Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 20 December 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sanddæmpning i et enkelt hulrum har INGEN effekt. Skal det batte, skal man fylde hulrummet i et dobbeltvægget kabinet, og det er jo en større opgave.
Jeg læste nogle kloge ord for nylig, bookmarkede desværre ikke: overvej for hvert enkelt tiltag, hvor meget det vil betyde for det endelige resultat. Hvad der er vigtigt er et stabilt kabinet med lav diffraktion, gode enheder, styret af et godt filter.
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 20 December 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Sanddæmpning i et enkelt hulrum har INGEN effekt. Skal det batte, skal man fylde hulrummet i et dobbeltvægget kabinet, og det er jo en større opgave.
Jeg læste nogle kloge ord for nylig, bookmarkede desværre ikke: overvej for hvert enkelt tiltag, hvor meget det vil betyde for det endelige resultat. Hvad der er vigtigt er et stabilt kabinet med lav diffraktion, gode enheder, styret af et godt filter.
|
|
|
Præcis!! Jeg var også tvivlsom over for det og jeg tror også at energien skal lægges andre steder, specielt i filterudviklingen.
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 20 December 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Sanddæmpning i et enkelt hulrum har INGEN effekt. Skal det batte, skal man fylde hulrummet i et dobbeltvægget kabinet, og det er jo en større opgave.Jeg læste nogle kloge ord for nylig, bookmarkede desværre ikke: overvej for hvert enkelt tiltag, hvor meget det vil betyde for det endelige resultat. Hvad der er vigtigt er et stabilt kabinet med lav diffraktion, gode enheder, styret af et godt filter.
|
|
|
det vil da give effekt og fylle et hulrum op med sand når det sider bag enheden,
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 20 December 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
det vil da give effekt og fylle et hulrum op med sand når det sider bag enheden |
|
|
hvordan?
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 20 December 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
gx55 skrev:
det vil da give effekt og fylle et hulrum op med sand når det sider bag enheden |
|
|
hvordan? |
|
|
han har jo en skrå plade lige bag enheden og hvis han ikke fyller det op så vil den nok stå og svinge med
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 20 December 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
måske en port med trompet ender
|
|
|
en RIGTIG god ide, fx. "jet set"
kappen skrev:
er dæmpning af porten med bitumen overkill? |
|
|
Ja!
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 20 December 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
han har jo en skrå plade lige bag enheden og hvis han ikke fyller det op så vil den nok stå og svinge med |
|
|
Ja, ligesom alle de andre dele af kabinettet vil. Det er den eneste plade i kabinettet, hvis vibrationer ikke vil kunne forplante sig udad, så netop dens vibrationer ville jeg ikke kere mig om
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 20 December 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
gx55 skrev:
han har jo en skrå plade lige bag enheden og hvis han ikke fyller det op så vil den nok stå og svinge med |
|
|
Ja, ligesom alle de andre dele af kabinettet vil. Det er den eneste plade i kabinettet, hvis vibrationer ikke vil kunne forplante sig udad, så netop dens vibrationer ville jeg ikke kere mig om |
|
|
jeg ville nu fylle den med sand
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 21 December 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Spændende projekt her. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat, og forhåbenlig prøve og høre dem.
Jeg mener faktisk godt man kan putte bitumex og lidt mdm3 på porten. Prøv lige og bank på en plastikport og se hvormeget den ringer. Bitumexen vil danne et stort tab af den energi den bliver forvoldet (dybe toner med meget energi). Der er en grund til at nogen benytter aluporte. Det svare lidt til at chassiet på en enhed er tynd og resonant, og ikke bliver dæmpet.
Det er fornuftigt at dæmpe porten, men ikke nødvendig. Men mange gange har man et par stumper bitumex tilbage, og så kan man ligeså godt bruge dem rundt om porten.
Idéen med lodrette afstivere langs sidefladerne, imellem de vertikale er RIGTIG god. Selv med alm gode afstivere er et kabinet stadig meget resonant på de store flader. Jeg tror bare det er vigtig at hullerne imellem dem ikke er lige store, for så får man flere resonatorer bare ved en højere frekvens. De vil faktisk arbejde sammen.
Smid endelig flere billeder.... Det ser super godt ud.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 21 December 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det giver faktisk mere end forventet at have et større reservoir af løst sand, men der skal rimelig meget sand til for at det virker - i bunden eller bag enheden er fint, men forvent ikke de helt store mirakler, filteret og den generelle klangbalance er langt det vigtigste, måske endda vigtigere end de enkelte enheder og komponenter
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 23 December 2007 kl. 04:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Kasper.
Held og lykke med projektet! Glæder mig til at høre dem, du er jo lidt stolt af enhederne!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 23 December 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
How goes with the snitting? 
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 23 December 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
How goes with the snitting?  |
|
|
Vejret ser noglelunde fornuftigt ud idag, så jeg regner med at gå igang me de sidste afstivninger og sådan. Der kommer nok et par skud op om et par timer.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 23 December 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Hey Kasper.
Held og lykke med projektet! Glæder mig til at høre dem, du er jo lidt stolt af enhederne!  |
|
|
Hehe kan forstå du ikke var ligeså imponeret over deres specifikationer iforhold til dine cw's
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 23 December 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er kommet frem til hvordan de skal ende ud, de skal være mat-sorte gerne lidt ligesom den mat-sorte som b&o ofte benytter sig af (ru-gummi agtig). Så skal der være kunst læder på fronten (pladen for enhederne sidder). Jeg har lagt en plan over hvordan jeg får smidt læder på fronten, hvor jeg fræser læderets tykkelse ned i pladen som jeg montere min frontplade på, det vil betyde at pladerne stadig får 100% kontakt med hinanden så jeg får en god limning, selvom læderet er foldet ind bag pladen. Jeg opnår også en samlet tykkelse på omkring 36mm på frontpladen, Der skal selvfølgelig også fræses ud på bagsiden så enhederne ikke kommer til at sidde i en cylinder.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
  Som det ses er der sket lidt på afstivningen siden sidst, sidepladerne får lidt ekstra støtte nu. Jeg har smidt bitumen i, placeret asymetrisk for at modvirke at den samme vibrationsenergi bevares ved en ny frekvens. Hvis man banker på siden af kabinetterne, kan man blive forbavset over hvor solid den øverste skrå-side har gjort kassen, det virker faktisk som effektiv afstivning! Støtter også siderne i 2 akser på samme tid eftersom den er skrå.  Når vejret tillader det, skal jeg have fræst hullet til enhederne ordentligt - regner med det skal ske i morgen, jeg er nemlig ved at blive utålmodig!
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg endelig kæmpet mig ud i sneen og rettet op på noget det sjusk cnc-fræseren havde lavet på min ellers så fine frontplade   Jeg har også købt noget mere bitumen til kabinetterne, så det er bare med at få smidt det i! Skulle gerne modtage mere dæmpemateriale, terminaler og porte mandag/tirsdag - så kommer der skub i projektet igen.
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|