Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY - Rundstrålende (THE PENCIL) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 December 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Lav et "rør" af acoustilux som passer indeni højtaleren i hele højden, og skær væk omkring porten - lave evt et lidt kortere "acoustirør" mere, placeret indeni det andet

ah, det det var snørklet

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Lav et "rør" af acoustilux som passer indeni højtaleren i hele højden, og skær væk omkring porten - lave evt et lidt kortere "acoustirør" mere, placeret indeni det andet

Hmmm... det tror jeg er en dårlig løsning - så ryger MLTL-effekten sandsynligvis. Tror jeg vil prøve at variere fyldet fra toppen og til første skumhylde - og se, hvad effekt det i givet fald vil have (om nogen).

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Sendt: 12 December 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper giv mig en uge eller to, så vil jeg fyre op under Martins J. Kings software.

Når jeg simulerer og bygger Transmission Line (kvartbølge højttalere) fylder jeg hele kabinettet, men aldrig den sidste tredjedel af kabinettet ned mod åbningen. Ud fra beregninger vejer jeg simpelthen materialet og fordeler det jævnt.

Kig på min TABAQ, hvor porten er integreret i kabinettet og kabinettet er tæt pakket 2 tredjedele.

http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf

Hej fra Bjørn

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 December 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Bjorn skrev:

Hej Jesper giv mig en uge eller to, så vil jeg fyre op under Martins J. Kings software.

Alletiders - det lyder interessant. Kender godt Kings MLTL-software af navn og renomme...

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 December 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Yderst interessant projekt
Har du fået lavet målinger? det kunne være meget interessant at se
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 December 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:

Hej Casper.
Nej, ingen målinger, desværre... de er jo ret atypiske, højttalerne - så det ku' da være sjovt at se, hvad de er for størrelser, rent målemæssigt. Men godt lyder de nu

Jeg er spændt på, om der er andre der vil nørde et sæt sammen - de er lette at gå til... drømmer om en verdensomspændende "PENCIL-bevægelse" med et par mio dybt troende medlemmer...

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Selve dit "gitter" aka IKEA blyantsholder, tjener den noget formål andet end at beskytte diskanten? Rent lydmæssigt så må den vel behrænse diskanten lidt? eller spændende ht projekt, og meget pæn finish!

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 December 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

CasperCU skrev:
Hej Casper.Nej, ingen målinger, desværre... de er jo ret atypiske, højttalerne - så det ku' da være sjovt at se, hvad de er for størrelser, rent målemæssigt. Men godt lyder de nu Jeg er spændt på, om der er andre der vil nørde et sæt sammen - de er lette at gå til... drømmer om en verdensomspændende "PENCIL-bevægelse" med et par mio dybt troende medlemmer...

Ej det var ærgerligt! Men ja IKEA skal være med til world domination de spræde stille og roligt deres små svenske pølsefingre ind overalt the pencil er bare starten. Men hvor bor du henne. for hvis du var jyde kunne du evt snakke med syncroniq herinde fra, han laver både filtre og målinger til folk.
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 December 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Selve dit "gitter" aka IKEA blyantsholder, tjener den noget formål andet end at beskytte diskanten? Rent lydmæssigt så må den vel behrænse diskanten lidt?

Hej Henrik - tak for roserne
Nej, gitteret er ren diskantbeskytter og "æstetik" (bemærk "" ). Lydmæssigt har jeg ikke bemærket nogen forandringer ift. ingen blyantsholder (jeg tænker både på diskantniveau, klang og spredning) - det skyldes sandsynligvis gittermønsteret, som ikke er så tæt endda.

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 02 Januar 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Bjorn skrev:

Har du prøvet at fylde hele den øverste del af kabinettet op med dæmningsmateriale for at se hvordan det påvirker lyden. Pakningen af dæmpningen kan være hård eller løs - afhængigt af, hvordan det lyder. Ideen er at dæmpe lyd som ikke har med bas at gøre og forhindre at det slipper ud gennem porten - og samtidigt sæmpe impendans pukler.

Bare en ide til de lange og mørke vinteraftener

Jeps, har prøvet at fylde hele den øverste del af kabinettet op med dæmningsmateriale (akustilux). Hårdtdæmpet lød det underligt vacuumagtigt, derefter reduceret til hhv. 50, 75 og 25% mængde. 50%, svarende til 75 cm x 30 cm x 2 cm tykkelse, rullet sammen var et hit. Jeg syntes ikke at bassen har ændret karakter, men jeg bilder mig ind, at jeg skal vride mindre på volumenknappen for at få godlyd. Indbildning, sænket impedanspukkel eller...? Måske øget klarhed? I hvert fald en forbedring.

Tak, Bjørn

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Har du set denne ?

http://www.audiojunkies.com/blog/939#continued

Jeg ville i øvrigt tro at nogle af de nyere seas basenheder med neodynium motor ville være gode i denne sammenhæng - idet denne motor er lille og således at der ikke blokeres så meget for "airflow" på bagsiden af enheden? 

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

dk2000 skrev:

Har du set denne ?

http://www.audiojunkies.com/blog/939#continued

Jeg ville i øvrigt tro at nogle af de nyere seas basenheder med neodynium motor ville være gode i denne sammenhæng - idet denne motor er lille og således at der ikke blokeres så meget for "airflow" på bagsiden af enheden? 

Sjov ting, den OmniMon Model 1 - umiddelbart tænker jeg at den foranstillede diskant vil blokere for en del af bas/mellemtonen, hvis man sidder on-axis. Vægten på 4 pund / 2 kg pr. kabinet er spøjs - normalt bygger man tungere, for at dæmpe vibrationer/skabe "modvægt" til det luft der flyttes. Men prisen kan jeg godt li - jeg er large, så mine pencil'er kan købes for en bagatel af 2500 £ . Ku være spændende med et lyt.

Mht seas-enheder, så vil jeg gerne ha' at de som minimum går op til 6 kHz, linært uden "afslutningspeak" - og der er faktisk en interessant fætter, MCA15RCY, som er forholdsvis lineær op til 10 kHz (dog ikke så snorlige som den Peerless, som jeg p.t. anvender) - men jeg vil dog nok snart prøve den af ren nysgerrighed.

Øv - har lige kørt MCA15RCY gennem Boxplot - ej egnet til basgengivelse

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej Juspur, jeg har lavet lidt simuleringer med Martin J Kings software. Kabinettet opfører som en Transmission Line (kvarbølge højttaler) og du har defor flere resonanser i kabintettet. Dette giver ujævn frekvensgang over 200 Hz. Når du dæmper kabinettet dæmpes de uønskede resonanser og du får en jævn frekvensgang. Bassen er lidt fremhævet omkring 80 Hz, og kan evt. blive "for meget" hvis rummet også spiller med. Hvis du fylder hele kabinettet rimeligt (ikke hårdt) tæt pakket, bliver bassen lidt glattere, og frekvensgangen bliver helt jævn.

Dette er blot lidt observationer på skrivebordet, og du har jo allerede leget med dæmpningen. Det er jo dit øre/rum som bestemmer. Men min lille lommekonklusion er at kabinettet tåler en del dæmpning. Feks. at du fylder den med dæmpemateriale fra Dansk Audioteknik. Du skal ikke prsesse det sammen, blot fylde hele kabinettet - og lytte dig frem.

Bare et teoretisk forslag fra Bjørn

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Bjorn skrev:

Hej Juspur, jeg har lavet lidt simuleringer med Martin J Kings software. Kabinettet opfører som en Transmission Line (kvarbølge højttaler) og du har defor flere resonanser i kabintettet. Dette giver ujævn frekvensgang over 200 Hz. Når du dæmper kabinettet dæmpes de uønskede resonanser og du får en jævn frekvensgang. Bassen er lidt fremhævet omkring 80 Hz, og kan evt. blive "for meget" hvis rummet også spiller med. Hvis du fylder hele kabinettet rimeligt (ikke hårdt) tæt pakket, bliver bassen lidt glattere, og frekvensgangen bliver helt jævn.

Dette er blot lidt observationer på skrivebordet, og du har jo allerede leget med dæmpningen. Det er jo dit øre/rum som bestemmer. Men min lille lommekonklusion er at kabinettet tåler en del dæmpning. Feks. at du fylder den med dæmpemateriale fra Dansk Audioteknik. Du skal ikke prsesse det sammen, blot fylde hele kabinettet - og lytte dig frem.

Bare et teoretisk forslag fra Bjørn

Tak, Bjørn - det er alletiders. Jeg har pakket overdelen ned til skumhylderne (kan ganske simpelt ikke nå længere ned), og det er lige sagen. Tusind tak - og godt nytår

PS: Hvad siger Hr. King's software om f3-punkt?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

Mht seas-enheder, så vil jeg gerne ha' at de som minimum går op til 6 kHz, linært uden "afslutningspeak" - og der er faktisk en interessant fætter, MCA15RCY, som er forholdsvis lineær op til 10 kHz (dog ikke så snorlige som den Peerless, som jeg p.t. anvender) - men jeg vil dog nok snart prøve den af ren nysgerrighed.

Øv - har lige kørt MCA15RCY gennem Boxplot - ej egnet til basgengivelse

Har du kigget på denne?

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/100870/

Jeg kender den som en Visaton, men data og frekvenskurve er stortset identiske. Jeg har arbejdet med den delt omkring 5 khz til en 12 mm diskant. Den lyder rigtig godt, og med en dejlig frekvensgang.

Visatonudgaven findes ikke mere (monacor får dem dog lavet hos Visaton), men måske de har nyere versioner der er bedre. Jeg ved de har et par bredbåndmodeller på programmet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 Januar 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen, tak for tippet. Interessant 

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Her er de nye højttalere (fjern mellemrum i linket)
 http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71462&P N=1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes