| Forfatter |
|
stineamalie Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende synspunkter der bliver luftet herinde. Sådan som jeg ser det, så kan det gå begge veje; hifi'en generelt får en kæmpe rennæsance i kraft af der stadig er en proffesionalisme der benytter sig af LP'en, nemlig DJ's. De har altid brugt dette medie og enhver DJ med respekt for sig selv har to Plovmænd, sådan er det bare, og da jeg tit er vidt omkring i verden så er der allerede, iforhold til tidligere, kommet et kæmpe boom i etablering af pladebutikker og HiFi butikker med seriøse vare. Jeg taler her mest om det øvrige europa. Jeg tror ligeledes også at der vil være en større fascination af hifi, da jeg synes flere og flere mennesker er blevet opmærksomme på hvor godt det egentlig kan komme til at lyde, med det rigitge setup og et tilsvarende godt medie som LP og CD både er i mine øjne(øre). Men der er selvfølgelig også skræk scenariet hvor vi alle bliver nød til at gå ud med friværdien og "stock up" på alskens hifi, bare for at der vil være lidt tilbage til de få frelste der om et par årtier stadig synes at bedstefars SME skider konge lyd ud. Hvor resten af den brogede befolkning tager sig til rette med et sæt sølvfarvede tændstikæsker fra Føtex, hvor gamle klassikere, som streames fra youtube, bliver forvrænget ud til største fornøjelse. For jeg tror, at hvis hele musik mediet bliver flyttet over på R2D2, så vil folk og udgivere af musik, nøjes med den teknologi vi har i dag. Personlig vil jeg finde en havn og hoppe i den dag det sker.
Bare en tanke
|
| Til top |
|
| |
morkaj Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kunne lave et "globalt" online arkiv med alle indspilninger i den højst tænkelige kvalitet. Transporteret via net. Det man køber er rette til at afspille dette og det verificeres af en Digital Signatur (der vel og mærke virker).
Man skal således ikke have nogen medier, man skal ikke tage backup, den kan ikke brænde eller blive stjålet (har prøvet ).
Det ville være noget, kan således streames via kabel, kobber eller Wimax således at du altid har din musik med dig via signatur.
Hvis man så kunne sikre signaturen via fingeraftryk eller lignende ville man kunne aflive piraterne og alle de usle hjemmebrændte skiver (ikke at de lyder dårligt, men det er dårlig stil).
I den perfekte verden ville dette gøre musikken billigere, og dermed lettere tilgængelig.
Desværre tro jeg at de gænse brugere er relativt ligeglad med kvaliteten, det er volumen der gælder - og så er ovenstående senarie et rædselssenarie. Den eneste tilgængelige musik i 96kbit skod mp3.
Må kraften være med os!
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidst jeg var over ved VassagoHifi laved Rene en lille prøve/demo med en CDafspiller og en pladespiller og en ........ ja jeg kan ikke lige huske hva den hed men det var noget med en computer !!
Og.... her var vinyl bare bedst igen 
|
| Til top |
|
| |
stineamalie Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
morkaj; Som du selv siger "I den perfekte verden ville dette gøre musikken billigere, og dermed lettere tilgængelig." Det kunne være spændende hvis utopien gik i opfyldelse, dog ikke noget jeg nogensinde vil binde mig til helt.
King; enig, har lidt gengangere i henholdvis LP og CD samlingen, og der er det klart LP der tager prisen, dog er CD godt når man er på den slemme side af de 13 Vestfyen og skal spille op til bal , chancen for at man ødelægger noget er ikke så stor
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
king skrev:
Kasper, TC skrev:
king skrev:
Stanley skrev:
king skrev:
|
Hva syntes du da der sker med CDafspiller og dens udvikling ?
|
|
|
Hvad synes du da der sker med pladespillerens udvikling ?
|
|
|
Ikke andet en hver gang jeg lytter på en CDafspiller - tænker jeg (er de ikke nået videre med lyden fra en CDer) 
|
|
|
Måske ikke de rigtige maskiner du lytter til... Eller skiver... Eller måske er du bare mere til vinyl.. Men det er jo ikke det samme som at det er gået i stå.
|
|
|
Jammen så må du Kasper jo sige hvilken CDer og CDafspiller jeg skal lytte på ??
Ps... jeg har hørt rigtig mange 
|
|
|
Så kunne noget jo tyde på at du synes vinyl er bedst.
|
|
|
ja men det er den også...... den giver da CD så meget klask det er til at grine af
jeg har selv en ret fornuftig CD afspille Eera DL 1.0 og den for stryg med flere længder
så kasper det er vist dig der er bagefter og ik king
synd for dig hvis du ik' har oplevet det.......
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at hverken CD'er eller pladespilleren vil dø helt! Tror jer der siger at de vil dø, selv på at hifi nørder som os i hobbetal vil kaste sig hen til computeren for at downloaded et eller andet stykke musik.
Jeg tror vi er for skeptiske til det, ja vi klare skatten og banken via nettet, men sku ikke musikken!
Jeg vil da i så fald nå at leve 4 gange for jeg tror det bliver aktuelt, hvis det ikke snart går meget stærkere, med kvalitets udviklingen.
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
Bruger siden: 27 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
Kasper, TC skrev:
king skrev:
Kasper, TC skrev:
king skrev:
Stanley skrev:
king skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Ikke andet en hver gang jeg lytter på en CDafspiller - tænker jeg (er de ikke nået videre med lyden fra en CDer) 
|
|
|
Måske ikke de rigtige maskiner du lytter til... Eller skiver... Eller måske er du bare mere til vinyl.. Men det er jo ikke det samme som at det er gået i stå.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ja men det er den også...... den giver da CD så meget klask det er til at grine af
jeg har selv en ret fornuftig CD afspille Eera DL 1.0 og den for stryg med flere længder
|
|
|
Jeg synes det er lidt naivt at tro at man har fundet den hellige gral... For mig er lyden på en lp meget rar og blød, MEN jeg synes ikke det lyder naturligt og som det lyder når jeg er til koncert. Det gør en god CD derimod. Og nu er jeg så altså heller ikke helt alene i denne opfattelse. Jeg har da selv en billig pladespiller og en lille pladesamling på 50 plader men det er mest for hyggens skyld. Og jeg er heller ikke til rør forstærkere hvilket jo også er noget nogen sværger til
|
| Til top |
|
| |
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Det springende vi oplever i butikken, er de mellemaldrende folk, vel typisk fra 35 til 45, der beguýnder at savne deres ungdoms musik, prøver at snuppe et par genoptryk fra kasserne i supermarkedet, vel typisk til 39.50, og oplever at lydkvalitet'en er ringere end de husekede - til trods for at anlægget er både bedre og dyrere end da de var unge.
Hvad sker der så, jo OP på loftet og finde de to flyttekasser med 150 plader og en gammel Thorens, for at finde ud af at de oprindelige 20 år gamle 1'gangs-tryk er væsentlig bedre end de nye genoptrykte CD'er.
Så sludrer man med nogen barndoms-kammerater, der henter sine egne plader ned fra loftet, og finder ud af at "nogen" man er gift med har smidt pladespilleren ud - det var jo noget gammelt tungt l**t, der bare stod og fyldte
Så står manden nede i bixen og køber en ny pladespiller til mellem 2 og 10.000 krontanter - den generation er jo nået til generelt at ha' penge nok nu...
Det er den historie vi mest hører, når nogen er inde og købe en fladskærm, og kommentaren "Waaauuw, findes det stadig, se lillemor, sådan en skal vi osse lige ha med hjem..."
Lars / Sound2Vision A/S, Viborg
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
Jeg synes det er lidt naivt at tro at man har fundet den hellige gral... For
mig er lyden på en lp meget rar og blød, MEN jeg synes ikke det lyder
naturligt og som det lyder når jeg er til koncert. Det gør en god CD
derimod. Og nu er jeg så altså heller ikke helt alene i denne opfattelse. |
|
|
Hørt!
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 05:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
Jakobsen skrev:
Kasper, TC skrev:
king skrev:
Kasper, TC skrev:
king skrev:
Stanley skrev:
king skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg synes det er lidt naivt at tro at man har fundet den hellige gral... For mig er lyden på en lp meget rar og blød, MEN jeg synes ikke det lyder naturligt og som det lyder når jeg er til koncert. Det gør en god CD derimod. Og nu er jeg så altså heller ikke helt alene i denne opfattelse. Jeg har da selv en billig pladespiller og en lille pladesamling på 50 plader men det er mest for hyggens skyld. Og jeg er heller ikke til rør forstærkere hvilket jo også er noget nogen sværger til
|
|
|
Øh.... Kasper - syntes du virklig at en CDer lyder mere naturligt ??
Næsten alle dem man snakker med - siger at det er vinylen der lyder klart mere naturligt og live agtig....men ok
|
| Til top |
|
| |
morkaj Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Red King skrev:
|
Jeg tror ikke at hverken CD'er eller pladespilleren vil dø helt! Tror jer der siger at de vil dø, selv på at hifi nørder som os i hobbetal vil kaste sig hen til computeren for at downloaded et eller andet stykke musik.
Jeg tror vi er for skeptiske til det, ja vi klare skatten og banken via nettet, men sku ikke musikken!
Jeg vil da i så fald nå at leve 4 gange for jeg tror det bliver aktuelt, hvis det ikke snart går meget stærkere, med kvalitets udviklingen.
|
|
|
Nu er det jo ikke "hifinødder" der er udslagsgivende for udviklingen. Det er consum-brugere. I sær på mediesiden.
Der er jo ingen rettænkenden der vil give sig i kast med at hente musik fra itunes eller sligt. Det lyder hæsligt og prisen er stort den samme som cd, men benny og britta fra 7a vil gerne - og der er 100 bennyer for hver hifilytter.
Og hvad hjælper det at have verdens bedste rilleaftaster eller lysspille hvis der ikke er medier at få?
Jeg synes at der skal advokeres for at der etableres mediebiblioteker med højkvalitetslagring. Der er ingen der kender levetiden på cd-ere i daglig brug - jag har skiver der er matteret efter 10-15 år, skal denne del af kulturarven smides væk? Ikke tale om.
DR er ved at etablere biblioteker over deres diskotek - skulle dette ikke kunne laves i høj kvalitet (hvilket jeg mener at det er) og sættes til deling? Det er alene et rettighedsspørgsmål, teknikken er der.
En Linn spille med et netkabel i rumpen til en slig server? Ligeledes ville man kunne DL temaplaylister o.s.v. Jeg synes det er en fasinerende tanke, ligeledes er det beskyttende for "gamle indspilninger" og det tilgodeser både consumer og highender. Alle der har prøvet at have en musikserver stående ved at der bliver lyttet meget mere musik - kone og børn bruger det og musik blive mere en del af hverdagen i stedet for at skulle hensygne i farmands lytterum. JEg synes det er herligt at se ungerne give de af med en gang luftguitar til Buddy Guy - der var aldrig sket hvis skiverne havde ligget i "fars lytterum".
Som afslutning - jeg har i gennem de sidste 10 år ledt efter en live indspilning af The Motors AirPort som blev stjålet fra mig - ikke fa'n om jeg kan støve den op pladeselskab er købt og solgt flere gang ingen har den - tilsidst fandt jeg skæringen via eDonkey og sporede den tilbage til ham der havde lavet mp3 filen - han ville ikke sælge. Dette stykke musik er så godt som forsvundet - skal det have lov til det?
Kommer lige i tanke om at det der driver hifi-lysten er jo ligeledes at man skal kunne pille. Men der er meget få der har pillet i selve aftastningen og den primære signalbehandling på cd-afspillere, der er rodet med strøm, stabilisering o.s.v. men selve datastrømmen er out of reach. Så om det er et disk-baseret eller et stream baseret medie burde ikke gøre nogen forskel.
MVH
Morten
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
For rigtig mange ikke-audiofile har DVD-afspilleren overtaget CD-afspillerens rolle - når nu den kan spille CD'er er tanken at det er fjollet at bruge plads på to visuelt og for de fleste lydmæssigt identiske produkter. Så når der ikke er så meget opmærksomhed omkring CD afspillere er det fordi hardware producenterne godt ved at der er flere penge i DVD afspillere.
|
|
|
Fuldstændig enig! Har selv droppet cd-maskinen for flere år siden, da jeg alligevel kørte digitalt til receiveren kunne det lige så godt ske gennem dvd'en. Men, det er også ved at være slut. Har lige købt en Squeezebox og er ved at rippe cd'erne til pc'en så dvd'en bliver efterhånden kun brugt til film (når det en sjældent gang sker).
RogueAgent skrev:
|
Fra udbyderens side vil der formentlig ikke være den store gulerod for at tilbyde musikken i højere kvalitet end tilfældet er idag hvis ikke tilstrækkeligt mange forbrugere efterspørger det - det koster jo penge i form af serverplads og båndbredde at tilbyde det, og hvor mange forbrugere er villige til at betale ekstra for det?
|
|
|
Hvis du går ind på Linnrecords hjemmeside kan du se, at det er muligt at downloade i flere forskellige kvaliteter. For nogle artisters vedkommende lige fra MP3 320k til FLAC 24bit. Det er ene og alene et spørgsmål om den musik, der nu udbydes er så godt, at en god kvalitet er ønskværdigt for forbrugeren. Hvis Linnrecords kan, så kan Sony/BMG også, hvis de gider og deres kunder bryder sig om kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC:
En kapabel pladespiller-kombo lyder bestemt ikke (nødvendigvis) "rar og blød" - med mindre at indspilningen er sådan.
Det samme gælder sådan set en velkonstrueret rørforstærker.
Personligt synes jeg at CD og LP har hver deres styrker og svagheder.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
king skrev:
Kasper, TC skrev:
Jakobsen skrev:
Kasper, TC skrev:
king skrev:
Kasper, TC skrev:
king skrev:
Stanley skrev:
king skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Øh.... Kasper - syntes du virklig at en CDer lyder mere naturligt ??
Næsten alle dem man snakker med - siger at det er vinylen der lyder klart mere naturligt og live agtig....men ok
|
|
|
Ja det synes jeg... Ellers ville jeg ikke skrive det For mig bliver LP'en for ulden og har ikke den edge som jeg synes jeg kan få ud af mit system med en CD. Men som vi jo også meget hurtigt kan konstatere så er der jo en vis grad af præferencer i det her spørgsmål, rettere end at noget er rigtigt og forkert.
Det kunne jo så tyde på at de folk du taler med er mere til Vinyl. Men ligesom der skal en god pladsespiller til at få det meste ud af en LP skal der også en god CD afspiller til at få god CD lyd. Og min oplevelse er at mange bruger mange penge på store forstærkere men ikke rigtig vil spytte noget i kassen til en CD. Det er jo bare digital teknik. Og her hopper kæden af for mig. Der skal selvfølgelig investeres i en ordentlig CD afspiller
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Kasper, TC:
En kapabel pladespiller-kombo lyder bestemt ikke (nødvendigvis) "rar og blød" - med mindre at indspilningen er sådan. Det samme gælder sådan set en velkonstrueret rørforstærker.
Personligt synes jeg at CD og LP har hver deres styrker og svagheder.
Mvh.
|
|
|
Der er fordele og ulemper ved begge dele. Helt enig. Og jeg har da bestemt også hørt LP lyde godt, men igen synes jeg at cd'en kan præstere endnu mere.
Gamle og lidt halvdårlige indspilninger lyder som oftest bedst på LP efter min mening...
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
|
|
|
|
Kasper...
Du skriver: "For mig er lyden på en lp meget rar og blød" [..]...
Så er der noget galt i dit system! Lyden af LP'er bør ikke lyde på en bestemt måde, men skal afspejle indspilningens kvalitet og "farve".
Man ser ofte de samme udtryk brugt om rørforstærkere. Og det er mindst lige så forkert!
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Stanley skrev:
king skrev:
|
|
|
|
|
|
De er da ved at gå over/tilbage til noget der minder om mellemhjulsdrift flere steder.
Teres:
VPI:
Nederste eksempel ligger sig vel nærmere op ad TD-124 som en slags mellemting.
Udvikling kan man nok ikke kalde det?
|
|
|
Jeg tror der er tale om et svinghjul og ikke et mellemhjul.
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Kasper, TC skrev:
|
|
|
|
Kasper...
Så er der noget galt i dit system! Lyden af LP'er bør ikke lyde på en bestemt måde, men skal afspejle indspilningens kvalitet og "farve".
Man ser ofte de samme udtryk brugt om rørforstærkere. Og det er mindst lige så forkert!
Mvh.
Niels
|
|
|
Ja for er jeg så uenig. Og nu er det så i øvrigt ikke mit eget system jeg hentyder når jeg beskriver lyden. Jeg har en relativt billig pladespiller og dyr CD og dermed er sammenligning ikke helt fair herhjemme. Men derudover har forskellige kilder jo altså forskellig lyd. Et bånd vil jo også have en tendens til en bestemt lyd. Dit udsagn om at det ikke bør farve lyden er sandt i en perfekt verden.
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper, TC skrev:
Nilau skrev:
Kasper, TC skrev:
|
|
|
|
Kasper...
Mvh.
Niels
|
|
|
Ja for er jeg så uenig. Og nu er det så i øvrigt ikke mit eget system jeg hentyder når jeg beskriver lyden. Jeg har en relativt billig pladespiller og dyr CD og dermed er sammenligning ikke helt fair herhjemme. Men derudover har forskellige kilder jo altså forskellig lyd. Et bånd vil jo også have en tendens til en bestemt lyd. Dit udsagn om at det ikke bør farve lyden er sandt i en perfekt verden.
|
|
|
Hvis det ikke er dit setup du hetyder til - hvilken så ? eller er det i Tapeconnection og deres pladespiller du ikke syntes om lyden fra ??
|
| Til top |
|
| |
Kasper, TC Branchemedlem

Tapeconnection
|
| Sendt: 28 November 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
king skrev:
Kasper, TC skrev:
Nilau skrev:
Kasper, TC skrev:
|
|
|
|
Kasper...
Mvh.
Niels
|
|
|
|
|
|
Hvis det ikke er dit setup du hetyder til - hvilken så ? eller er det i Tapeconnection og deres pladespiller du ikke syntes om lyden fra ??
|
|
|
Det er bare en generel betragtning jeg har gjort mig på messer, ved forhandlere osv. Og også herhjemme men som sagt er det ikke fair at sammenligne min pladespiller med min CD da der er stor prisforskel. Eksempelvis var der flere spændende steder til messen i München der brugte pladespillere og det lød da også godt, men jeg synes ikke der er den samme "edge" på en LP som på en cd.
|
| Til top |
|
| |