Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hva sker der ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 November 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Kasper, TC skrev:
Nilau skrev:
Kasper, TC skrev:

Jeg synes det er lidt naivt at tro at man har fundet den hellige gral... For mig er lyden på en lp meget rar og blød, MEN jeg synes ikke det lyder naturligt og som det lyder når jeg er til koncert. Det gør en god CD derimod. Og nu er jeg så altså heller ikke helt alene i denne opfattelse. Jeg har da selv en billig pladespiller og en lille pladesamling på 50 plader men det er mest for hyggens skyld. Og jeg er heller ikke til rør forstærkere hvilket jo også er noget nogen sværger til

Kasper...

Du skriver: "For mig er lyden på en lp meget rar og blød" [..]...

Så er der noget galt i dit system! Lyden af LP'er bør ikke lyde på en bestemt måde, men skal afspejle indspilningens kvalitet og "farve".

Man ser ofte de samme udtryk brugt om rørforstærkere. Og det er mindst lige så forkert!

Mvh.

Niels

Ja for er jeg så uenig. Og nu er det så i øvrigt ikke mit eget system jeg hentyder når jeg beskriver lyden. Jeg har en relativt billig pladespiller og dyr CD og dermed er sammenligning ikke helt fair herhjemme. Men derudover har forskellige kilder jo altså forskellig lyd. Et bånd vil jo også have en tendens til en bestemt lyd. Dit udsagn om at det ikke bør farve lyden er sandt i en perfekt verden.

Hvis det ikke er dit setup du hetyder til - hvilken så ? eller er det i Tapeconnection og deres pladespiller du ikke syntes om lyden fra ?? 

Og jeg kunne vel spørge dig om det samme mht. CD..

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 November 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Teak - Wadia - Rega - Sony - Krell - MBL - Audia - Musical Fidelity - Gamut - Gryphon - Marantz - Linn - Burmester  ..... o.s.v !

Hva med dig - hvilken pladespiller kan du ikke lide lyden fra ??

Ps... det er alle CDafspiller jeg har hørt eller prøvet - og der er mange mere på min liste , men.... de kommer aldrig til at lyde/slå en god pladespiller

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 28 November 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
krenzler skrev:
Nederste eksempel ligger sig vel nærmere op ad TD-124 som en slags mellemting.

Jeg tror der er tale om et svinghjul og ikke et mellemhjul.

Nå, men et hjul ihvertfald.

Reference Super Scoutmaster Signature.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 28 November 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Må jeg endnu engang henlede opmærksomheden på den udemærkede artikel i High Fidelity "Stop CD-volden NU" nr. 1 2006 side 48 om overstyrede CD'er, og hvor stor forskel der er på den samme udgivelse på CD og LP.

Det er LP'erne der er bedre end CD'erne - ikke afspillerne.

Softwaren - ikke hardwaren.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 November 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

king skrev:
... det er alle CDafspiller jeg har hørt eller prøvet - og der er mange mere på min liste , men.... de kommer aldrig til at lyde/slå en god pladespiller

Accepter nu at andre kan mene anderledes end dig... Det er da latterligt at postulere på den måde... CD og plader har hver sin lyd, og folk har forskellige meninger, sådan er det...

Ellers havde vi allesammen jo også de samme forstærkere stående... Det er jo heller ikke her kun designet folk køber efter... Eksemplet rør vs. transistor som blev nævnt tidligere i tråden er nøjagtigt det samme... Bare fordi man f.eks. bedst kan lide lyden fra rør-forstærkere, kan man ikke sige det bare er det bedste...

Prøv nu at se lidt ud over din egen næse, så kan det måske endda være du lærer noget nyt en dag...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 November 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:
RogueAgent skrev:
Fra udbyderens side vil der formentlig ikke være den store gulerod for at tilbyde musikken i højere kvalitet end tilfældet er idag hvis ikke tilstrækkeligt mange forbrugere efterspørger det - det koster jo penge i form af serverplads og båndbredde at tilbyde det, og hvor mange forbrugere er villige til at betale ekstra for det?

Hvis du går ind på  Linnrecords hjemmeside kan du se, at det er muligt at downloade i flere forskellige kvaliteter. For nogle artisters vedkommende lige fra MP3 320k til FLAC 24bit. Det er ene og alene et spørgsmål om den musik, der nu udbydes er så godt, at en god kvalitet er ønskværdigt for forbrugeren. Hvis Linnrecords kan, så kan Sony/BMG også, hvis de gider og deres kunder bryder sig om kvalitet.

Jeg ved skam godt at der findes udbydere af musik til download i høj kvalitet - jeg tvivler bare på at det nogensinde bliver normen. Sålænge flertallet af forbrugerne er tilfredse med 128kb, og ikke mener de kan høre forskel - i al fald ikke på det anlæg/mp3 afspiller de er villige til at investere i - så tror jeg at HQ downloads vil være et nicheforetagende.

Så længe der ikke er så mange der tilbyder det vil det være en god forretning fordi de (desværre alt for få) forbrugere der efterspørger det vil flokkes dér, men hvis alle gjorde det er jeg bange for at efterspørgslen ville blive udvandet til et punkt hvor der ikke længere er økonomi i det.

Jeg håber virkelig jeg tager fejl i dette - for hvis man kigger en generation eller to frem, så består den overvejende del af forbrugermassen af folk der i dag er børn og teenagere, og som formentlig ikke kunne drømme om at bruge penge på fysiske medier - se på deres forbrugsvaner idag, og fremskriv så 20 år. Så vil det være sørgeligt hvis al musik kun er tilgængelig som Low-fi mp3.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 November 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Må jeg endnu engang henlede opmærksomheden på den udemærkede artikel i High Fidelity "Stop CD-volden NU" nr. 1 2006 side 48 om overstyrede CD'er, og hvor stor forskel der er på den samme udgivelse på CD og LP.

Softwaren - ikke hardwaren.

Ja der er du helt forkert på den.

Bare forbi de skriver det er det nu ikke alle cder vel.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 28 November 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Teak - Wadia - Rega - Sony - Krell - MBL - Audia - Musical Fidelity - Gamut - Gryphon - Marantz - Linn - Burmester  ..... o.s.v !

Ps... det er alle CDafspiller jeg har hørt eller prøvet - og der er mange mere på min liste , men.... de kommer aldrig til at lyde/slå en god pladespiller

Ja nu laver dem du har nævnt jo forskellige maskiner og jeg har hørt masser af dem lyde godt. Som jeg har været inde på tidligere har vi nok bare en forskellig opfattelse af hvordan tingene skal lyde.

Og der er ikke nogen pladespillere jeg ikke kan lide lyden fra. Mange lyder forrygende. CD kan bare lyde bedre!(I mine ører vel at mærke)

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:
king skrev:

Ja nu laver dem du har nævnt jo forskellige maskiner og jeg har hørt masser af dem lyde godt. Som jeg har været inde på tidligere har vi nok bare en forskellig opfattelse af hvordan tingene skal lyde.

Og der er ikke nogen pladespillere jeg ikke kan lide lyden fra. Mange lyder forrygende. CD kan bare lyde bedre!(I mine ører vel at mærke)

Ja.. sådan kan man også sige det 

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 November 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Musik til download i høj kvalitet, henvender sig til samme kunde gruppe som ville købe SACD og DVD-Audio, altså et lille marke, hvor imod at
flertallet af forbrugerne er tilfredse med 128kb, så alt nyt populær musik som rock, pop m.m. for det meste ville komme som 128kb Mp3 download.

Man har har idag totalt ødlaget CD media, ved at overstyrede, så det ville lyde god når det er rippe til Mp3, så CD kan lyde rigtig god i den rigtig CD
afspille (og den er ikke billig), næste lige så god som SACD, så længe man ikke overstyrede.

Gad vide hvilken CD afspille som Kasper, TC har lytte på (mon ikke der er en Moon til 500.000,- kr.) overfor en pladespille til 10.000,- kr. og ikke en
pladespille til samme pris som CD afspille.

Hehe, Desværre er King miljøskader, når det gælder pladspiller

Men der er jo lide det der tale for LP frem for CD, nemlig at den samme indspilling på CD er overstyrede og den ikke er det på LP.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 November 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Audiomeca Mephisto II.X - og der er ikke et øje tørt

LP / pladespiller har jeg ikke haft siden 1992 og jeg savner den ikke.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 28 November 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Gad vide hvilken CD afspille som Kasper, TC har lytte på (mon ikke der er en Moon til 500.000,- kr.) overfor en pladespille til 10.000,- kr. og ikke en

Det har du nogenlunde ret i ! Og lige præcis derfor udtaler jeg mig ikke på baggrund af mit eget udstyr. De oplevelser jeg har fået har fået mig til at prioritere CD'en hvorfor denne er meget dyrere end min pladespiller. Og det er da helt klart at jeg kan få bedre lyd ud af mine LP'er end jeg får nu, men skal jeg prioritere(og det skal man ofte) er mine penge røget i CD'en.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:

StarTrek skrev:

Det har du nogenlunde ret i ! Og lige præcis derfor udtaler jeg mig ikke på baggrund af mit eget udstyr. De oplevelser jeg har fået har fået mig til at prioritere CD'en hvorfor denne er meget dyrere end min pladespiller. Og det er da helt klart at jeg kan få bedre lyd ud af mine LP'er end jeg får nu, men skal jeg prioritere(og det skal man ofte) er mine penge røget i CD'en.

