Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hva sker der ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 November 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

NriK skrev:

Det er LP'erne der er bedre end CD'erne - ikke afspillerne.

Det er efter min mening det klogeste der er sagt i denne tråd. Helt overordnet set, så drejer det sig om at lytte til LP'er eller CD'er, ikke om at lytte til pladespillere eller CD-afspillere. Hvilket redskab vi så skal benytte til afspilningen, det kan så være en ganske interessant proces at finde frem til, men hvis man starter med dét udgangspunkt at man lytter til plader (vinyl eller poly-hvad-en-cd-nu-er-lavet-af), og ikke afspillere, så er man nået et stort skridt mod bedre lyd.

Det er jeg sådan set enig med dig i. I en perfekt verden sættes der ikke et aftryk på lyden. Men sådan er det, som du udemærket ved, jo ikke. Og nu startede debatten ud med at det blev postuleret at LP'en var bedre end cd'en og at dette nærmest var en kendsgerning... Og jeg synes da det er en spændende nok debat så længe vi kan holde en sober tone og det går jo fint nok indtil videre

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 November 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:
Det er jeg sådan set enig med dig i. I en perfekt verden sættes der ikke et aftryk på lyden. Men sådan er det, som du udemærket ved, jo ikke. Og nu startede debatten ud med at det blev postuleret at LP'en var bedre end cd'en og at dette nærmest var en kendsgerning...

Dét jeg mener er: Der bliver straks spurgt fra begge sider af vandet hvilket udstyr man har hørt, som baggrund for sinde udtalelser. Men ingen har spurgt hvilke plader man har sammenlignet, hvilket er en vel nok langt mere relevant faktor for at kunne udtale sig om forskellen. Og, hvis man så konkluderer at CD er bedre forudsat at CD'en er indspillet uden dynamik-komprimering, så starter vi jo en helt ny diskussion: Er det mest relevant at de bedste plader lyder bedst, eller at alle plader lyder så godt som muligt (med de begrænsninger det nu giver).

Det er lidt ligesom med HD-DVD vs Blu-Ray: Det er lidt ligegyldigt om man synes at Blu-Ray er det bedste format, hvis man gerne vil se Transformers som kun er på HD-DVD. Hvis en CD-udgivelse lyder forfærdeligt og LP versionen lyder godt, så er det ret ligegyldigt hvad der under perfekte forhold lyder bedst, så må man jo afspille LP versionen hvis man vil have god lyd, og omvendt. Og, ikke mindst, hvis dét musik man vil høre slet ikke er tilgængeligt på LP (enten fordi det ikke er udgivet eller fordi det er udgivet i så lille oplag at det er umuligt at opdrive i praksis - Kashmir's The Good Life f.eks., som jeg tit lægger i afspilleren), så kan det jo være hip som hap om LP lyder bedre.

Kort sagt: Hvis man fokuserer på musikken frem for lyden, så er man vel ret beset tvunget til at have begge dele. Det tror jeg nu også de fleste LP entusiaster har.

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 29 November 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Dét jeg mener er: Der bliver straks spurgt fra begge sider af vandet hvilket udstyr man har hørt, som baggrund for sinde udtalelser. Men ingen har spurgt hvilke plader man har sammenlignet, hvilket er en vel nok langt mere relevant faktor for at kunne udtale sig om forskellen. Og, hvis man så konkluderer at CD er bedre forudsat at CD'en er indspillet uden dynamik-komprimering, så starter vi jo en helt ny diskussion: Er det mest relevant at de bedste plader lyder bedst, eller at alle plader lyder så godt som muligt (med de begrænsninger det nu giver).

Det er lidt ligesom med HD-DVD vs Blu-Ray: Det er lidt ligegyldigt om man synes at Blu-Ray er det bedste format, hvis man gerne vil se Transformers som kun er på HD-DVD. Hvis en CD-udgivelse lyder forfærdeligt og LP versionen lyder godt, så er det ret ligegyldigt hvad der under perfekte forhold lyder bedst, så må man jo afspille LP versionen hvis man vil have god lyd, og omvendt. Og, ikke mindst, hvis dét musik man vil høre slet ikke er tilgængeligt på LP (enten fordi det ikke er udgivet eller fordi det er udgivet i så lille oplag at det er umuligt at opdrive i praksis - Kashmir's The Good Life f.eks., som jeg tit lægger i afspilleren), så kan det jo være hip som hap om LP lyder bedre.

Kort sagt: Hvis man fokuserer på musikken frem for lyden, så er man vel ret beset tvunget til at have begge dele. Det tror jeg nu også de fleste LP entusiaster har.

