Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SA1750 Test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Mht. anmeldelsen så syntes jeg ikke det gør noget hvis testeren kommer med sin egen mening, ellers bliver det en tynd kop te som desværre præger den dugfriske test af SA 1750. Og det er synd fordi man sidder tilbage og spørger sig selv hvad denne HT'er egentlig kan og ikke kan. Alle HT'er op til 80-100K er vel i bund og grund et kompromis, og dette forhold må testeren gerne fremstille. Så kan jeg som køber tage stilling til om det er en speaker jeg lytte på eller ej. De analytiske og til tider lidt hårde Dynaudioer har også deres småfejl, men deres bund er forrygende i prisklassen . Her er bl.a. HiFi Choice noget bedre til at give en konkret vurdering af hvilken type musik den aktuelle speaker er mest velegnet til.  
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

er ikke irriteret    synes generalt tonen er holdt rimeligt godt i denne tråd   ok min fejl troede du havde dynaudio 82 som jeg selv er lidt pjattet med, som jeg os har skrevet.. SA´s helt store og eneste svaghed er i mine øjne at man skal kæmpe lidt for at få bassen frem, men den har så mange andre plusser at det er besværet værd

men skal jo komme op med et nyt forsvar hver gang du siger de bliver blæst omkuld af et aiwa anlæg fra bilka ik  og ja bliver en lang tråd for hver gang du siger (hvilket du har gjort en del) at man umuligt kan få bas ud af dem og at bunden er til grin, synes jeg det er en skam, for det kan rent faktisk godt lade sig gøre 

og nej har respekt for din mening !! fatter den dog ikke da du med undtagelse af b&w  har god smag i højttalere.. dine preferencer angående højttalere ligner meget mine hvis man skal gå ud fra alt andet end b&W og den lille undtagelse af SA  som jeg har fået til at spille præcist efter hvad jeg vil ha ud af mit anlæg..

MVH 

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Live21, jeg er skam ikke vild med B&W en jeg syntes de har en god og sprød mellemtone . Resten af B&W behøver vi ikke komme nærmere ind på (med undtagelse af Nautilus ). Jeg mener da ikke jeg har sagt at de bliver blæst omkuld af et Bilka anlæg ??. Jeg mener blot, at går man efter en decideret rytmisk speaker så er der en hel del alternativer til SA som i mine ører gør det en hel del bedre i prisklassen . Men hvis du er glad for dine er det fint for mig . Men jeg må have ret til min mening om dem og den har jeg så givet til kende. Jeg er spændt på witzels kommentarer når han har gennemtæsket dem med en gang Safri Duo.

Jeg giver dig ret i at vi nok opfatter lyd forskelligt og har en forskellig opfattelse af hvordan musikken skal formidles. Men for mig handler det også om en fysisk oplevelse af musikken, især slagtøj som ved en koncert hamrer en ind i brystkassen. Dette tryk skal speakeren kunne formidle, ellers er den i mine ører ikke dynamisk og rytmisk. Man må gerne sidde tilbage med et WOW når Safri er færdige med at tæske løs....og der gør man ikke med SA 1750. Det gør man til gengæld med Audience 82, Helicon 800 og Monitor Audio .

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

der kommer du med tre af de højttalere jeg selv synes er tæt på det optimale jeg kan nå inden for min pengepung !!

din mening har du ganske rigtigt givet til kende og begrundet den med at din mors transistor lyder bedre  og en lang række andre begrundelser der heldigvis er betydeligt mere velbegrundede og til dels har sin rigtighed  men der hvor jeg så tager over er ved at sige, at med det rigtige udstyr og sub behøver man rent faktisk ikke at gå på kompromis.. for ja i sig selv mangler der lige det sidste før man får den rigtige bund men det kan opnåes.. men hvis man stiller sig to meter fra dem og regner med man kan mærke luftrykket er man gået forkert i byen..

Flytter til midtjylland til sommer, så du kan jo få en stående invitation til at komme og pille mig ned fra min borg  men tror/håber ik det sker for kender jo dine drømmeHT og ved hvad de kan præstere og vil mene SA kan det samme.. men så kan nysgerrigheden da blive stillet  

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Ikke fordi jeg vil jokke i det ...men citat:

"Et veltilrettelagt afsluttende Strauss-brag skal gerne understøttes af en virkelig solid og dyb bund, og her kommer SA1750 en smule til kort sammenlignet med mere basstærke systemer".

og fortsætter: "...Hurtigheden opvejer dog rigeligt den let tilbagetrukkede bas – det havde været herligt med begge dele, som den hedengangne SA3070 mestrede så godt. "

jeg tog den sidste linie med, for jeg kunne ikke være meget mere enig. ...

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 24 Marts 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Idag var jeg i KT radio for at lytte til en masse dejlige anlæg, herunder selvfølgelig SA1750, for lige at opsummere min hukommelse omkring lyden fra denne skønne højttaler.

Vi er vel enige om at dens mellemtone og diskant er forrygende, og bassen er det område hvor vi er meget uenige. Og Acer, vi er stadig uenige. Jeg synes den spiller ganske glimrende bas, dog ikke med samme punch som SA3070 og deciderede bastunge højttalere, men den spiller nu glimrende bas. Jeg havde medbragt Safri Duo Episode II og 3.0, NERD - Fly or die, LOC - Inkarneret og Ruben Studdard - Soulful.
Jeg lagde ud med Safri Duo's to albums, og jeg blev endnu en gang overrasket over lyden contra højttalerens størrelse. i den time jeg sad i lytterummet havde jeg rig mulighed for at flytte højttaleren frem og tilbage, samt at vinkle dem. Til sidst stod de ca 20cm fra bagvæggen og her var lyden næsten som den skulle være (rummet var lige småt nok, og de spillede på tværs af rummet i stedet for på langs).
Og for en god ordens skyld må jeg hellere sige at der IKKE var subwoofer tilsluttet anlægget, som var Primare D20 og I20(er lidt usikker på den sidste) kablerne var vidst nok NO Flatline Gold, single wire.

Idag er jeg også kommet et stykke nærmere i at kunne lide SA7K, den spillede på McIntosh MA6900 og SAT CDFix. ... Janis Ian - Breaking Silence og Dire Straits - Still Water (?) var forrygende, næsten perfekte. WOW.

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Witzel..... Så skulle du næste gang prøve at smide noget Rage Against The Machine på. Så tror jeg du er endnu et stykke tættere på at kunne lide SA7K.

En helt anden ting der kan pisse mig lidt af :

Hvad er det for noget at kalde SA-tilhængere for basforskrækkede eller hvad det nu er ?

Personligt synes jeg rigtig godt om bassen i SA. Den er ikke kælderdyb nej, men jeg synes den er uhyrlig musikalsk. Jeg kan godt lide bas, hvis ikke jeg kunne det, ville jeg købe 2 satellitter uden sub ! Så at kalde mig for basforskrækket er da den største fordom nord for alperne. Så skulle jeg vel osse til at kalde nogen af jer andre for "bas-spassere", fordi i kan lide kælderdyb bas???

Jeres mening respekterer jeg, men lad være med at generalisere på den måde...

gulkings
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hmm, har fået hørt både SA1750, 1280 MK II, Audience 72 og 82 på samme reciever, kabler og afspiller.

Syntes klart at 82 gør det bedst (i mine ører), men må samtidig indrømme, at 1280 virker dybere end 1750.

Jeg syntes faktisk at 1750 nærmest lød lidt "forkølet", og efterlyser samtidig den bund som Acer snakker om. Ingen tvivl om, at 1750 har et suveræn diskant/mellemtone område, men hænger lidt i bunden, hvilket er ærgeligt til den musik jeg hører.

Da syntes jeg at Dynaudio er en lidt mere "helstøbt" HT, selvom den også ligger lidt højere i prisen. Forskellen i prisen er efter min mening værd at betale.

Men ingen tvivl om, at det er ens egne ører der skal bestemme, desuden må vi jo nok alle erkende, at der er forskel på hvilken HT der spiller en given slags musik bedst.

/gulkings

Ta' håret med, så smutter vi!
-KOPPS
Til top Vis gulkings's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gulkings Besøg gulkings's Websted

haldor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hey Whocutthecheese.

Du må undskylde jeg kaldte SAfolket for basforskrækkede tøffelhelte. Cry  

Det var ment som en spøg.    Embarrassed 

Jeg fik da også sagt diskant/mellemtone på 3070 er noget af det bedste jeg har hørt. Men jeg vil våge den påstand, at mange af SA minder meget om kejserens nye klæder!!!  Wink 

Vi skal ikke diskutere om basen er tør, for det er den, men som du siger: den mangler kælderdyb bas.Og det er sku synd for diskant/mellemtone sparker røv!!! 

haldor   

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

haldor skrev:

Hey witzel

Nej jeg må indrømme, jeg har ikke haft 3070 hjemme. Men har hørt dem ved flere lejligheder,og synes de mangler fysiskbund.Som sagt er det den bedste i diskant/mellemtone jeg har hørt og måske sammen dali Megaline.

haldor 

Den fysiske bund på SA kommer i allerhøjeste grad an på placeringen - SA´erne er en af de højttalere der skal bruge bagvæggen, og det kræver altså en del tilpasninger før man rammer hvor det bliver ganske ok. Alle sammenligninger og lytteindtryk der er draget alle andre steder end hjemme på ens eget anlæg er desværre ikke meget værd....

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Rocco skrev:

Nu plantede du et ukrudsfrø i min urtehave Acer!

Jeg er helt tosset med med musik, når de dybe toner er fremhævet (Ikke buldre bas).

Og jeg havde da tænkt mig at købe et par SA1750 her til sommer, men nu ved jeg snart ikke...

Det bedste er da så absolut at høre dem selv - det er din mening og ikke andres der tæller.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Ok, den med et min mors transistor har mere bund  var måske en smule grov , men ikke desto mindre er der da en som er enig med mig herinde om 1750'erens basformåen. Lød forkølet ???

Witzel: Så vi det med Safri på plads - men kan det have været fordi den Marantz jeg lyttede på var bundløs ?

Ronin: Selvom jeg murede dem ind i væggen ville de nok aldrig kunne levere den bund jeg vil ha'

Men det er mig til stadig forundren så forskellig opfattelse vi har af hvordan det skal lyde - fordi vi lytter jo til den samme musik (safri, Dire straits, Rage, Clapton og Bossen ).

haldor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

De SA jeg har hørt, har stået op af bagvæggen og mangler stadig det sidste.

Men vi bliver nok aldrig enig.

haldor

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=WhoCutTheCheese]

Witzel..... Så skulle du næste gang prøve at smide noget Rage Against The Machine på. Så tror jeg du er endnu et stykke tættere på at kunne lide SA7K.

Jeg kan ikke forestille mig at spille Rage på SA, men jeg kunne jo tage fejl af de der SA7K. Har de større basser og er det derfor Witzel ikke kan li' dem ?

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 24 Marts 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
WhoCutTheCheese skrev:

Jeg kan ikke forestille mig at spille Rage på SA, men jeg kunne jo tage fejl af de der SA7K. Har de større basser og er det derfor Witzel ikke kan li' dem ?

... nej, grunden til at jeg ikke brød mig synderligt om dem, er den måde de er bygget op på, med de 4 passive basenheder. Ved alle tidligere lejligheder jeg har haft for at lytte på dem, har jeg oplevet at enhederne har været FOR passive. Men det var en anden oplevelse jeg havde idag, med McIntosh'en var det som om der blev tilført meget mere liv i højttalerne, jeg fik endda lyst til at høre mere musik på setuppet. Egentlig gik jeg kun ind i rummet for liige at høre dem en enkelt gang, jeg kom ud af rummet ca 1 time senere og var meget glad ... det var lige noget jeg kunne bruge, vi har nemlig afleveret vores case idag så der skal bare slappes af..
Jeg nød virkelig Dire Straits og Janis Ian på det setup, og jeg sidste gang jeg hørte de to numre var i Varde på Audio Analogue's store Maestro med Avance SuperMagnum spændt for.. 
jeg brugte vel omkring 2timer i ktradio idag..

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

acer:

Men det er mig til stadig forundren så forskellig opfattelse vi har af hvordan det skal lyde - fordi vi lytter jo til den samme musik (safri, Dire straits, Rage, Clapton og Bossen

Ja og vi kan os blive enige om næsten alle andre højttalere end lige SA..

så det er ikke fordi jeg/vi ikke kan lide en ordentlig bund, for kan jo fint høre den på andre mærker uden at hoppe af forskrækkelse hver gang en 8" eller 12" bliver sat i bevægelse

og RATM bliver som alt andet musik i min pladesamling spillet yderst overbevisende, når man som jeg sætter stor pris på alt fra Disturbed, dream thater, guns n roses, metallica, til Live, Soul asylum, counting Crows eller kim larsen, lis sørensen, div pop, ville det være underligt hvis jeg ikke skulle gå en smule på kompromis, men det slap jeg for med 1750  som har lige præcist nok bas til at man undgår alt for meget resonans/Rungen..

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Live21....os 2 kunne ikke være mere uenige, men heldigvis er vi da sparet for religiøse indlæg som Linn-folket prædikerer . En sund debat om musik og hvordan det skal lyde er konstruktivt. Som sagt tidligere hører vi på den samme musik, men vi vil have den formidlet forskelligt og sådan er det bare . Jeg kan li' en fast og kælderdyb bund og et godt punch, og de basforskrækkede  ....nej prøver igen.....og andre kan lide at fordybe sig i diskant og mellemtone. Og det er fint for mig....men jeg har min måde at lytte til musik på og SA-folket har deres. Jeg tror egentlig denne tråd er ved at nå sin ende..... 

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Live21]

acer:

Men det er mig til stadig forundren så forskellig opfattelse vi har af hvordan det skal lyde - fordi vi lytter jo til den samme musik (safri, Dire straits, Rage, Clapton og Bossen

Ja og vi kan os blive enige om næsten alle andre højttalere end lige SA..

så det er ikke fordi jeg/vi ikke kan lide en ordentlig bund, for kan jo fint høre den på andre mærker uden at hoppe af forskrækkelse hver gang en 8" eller 12" bliver sat i bevægelse

..hvad så med en 15'' ? så letter SA-folket da af stolen ?

Bon Jovi er nu også fedt, hvordan mon det lyder med den spagre bund på SA ??

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

SA folk får ikke engang lov til at nærme sig en højttaler med en 15", for konen altså
Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

micjen skrev:
SA folk får ikke engang lov til at nærme sig en højttaler med en 15", for konen altså

.....

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum