Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 03:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kalibrering med SpyderTV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hinors14
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Der er forskel på hvordan øjets iris opfører sig i et mørkt rum, alt efter størrelsen på billedet, derfor fungerer et lille, mørkt billede i et mørkt rum ikke. Derfor er anbefalingen med en almindelig monitor noget højere lys, men til gengæld med lys bagved skærmen (eller i hvert fald rundt om).

Aha. Jeg sidder 1,3m fra min 42" så den del er ligesom i biografen , men der er en hvid væg lige ved siden af, så jeg går ud fra at hvid på min skærm altid vil virke mindre hvidt fordi øjet også modtager reflekteret lys fra væggen. Det vil vel tale for at lysniveauet skal op i forhold til et rum uden refleksioner - bare så længe sortniveauet ikke øges - og det gør det vel kun med projektorer og ikke på plasmaer. Her tænker jeg på at plasmaes sort-niveau primært bestemmes af precharge glow.
Til top Vis hinors14's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hinors14

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Da jeg legede med min SpyderTV for nogle måneder siden på mit lærred med Sanyo Z3 kunne jeg slet ikke få den til at måle i IRE 0-20. Selv på 20 gav den error, selvom jeg havde sat måletiden op.

Bortset fra det, hvad ville I indstille iris til i Z3eren? Jeg har altid haft den på 0, men så legede jeg lidt med den i går og nu står den på -25. Ved ikke om det er et skridt i positiv eller negativ retning?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:
Da jeg legede med min SpyderTV for nogle måneder siden på mit lærred med Sanyo Z3 kunne jeg slet ikke få den til at måle i IRE 0-20. Selv på 20 gav den error, selvom jeg havde sat måletiden op.

jeg har haft lidt bøvl med det også, men hver gang virkede det at trække USB stikket ud lukke HCFR, sætte en i en anden USB indgang og åbne programmet igen. Jo højere måletid jo flere gange får man fejlen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har også været ude for det, men troede kun det var når jeg ved en fejl også satte flueben i feltet 'Extend read time on dark measurements' ved lange måletider (2000 ms).

EDIT: Nu har jeg også været ramt af det og været nødt til at bruge ovennævnt metode.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Holmes skrev:
Jeg er forøvrigt i tvivl om hvordan "Gamma calculation" skal stå i HCFR og hvad forskellen er. Jeg har selv haft den i "Display Gamma". Det giver en lineær gamma, dog med en værdi i underkanten på 2,1 til 2,2 (dvs. meget lyst). Ved "Camera Gamma" er den ikke helt så lineær, men her er værdien gennemsnitligt ca. 2,5 (dvs. mørkt). Er der nogen af jer som ved hvad man bør vælge?

Ifølge guiden Greyscale & Color Calibration For Dummmies skal det være 'Display gamma with black compensation' ifølge billedet her, der viser valg af farverum:

Holmes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

@Boye

Meget fornemt svar - tak.

Til top Vis Holmes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmes

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Det skal nok lige bemærkes at det ikke står nævnt explicit i teksten, men jeg gik ud fra at billedet viste en brugbar indstilling.

Jeg hentede en tidligere måling og prøvede at skifte mellem de forskellige indstillinger for Gamma og det så ud som om at 'Display Gamma' og 'Optimized' gav samme resultat men flytter gennemsnitsmålingen lidt (den cyanfarvede kurve)

'Display Gamma with black compensation' ændrer kurven en lille smule - især i det lave område. Men under alle omstændigheder er jeg nået til et accebtabelt resultat i nat - meget bedre end de hidtil viste kurver. Andre ejere af Optoma HD 70 kan måske få glæde af mine erfaringer, så giv lyd hvis jeg skal fortælle om mine indstillinger af den.

De to 'Camera gamma' forskyder og ændrer kurven noget, så dem holder jeg mig fra.

I øvrigt bruger jeg ikke den viste indstilling for farverum 'HDTV - REC 709' men 'PAL/SECAM' da jeg bruger alm. dvd-signal.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 November 2008 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Tillad mig at hive denne tråd op igen.

Jeg går selv med tanker om at lege lidt med kalibrering i min stue. Jeg har ikke en dyt forstand på det, men det er spændende læsning.

Jeg er lidt nervøs for at springe ud i det, idet jeg kun ejer en PX80, som jo ikke er kendt for avancerede justeringsmuligheder i menuen. Så spørgsmålet er: Kan det betale sig for mig at bruge penge på i-1 eller Spyder2/3, når jeg kun sidder med PX80? Jeg kan hverken styre RGB eller gråskala* i menuen. Så kan det betale sig at punge ud?

*For at justere gråskala skal jeg en tur i servicemenuen, hvilket jeg helst vil holde mig fra

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 November 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Hej

*For at justere gråskala skal jeg en tur i servicemenuen, hvilket jeg helst vil holde mig fra

Så kan det ikke betale sig, nej.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 November 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

AM-E skrev:
Hej

Så må man jo ringe til dig, Otto. Men for mig virker ISF kalibrering som en løsning, man skal følge op på et par gange om året, og det bliver jo hurtigt dyrt? Er det ikke noget med at plasmaskærme ændrer sig løbende?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
AV Precision skrev:

AM-E skrev:
Hej

Så må man jo ringe til dig, Otto. Men for mig virker ISF kalibrering som en løsning, man skal følge op på et par gange om året, og det bliver jo hurtigt dyrt? Er det ikke noget med at plasmaskærme ændrer sig løbende?

de ændrer sig hele tiden, men det er klart mest i starten. Efter et par måneder til ½ år (alt efter hvor meget tv du ser) kan det sagtens betale sig at få det kalibreret. Det ændrer sig ikke så meget at det plejer at betyde det helt vilde

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Der er (desværre) ikke rigtigt nogen guldkorn i ISF menuen på pio 5090 udover sædvanlige indstillinger er der en tæt på ubrugelig 9 punkts (10-90 IRE) gamma justering for henholdsvis RGB.

bantam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Der er (desværre) ikke rigtigt nogen guldkorn i ISF menuen på pio 5090 udover sædvanlige indstillinger er der en tæt på ubrugelig 9 punkts (10-90 IRE) gamma justering for henholdsvis RGB.

Kan du prøve at uddybe (mht. gamma-equalizeren)?

(du er ikke den eneste, der giver udtryk for ovenstående)

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

bantam skrev:
brasch skrev:

Kan du prøve at uddybe (mht. gamma-equalizeren)?

(du er ikke den eneste, der giver udtryk for ovenstående)

sagtens, men det starter et helt andet sted. Den letteste måde at kalibrere pio 5090(h) på er at starte med kontrast og og lysstyrke. Derefter gråskalaen. Når man så har fået delta E til at ligge på 0,x fra 10 IRE til 100 IRE starter udfordringen. Gråskala indstillingerne påvirker ikke primær- og sekundærfarverne ret meget (dog en smule). Primær og sekundærfarvernes indstillinger påvirker dog gråskalaen helt sindssygt meget. Problemet er at man bliver nødt til at vælge om man vil have gråskalaen eller den grønne farve på plads. Det ene problem med gamma equaliseren er at den (specielt 60-90 IRE) påvirker de mørkere områder en hel del. Det andet problem er simpelthen at den giver +/- 20% i det pågældende område, så man kan reelt ikke bruge den til at indstille andet end kæmpe variationer på gråskalaen, hvilket der sådan set ikke er.

Hvis der er nogen der har andre erfaringer med gamma equaliseren skal de være velkomne til at komme med input

bantam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Super - det stemmer overens med mine observationer - også den med, at den høje ende af gamma-equalizer-skalaen ikke svarer ret meget på ændringer, mens den lave del gør. Nogle kalibratorer holder sig simpelthen væk fra gamma-equalizeren. Heldigvis kræver de nye Pioneer plasma-TV ikke megen kalibrering med gode HDMI-kilder - så det går det lidt nemmere at holde styr på effekter og sideeffekter...

Mit mantra er i øvrigt, at gamma'en er nøglen til hele colormetrien - der er simpelthen veldefinerede sammenhænge mellem gråtoneskala (inkl. lys og kontrast), farvedekodningen og farvemætningen. Pioneers måde at implementere en CMS er ikke optimal - og man får i hvertfald gamma'ens fulde effekt at føle, når man arbejder med den...

Skal man iøvrigt sige noget godt om ISFccc-interfacet på Pio'erne, kan det være, at det giver mulighed for at kalibrere alle kilder individuelt (inkl. de-interlacerindstillinger og måske forskellige farverum) - og at tildele dem dag- og aften-indstillinger (som man evt. kan lade være med at basere på forskellige gamma-kurver).

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

bantam skrev:

Super - det stemmer overens med mine observationer - også den med, at den høje ende af gamma-equalizer-skalaen ikke svarer ret meget på ændringer, mens den lave del gør. Nogle kalibratorer holder sig simpelthen væk fra gamma-equalizeren. Heldigvis kræver de nye Pioneer plasma-TV ikke megen kalibrering med gode HDMI-kilder - så det går det lidt nemmere at holde styr på effekter og sideeffekter...

Det er muligt det er min skærm der gør vrøvl, men jeg synes jeg er langt omkring i indstillingerne for at nærme mig noget godt.

bantam skrev:
Skal man iøvrigt sige noget godt om ISFccc-interfacet på Pio'erne, kan det være, at det giver mulighed for at kalibrere alle kilder individuelt (inkl. de-interlacerindstillinger og måske forskellige farverum) - og at tildele dem dag- og aften-indstillinger (som man evt. kan lade være med at basere på forskellige gamma-kurver).

det kan man stort set også i brugermenuerne. Den eneste forskel jeg har lavet på de to er forskel i kontrast, mest fordi det der virker om dagen kommer til at virke meget skarpt i et mørklagt rum.

Hvad bruges ISF Auto i øvrigt til? Tænder den lyssensoren og skifter mellem dag og nat alt efter mængden af lys i rummet? Hvis den gør er det egentlig en lidt trist funktion hvis den skifter midt i en film

bantam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

I brugermenuen er man så vidt jeg husker nødt til at bruge biografindstillingen (kan ikke lige huske, om den hedder "film"?), for at få en flad gammakurve omkring 2,2 med en god kilde - og dermed vil man bruge den samme kalibrering til alle kilder, der anvender biografindstillingen. Hvis man anvender brugerindstillingen, mener jeg gammakurven ikke er helt så god. Jeg ved faktisk ikke, om der er en brugerindstilling pr. input - jeg har normalt brugt ISFccc-interfacet i stedet.

Jeg har kun eksperimenteret en lille smule med ISF-auto-menuen - men jeg er heller ikke imponeret over funktionen. Jeg har dog brug for at lege noget mere med den, for at kunne komme med en bedre vurdering.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

bantam skrev:
Jeg ved faktisk ikke, om der er en brugerindstilling pr. input - jeg har normalt brugt ISFccc-interfacet i stedet.

Det er der. Gammaen kan justeres lige så præcist som i ISFccc menuerne (hvis man ser bort fra equaliseren).

bantam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Tænker du på "GAMMA" indstillingen i brugermenuen?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

bantam skrev:

Tænker du på "GAMMA" indstillingen i brugermenuen?

ikke specifikt. Alle indstillingerne

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes