Forfatter |
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 25 December 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
7. afsnit: Hvad der lå under juletræet.
Som lovet bringer jeg her en kort update af hvad jeg har indkøbt.
Da jeg ligesom fornemmer hvad resten af resten af dagen går med nu da der endelig er lyd på, så kommer der et mere fyldigt indlæg senere. Tiden skal bare lige være til det, og jeg skal lige have dannet mig nogle indtryk og prøvet mig frem med placering af højtalerne osv.
Men her er et frisk billede af gaven til mig selv:

Og det er skam næsten en 2-ejers model. Indkøbt hos en autoriseret forhandler i udlandet som hvis nok gik neden om og hjem. Så den blev sat til salg i uåbnet stand, på en auktion med 100 % garanti fra importøren. Alt er tjekket med både importør og fabrik, men mere om det i det næste indlæg. __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 December 2007 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
8. afsnit: Wadia 581se oplevelser
Da min gamle Wadia gennem et stykke tid havde haltet, havde jeg løbende undersøgt hvilke alternativer der er på markedet, og jeg var faktisk meget tæt på at købe en brugt 861 for ca. 1 måned siden (den blev solgt lige for næsen af mig). Da højtalerne blev indkøbt, håbede jeg at 23'eren godt kunne holde mindst ½ år mere så der blev tid til at spare op. Men sådan skulle det altså ikke gå.
Fra flere steder fik jeg oplyst at hvis man er til Wadia, så er en ny/nyere Wadia nok det man vil/skal have igen. Jeg må med det samme tilstå at jeg ikke har hørt denne maskine spille, men det skyldes at der ikke findes en demo maskine herhjemme (der er nu en på vej som muligvis lige er landet). Lydbilledet kan jeg sagtens genkende selv om alt nu er skiftet, men det havde været sjovt at opleve en sammenligning med den gamle Wadia. Denne Wadia blev også anbefalet til netop disse højtalere rent klangmæssigt. Ellers har jeg læst stort set alt hvad der ligger at omtale og test på nettet om denne maskine.
En beskrivelse af en 581se på godt og ondt
Som nævnt har jeg købt min maskine i udlandet. Men for at sikre mig mest mulig fik jeg oplyst serienr. på maskinen, som herefter blev tjekket hos både den respektive importør og hos Wadia. Alt var heldigvis som det skulle være.
Dog er det underligt at købe en alt andet dyr maskine, hvor der intet sted står hvilket model der er tale om. Hverken på kassen, manual eller maskine står der andet end 581 så er det den rette maskine man står med? Godt at maskinen var tjekket. Man ellers skal maskinen først tilsluttes, og ind derpå ind i en menu for at få oplyst at det rent faktisk er en "se’er" man har købt. Denne procedure står der så intet om i manualen, men blev oplyst i en mail fra Wadia. Her kunne Wadia godt have vedlagt en pakkeseddel, eller på anden måde oplyse hvilken model man rent faktisk står med! For kendere, så har de nye modeller fået 4 aflange luftriller på hver side, men har læst at de senest produceret 581 modeller muligvis også har disse riller.

Der er 3 andre ting som Wadia bør rette til meget hurtigt:
Hvorfor er der vedlagt en (billig) hvid strips 
Med 581se og 581ise følger den nye lækre alu fjernbetjening – rigtig lækker og meget bedre end den gamle plastikmodel jeg var vant til med 23’eren. Den virker tilmed på lang afstand og fra meget skæve vinkler. Men hvorfor dælen har Wadia ikke opdateret vejledning omkring fjernbetjeningen i manualen, men i stedet overladt det til brugerne selv at finde ud af hvilke relative avancerede funktioner tasterne dækker over

En 3. ting som jeg ikke helt fatter er den vedlagte netledning. På maskinen er der et netstik med jord. Men den medfølgende ledning er underligt nok kun udstyret med et ellers lækkert 2 bens stik.
Endelig er der skuffen på maskinen – den virker lidt skrøbelig og lever slet ikke op til resten af de øvrige super lækre materialer maskinen er skruet sammen med. Måske er det for at differentiere maskinen for den længe varslet 781 model?
Link til Wadia 581se
Tilbage er beskrivelsen af det nok væsentligste, nemlig lyden
Maskinen kræver en indkøring, så tiden må vise hvad den egentlig formår. Indtil videre vil jeg komme med denne korte beskrivelse.
Som nævnt har jeg desværre har jeg endnu ikke haft lejlighed for en sammenligning med andre maskiner endnu, men lyden er helt klart det man kender fra Wadia. Dog er lyden klasser bedre end min gamle 23’er, og håber en dag at kunne sammenligne lyden med i hvert fald en 861/861se.
Det er svært at beskrive en ”lyd”, men ordrerne ”stor” og ”overraskende” er nok mest passende. Maskinen spiller neutralt med et stort lydbillede, ikke varmt som andre mærker men alligevel utrolig musikalsk fængende. Overraskende fordi man pludselig tages i at blive overrasket over en passage i musikken som i den grad fanger ens opmærksomhed. På den måde bliver man stille og roligt ført ind i en musikalsk verden.
I øjeblikket lyttes der på flere forskellige balanceret signalkabler (på nær et), og igen har jeg taget udgangspunkt i de anbefalinger jeg har fået og læst mig til. Det ene XLR kabel jeg har til rådighed er faktisk det samme som det med RCA stik, og det har hurtigt vist sig at XLR kablet foretrækkes. __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3517
|
Sendt: 27 December 2007 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
godmorgen hr. Chr. R., det ser ud som et ret så kompetent anlæg du har fået sat sammen. Glæder mig til at følge lidt med i tråden, ikke mindst glæder jeg mig til billedserien såfreemt en sådan vil forekommme.
mvh
__________________ mvh
|
Til top |
|
|
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 27 December 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altså en sindsyg lækker cdspiller, udseendet er ihvertfald... har ikke hørt den.  Det er et sjovt mix med Crown til de HTs og den afspiller, det er fedt nok med nogen der "tør" - Jeg går også selv i bla. Crown tanker.
__________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 December 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal nok komme flere billeder, og ikke mindst beskrivelse af lyden. Men skal lige have tid til at justere, danne mig indtryk, tage fotos samt skrive. Desuden skal alt udstyret også først hjem, og her har i dag desværre måtte skyde denne del af processen en måned  __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
Sendt: 28 December 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sgu' et anlaeg efter mit hoved!
Hold os endelig opdateret med udviklingen.
Mht. rillerne i siden paa den Wadia: Det er saa vidt jeg ved noget de begyndte paa efter de fandt ud af, at den foerste serie 581'ere havde
problemer med at komme af med varmen.
Hvad er forskellen paa 581 og 581SE?
NB: PB sendt.
|
Til top |
|
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
Sendt: 28 December 2007 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Nilau skrev:
Køberen af din maskine er nok en glad mand i dag...
Mvh.
Niels |
|
|
For at være helt ærlig og uden at røbe alt for meget, så jeg helt sikker på at det er mig der har gjort den bedste handel i dag.
Desværre er jeg ikke bekendt med hvilket drev der er orginalt monteret i 23'eren, og slet ikke hvad der sidder i nu.
|
|
|
Hej
Har haft en 23, den er helt fin, og den har Pioneer stableplatter...
konverteren der hedder 26 er samme serie med samme type lyd, men en helt delt bedre, så køb en sådan hvis du finder en billigt.
vh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 December 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mit tidligere postede link til wadia 581se, beskriver Wadia kort for de forskellige forskelle, men kan tilføje dette baseret på min erfaring og efter hvad jeg har læst mig frem til:
- Fjernbetjeningen, plastik >< alu
- Rillerne i siden (måske)
- Drevet skulle være en genganger, modsat 861 og 861se
Og tak for pb'en Hansen  __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
hansen Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2007 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
I mit tidligere postede link til wadia 581se, beskriver Wadia kort for de forskellige forskelle, men kan tilføje dette baseret
på min erfaring og efter hvad jeg har læst mig frem til:
- Fjernbetjeningen, plastik >< alu
- Rillerne i siden (måske)
- Drevet skulle være en genganger, modsat 861 og 861se
|
|
|
Jeg checkede lige Wadia's website. Det ser ud til at den vaesentligste forskel er at SE modellen har et opdateret (version 3) kredsloeb til
IV-konvertering efter DAC'en.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 December 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst flere indlæg fra "se" ejere der beskriver en "væsentlig" lydmæssigt forskel på 581 og 581se versionen. Men jeg tager dog sådanne indlæg med et gram salt, for det er sjældent at folk er negative i deres beskrivelse over erhvervet ting. Men for at få en evt. bekræftelse på disse udsagn, så stiller jeg da gerne min se'er til rådighed i en test mod en 581'er på et senere tidspunkt, ja måske er der endda basis for et Wadia træf hvis flere maskiner ønskes testes.
Tilføjelse: læs denne tråd hvor forskellen mellem 581 og 581se omtales __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
hansen Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2007 kl. 03:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Jeg har læst flere indlæg fra "se" ejere der beskriver en "væsentlig" lydmæssigt
forskel på 581 og 581se versionen. Men jeg tager dog sådanne indlæg med et gram salt, for det er
sjældent at folk er negative i deres beskrivelse over erhvervet ting. |
|
|
Ja, jeg er sgu' ogsaa skeptisk naar folk paastaar en "helt vild" forbedring ved ganske smaa aendringer
som f.eks. kabler.
Men i tilfaeldet 581=>581SE er der tale om en aendring i et signal-foerende analogt kredsloeb, saa det
er slet ikke umuligt at den er en del bedre.
Chr. R. skrev:
Men for at få en evt. bekræftelse på disse udsagn, så stiller jeg da gerne min se'er til
rådighed i en test mod en 581'er på et senere tidspunkt, ja måske er der endda basis for et Wadia træf
hvis flere maskiner ønskes testes. |
|
|
Det kunne da vaere sjovt. Jeg kan stille med en 861 hvis jeg ikke skal koere alt for langt med den.
Andre der kan stille op med noget spaendende? (behoever ikke vaere Wadia)
|
Til top |
|
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansen skrev:
Chr. R. skrev:
Jeg har læst flere indlæg fra "se" ejere der beskriver en "væsentlig" lydmæssigt forskel på 581 og 581se versionen. Men jeg tager dog sådanne indlæg med et gram salt, for det er sjældent at folk er negative i deres beskrivelse over erhvervet ting. |
|
|
Ja, jeg er sgu' ogsaa skeptisk naar folk paastaar en "helt vild" forbedring ved ganske smaa aendringer som f.eks. kabler.
Men i tilfaeldet 581=>581SE er der tale om en aendring i et signal-foerende analogt kredsloeb, saa det er slet ikke umuligt at den er en del bedre.
Chr. R. skrev:
Men for at få en evt. bekræftelse på disse udsagn, så stiller jeg da gerne min se'er til rådighed i en test mod en 581'er på et senere tidspunkt, ja måske er der endda basis for et Wadia træf hvis flere maskiner ønskes testes. |
|
|
Det kunne da vaere sjovt. Jeg kan stille med en 861 hvis jeg ikke skal koere alt for langt med den.
Andre der kan stille op med noget spaendende? (behoever ikke vaere Wadia) |
|
|
Yep, den I/V konvertering har stor betydning, en kammerat plankede Wadia 27ix I/V og siger, at dette er det største opgrade ud af mange såsom ny superklokke osv. Har selv haft en 861 og den var ok, men bassen brød jeg mig ikke om, alt for massiv. Især når man hørte en kontrabas lød det kunstigt, som om den var mik'et op og spillede igennem et Trace Eliot eller Hartke system. Manglede fuldstændig den plastisk og elastiskhed fra en kontrabas - på det område spiller de store Krell altså forrygende. Det store Wadia sæt derimod spillede mange mange gange bedre end en 861, om det primært skyldes den måde de har lavet I/V konverteringen på ved jeg ikke. Vil gerne høre den 581, kan selv stille med en Wadia 830 og Krell KPS 30i pt. Har også hørt og haft meget andet såkaldt high end, såsom Audio Aero, men det er da en joke, ikke kun lydmæssigt, men også den måde det er lavet på. CEC 5100Z hører stadig til mit best buy, på trods af bassen.
vh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
Vil gerne høre den 581, kan selv stille med en Wadia 830 og Krell KPS 30i pt. ...Audio Aero... |
|
|
Jeg håber der bliver lejlighed for at lave et træf med fokus på primært Wadia, da det er desværre sjældent at man her kan lytte seriøst på flere af disse maskiner på samme tid. Personligt er jeg mest interesseret i at lægge øre til 860, 861 samt 581 modellerne, og det gerne i så mange varianter som muligt.
Netop Audio Aero var et af de mærker jeg havde kigget lidt på, men ud fra hvad jeg har læst og hørt, så er det en maskine med en helt anden lyd end Wadia. For at få det bekræftet kunne det være interessant hvis også en god Audio Aero finder vej. Andre spændende maskiner er jeg selvfølgelig også parat til at lytte på (f.eks. Krell og Nagra).
Så hvis du kan/vil bidrage med en spændende maskine, er du mere end velkommen til at skrive her i tråden  __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
8. afsnit: Siden sidst.
Først en mindre men ikke uvæsentlig præcision af højtalerne. Da disse InCognito er fra den sidste produceret serie, så er der tale om InCognito Signature, hvilket betyder at der er anvendt Stereovox sølvkabler og WBT højtalerterminaler, dog er jeg ikke helt sikker på, om det sidste kun er gældende for Signature modellen.
Men tilbage til selve anlægget. Indtil nu er i blevet snydt for billeder af Crown forstærkeren, hvilket skyldes en lang sej kamp mod støj. Da jeg fik den pakket ud og tilsluttet anlægget, så opstod der en MEGET kraftig susen tilsat en irriterende lavfrekvens brummen fra strømforsyningen. Denne susen er delvist afhjulpet ved at fjerne de stik der sad i RCA indgangene på forstærkeren (UPS ), samt lave en stelforbindelse. Men der var stadigvæk sus og brummen. Sidstnævnte betød en meget kreativ placering af forstærkeren, en placering som ikke gjorde anlægget særligt fotogent. Den blev nemlig placeret på gulvet under det nyindkøbte Audio Magic Hepta M-O 28 møbel (indkøbt af en forhandler til messen i København), og placeret ovenpå dels en lav papkasse og de ligeledes nye vibrationsdæmpere fra ViaBlue. Dette har afhjulpet problemerne yderligt, men ikke godt nok.
Men et billede skal I da have af selve forstærkeren, dog ”kun” et nærbillede hvor det nye møbel kan skimtes, samt papkasse og vibrationsdæmperne også fremgår:

Et billede af forstærkerens bagside skal i heller ikke snydes for:

Den opmærksomme læser har nok bemærket, at jeg manglet et signalkabel. Dog fremgår det af en anden tråd at jeg her har afprøvet lidt, og nu har købt signalkablet til anlægget. Også kablet er købt brugt, men det til en pris som gør det sjovt at købe lækkert hi-fi, hvilket netop har været ideen bag dette anlæg. Således kan jeg også vise billeder af Stereovox BAL-600 signalkablet.

Samlet set er lyden gradvist blevet forbedret, men forventer at der stadigvæk er meget mere at hente på specielt en mere optimal placering af højtalerne, men det er en utrolig tidkrævende proces. Wadia’en har stået og spillet næsten uafbrudt siden den blev pakket ud, og den har åbnet sig en del, specielt i bunden. Da Stereovox signalkablet blev monteret, så kom den dynamik i lydbilledet jeg hidtil har både savnet og ikke mindst forventet.
Men der er allerede mere ”nyt” på vej, og lover at komme med en samlet opdatering snarest muligt…

__________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
fiedel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Lækkert setup du har der, hvorfor faldt valget på en Crown forstærker.
Fiedel
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Februar 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak tak
Valget af Crown skyldes en kombination af en gunstig pris og hvad der så i den prisklasse passede til højtalerne. Der er jo intet problem at finde alternativer, men ikke når prisen indgår som et væsentligt parameter. Dog må jeg indrømme det er lidt af en sats med Crown, idet der er ingen har erfaring med et tilsvarende setup som mit (dog tæt på), men da jeg har oplevet hvad min tidligere PA forstærker fra Carver kan udrette i et high-end anlæg, var jeg ikke bange for at kaste mig ud i forsøget. Men intet er givet på forhånd, ej heller er der garanti for at der ikke ændres i mit setup.
Men søg på "crown" her på portalen, og så vil du kunne læse at der er flere der har positive erfaringer med mærket __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
fiedel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 19 Februar 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg kender en del til Crown men kun fra PA branchen og så til studie brug, men må indrømme at jeg aldrig rigtigt har spekuleret i at bruge dem hjemme. Har dog hørt deres K2 (den er uden blæsere) på et sæt gamle BW 801´ere, det var ganske ok.
Godt gået 
|
Til top |
|
|
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
Sendt: 06 September 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad blev der af opdateringen?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 September 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasLarsen skrev:
Hvad blev der af opdateringen?
|
|
|
Tja, der er ting man pludselig må eller vælger at priotere højere, så...
Men tråden er ikke glemt. __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
Sendt: 06 September 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forståeligt, min tråd er heller ikke blevet opdateret selvom hverken højttalerne eller cd afspilleren står i stuen længere.
Når det bliver tid til en update, så husk lige nogen oversigts billeder :)
EDIT : Hvad var der i kassen vi fik et lille "preview" af i sidste billedpost?
|
Til top |
|
|