Og igen er jeg enig med dig. Jeg står bare uforstående overfor at nogen vil fremstille CD som et underlegent medie. Dét er jeg uenig i.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 November 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:
AV Precision skrev:

Og igen er jeg enig med dig. Jeg står bare uforstående overfor at nogen vil fremstille CD som et underlegent medie. Dét er jeg uenig i.

Har du hørt Kashmir's - The Good Life , på vinyl ..... så smider du CDudgaven ud af vinduet   

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
s (gerne med lysleder hel vejen)

Nu er der ikke så satans mange ting idag, man bare plugger en lysleder i i hjemmet. Hvilken slags skal manden montere. Multimode, singelmode, eller plastikfiber, som man bruger i hifi øjemed idag. Og skal man selv begynde at lime stik på, og slibe dem (og få en stor dæmpning, samt en dårlig reflektion i stikkene.) Hvilke stik skal han montere ? SC, LC, UPC, APC.... ? Eller skal man selv gå hele vejen, og købe en splidser til den nette sum af min. 40.000.- ? Så længe der ikke er noget der kan bruge lysleder i hjemmet, er det jo en dum idé at begynde at at trække det. Så jeg ville også gå efter løsningen med tomrør, og så en gang om en del år, hvis det bliver aktuelt med fiber. Så skifte det ud. Og man kan jo sagtens køre GB lan med PDS kabel.

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Spørsmålet er om det er nok fremtidssikker med PDS kable til HD musik og film, TDC kan ikke få deres IP-HDTV box til at virke med HDTV, eller
skal man gå hele vejen og få lysled ud til stikke i alle hjem før at alle kan få 100% glæde af HD musik og film ?

Husk at fremtide tilhøre IP-HDTV som indbygget i en HD Fladskærm, og så bliver krave til hastighed meget vigige.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 29 November 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Kasper, TC skrev:
AV Precision skrev:

Har du hørt Kashmir's - The Good Life , på vinyl ..... så smider du CDudgaven ud af vinduet   

Nej det gør jeg nu ikke. Som jeg har været inde på et par gange så skal vi nok finde grunden til vores uenighed i at vi simpelthen har forskellig opfattelse af hvordan tingene skal lyde... Og det skal der jo også være plads til

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004
Sendt: 29 November 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Kasper, TC skrev:
AV Precision skrev:

Og det er lige omvendt med Alicia Keys "Unplugged", der er cd versionen klart bedst.Ergo må vinyl være dårligere? 

mvh

Til top Vis Aecrewboss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aecrewboss

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

CD-afspilleren og for den sags skyld DVD-afspilleren er dødsdømt. Om få år streames alt lyd og billede ned i uhørt høj kvalitet, hvis det er det man ønsker. Linn har allerede erkendt dette med deres vanvittig dyre Klimax DS. 

Nemlig og jeg har hørt der heller kommer meer fra DVD siden fra linn næste "DVD"/HD-dvd og Blueray bliver en streamer Linn klimax DS movie vil jeg gætte på.

Hel klart streamning er fremtiden men CD er ikke anderledes, CD mediet var bare en måde at transportere data på, nu er nettet hurtigt så hvorfor ikke udnytte dette? Det gode for os nørder er så man kan vælge at downloade en Studiomaster version så kan teenagerne jo downloade deres MP3 formater så er alle lykkelige undtagen butikkerne der sælger CD'ere og DVD'ere de må lukke.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 29 November 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Tro at Linn springe helt over DVD/HD-DVD/Blu-ray afspille og gå direkte over til streamer HD film, som måske bliver en Linn klimax DS movie.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 November 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Undgå LP versus CD diskutionen det er som at diskutere hvilken bil der er hurtigst i en fremtid hvor vi alle flyder raketter, for medie fremtiden er her nu, download studio master versionerne altså materialet direkte fra studiet så brækker både CD og LP sig, det er jo faktisk 2 hele led man kaster ud 1. led cd/lp-plade og herefter 2. led cd/lp-afspillere, altså kortere signal vel = bedre lyd og ja jeg har hørt det ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 November 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Nej, det gør jeg ikke, for jeg kan ikke KØBE The Good Life på vinyl (medmindre jeg vil give en hulens masse penge for et samler-objekt, og det vil jeg ikke). Jeg vil hellere høre The Good Life på en CD der lyder dårligere, end ikke høre den på en LP der lyder bedre.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 November 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Tro at Linn springe helt over DVD/HD-DVD/Blu-ray afspille og gå direkte over til streamer HD film, som måske bliver en Linn klimax DS movie.

Det er sikkert og vist, Kalaidascape(helt sikkert stavet forkert) gør det allerede idag, hørte på københavner messen at de have vundet over filmselskaberne og derved kan forbrugerne frit kopire/streame til egen forbrug, blot de har købt filmen en gang.

Hilsen Jonas Bojer

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 November 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Undgå LP versus CD diskutionen det er som at diskutere hvilken bil der er hurtigst i en fremtid hvor vi alle flyder raketter, for medie fremtiden er her nu, download studio master versionerne altså materialet direkte fra studiet så brækker både CD og LP sig, det er jo faktisk 2 hele led man kaster ud 1. led cd/lp-plade og herefter 2. led cd/lp-afspillere, altså kortere signal vel = bedre lyd og ja jeg har hørt det ;O)

I princippet er jeg enig, men det er samme problem: Jeg er ret ligeglad med om der findes studio master versioner af musik jeg ikke gider høre, hvis der kun findes CD versioner af den musik jeg gerne vil høre. Derfor er LP vs. CD vs. Download ikke en diskussion man bare kan springe over ved at vælge ét af formaterne.

Når det er sagt, så mener jeg at Linn er på helt rette vej med dette tiltag, og det kan jeg kun bifalde. Det er netop den rigtige indgangsvinkel: Musikken først. Hvis en download lyder bedre end CD'en, hvorfor så holde fast i CD'en bare fordi nogle konservative hifi-nørder synes alt der lugter lidt af PC ikke er hifi?

Noget andet er så at det ene ikke udelukker det andet, så længe vi sammenligner de digitale medier. Netværks-afspilleren vil være bedre til at afspille CD, fordi det bedste drev man kan give en digital afspiller er at rippe CD'erne til et data-lager, frem for at afspille dem traditionelt.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 November 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Der findet faktisk nogle brændbare CD plader hvor overfladen er tyndere (ikke så modstanddygtig over for slid) men den tynde overflade gør at CD-afspilleren lettere kan læse pladen og undgå så meget error kooriktion. Se nu kan man lave bedre kopiier end orginalerne, altså hvis det man taber i kopieringen er mindre end den fordel man får ved den efterfølgende lættere aflæsning. Dette vill jeg til at teste med med en klimax DS i sigte så venter jeg blot. ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 November 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

PS er LPere ikke stadig lavet på digitale studier? det vil altså sige man trykker LPere på baggrund af digitale medier vupti LP har indbygget både udlemper fra det digitale medie og det analoge medie ;O) men det er vist en helt anden diskution.

Hilsen Jonas Bojer

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 29 November 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Mene at bl.a. Opus3 bruger både spolebåndoptager (analog) og digital optager på samme tid, hvor den analog gå til LP prod. og den digital til CD
prod.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 November 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
PS er LPere ikke stadig lavet på digitale studier? det vil altså sige man trykker LPere på baggrund af digitale medier vupti LP har indbygget både udlemper fra det digitale medie og det analoge medie ;O) men det er vist en helt anden diskution.

Meget forskelligt, men hvis de arbejder i f.eks. 24 bit kan der stadig være en fordel ved et analogt format frem for et 16 bit CD-format. I hvert fald er de tidlige digitale indspilninger fra 80'erne i mine ører de klart ringest lydende LP'er. Nyere digitale indspilninger, samt analoge indspilninger fra samme periode, lyder klart bedre.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 November 2007 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

king skrev:

Nej, det gør jeg ikke, for jeg kan ikke KØBE The Good Life på vinyl (medmindre jeg vil give en hulens masse penge for et samler-objekt, og det vil jeg ikke). Jeg vil hellere høre The Good Life på en CD der lyder dårligere, end ikke høre den på en LP der lyder bedre.

Otto min ven.....

Jeg har 2stk en i folie og en som jeg spiller på (som ny) skal vi bytte med et plasma tv

Det gas.....

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 30 November 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
NriK skrev:
Må jeg endnu engang henlede opmærksomheden på den udemærkede artikel i High Fidelity "Stop CD-volden NU" nr. 1 2006 side 48 om overstyrede CD'er, og hvor stor forskel der er på den samme udgivelse på CD og LP.

Det er LP'erne der er bedre end CD'erne - ikke afspillerne.

Softwaren - ikke hardwaren.

Ja der er du helt forkert på den.

Bare forbi de skriver det er det nu ikke alle cder vel.

Read it  - and wheap!!!!

Pleeeease allesammen - fis nu ned på biblioteket eller hen i bogreolen og læs den omtalte artikel.
Hvis man tager lyd og musik bare lidt seriøst, så er det her need-to-know information.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes