Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forspænding af kondensatorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:
waal skrev:

1) sad der en seriekondensator i indgangen på dit effekttrin ?

Lasse: Som skrevet - JA.

2) batteriet ændrer ikke på eventuelle niveauforskelle før/efter overføringskondensatoren.

Lasse: Næh

3) parallelkobling af forskelligartede kondensatorer er "forbudt", noget "man" kun gør hvis en eller anden farvning af lyden tilstræbes. Typisk en overeksponeret top.

Lasse: En noget voldsom generalisering.

4) Af ren og skær høflighed vil jeg undlade at kommenter din tyrkertro på "dimsers påvirkelighed" i forhold til kalenderen

Lasse: Fornemmer jeg et skær af selvophøjet arrogance - nej vel. Mine ører lyver ikke. Du skulle prøve det selv en dag.

5) min egen forforstærker er forsynet med en udgået kondensatortype fra Jensen (flad voksimpregneret alu/papir i alu-dåse) 4x1uF pr. kanal. mærkespændingen er 160V og den er DC-tæt 

Lasse: Jeg har nogle af Steens "rugbrød på lager. Det må blive det næste.

6) Jeg anbefaler nødigt til personer hvis "smag og vaner" jeg ikke kender.

Lasse: Underligt...

Jeg fornemmer, at det er bedst, at stoppe yderligere indlæg her.

/Lasse

1) overføringskondensatorer sidder EFTER kredsløbet (det er derfor de betegnes overføringskondensatorer)

2) hvorfor så batteriet ?

3) baseret på mange års erfaring

4) Er det bedre jeg skriver at det er noget snik-snak ?

Der er ikke meget jeg ikke har prøvet og du får samme svar fra Steen. Tilspilning er er spørgsmål om tilvænning. Det er dig der er det påvirkelige element.

Ørerne lyver ikke, men bevidstheden vil meget gerne løbe om hjørner med ejermanden

5) Rugbrødet er ikke DC tæt og derfor uegnet til formålet. Rugbrødet er udviklet til højttalerfiltre hvor DC tætheden er uden betydning. Et forhold jeg går udfra at Steen har gjort dig opmærksom på (hvis du har  kondensatorerne fra Steen )

6) Hvorfor ? Jeg undgår at "lokke" nogen til et "ikke selvvalgt" indkøb pgl. fortryder

7) Du får ikke de svar du ønsker, eller hvad ?

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Nå - nu blev det jo lidt informativt alligevel  

waal skrev:

1) overføringskondensatorer sidder EFTER kredsløbet (det er derfor de betegnes overføringskondensatorer)

Lasse: Nej - navnet beror på at signalet overføres. Om det er før eller efter er ligegyldigt.

Lasse: Se ovenstående indlæg.

Lasse: Hvori jeg mener at du til dels har ret - men den grove generalisering holder ikke altid.

Lasse: Egentlig er jeg ligeglad - men da du virker til at have prøvet meget og ditto ved meget har jeg svært ved at forstå hvorfor du ikke vil dele dine erfaringer

Der er ikke meget jeg ikke har prøvet og du får samme svar fra Steen. Tilspilning er er spørgsmål om tilvænning. Det er dig der er det påvirkelige element.

Ørerne lyver ikke, men bevidstheden vil meget gerne løbe om hjørner med ejermanden

Lasse: Jeg er nu fortsat uenig...hvad er så egentlig din mening om f.eks. Black Gate?! Hvis du her vil sige, at tilspilning ikke er nødvendig er det ikke samme regler der gælder i Jylland og Kbh.

5) Rugbrødet er ikke DC tæt og derfor uegnet til formålet. Rugbrødet er udviklet til højttalerfiltre hvor DC tætheden er uden betydning. Et forhold jeg går udfra at Steen har gjort dig opmærksom på (hvis du har  kondensatorerne fra Steen )

Lasse: Jeg har aldrig målt efter - men så er det jo ikke dem jeg skal anvende.

6) Hvorfor ? Jeg undgår at "lokke" nogen til et "ikke selvvalgt" indkøb pgl. fortryder

Lasse: Derfor er der jo ikke noget i vejen for at fremhæve sine egne favoritter.

Lasse: Nu hjælper det...

Waal

/Lasse

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:

Nå - nu blev det jo lidt informativt alligevel  

waal skrev:

Lasse: Nej - navnet beror på at signalet overføres. Om det er før eller efter er ligegyldigt.

Lasse: Se ovenstående indlæg.

Lasse: Hvori jeg mener at du til dels har ret - men den grove generalisering holder ikke altid.

Lasse: Egentlig er jeg ligeglad - men da du virker til at have prøvet meget og ditto ved meget har jeg svært ved at forstå hvorfor du ikke vil dele dine erfaringer

Lasse: Jeg er nu fortsat uenig...hvad er så egentlig din mening om f.eks. Black Gate?! Hvis du her vil sige, at tilspilning ikke er nødvendig er det ikke samme regler der gælder i Jylland og Kbh.

Lasse: Jeg har aldrig målt efter - men så er det jo ikke dem jeg skal anvende.

Lasse: Derfor er der jo ikke noget i vejen for at fremhæve sine egne favoritter.

Lasse: Nu hjælper det...

Waal

/Lasse

1) Forkert.

Overføringskondensatoren er en DC-blokering der forhindrer DC i at overføres til næste trin.

Er der DC på udgangen af et forstærkertrin hjælper det ikke at anbringe blokeringen på indgangen

3) Du kan ikke ændre en kondensators egenskaber ved at parallelkoble den med en mindre af afvigende type.

Det er ikke et spørgsmål om mening men om viden

4) Min erfaring / viden om kondensatorer "siger" at det er et tilvænningsfænomen

5) Det rammer du en væsenlig forskel på os to

Du kan du jo prøve "rugklapperne". Er dit udgangstrin DC-koblet vil du ikke være i tvivl hvis DC niveauet overstiger det acceptable.

6) Mine personlige favoritter / eget anlæg er vel ikke særlig interessant for andre end mig selv. Jeg skifter ikke ud ret tit, men intet er fredet.

Det nærmeste jeg kommer "en fredning" er mine 600W i kl.A (4ohm)

Waal 

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

waal skrev:

1) Forkert.

Overføringskondensatoren er en DC-blokering der forhindrer DC i at overføres til næste trin.

Er der DC på udgangen af et forstærkertrin hjælper det ikke at anbringe blokeringen på indgangen

Lasse: Grunden til kondensatoren i indgangen på mit effektrin er at der ellers vil "bløde" 2 VDC baglæns ind i forforstærkeren. Derfor er det en "overføringskondensator".

3) Du kan ikke ændre en kondensators egenskaber ved at parallelkoble den med en mindre af afvigende type. Det er ikke et spørgsmål om mening men om viden

4) Min erfaring / viden om kondensatorer "siger" at det er et tilvænningsfænomen

Du kan du jo prøve "rugklapperne". Er dit udgangstrin DC-koblet vil du ikke være i tvivl hvis DC niveauet overstiger det acceptable.

6) Mine personlige favoritter / eget anlæg er vel ikke særlig interessant for andre end mig selv.

Lasse: Tydeligvis ikke.

Waal 

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:
waal skrev:

1) Forkert.

Lasse: Grunden til kondensatoren i indgangen på mit effektrin er at der ellers vil "bløde" 2 VDC baglæns ind i forforstærkeren. Derfor er det en "overføringskondensator".

3) Du kan ikke ændre en kondensators egenskaber ved at parallelkoble den med en mindre af afvigende type. Det er ikke et spørgsmål om mening men om viden

6) Mine personlige favoritter / eget anlæg er vel ikke særlig interessant for andre end mig selv.

Lasse: Tydeligvis ikke.

Waal 

Du må se at få den forstærker til doktormanden

Waal

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

waal skrev:

Waal

Tjohhhhh....det er nu engang sådan den er konstrueret
Egentlig er den ganske vellydende.

/Lasse

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:
waal skrev:

Waal

Tjohhhhh....det er nu engang sådan den er konstrueret
Egentlig er den ganske vellydende.

/Lasse

Ak ak

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:

Jo færre DC tilstande kondensatoren skal antage jo bedre - derfor ideen med at DC forspænde overføringskondensatorerne i udgangen af forforstærkeren.

Især de små kobberfolie dimser er yderst påvirklige overfor dette. Og da de skal bruge op mod 1 uge på at "sætte sig" er processen noget langsommeligt.

/Lasse

Hej

Jeg vil høre om der er en teori som fortæller hvorfor det skulle være en fordel at forspænde kondensatorer ?

Som jeg ser det, er gevinsten at man får en mere eller mindre konstant påvirkning af pladerne kondensatorerne. Når der er en spændingsforskel vil den ene plade blive tiltrukket af pladen med modsat spænding.. Hvis man ikke forspænder kondensatoren vil pladerne skiftesvis blive tiltrukket.

Pladerne i kondensatorerne er viklet rimeligt stramt men alligevel vil der vil ske en lille flytning af pladenerne frem og tilbage uden forspænding.

Ved forspænding sidder de mere eller mindre i spænd så her burde den elektromekaniske virkning være minimal.

Hvis dette er grunden til at forspænding virker, ser jeg intet mystisk i at kondensatorerne skal have tid til at sætte sig, som Lasse skriver.

Hvad siger i til teorien ?  

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Lasse Pedersen skrev:

Jo færre DC tilstande kondensatoren skal antage jo bedre - derfor ideen med at DC forspænde overføringskondensatorerne i udgangen af forforstærkeren.

Især de små kobberfolie dimser er yderst påvirklige overfor dette. Og da de skal bruge op mod 1 uge på at "sætte sig" er processen noget langsommeligt.

/Lasse

Hej

Jeg vil høre om der er en teori som fortæller hvorfor det skulle være en fordel at forspænde kondensatorer ?

Som jeg ser det, er gevinsten at man får en mere eller mindre konstant påvirkning af pladerne kondensatorerne. Når der er en spændingsforskel vil den ene plade blive tiltrukket af pladen med modsat spænding.. Hvis man ikke forspænder kondensatoren vil pladerne skiftesvis blive tiltrukket.

Pladerne i kondensatorerne er viklet rimeligt stramt men alligevel vil der vil ske en lille flytning af pladenerne frem og tilbage uden forspænding.

Ved forspænding sidder de mere eller mindre i spænd så her burde den elektromekaniske virkning være minimal.

Hvis dette er grunden til at forspænding virker, ser jeg intet mystisk i at kondensatorerne skal have tid til at sætte sig, som Lasse skriver.

Er der ingen teoretisk baggrund, for forspænding ??

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Der står godt nok ikke meget, men lidt har vel også ret.

http://www.jbl.com/home/k2_story/k2_tech1.asp#network

På Diyaudio har der også været lidt om sagerne.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-13184.html

Der der dog ikke fordi der står meget mere end her i forumet.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Der står godt nok ikke meget, men lidt har vel også ret.

http://www.jbl.com/home/k2_story/k2_tech1.asp#network

På Diyaudio har der også været lidt om sagerne.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-13184.html

Der der dog ikke fordi der står meget mere end her i forumet.

Hej Kjeldsen

Tak for linkene.

Der står ikke så meget som du selv skriver. Problemet er zero crossover i kondensatoren. Men hvorfor er der Zero crossover fejl ?

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Januar 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
LGrau skrev:
Lasse Pedersen skrev:

/Lasse

Hej

Er der ingen teoretisk baggrund, for forspænding ??

Uden spændingsforskel intet felt og dermed ingen kondensator, men blot 2 ledende folier med en isolator imellem.

Elektrolytter fungerer ved ionvandring fra anoden til katoden (polariseret) princippet fungerer faktisk i slowmotion sammenlignet med strømvandringen i en leder (norm.kondensator)

Ved hjælp af en ekstra anode fås en reversibel elektrolyt hvor vandringen kan gå begge veje.

En lyt falder drastisk i kapasitet ved høje frekvenser (falder fra lige over nul komma ingenting) og vil typisk blive til en modstand/spole mellem 1 og 2 kHz  ved C større end 1000uF. Jeg (vi) har ikke målt på små lytter.

(ladelytter som dem i f.eks. Tact (Rifa)) er blevet målt til en øvre grænse på 1.5kHz) hvor de bliver til "modstande" og derefter "spoler" og så kan man jo fundere lidt over filtreringen i de øvre luftlag

De berygtede 4-poler falder som ventet, men en 47.000 uF er stadig en lyt på ca. 47uF i HF området simpelthen fordi det induktive element er udballanceret internet i lytten. De er iøvrig konstrueret til filtrering i SMPS forsyninger hvor de bruges i en særlig kobling. At de tillige er fremragende til brug i alm. kredsløb er da kun en fornøjelse

De sædvanlige plastfiduser til filterstørrelser forbliver kondensatorer op til 100kHz eller deromkring hvor nogle af papirtyperne  ryger ud af målebroens arbejdsområde (MHz) Øverste grænse på "rugklapperne" er ukendt (har ikke kunne måles)

Målingerne er foretaget på en HP målebro hos Jensen Capacitors

Til højttalerbrug skulle "fidusen" være at forbinde 2 polariserede lytter +--+ og tilføre katoden et potentiale (f.eks 9V) for at holde lytten "i live"

Hvis du har en effektforstærker uden relæ og sætter et multimeter på udgangen og så tænder, kan du konstatere at lytterne i strømforsyningen reelt kortslutter udgangen i tændingsøjeblikket. Når først forstærkeren er tændt er der jo spænding på alle lytter/kondensatorer i kredsløbet.

Waal

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hej Waal.

Tak for besvarelsen.

Jeg troede ikke vi talte om lytter i denne tråd. Men hvis det er tilfældet skal de naturligvis forspændes.

Lyder godt med rugklappernes store arbejdsområde. 

Jeg kan næsten ikke forestille mig at Lasse bruger elektrolytter, så trikket må også virke ved "almindelige" kondesatorer.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Waal.

Tak for besvarelsen.

Jeg troede ikke vi talte om lytter i denne tråd. Men hvis det er tilfældet skal de naturligvis forspændes.

Jeg kan næsten ikke forestille mig at Lasse bruger elektrolytter, så trikket må også virke ved "almindelige" kondesatorer.

Lasse oplyste at forsøget var udført med Wicon glatfolie så jo, han bruger elektrolytter. men jeg ser ingen grund til at "forspænde" dem når de anvendes i et aktivt kredsløb hvor de er påtrykt en konstant spænding

Foliekondensatorer har ikke samme behov for at skulle "løbes igang" som elektrolytter.

Tvivlen kan jo udløses ved at måle et sæt igennem med/uden forspænding.

Waal

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
LGrau skrev:

Hej Waal.

Tak for besvarelsen.

men jeg ser ingen grund til at "forspænde" dem når de anvendes i et aktivt kredsløb hvor de er påtrykt en konstant spænding

Nej det kan jeg nu heller ikke se..

Foliekondensatorer har ikke samme behov for at skulle "løbes igang" som elektrolytter.

Tvivlen kan jo udløses ved at måle et sæt igennem med/uden forspænding.

Waal

Tak for den sidste opklaring.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes