| Forfatter |
|
bws-XP Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 03 December 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vibe.:
nu ved jeg ikke hvad det for et bygge-sæt du har købt og om der er for-forstærkning/signal behandling i dit byggesæt !! men uanset hvad, vil jeg stærk anbefalde dig at sætte regulering på den forsyning !!! 2*14V/ 4A opfatter jeg som en +/- forsyning på 14VDC .... jeg vil mende at du skal sætte en bdx33 eller 53 og bdx34 bdx54 på og tilpas reguleringen !!! fordi hvis du bare har lidt signal behandlig på din forstærker vil lyden komme til at blive meget underlig, da DC spændingerne i signal behandlingen vil flyve op og ned ...... det er ikke så nødvendigt hvis det kun er til udgangstrinet i en forstærker ....
MVH
__________________ Viden om elektronik
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 03 December 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
bws-XP skrev:
|
Vibe.:
nu ved jeg ikke hvad det for et bygge-sæt du har købt og om der er for-forstærkning/signal behandling i dit byggesæt !! men uanset hvad, vil jeg stærk anbefalde dig at sætte regulering på den forsyning !!! 2*14V/ 4A opfatter jeg som en +/- forsyning på 14VDC .... jeg vil mende at du skal sætte en bdx33 eller 53 og bdx34 bdx54 på og tilpas reguleringen !!! fordi hvis du bare har lidt signal behandlig på din forstærker vil lyden komme til at blive meget underlig, da DC spændingerne i signal behandlingen vil flyve op og ned ...... det er ikke så nødvendigt hvis det kun er til udgangstrinet i en forstærker ....
MVH
|
|
|
der er både pladespiller indgang, eq og volumestyring i forstærkeren. jeg er som sagt meget ukyndig inden for elektronik, så jeg forstår desværre ikke meget af det du anbefaler.
men altså, strømforyningen bør altså udstyres med en regulator.
p.s. forstærkeren er bygget over en philips tda 1524a preamplifier ic, hvis det hjælper noget. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 03 December 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
bws-XP skrev:
|
......den forsyning !!! 2*14V/ 4A opfatter jeg som en +/- forsyning på 14VDC .... |
|
|
Vibe har tidligere skrevet navnet på byggesættet SmartKit 1100 - det skal forsynes med
2 x 14v AC, altså blot tilsluttes en passende trafo - resten sidder i kittet.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 03 December 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, jeg ahr nu fundet ud af at det "bare" er en trafo med passende specifikationer der skal til. men man kan sgu ikke få en passende trafo i diverse elektronik forretninger.
så nu har jeg søgt på nettet, men jeg løber hele tiden panden mod en mur. har i nogen links til gode e-butikker, hvor man kan få omtalte trafo? __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan måske være svært at finde store trafoer til effekt med kun 12-14volt
Men det kan være det er nemmere at finde en 12volt, men jeg kan se at alternativet er 15volt og hvad der så er bedst tør jeg ikke sige, men der er jo ofte lidt overspænding på trafoen
Ellers er der håndlavede VRT-trafo, en UI-kerne, så fås det ikke bedre, men det er måske nok lige i overkanten
Jeg formoder det er en symmetrisk forstærker med +/- og ground, eller er det en +/0 forsyning ?
Hvor mange watt har du brug for, hvad skal forstærkeren bruges til, er det monotrin eller stereo
Desværre må du nok indse at trafoen koster lige så meget som resten af forstærkeren
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
| Så nu har jeg søgt på nettet, men jeg løber hele tiden panden mod en mur. har i nogen links til gode e-butikker, hvor man kan få omtalte trafo? |
|
|
Har du fundet en trafo ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
vibe skrev:
| Så nu har jeg søgt på nettet, men jeg løber hele tiden panden mod en mur. har i nogen links til gode e-butikker, hvor man kan få omtalte trafo? |
|
|
Har du fundet en trafo ?
|
|
|
jeg har endnu ikke fundet en på de 14 volt, men gutten i den lokale elektronik biks havde vist en på 12 volt, som jeg lige har læst godt kan bruges. så yder forstærkeren bare ikke helt så meget. men det er måske ikke så stort et problem, da de små højttalere kun kan klare 10 watt (20 watt peak). __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
så har jeg endelig fået min strømforsyning.
så skal skidtet bare samles og afprøves.
tusind tak for alle jeres inputs. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
så lykkedes det endelig.
forstærkeren er samlet og står nu komplet og færdig i sit trækabinet. og jeg må sige til min store forbavselse, at den spiller langt bedre end forventet. den har virkelig pustet liv i mine tabaq højttalere.
tusind tak for jeres hjælp. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |