koster på en kalibrering, og at han kan gøre restultatet bedre, at jeg har kastet mig ud i projektet. Jeg har ikke indvisteret i SpyderTV for at få en billigere genvej til det perfekte billede, da jeg godt er klar over, dette ikke bliver tilfældet. Jeg har haft AVIA dvd'en i nogle år, og har 'leget' med den på mange crt tv. Efter køb af fladskærmen, kunne jeg godt fornæmme, at kun denne dvd nok var for lidt i forhold til mine evner, og måtte indvistere i lidt ekstre hjælpemidler.
Jeg kalibrere selv vha. Spyder2 colorimeteret og AVIA, da jeg synes vejen fra fabriksindstillingen til det optimale er spændene og lærerigt, og fortryder ikke valget af selvkalibrering på bekostning af lavere billedekvalitet - i mente, at denne kalibrering er meget bedre end fabriskindstillingerne.
__________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har nu heller ikke købt den for selv at komme frem til det perfekte billede, men jeg er blevet stædig med skærmen. Jeg fik delta E ned på max 1,5 det meste af vejen og så kan jeg ikke få farverne til at passe. Nu tager jeg den bare fra en ende af (kæresten er godt nok ved at være træt af måden jeg bruger fridagene på) __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg startede helt forfra og fik gråskala og gamma så præcist som jeg nu lige kunne.
Før:
Gamma:

RGB:

Efter:
Gamma

RGB

Nu har jeg så bare lidt problemer med både primær og sekundær farverne. Hvordan får jeg farverne på plads? det er let nok at rykke dem frem og tilbage på linien, men jeg kan ikke rigtigt få f.eks. den grønne længere væk fra magenta?
CIE:

__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Novicen Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Status: Offline Indlæg: 115
|
Sendt: 19 September 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg også købt mig sådan en frederik, men der er en ting jeg ikke helt har fattet. Hvordan kalibrerer man den analoge antenneindgang og de scartindgange der er dvb tunere på? Skal man så ha' en signalgenerator eller hvordan?
Mvh. __________________ Novicen
|
Til top |
|
|
Novicen Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan jo ikke vide det, men var spørgsmålet virkelig så ufatteligt under lavmålet, at det íkke kan besvares (én tosse kan spørge om mere...)?
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 20 September 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novicen skrev:
Nu har jeg også købt mig sådan en frederik, men der er en ting jeg ikke helt har fattet. Hvordan kalibrerer man den analoge antenneindgang og de scartindgange der er dvb tunere på? Skal man så ha' en signalgenerator eller hvordan?
|
|
|
Det er i praksis ikke rigtigt muligt at kalibrere 100% fra den slags kilder. Det man reelt gør er at kopiere kalibreringen fra HDMI indgangen, og så kontrollere på øjemål om tv'et i praksis håndterer de forskellige inputs ens. Hvis de ikke gør det, så er du kort sagt f**ked. Signalgeneratorer med RF output (eller RF modulatorer der er præcise nok til at det giver mening), og især DVB generatorer koster _kassen_, så det er ikke rigtigt et alternativ. Det er et af de områder hvor man skal lære at acceptere at intet bliver 110% perfekt, din opgave er at kalibrere tv'et så godt som det nu kan lade sig gøre under omstændighederne, og så acceptere resultatet. Det svære er at vide hvornår man skal stoppe. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Novicen Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svaret. Det rammer faktisk lige ind i de tanker der vækkede spørgsmålet: Hvordan kan det være, at en hdmikildes "udstyring" med nogen chance for succes kan kopieres til en analog indgang med et blegt skodsignal? - med de indstillingsmuligheder jeg har på mit fjernsyn er det jo faktisk en smal sag at kopiere en indstilling; men se om det hjælper...
Når I laver SFI kalibrering, vil indgangene for Tv inputs så blive sat efter den recept du nævner?
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 20 September 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novicen skrev:
Mange tak for svaret. Det rammer faktisk lige ind i de tanker der vækkede spørgsmålet: Hvordan kan det være, at en hdmikildes "udstyring" med nogen chance for succes kan kopieres til en analog indgang med et blegt skodsignal? - med de indstillingsmuligheder jeg har på mit fjernsyn er det jo faktisk en smal sag at kopiere en indstilling; men se om det hjælper... |
|
|
Hvilket TV? Hvis dit signal er grundlæggende anderledes end HDMI indgangen, ja så har du et problem i forhold til kalibrering af signalet. Så kommer du ud i nogle subjektive vurderinger. Kalibrering af et tv er ikke bare at jokke en sensor på panelet og gøre som softwaren siger. I situationer som dette er det vigtigt at man har erfaringen til at se for det første OM der er noget galt, og dernæst HVAD der er galt.
Novicen skrev:
Når I laver SFI kalibrering, vil indgangene for Tv inputs så blive sat efter den recept du nævner?
|
|
|
Som udgangspunkt, ja. Det er det eneste man reelt kan gøre i praksis. Hvis man har tilstrækkelig erfaring, kan det godt gøres med fornuftigt resultat, men et 100% nøjagtigt resultat fra TV-kilderne kan man ikke garantere. Jeg har aldrig oplevet at nogen har set det som et problem, og resultatet er reelt altid bedre end alternativet - at lade være. Som alt andet, så er en kalibrering aldrig perfekt - den er så god som den kan blive under omstændighederne. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Novicen Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld - Panasonic TH-37PV600E (lys, kontrast, skarphed, farvemætning, tre farvetemp. trin).
Jeg tror faktisk at tiøren endelig er faldet - godt nok i frimærker, men dog faldet. Så et prøvebillede kan heller ikke bruges (eller er ligemeget) - bare for lige at sikre mig, at den er faldet. Og mange tak for svarene.
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 21 September 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Nu har jeg så bare lidt problemer med både primær og sekundær farverne. Hvordan får jeg farverne på plads? det er let nok at rykke dem frem og tilbage på linien, men jeg kan ikke rigtigt få f.eks. den grønne længere væk fra magenta?
CIE:

|
|
|
Det ser da rigtigt fint ud! Med mindre du har et avanceret color management system til rådeighed, kan du ikke gøre noget yderligere. I "Calibration for Dummies" står der, at man skal være tilfreds hvis Delta E er under 10 for både primær og sekundær farverne. Det ser da ud til at du er tæt på? __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 21 September 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novicen skrev:
Undskyld - Panasonic TH-37PV600E (lys, kontrast, skarphed, farvemætning, tre farvetemp. trin). |
|
|
Det burde fungere rimeligt fint at bruge de samme indstillinger? Hvilke problemer har du med TV-signalet, som du ikke har med DVD/HD signaler?
Novicen skrev:
Jeg tror faktisk at tiøren endelig er faldet - godt nok i frimærker, men dog faldet. Så et prøvebillede kan heller ikke bruges (eller er ligemeget) - bare for lige at sikre mig, at den er faldet. Og mange tak for svarene.
|
|
|
Prøvebilledet kan være en hjælp, men er ikke skudsikker. Der er altid lidt udsving fra kanal til kanal, hvilket igen er en årsag til at det ikke rigtigt er lønsomt at forsøge at fluekneppe med TV-signalets kalibrering - det drejer sig primært om at ramme nogenlunde "i midten", sådan at hvis én kanal falder lidt til den ene side, og en anden kanal falder lidt til den anden side, så at sige - sådan at ingen af dem "falder ud over kanten". Hvis du får lavet en indstilling som allerede er på kanten, så giver det et problem hvis der er udsving fra kanalens side. Groft sagt, så kan man sige at så længe du er nogenlunde i nærheden af det korrekte på alle kanaler, så er det bedre end at enkelte kanaler (eller udsendelser) er perfekte, mens andre er klart forkerte. Hellere 95% ydelse på alt, end 100% ydelse på noget og 80% ydelse på andet, firkantet sagt. Derfor er det bedre at finde et tv der er konsistent fra input til input og så kopiere indstillingerne, end at forsøge at kompensere for et tv der er konstrueret så indstillingerne er meget forskellige fra input til input. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 22 September 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
brasch skrev:
CIE:

|
|
|
Det ser da rigtigt fint ud! Med mindre du har et avanceret color management system til rådeighed, kan du ikke gøre noget yderligere. I "Calibration for Dummies" står der, at man skal være tilfreds hvis Delta E er under 10 for både primær og sekundær farverne. Det ser da ud til at du er tæt på?
|
|
|
ja, altså billedet er heller ikke dårligt. Jeg har ikke haft så meget tid til at se på det for nyligt. Jeg har dog lavet en måling på near white scale, og saturation. De er alle stadig helt ude i skoven (det er dog heller ikke noget jeg har beskæftiget mig så meget endnu, da alt det andet lige skulle på plads først). Nogen anelse om hvordan man indstiller det, eller hænger det sammen med indstillingen af farverne?
Ang. farverne har jeg et spørgsmål mere. Hvordan administrerer man indstillingerne med henholdsvis SD og HD farver? Jeg bruger samme indgang på tv'et og bruger min scaler som switch. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 22 September 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
ja, altså billedet er heller ikke dårligt. Jeg har ikke haft så meget tid til at se på det for nyligt. Jeg har dog lavet en måling på near white scale, og saturation. De er alle stadig helt ude i skoven (det er dog heller ikke noget jeg har beskæftiget mig så meget endnu, da alt det andet lige skulle på plads først). Nogen anelse om hvordan man indstiller det, eller hænger det sammen med indstillingen af farverne? |
|
|
De forskellige indstillinger hænger i høj grad sammen. Eksempelvis, når du flytter på grundfarverne med CMS systemet, ændrer du på gråskalaen. Det er i høj grad et spørgsmål om at finde den rigtige balancegang mellem forskellige indstillinger, især når tv'et aldrig kan blive 100% perfekt. Hvor meget ros jeg end kan give Pioneer's tv, så er de ikke perfekte...
brasch skrev:
Ang. farverne har jeg et spørgsmål mere. Hvordan administrerer man indstillingerne med henholdsvis SD og HD farver? Jeg bruger samme indgang på tv'et og bruger min scaler som switch. |
|
|
Det kan du ikke. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 22 September 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
det med gråskalaen er jeg godt klar over, så man bør i princippet vende tilbage og prøve at indstille det "på plads" igen og så gå til farverne igen. Det var nu mere saturation jeg tænkte på, jeg har en vag idé om hvad det er, men ikke nok til at kunne indstille det, selvom jeg vidste hvordan man gjorde.
Ang. HD og SD farverum, hvad er så egentlig at foretrække? Ser klart mere TV end film. Måske man kunne lave en lille workaround med en splitter efter min scaler, så jeg bruger seperate indgange på tv'et? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 22 September 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
det med gråskalaen er jeg godt klar over, så man bør i princippet vende tilbage og prøve at indstille det "på plads" igen og så gå til farverne igen. Det var nu mere saturation jeg tænkte på, jeg har en vag idé om hvad det er, men ikke nok til at kunne indstille det, selvom jeg vidste hvordan man gjorde. |
|
|
Det var egentlig også bare et eksempel - dit problem er netop at du ikke kan justere det, derfor må du finde et kompromis af de andre indstillinger hvor saturation forløbet stadig fungerer. Og her er det i høj grad et spørgsmål om subjektiv vurdering mere end at stirre sig blind på graferne.
brasch skrev:
Ang. HD og SD farverum, hvad er så egentlig at foretrække? Ser klart mere TV end film. Måske man kunne lave en lille workaround med en splitter efter min scaler, så jeg bruger seperate indgange på tv'et?
|
|
|
Det er at gøre alt for meget ud af relativt små forskelle efter min mening. PAL og HD colorspace er stort set identisk, og forskellen i color decoding skulle scaleren gerne tage sig af. Hvis du ser NTSC er colorspace mindre end de andre, og optimalt set bør man kunne vælge mellem dem, men det er bare sjældent noget der kan implementeres i praksis. Du kunne godt lave noget workaround ala det du tænker på, men i praksis gør forskellen i color decoding mere end forskellen i colorspace, og der er i sig selv debat om hvorvidt HD colorspace overhovedet er dét der masteres til i studierne. Derfor er det som regel i praksis fint at finde et kompromis - for så vidt meget lig dét din måling viser. Som sagt: Du bør acceptere at alt ikke kommer til at blive perfekt, så det drejer sig om at finde et fornuftigt kompromis imellem de forskellige ting, og så overbevise dig selv om at dét er så godt som det bliver. Ellers ender du med at kalibrere dig selv ihjel, uden nogensinde at nå i mål. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|