Må vi ikke få at vide hvilken pladespiller og CDer du har ?

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 November 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Desværre er CD media et død media, hvor imod at LP media vokser hver dag, og CD media er netop ødelag med alt for meget overstyrede, at jeg
ikke har fidus til at smide masse af gode penge efter en dyr CD afspille (der er jo også et spørsmål hvor lange tide endnu at man kan købe CDer),
så hele en dyr pladspiller
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 28 November 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Kasper, TC skrev:

StarTrek skrev:

Må vi ikke få at vide hvilken pladespiller og CDer du har ?

Jo det må du da...Jeg har en MOON Andromeda CD afspiller og pladespiller er en project xpression med en grado gold pickup... Altså som jeg har sagt flere gange er det ikke denne sammenligning jeg synes der er fair, men altså sådan jeg har valgt at prioritere....

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 28 November 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Desværre er CD media et død media, hvor imod at LP media vokser hver dag, og CD media er netop ødelag med alt for meget overstyrede, at jeg
ikke har fidus til at smide masse af gode penge efter en dyr CD afspille (der er jo også et spørsmål hvor lange tide endnu at man kan købe CDer),

Nu skal du vist til at læse lidt på emnet før du udtaler sådan noget...Siden 1990 har salget af LP'er været nærmest ikke eksisterende...Derimod sælges der hundredevis af millioner af cd'er selvom salget dog er faldende..

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

king skrev:
... det er alle CDafspiller jeg har hørt eller prøvet - og der er mange mere på min liste , men.... de kommer aldrig til at lyde/slå en god pladespiller

Accepter nu at andre kan mene anderledes end dig... Det er da latterligt at postulere på den måde... CD og plader har hver sin lyd, og folk har forskellige meninger, sådan er det...

Ellers havde vi allesammen jo også de samme forstærkere stående... Det er jo heller ikke her kun designet folk køber efter... Eksemplet rør vs. transistor som blev nævnt tidligere i tråden er nøjagtigt det samme... Bare fordi man f.eks. bedst kan lide lyden fra rør-forstærkere, kan man ikke sige det bare er det bedste...

Prøv nu at se lidt ud over din egen næse, så kan det måske endda være du lærer noget nyt en dag...

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 November 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:

StarTrek skrev:

Nu skal du vist til at læse lidt på emnet før du udtaler sådan noget...Siden 1990 har salget af LP'er været nærmest ikke eksisterende...Derimod sælges der hundredevis af millioner af cd'er selvom salget dog er faldende..

Hvad angår salget af vinyler, så tror det er svært at anslå direkte hvor stort det er. En del køber brugte vinyler og disse kunne jeg ikke forestille mig indgår i en officiel kalkulation.

Jeg kan kun forholde mig til antallet af solgte afspillere, og jeg må konstatere at antallet af pladespillere (også i budgetklassen) er for opadgående. Det er dog ikke på bekostning af salget af cd-afspillere, hvilket der også går et rimelig stort antal af.

Så personligt tror jeg snarer at der er ved at komme et skred i befolkningen. Den deler sig i to, hvor den ene skal være med på de sidste nye gagdets og bare vil have 4 millioner mp3-filer liggende på en mobil/mp3afspiller/stereoanlæg/PDA/nøgle/kreditkortholder/vi deooptager-agtig ting. Den anden vil have vellyd, er færdige med at bygge parcelhuse om, og vil nu bare gerne nyde frugten af deres arbejde. Højttalerne må gerne fylde lidt mere, anlægget skal lyde godt uden alt for mange ubrugte dingenoter, og man vil gerne sætte sig ned og læse cd/pladeomslag.

Ikke at det nødvendigvis er sådan det forholder sig, men jeg kan kun berette det indtryk jeg får i den daglige samtale med kunderne. Forummet herinde afspejler så langt fra den almene bruger, men tendenserne herinde kan anes ude omkring hos hr. og fru jensen.

Og hvorom alting er, så tror jeg ikke pladeselskaberne høster ret mange kroner på mp3 download. Det store salgsh*t i øjeblikket er live-musikvideoer, og opsamlinger med gamle kunstnere. Hvis de skal have gang i salget igen, når Kim Larsen og Co. holder op med at producere, så er de nød til at skabe et behov hos brugerne. Det behov kan de kun skabe, hvis de slår sig an på kvaliteten (lidt som med HD til film), ellers ligger den lige til højrebenet; ud med de fysiske medier og ind med mp3 og så kan de godt lukke kontoret. En stor del af mp3 brugerne betaler ikke for musikken og de aner ikke hvem der har lavet hvilket nummer. Når disken er fyldt op køber de en ny. Klapsalven følger antal af filer og ikke viden om artisten.

Jeg håber aldrig det kommer så langt, men man kan frygte, når man hører hvor mange der står og praler af, at downloade ulovligt i det åbne gadeforum. Derfor er en ting salget af afspillere (om det så er det ene eller det andet), ligeså afhængigt af, hvor gode vi som almindelige musik/film-forbrugere er til, at sprede budskabet om den gode kvalitet ved det købte medie (og ja det er svært når man hører kvaliteten af nutidens cd'er).

Personligt er det en daglig kamp, at overbevise venner og bekendte om, at de er med til at slå musikken ihjel når de liiige fik den brændt hos naboen, der også liiige fik den brændt ved en ven. Jeg har selv en del musik samlet sammen efterhånden, og der er mange der spørger på en kopi af det og det. De får sig ofte en veritabelt chok når jeg siger nej det kan du ikke få, men jeg skal gladeligt hjælpe dig med finde cd'en.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 November 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Det er efter min mening det klogeste der er sagt i denne tråd. Helt overordnet set, så drejer det sig om at lytte til LP'er eller CD'er, ikke om at lytte til pladespillere eller CD-afspillere. Hvilket redskab vi så skal benytte til afspilningen, det kan så være en ganske interessant proces at finde frem til, men hvis man starter med dét udgangspunkt at man lytter til plader (vinyl eller poly-hvad-en-cd-nu-er-lavet-af), og ikke afspillere, så er man nået et stort skridt mod bedre lyd.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
lars37 skrev:
flpdk skrev:
lars37 skrev:

CD-afspilleren og for den sags skyld DVD-afspilleren er dødsdømt. Om få år streames alt lyd og billede ned i uhørt høj kvalitet, hvis det er det man ønsker. Linn har allerede erkendt dette med deres vanvittig dyre Klimax DS. 

Ramkredse er sikkert et godt bud på et medie til transport af lyd og billede som et fast medie, hvis man skal flytte lyd- og billedefiler fysisk. 

Din pladespiller kan vel overleve i meget begrænset omfang som et nostalgisk hyggeapparat for nørder, der synes alt var bedre i gamle dage. Men jeg tvivler på, at der er et marked om få år for nyudgivelser på plademediet. Pladespilleren vil dø...

Derfor regner jeg ikke med at skifte min Thule Audio DVA 250 Digit2 ud - den gør det fantastisk og det er efter min mening spild af penge at købe en nyere og dyrere afspiller til faste medier, eftersom faste medier er døende....

I vores kommende hus vil der være 26 netudtag, der vil forsyne alle rum med fremtidens lyd og billede. 

Blot min ydmyge holdning til emnet..

Lars

Hvis du skal kunne klare fremtidens lyd- og billedinformationer, håber jeg det er lysleder du installerer i huset.

Jeg har tænkt mig at bede elektrikeren om at trække kablerne i tomrør....

Kunne godt være man skulle til at spekulere i de baner, jeg står selv for at skulle bygge indenfor de næste par år. Med netudtag mener du da sådanne lokalnetværksstik man eks. kobler en PC til ? Jeg tror ikke man behøver lyslederkabler når standarden i dag for netværkskommunikation er 100Mbit/s  

Vi har valgt en dyr løsning - IHC Net. Den kører ikke på lysleder og derfor er det nok en god ide at vælge tomrør som en fremtidssikret løsning, hvis netværkskabelstandarden internt i husene om nogle år bliver lysledere....

Den letteste løsning er vel trådløs teknologi. Men at installere en kraftig sender internt i huset, som kører 24 timer i døgnet kan ikke være sundt... 

Lars 

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum