| Forfatter |
|
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Mit primær-setup består af Arcam Delta 70.3/Delta 270 CD-afspillere
|
|
|
F.Christians skrev:
Min sekundære kilde består (når tilsluttet primær-setup´et) af en HP ZV6242EA
bærbar med en Silverstone EB01 USBDAC, også bundet med Nordost
|
|
|
F.Christians skrev:
Optager jeg nu Cæcilie i WMA-bitreduktion (750-950Kb/sec) og derefter afvikler den,
så er den opnåede lydkvalitet ikke meget bedre end 10-4 MP3; grynet og simpel lyd,
med et skær af behagelig udglatning. Selv halvdårligt lydende CD´ere afspillet via
mine Arcam CD-afspillere lyder langt bedre end WMA.
|
|
|
Saa du baserer din mening om PC'ens evne som drev paa en test hvor du ikke bruger
samme DAC og oven i koebet bruger lossy compression?
Skal man grine eller graede?
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skrev bare hvad der sker hjemme hos mig, med MINE signalkilder.
Det var bare ment som et eksempel på, hvad man IKKE skal håbe på at opnå med en almindelig bærbar og en OK 10-4 USBDAC.
Jeg har et hav af forskellige DAC´s (TDA, SAA PCM/BB), og jo de sidder næsten alle sammen i Arcam CD-afspillere.
Silverstones DAC er højt besunget, altså til den lave pris af 700-1000kr. Brugt til PC-gaming vil jeg give den et flot 10 tal.
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Jeg skrev bare hvad der sker hjemme hos mig, med
MINE signalkilder. Det var bare ment som et eksempel på, hvad man IKKE
skal håbe på at opnå med en almindelig bærbar og en OK 10-4 USBDAC.
Jeg har et hav af forskellige DAC´s (TDA, SAA PCM/BB), og jo de sidder
næsten alle sammen i Arcam CD-afspillere. Silverstones DAC er højt besunget,
altså til den lave pris af 700-1000kr. Brugt til PC-gaming vil jeg give den et flot 10 tal. |
|
|
Fint nok, men saa er det noget helt andet vi sammeligner end traditionelt cd drev vs. PC.
Jeg har en CD spille i den bedre ende med digital indgang, og en SqueezeBox (med Danbit PSU)
sat til cd spillens digitale indgang. Data kommer traadloest fra PC'en i et andet lokale.
Jeg har svaert ved at forestille mig at jeg kan udpege min SqueezeBox i en blindtest over for
drevet i cd spillen. Data skal selvf. vaere helt ens, dvs. gemt i et lossless format (FLAC el. lign.)
paa PC'en.
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det her har vi jo været igennem før, og de to lejre bliver nok heller ikke enige denne gang *gg*
Jeg har selv al min musik på en gammel bærbar og bruger et ekstern lydkort fra M-audio (firewire 410) og det lyder altså rigtigt rigtig godt på mine Yamaha NS-1000M som drives af en accuphase p-300. Eneste problem har været at lydkortet har haft lidt problemer med at drive effektforstærkeren direkte, så der skulle en pre på før det var helt i orden. De fleste lydkort til (semi)prof brug bliver fremstillet i et helt andet antal end de gode CD-spilledåser, og det afspejler sig selvfølgelig i prisen. Hvis man har en PC i forvejen kommer man ovverraskende langt for et par tusinde. Jeg tror at toppen af poppen heder LynxTwoB ( 4000kr ?) så skal det selvfølgelig integreres i dagligdagen, hvilket nok er det største problem. Jeg bruger stadig min gamle Dynaco CDV-1 fra tid til anden, den spiller ikke lige så godt, men det er sku nemmere at tænde den end at tænde computeren.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Sætter jeg nu den bærbare til, med de samme kabler, og afvikler Cæcilie via DVD-rom/CD-rom-drevet, så vil jeg få en lydkvalitet svarende til en 1500-2000kr´s CD-afspiller, og tilmed lidt blæserstøj. Lyden er på mange måder tiltalende og lækker, men det er overspringshandlinger, ja en simplificeret gengivelse. Og man kan sagtens høre forskel i en AB-test, nemt.
|
|
|
Ja. Det er der vel ingen stor overraskelse i.
Men ripper du Frk. Norby til FLAC eller WAV og skyder hende ud gennem et lydkort med digital udgang til den samme DAC som din CD-spille bruger, vil jeg vædde på at du i bedste fald ikke kan høre forskel.
Måske du endda vil konstatere at din CD-spille har nået pensionsalderen.
Blæserstøj osv. er ikke relevant. Det drejer sig bare om at benytte støjfri hardware, eller sætte det ind i rummet vedsiden af.
En gammel laptop og en Trends UD-10 er faktisk nok til at komme i gang på. laptoppen finden man et eller andet sted og UD-10'eren koster under 1000 kr.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
JRolLbs Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 234
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
F.Christians skrev:
Sætter jeg nu den bærbare til, med de samme kabler, og afvikler Cæcilie via DVD-rom/CD-rom-drevet, så vil jeg få en lydkvalitet svarende til en 1500-2000kr´s CD-afspiller, og tilmed lidt blæserstøj. Lyden er på mange måder tiltalende og lækker, men det er overspringshandlinger, ja en simplificeret gengivelse. Og man kan sagtens høre forskel i en AB-test, nemt.
|
|
|
Ja. Det er der vel ingen stor overraskelse i. Men ripper du Frk. Norby til FLAC eller WAV og skyder hende ud gennem et lydkort med digital udgang til den samme DAC som din CD-spille bruger, vil jeg vædde på at du i bedste fald ikke kan høre forskel. Måske du endda vil konstatere at din CD-spille har nået pensionsalderen.
Blæserstøj osv. er ikke relevant. Det drejer sig bare om at benytte støjfri hardware, eller sætte det ind i rummet vedsiden af.
En gammel laptop og en Trends UD-10 er faktisk nok til at komme i gang på. laptoppen finden man et eller andet sted og UD-10'eren koster under 1000 kr.
/vilmann |
|
|
Tja - jeg klager i hvert fald ikke Men en ordentlig DAC er da på juleønskelisten
EDIT: Det skal da også lige siges, at UD-10-konfigurationen lever op til den Cayin CD252, jeg tidligere havde som kilde.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Omkring trends ud 10. Det hjælpe rigtig meget at bruge den medfølgende batteristrømforsyning! Gør lyden meget varmere, og fyldig.. Elller hvordan den slags nu skal forklares. Jeg bruger til daglig en alchemy dac 1.0.. Synes jeg spiller bedre, og om ikke andet, var den ikke heeelt gratis..
|
| Til top |
|
| |
friediger Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikkert et åndssvagt spørgsmål men hvad er en DAC?
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital til Analog Converter. Sidder indbygget i en squeezebox og i alle CD afspillere. Men nogen køber løse DAC's af forskellige årsager (personlig smag, følge med udviklingen, fleksibilitet (flere kilder til samme DAC) mm)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 04 December 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Jeg bruger til daglig en alchemy dac 1.0.. Synes jeg spiller bedre, og om ikke andet, var den ikke heeelt gratis..
|
|
|
Til prisen (ca. 1000) er den altså bare rigtig god ... og anmeldt her på siden jo  XDP/DTI sættet har jeg tit set til omkring 3000, og det rykker rigtig meget. Og så er DAC's jo sjove! ... endnu en komponent at skrue på
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 05:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vilmann skrev: En laptop og en UD-10? Med ekstern DAC eller med 3,5 jack direkte til anlægget?
Jeg har desværre ikke DAC-indgange til at kontrollere jeres glade udmeldinger om vellyd fra PC-drev og harddiske. (Og I FLAC´er bare videre! )
Min nuværende CD-afspiller er en rest af Egtved-pigens konfirmationsanlæg, såeh?!
Venligst.
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er lydkvalitet der prioriteres, vil jeg klart foreslå:
Bærbar/laptop med Slimserver + Slimdevices Transporter forbundet i LAN via UTP kabler. Rip CD til FLAC.
Du kan evt. låne en Transporter ved http://www.musicbox.dk/ Hvis dit øvrige grej ellers kan følge med, vil du høre englene synge  __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Vilmann skrev: En laptop og en UD-10? Med ekstern DAC eller med 3,5 jack direkte til anlægget?
Jeg har desværre ikke DAC-indgange til at kontrollere jeres glade udmeldinger om vellyd fra PC-drev og harddiske. |
|
|
Men så er dine tidligere forsikringer om at der aldrig kan komme vellyd fra en PC jo grebet ud af den blå luft.
Back to square one - passerer de Start, indkasserer de ikke 4000 kr
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 05 December 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige købt en Transporter fra Slim Devices, alle CD`er ligger i lossless på pc`en, så nu venter jeg bare på pakken 
Mvh
LBA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2007 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vilmann; jeg skrev: " Ikke idag, men måske i fremtiden". 
Og måske fremtiden er lige på trapperne, men man må vel for ind i 3H kunne forvente DVD-A/SACD/CD aflæst musik i ukomprimeret lagring, afviklet re-clocket gennem en habil DAC. For det skulle vel gerne være, ikke bare smartere og nemmere, men laaangt bedre ydende end polycarbonat-afviklet musik, eller hva´?
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 06 December 2007 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hør nu... at musikken ligger på en harddisk, gør den rent faktisk hverken komprimeret eller ringere:-) Du har jo slet ikke givet det et forsøg kan jeg forstå? Man skulle måske tro at musik lyder bedre når den spilles af direkte fra et arcamdrev, men det mener jeg nu ikke er tilfældet. Og ser man lidt i teknikken, er det nu heller ikke så underligt. Hey! Fremtiden er her 
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 06 December 2007 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Vilmann; jeg skrev: " Ikke idag, men måske i fremtiden".  |
|
|
Fremtiden er her.
Og jeg tror vi får flere enheder der kan den slags i den rigtige fremtid
Ingen af dem vil dog inkludere et tilfældigt cd-drev fra en laptop, til andet brug end at rippe CD'ere.
Citér:
Og måske fremtiden er lige på trapperne, men man må vel for ind i 3H kunne forvente DVD-A/SACD/CD aflæst musik i ukomprimeret lagring, afviklet re-clocket gennem en habil DAC. For det skulle vel gerne være, ikke bare smartere og nemmere, men laaangt bedre ydende end polycarbonat-afviklet musik, eller hva´? |
|
|
Jeg er ikke lige med?
DVD-A/SACD/CD aflæst musik i ukomprimeret lagring
- de er vel ikke komprimeret i deres grundform - ingen grund til at ændre på det.
afviklet re-clocket gennem en habil DAC
- jeg indrømmer blankt at jeg ikke har ret meget styr på den digitale teknologi på dette område. Jeg aner ikke om noget bliver re-clocket, men det kræver faktisk ikke meget mere end en af de gode DAC's fra brugtmarkedet og en digital udgang fra PC'en for at konstatere at der der noget at komme efter.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
I laver jo jeres filer om til (ja alt muligt), for at spare harddisk-plads. Det skal man ikke med de harddisk-priser vi har i dag, heller ikke selv om man kan pakke dem ud igen, næsten uden tab, nej!
Jeres harddisk vil komprimere data-filer, hvis I ikke beder den om ikke at gøre det. Lav en disk-defragmentering og kig hvor mange røde bjælker I egenligt har; det vil sløve PC´en ned og lave huller i bit-strømmen, og jo jeg ved godt at der kører med buffer i fire-wire, men det er altså ikke en farbar vej, ifølge uvidende mig!
En højkvalitets-clock med egen strømforsyning, og en fejlmargin målt i 1000-dele af en promille, er alfa/omega, hvis det skal være hifi. Har en PC det? Har jeres eksterne DAC det?
Arcam laver ikke drev, men sætter OEM sammen til "ypperste lydkvalitet", præcist som alle andre gør det!
Venligst.
(Og ja, jeg har nok hørt for lidt PC-afviklet musik beklager )
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 07 December 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
I laver jo jeres filer om til (ja alt muligt), for at spare harddisk-plads. Det skal man ikke med de harddisk-priser vi har i dag, heller ikke selv om man kan pakke dem ud igen, næsten uden tab, nej!
Dobbelt forkert. Typiskt pakkes der i lossless formater for at inkludere tags, ikke så meget for at spare plads, mere for at spare båndbredde ved overførsel i f.e.k.s. trådløst netværk
Jeres harddisk vil komprimere data-filer, hvis I ikke beder den om ikke at gøre det. Lav en disk-defragmentering og kig hvor mange røde bjælker I egenligt har; det vil sløve PC´en ned og lave huller i bit-strømmen, og jo jeg ved godt at der kører med buffer i fire-wire, men det er altså ikke en farbar vej, ifølge uvidende mig!
???!! Huller i bit strømmen ? Du aner ikke hvad du fabler om. En pc med "huller i bit strømmen" er en crashet pc
En højkvalitets-clock med egen strømforsyning, og en fejlmargin målt i 1000-dele af en promille, er alfa/omega, hvis det skal være hifi. Har en PC det? Har jeres eksterne DAC det?
Ja, det kan den da sagtens have.
Arcam laver ikke drev, men sætter OEM sammen til "ypperste lydkvalitet", præcist som alle andre gør det!
Venligst.
(Og ja, jeg har nok hørt for lidt PC-afviklet musik beklager )
Åbentlyst !! |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 07 December 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun ærgre mig over, at F.Christians ikke har hørt et setup som f.eks. SONOS, som jeg lige har anskaffet (eller lignende udstyr), men det kommer sikkert en dag. Jeg var selv lidt skeptisk for nogle måneder siden, da de "moderne" yngre hifi-drenge rystede på hovedet af alle vores CD-plader, da de selv for længst var begyndt med FLAC-filer. Nu er jeg hoppet med på vognen. Jeg vil give vilmann fuldstændig ret, når han skriver at man med garanti ikke kan høre forskel på CD-skiven og en FLAC-fil (i ensartet setup). Min CD-afspiller og DAC befinder sig i samme "metal-kasse" (jeg har digital-indgange i min CD-afspiller). Derfor er det samme elektronik som upsampler signalet fra CD-skiven og/eller et signal overført via coax-kabel (fra SONOS). Når jeg skifter mellem den digitale coax-indgang og CD-pladen (afspiller samme musikstykke), kan jeg ikke høre forskel. Jeg er faktisk ret overrasket, men samtidig glad for, at det kan lade sig gøre. Jeg tror jeg kommer til at lytte til meget mere musik i fremtiden, for det er noget nemmere at betjene en "håndterminal" som kan "finde" flere hundrede (tusinde ?) musikstykker, end at skulle åbne og lukke cd-skuffen, og finde skiverne frem fra hylden eller hvor man nu gemmer dem. Jeg kan da sagtens forstå argumentet for, at selve betjeningen af en CD-skuffe (eller for den sags skyld en pladespiller) giver en særlig fornemmelse af, at deltage aktivt i hifi-oplevelsen, men for mig er det blot et skridt på vejen til målet, som er at nyde musikken. Til Zorglub: Det kan da godt være SONOS ikke understøtter 24 bit (endnu ?), men så længe jeg har et større lager af 16 bit 44,1 KHz skiver, skulle der jo ikke være forskel på, om signalet afspilles i coax-indgangen eller i CD-skuffen, vel ? Jeg ER bekendt med diverse "specielle" udgivelser på nettet i 24 bit, men når den slags moderne teknologi engang fanger min opmærksomhed så voldsomt, at jeg ikke længere kan modstå fristelsen, er SONOS nok forlængst forældet. Til den tid må vi lægge i kurv igen
|
| Til top |
|
| |