Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Bedste gyser gennem tiden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 November 2007 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Oki kan huske Fredag den 13 tydligt.

Den så jeg i biffen og skulle gå hjem af en meget mørk grusvej ned til vores sommerhus, må sige det husker jeg tydligt.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Bønne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 November 2007 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Wrong Turn 1+2 samt Hostel 1+2.
Til top Vis Bønne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bønne

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 November 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Helt klart The Ring, The Eye, Dark Water, vel at mærke i de japanske ordiginalversioner.

Ellers Dansk Folkeparti´s sommermøde, med den topløs Pia i hovedrollen.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 November 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hvis I ikke kender filmen Freight Night (Gysertimen), kan jeg anbefale den til et godt gys. Selv om den er fra midt firserne holder filmen i dag, med hele arsenalet af gyserklicheer som vievand, hvidløg, kors, spejle o.s.v. Teenageren Brewster opdager at den nye nabo er vampyr, og så er der gang i den. Filmen er vel en gyser/gyserkomedie.

mvh

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 November 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Dean R. Koontz skal læses.

Jaeh... - Det kan du til dels ha' ret i. Der er rigtig mange af dem, der er filmatiseret, der er lavet for dårligt / biligt. Lige precis Phantoms er helt utroligt uhyggeligt godt lavet, det er sgu lige før man sidder og skider brændenælder allerede 5 minutter inde i filmen - og det bli'r bare værre...!!!

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 November 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

En udmærket film af nyere dato - men bestemt ikke den bedste nogensinde - er "1408".

http://imdb.com/title/tt0450385/

Den fik i hvert fald undertegnede til at hoppe et par gange i biografstolen.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 November 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Kan godt bakke op omkring de japanske gysere Hans nævner.

Og så må jeg sige at "Jacob's Ladder" gjorde et stærkt indtryk på mig - måske mest fordi jeg tilfældigvis zappede hen på den 5 minutter inde i filmen, fuldstændig uvidende om hvad det var for en type film. Så de første par creepy scener gav mig godt nok myrepatter på armene.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 November 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

PSYCHO fra 1960 er den ultimative gyser !

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 November 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

SAW 1-4

Hills Have Eyes 1-2

De er bare for klamme. Specielt SAW. -Fy for satan

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Sendt: 26 November 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg mener klart at Eksorcisten er den bedste gyser til dato.......
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Brandt00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 November 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

mbm1

De er fede :P
Til top Vis Brandt00's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brandt00

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 November 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Det er jo nok en kendsgerning at langt de fleste film, og ikke mindst gysere, er et resultat af deres samtid, og den effekt de har og ikke mindst det minde man kan have om første gang man så en film og blev skræmt af den, vil i langt de fleste tilfælde overgå den oplevelse man får hvis man ser samme film igen mange år senere, eller måske endda ser en 20 år gammel gyser for første gang.

De rigtig vellykkede gysere går jo også hen og bliver rollemodeller for andre, sådan at et tema eller en undergenre bliver kopieret i det uendlige, indtil man ikke kan skelne rip-offs fra originalen.

Som ung purk blev jeg da f.eks. ret skræmt af film som Halloween og Fredag d. 13 - men når jeg ser dem i dag har jeg svært ved at forstå hvorfor. Jeg kan stadig anerkende dem for de stilskabere de var, men skræmmende synes jeg ikke de er - og det synes jeg heller ikke andre film i samme stil fra den periode er.

Jeg synes også der er lidt en tendens blandt filmfans til at glemme at skelne mellem gysere og splatterfilm - Jeg synes nemlig sjældent at film med meget blod og snask er særligt uhyggelige. Ubehagelige, ulækre - ja bevares, men sjældent egentlig uhyggelige. Omvendt er en rigtig god og effektiv gyser (ihvertfald det jeg forstår ved en gyser) sjældent specielt blodig. Det er klart at der er "blandingsprodukter", men de ender ofte med at være noget rod. Saw som blev nævnt tidligere er dog et ret godt eksempel på en film der formår at være både blodig og uhyggelig, uden at gå for meget på kompromis med nogen af delene.

I min optik er noget af det som gør en gyser effektiv ikke så meget det man ser som det man IKKE ser, det er f.eks. en vigtig grund til at Tobe Hoopers originale Texas Chainsaw Masssacre er langt mere uhyggelig end remaken for et par år siden. Tobe Hoopers film er nemlig ikke så blodig som den har ry for, men den mestrer antydningens kunst, og sammen med det dokumentarisk 16mm look er den ret skræmmende, hvilket ikke rigtig kan siges om remaken.

Jeg tror også det har været medvirkende til den store succes mange japanske gysere har haft de sidste 5-8 år, netop fordi de ikke er så effektjagende som mange specielt amerikanske "gysere", men nøjes med at antyde uhyggen. En mystisk skygge eller en pludselig lyd efter 5 minutters stilhed er mere uhyggelig end en galning med en kniv og afhuggede arme og ben. At den asiatiske gyserbølge også følger nogen andre konventioner end vi er vant til og derfor er noget mere uforudsigelige hjælper selvfølgelig også lidt til - men vi HAR luret dem, så nu er de heller ikke uhyggelige mere.

Nåh, anyway - nogen af mine favoritgys (en del nævnt allerede i denne tråd) er:

Alien

Psycho

Texas Chainsaw Massacre (orig)

The Ring (orig)

The Exorcist

Hellraiser

Nightmare on Elm Street

Saw

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 November 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Invasion of the bodysnatches fra 1978 med bl.a Donald Sunderland´

Enig! Se den sent om aftenen og se om I kan falde i søvn bagefter

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Det er jo nok en kendsgerning at langt de fleste film, og ikke mindst gysere, er et resultat af deres samtid, og den effekt de har og ikke mindst det minde man kan have om første gang man så en film og blev skræmt af den, vil i langt de fleste tilfælde overgå den oplevelse man får hvis man ser samme film igen mange år senere, eller måske endda ser en 20 år gammel gyser for første gang.

De rigtig vellykkede gysere går jo også hen og bliver rollemodeller for andre, sådan at et tema eller en undergenre bliver kopieret i det uendlige, indtil man ikke kan skelne rip-offs fra originalen.

Som ung purk blev jeg da f.eks. ret skræmt af film som Halloween og Fredag d. 13 - men når jeg ser dem i dag har jeg svært ved at forstå hvorfor. Jeg kan stadig anerkende dem for de stilskabere de var, men skræmmende synes jeg ikke de er - og det synes jeg heller ikke andre film i samme stil fra den periode er.

Jeg synes også der er lidt en tendens blandt filmfans til at glemme at skelne mellem gysere og splatterfilm - Jeg synes nemlig sjældent at film med meget blod og snask er særligt uhyggelige. Ubehagelige, ulækre - ja bevares, men sjældent egentlig uhyggelige. Omvendt er en rigtig god og effektiv gyser (ihvertfald det jeg forstår ved en gyser) sjældent specielt blodig. Det er klart at der er "blandingsprodukter", men de ender ofte med at være noget rod. Saw som blev nævnt tidligere er dog et ret godt eksempel på en film der formår at være både blodig og uhyggelig, uden at gå for meget på kompromis med nogen af delene.

I min optik er noget af det som gør en gyser effektiv ikke så meget det man ser som det man IKKE ser, det er f.eks. en vigtig grund til at Tobe Hoopers originale Texas Chainsaw Masssacre er langt mere uhyggelig end remaken for et par år siden. Tobe Hoopers film er nemlig ikke så blodig som den har ry for, men den mestrer antydningens kunst, og sammen med det dokumentarisk 16mm look er den ret skræmmende, hvilket ikke rigtig kan siges om remaken.

Jeg tror også det har været medvirkende til den store succes mange japanske gysere har haft de sidste 5-8 år, netop fordi de ikke er så effektjagende som mange specielt amerikanske "gysere", men nøjes med at antyde uhyggen. En mystisk skygge eller en pludselig lyd efter 5 minutters stilhed er mere uhyggelig end en galning med en kniv og afhuggede arme og ben. At den asiatiske gyserbølge også følger nogen andre konventioner end vi er vant til og derfor er noget mere uforudsigelige hjælper selvfølgelig også lidt til - men vi HAR luret dem, så nu er de heller ikke uhyggelige mere.

Nåh, anyway - nogen af mine favoritgys (en del nævnt allerede i denne tråd) er:

Alien

Psycho

Texas Chainsaw Massacre (orig)

The Ring (orig)

The Exorcist

Hellraiser

Nightmare on Elm Street

Saw

Du har ramt helt rigtigt med dine betragtninger .

Jeg synes også Fredag d. 13 (nummer 1) var mega uhyggelig dengang, men ligesom dig er den ikke specielt uhyggelig.

Og netop det med de japanske gysere er det som jeg også synes gør dem uhyggelige, den der pige i the Ring var altså bare for skræmmende.

Har en sydkoreansk Wishing-stairs liggende som jeg ikke har set endnu. Kaldes "The Ring of South Korea" på bagsiden .

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 November 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Der er meget få virkelig skræmmende gysere der holder.

Saw er en ok film, i hvert fald indtil de to politibetjente kludrer så forfærdeligt i det at man ikke var et sekundt i tvivl om at det var for at få mulighed for en 2'er... Scenen hvor han går i mørket og tager billeder for at kunne orientere sig er virkelig fed, resten af filmen har jeg mere eller mindre glemt, synes ikke det var noget...

Mine egne favoritter er:

Silence of the Lambs (måske ikke en rigtig gyser, men de dybt skumle mordere og scenen hvor han går lige bag hende er virkelig klasse)

Se7en... Filmen de allesammen er inspireret af... (medmindre der er en film før som den er inspireret af, som jeg ikke har set...) Saw har i hvert fald en god portion Se7en, mange andre har også, men ingen andre får det hele til at hænge så genialt sammen. Måske mere en Thriller, men ved ikke hvor grænsen går mellem de to genrer, så bær over med mig

Alien - klassiker.

Blair Witch Project. Nogen vil kalde den et billigt trick, jeg mener at den holder. Selvom man godt vidste at det var fup da den kom til danmark i sin tid, var den stadig rimelig skummel.

The Thing er en hamrende fed film, og undrer mig meget at den ikke er nævnt før... (måske ikke den mest skræmmende, men den er stadig fed)

Til sidst Sleepy Hollow. Okay det er en lidt mere end middelmådig film, og effekterne er ualmindeligt dårligt i forhold til året den er lavet i, men det er den absolut mest stemningsfyldte gyser jeg i mit liv har set, og når den handler om en hovedløs rytter så er det virkelig imponerende. Filmen der gjorde mig til lidt af en Burton-fan...

Jeg har aldrig set en japansk gyser, og gider heller ikke... Jeg har set lidt koreanske film og lidt kinesiske, og synes det er l**t. (Brotherhood of War, JSA, Shiri, Hero, Battle Royale og The Isle for lige at nævne et par stykker... - The Isle var okay, men så er den heller ikke bedre. Resten var underholdning så længe man så dem, bagefter var de væk) Har iøvrigt set remake af The Ring og the Grudge, og de var usandsynligt dårlige, så meget bedre tror jeg ikke originalerne er. Specielt ikke når de remakes rent faktisk fik en del opmærksomhed.

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

@steffeng: Det var også et uheld da jeg stiftede bekendtskab med The Ring .

Min første reaktion var sådan noget pi. man fatter jo ikke en meter, efter 5 min var jeg totalt opslugt af filmen.

Vil til enhver tid hellere se de originale japanske end en eller anden Hollywood remake. Ligesom de franske udgaver er bedre end de amerikanske.

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 November 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Er det kun mig der tisser i bukserne når der vises THE OMEN?

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Sendt: 26 November 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver lige nødt til at poste en forespørgsel, på en gyser jeg har prøvet at finde frem til i flere år.

Den handler om et hotel, hvor der ikke umiddelbart er nogen 13. etage. Det viser sig så at elevatoren engang imellem alligevel stopper på 13. etage, hvor der bor en øksemorder.
Jeg er ret sikker på filmens titel var oversat til 'Mareridt på 13. sal'.

Den blev sendt på dr 1 for ca 8 år siden, hvor den skræmte mig meget. Jeg var dog ikke særlig gammel, så jeg skal ikke kunne sige om det faktisk er en god gyser.  Den gjorde dog stort indtryk på mig dengang, så det kunne være rigtig sjovt at se den igen.

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 November 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

I 70erne og 80erne blev de bedste gyserfilm lavet. Fra 80erne har i ikke nævnt.

Altered state (eksperimentet på dansk)

Cat people

The Entity

The Brood

The changeling

Fantastiske film
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 November 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Alle dem i nævner er klart mere scary.

Men jeg syntes at Species 2 er mega klam, den er sindsyg plat, men alligevel!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes