Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 04:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Efterlyses: rigtig godt XLR kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Jeg er nu på jagt efter et super godt XLR kabel, men hvilke mærker er "hotte" (læs: bør man se/lytte på)

Pt er disse kabler på min liste:

• Black Magic
  • Bertram
  • Stereovox
  • Mictor

Jeg har bevidst ikke skrevet model varianter på listen, for håber dermed at få et par gode input fra jer der kender ovenstående kabler. Self er jeg også interesseret i andre mærker som nævnt

Må lige nævne at kablet bør have en længde på ca. ½ meter, og at udgået modeller bestemt også har min interesse.

Skal de være hotte for at være gode?

Jeg vil anbefale dig at lytte til Kimbers Select serie, ikke nogen ubredt serie herhjemme, men det gør dem ikke mindre gode, det er noget af det bedste jeg har hørt i hvert fald. Søg på nettet og du vil finde info.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Er vi lidt ude på arrogancens overdrev??

Det var ikke min mening

Men hvis du nu også læste div. tråde der har været postet omhandlende hvilke kabler der er bedst, så ender de for det meste i en endeløs diskussion som ikke besvare trådens spørgsmål. Jeg ønsker blot en liste over de kabler I som brugere kan anbefale, når det oplyses at det skal være noget af det bedste. Det er selvsagt op til jer om i "vil riskerer at spilde tiden" til at hjælpe mig, men alle besvarelser indtil videre er blevet undersøgt nærmere.

Men indtil videre takker jeg for de forslag der er kommet, og der er skam lykkes at låne et par af de foreslået kabler til en snarlig prøvelytning.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Nilau skrev:
Er vi lidt ude på arrogancens overdrev??

Det var ikke min mening

Men hvis du nu også læste div. tråde der har været postet omhandlende hvilke kabler der er bedst, så ender de for det meste i en endeløs diskussion som ikke besvare trådens spørgsmål. Jeg ønsker blot en liste over de kabler I som brugere kan anbefale, når det oplyses at det skal være noget af det bedste. Det er selvsagt op til jer om i "vil riskerer at spilde tiden" til at hjælpe mig, men alle besvarelser indtil videre er blevet undersøgt nærmere.

Men indtil videre takker jeg for de forslag der er kommet, og der er skam lykkes at låne et par af de foreslået kabler til en snarlig prøvelytning.

Well-well...jeg gi'r mig lige tid til en klar anbefaling... 

Mange, mange kabler er blevet prøvet gennem adskillige år, men ingen har 'virket' bedre i mit system end kablerne fra NLE.

Til balanceret drift kan du (bl.a) bruge NLE 52 og NLE 53 (hhv. 1,0m og 0,5m). Jeg tror faktisk, at NLE kører med nogle 'rabatter' i øjeblikket...?

Signalkablerne anvender 24-karat guld som ledere. Ret specielt, og ekstremt vellydende. Guld er en lidt 'dårligere' leder end sølv, men lad dig ikke narre af dét!

Mvh.

Nilau

PS.

Link: http://www.positive-feedback.com/Issue23/dual_connect.htm

NLE-kablerne kaldes "Dual Connect" i udlandet.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

bimx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 December 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

hejsa

jeg har brugt et wireworld eclipse

prøv at se test på nettet

har en annonce på her på siden køb & salg

Til top Vis bimx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bimx

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Desuden vil jeg mene at når man forstår at ingen kabler gør noget godt for lyden men snarere gør mere eller mindre skade, så kan man lege med tanken om at parallelkoble flere kabeltyper da skaden de forretter nok hermed bliver mindre og så kan man fremstille egne kabler til meget små penge som lydmæssigt kan udkonkurrere de absolut dyreste (reklameret de bedste) kabler på markedet.
Dette princip har jeg beskrevet andre steder på div. fora som "multikabling".

Det er blot mit ydmyge råd.

"dolph"

Så væltede multikablingskæphesten ud af kosteskabet igen! 

Underligt, at ikke flere fabrikanter benytter sig af mange forskellige materialer på én gang. Det ville ellers give store muligheder for en ordentlig gang technobabble i annoncerne. (Mere end der er i forvejen).

Jeg kender et par fabrikater der bruger denne teknik, og ingen af dem giver lyst til at høre musik.

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 December 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

niklasthedolphi skrev:
Desuden vil jeg mene at når man forstår at ingen kabler gør noget godt for lyden men snarere gør mere eller mindre skade, så kan man lege med tanken om at parallelkoble flere kabeltyper da skaden de forretter nok hermed bliver mindre og så kan man fremstille egne kabler til meget små penge som lydmæssigt kan udkonkurrere de absolut dyreste (reklameret de bedste) kabler på markedet.

"dolph"

Så væltede multikablingskæphesten ud af kosteskabet igen! 

Underligt, at ikke flere fabrikanter benytter sig af mange forskellige materialer på én gang. Det ville ellers give store muligheder for en ordentlig gang technobabble i annoncerne. (Mere end der er i forvejen).

Jeg kender et par fabrikater der bruger denne teknik, og ingen af dem giver lyst til at høre musik.

Mvh.

Niels L.

Jeg kender også fabrikater der benytter multikabling og som har stor succes med det ved at lyden er mindst muligt ødelagt.

Du har nok været uheldig eller ikke særlig grundig da du undersøgte det.

Jeg tror at en af grundende til at det er begrænset hvor mange der benytter denne teknik er at langt de fleste Kabel-Brands køber standard kabler af de få fabrikker der producerer kabler for derefter at kammouflere dem med deres eget design, isolering og fine påskrifter og narre forbrugere til at købe "kejserens nye klæder".

At lave kabler ud fra multikabling principperne kræver at man producerer sine egne kabler eller sammensætter flere forskellige allerede producerede kabler.

Kabel markedet er gråt og priserne er som oftest ublu og ingen har lykkedes med at dokumentere påstået/reklameret virkning af produkter.

Målinger som dokumentation for forskellen mellem kabler er ikke lykkedes.
Så vi forbrugere må bruge ørene og meget få er trænet op til at bruge ørene på fremlytning til så små nuancer.
Man lader sig nemt narre af rumakustik, akustisk hukommelse og subjektivitet.

Ikke engang vederhæftige blindtests er blevet udført og brugt som dokumentation på kabelforskelle.

Jeg påstår ikke at der ikke er forskelle på kabler. Jeg mener selv at jeg kan høre forskel omend det er minimalt.
Blot siger jeg, som i mit tidligere indlæg, at forskellen på kabler er så forsvindende lille at det anbefales at man fortrinsvis sigter andetsteds i sit anlæg hvis man ønsker at opgradere lyd/klang.

Her er det så jeg mener der kan spares rigtig meget ved at skyde genvej til gode kabler med multikabling principperne som noget man selv kan lave hvis man kan lodde.

Jeg savner stadig at nogle kommer og demonstrerer meget dyre kabler for mig som kan overgå hvad jeg allerede bruger eller som på nogen måde berettiger priser på mere end 3 cifrede beløb.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 December 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for alle jeres indlæg

Jeg har nu fået lovning på at låne disse kabler:

• Bertram
  • Et "No name"
  • Mictor
  • Stereovox
  • VDH

Dertil kommer et Kimber kabel, dog med RCA stik.

Så er der vist også dømt musik her mellem jul og nytår  

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 December 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kender også fabrikater der benytter multikabling og som har stor succes med det ved at lyden er mindst muligt ødelagt.

Du har nok været uheldig eller ikke særlig grundig da du undersøgte det.

Jeg tror at en af grundende til at det er begrænset hvor mange der benytter denne teknik er at langt de fleste Kabel-Brands køber standard kabler af de få fabrikker der producerer kabler for derefter at kammouflere dem med deres eget design, isolering og fine påskrifter og narre forbrugere til at købe "kejserens nye klæder". I nogle tilfælde er det sikkert rigtigt.. Dog er der også kabelfremstillere som er dybt seriøse med deres produkter som f.eks.  Audioquest.  Jeg har efterhånden deltaget i og foretaget mange blindtest hvor folk må sande at Audioquest virkelig har fattet denhersens kabelbuisness. Der er selvfølgelig også andre fornuftige fabrikanter, og fælles for dem alle er at disse konstruktioner ikke blev bikset sammen ude i hr. Jensens garage med wolframtråd og PVC. Der er en grund til at de koster penge. Vi kan dog godt blive enige om at priserne er voldsomme, men det faktisk mest pga. import og forhandler avance.

At lave kabler ud fra multikabling principperne kræver at man producerer sine egne kabler eller sammensætter flere forskellige allerede producerede kabler.

Kabel markedet er gråt og priserne er som oftest ublu og ingen har lykkedes med at dokumentere påstået/reklameret virkning af produkter.

Målinger som dokumentation for forskellen mellem kabler er ikke lykkedes.
Så vi forbrugere må bruge ørene og meget få er trænet op til at bruge ørene på fremlytning til så små nuancer.
Man lader sig nemt narre af rumakustik, akustisk hukommelse og subjektivitet. Sandt.. Det kan være svært at forholde sig objektiv.

Ikke engang vederhæftige blindtests er blevet udført og brugt som dokumentation på kabelforskelle.

Jeg påstår ikke at der ikke er forskelle på kabler. Jeg mener selv at jeg kan høre forskel omend det er minimalt.
Blot siger jeg, som i mit tidligere indlæg, at forskellen på kabler er så forsvindende lille at det anbefales at man fortrinsvis sigter andetsteds i sit anlæg hvis man ønsker at opgradere lyd/klang.

Her er det så jeg mener der kan spares rigtig meget ved at skyde genvej til gode kabler med multikabling principperne som noget man selv kan lave hvis man kan lodde.

Jeg savner stadig at nogle kommer og demonstrerer meget dyre kabler for mig som kan overgå hvad jeg allerede bruger eller som på nogen måde berettiger priser på mere end 3 cifrede beløb.
Du er hermed udfordret ! Med mindre at du lider af en seriøs omgang bølgetinitus vil du kunne høre STOR forskel på hvad end du disker op med og det jeg liger inde med.

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 11 December 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hej !

Håber ikke det er for sent med forslag ?

Argento   Dansk produceret kabler som egentlig bare gør hvad kabler skal.....nemlig at overføre signal,lyd,musik helt neutralt

http://www.argento.dk/Company.html

Bond

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 December 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:

Hej !

Håber ikke det er for sent med forslag ?

Bestemt ikke  

De kabler jeg nu skal lytte på, er kabler jeg har fået mulighed for at låne. Der er 2 andre kabler jeg gerne vil have lånt, men tror vist listen er lang nok nu. Er jeg ikke tilfreds med "1. rundes" resultat, må jeg ud på lånemarkedet igen. 

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 December 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Hej Chr.

Hvis du ikke er tilfreds efter første runde burde du prøve NO´s " Heimdal". Forhandles ved KT-radio kbh. Et meget vellydende kabel som jeg har hørt mod Transparent reference XL (ca 6 gange heimdalpris), og Heimdal performede mindst lige så godt.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Februar 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

En lille update på hvad det endte med.

Jeg fik lånt 7 kabler til at lytte på, men endte op med at købe et helt 8. kabel. 2 af de kabler jeg havde lånt var i hhv. en balanceret version, og med RCA stik, og efter gennemlytning stod det hurtigt klart at det var det balanceret kabel der vandt. Heldigvis var resten af kablerne balanceret, så der blev masser at lytte på

Af de lånte kabler var der 3 der hurtigt skilte sig ud mht. lyd, og det var:

• Bertram no. 6
  • Stereovox Colibri-X
  • VdH Orchid.

Her blev Bertram kabler valgt fra udelukkende pga. prisen, da begge de 2 andre kabler spillede lige op men til en væsentlig lavere pris. Tilbage stod jeg med Stereovox og VdH kablerne, og efter megen gennemlytning af forskellige musikgenre faldt valget ubetinget på Stereovox Colibri-X kablet.

Men i forgårs blev jeg pludselig tilbudt et helt 8. kabel, et kabel som jeg gerne vil have taget med i overvejelserne fra start af, men det er et dyrt kabel og ikke til at opdrive brugt - har fundet 2 brugte world wide (Holland og USA) på 2½ måned, og de var væk med det samme. Dette kabel befandt sig tilmed kun små 6 km fra mig, og kunne hentes med det samme. Det havde jeg så først mulighed for i dag, og nu er jeg den glade ejer af et sæt Stereovox BAL-600. Lydkvaliteten af dette kabel kan bedst beskrives med et "HOLD DA OP". Her er der i den grad hul i gennem, mere dynamik, flere detaljer kommer med, større lyd billed og mere luft. Tilsammen egenskaber der givet mit anlæg et helt uventet løft, og nøøøj hvor det swinger 

Jeg har tidligere erfaret at et anlæg der enten var bygget eller modificeret med kabler fra samme producent (Monster Cable) gav et løft i lyden, og det er præcis det samme jeg nu oplever med Stereovox, dog langt mere overbevisende end med Monster Cable anlægget. Dermed ikke sagt at det er det rigtige i hvert anlæg, men jeg er nok nået dertil at jeg vil anbefale det som et godt referencepunkt at starte ud fra når der skal indkøbes og sammenlignes kabler til et anlæg.  

Endnu en gang tak for jeres indlæg, og ikke midst for de fine tilbud på kabler jeg også har modtaget   

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dit nye kabel. Jeg har desværre ikke hørt det.

Jeg anbefalede et af dem i top 3. Glæder mig over at VdH Orchid kom så langt  Et super kabel til prisen, som jeg fortsat bliver mere og mere glad for.

Fortsat god fornøjelse.

hilsen

Medlem

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Februar 2008 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Tillykke med dit nye kabel. Jeg har desværre ikke hørt det.

Jeg anbefalede et af dem i top 3. Glæder mig over at VdH Orchid kom så langt  Et super kabel til prisen, som jeg fortsat bliver mere og mere glad for.

Fortsat god fornøjelse.

hilsen

Medlem

Tak tak

Der er ingen tvivl herfra, at VdH Orchid er et best bay, specielt når Stereovox er så svær at få fingre i.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hvad koster Orchid?

Hvad synes du iøvrigt om Mictors kabel? Mon ikke det var Clearewater MKII?

Jeg har selv Clearwater MKII (RCA), men har tænkt på at skifte lidt ud i kæden.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Februar 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Hvad koster Orchid?

VdH Orchid koster 2.140 kr. her hos Hificable.dk hvor jeg lånte kablet, og Stereovox Colibri-X kan jeg skaffe et sæt til en god pris ift. normalpris (og der er kun et sæt).

Jeg er ikke helt klar over hvilken model Mictor kabel jeg lånte, så der må jeg være dig svar skyldig.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

AM-E skrev:
Hvad koster Orchid?

VdH Orchid koster 2.140 kr. her hos Hificable.dk hvor jeg lånte kablet, og Stereovox Colibri-X kan jeg skaffe et sæt til en god pris ift. normalpris (og der er kun et sæt).

Jeg er ikke helt klar over hvilken model Mictor kabel jeg lånte, så der må jeg være dig svar skyldig.

Jeg har kigget lidt på Stereovox BL-600, men den er dog alt for dyr til mig (ca. 10k). 2k lyder fair for Orchid, selvom det er ret meget, når jeg er på SU + lidt fritidsarbejde . Det lyder til at være et godt kabel til prisen i hvert fald.

Colibri-X koster omkring 3.5k, hvis jeg ikke husker helt galt?

Hvad synes du i øvrigt om Mictor kablet du havde til test?

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Februar 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Jeg har kigget lidt på Stereovox BL-600, men den er dog alt for dyr til mig (ca. 10k). 2k lyder fair for Orchid, selvom det er ret meget, når jeg er på SU + lidt fritidsarbejde . Det lyder til at være et godt kabel til prisen i hvert fald.

Colibri-X koster omkring 3.5k, hvis jeg ikke husker helt galt?

Hvad synes du i øvrigt om Mictor kablet du havde til test?

Normalprisen på Stereovox BAL-600 er en del højere, men din nævnte pris på Colibri-X er rigtig.

Mictor kablet blev der ikke lyttet meget på. Det passede slet ikke sammen med mit anlæg, men ved at andre er rigtig glade for det.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Jeg anbefaler at du køber et almindeligt  DAP Audio eller andet "no-name" XLR kabel som dem der sælges i musik(instrument)forretninger.

Jeg medgiver at der kan være små forskelle i lyden fra højttaler kabler og lidt (mindre) forskel ved RCA kabler fordi de alle har en destruktiv indflydelse på formidlingen af signal.

Men når det kommer til XLR er forskellen så forsvindende lille at ingen prisforskel på mere end hvad en vaffelis koster er berettiget.
XLR kabler har for så vidt ingen gavn hvis ikke man med sit set-up kan køre balanceret fra start til slut.
Kører man med XLR fra en signalkilde til en forstærker uden balancering kan XLR kun berettiges som pseudoskærm. Det har sjældent indvirkning.

Jeg anbefaler at man arbejder støjproblemer ud af sit set-up ved f.eks. og evt. at skærme kabler, etablere ægte jord, stelle apparater imellem, adskille interconnects, strømforsyningskabler og højttaler kabler fra hinanden så de ikke løber parallelt eller krydser hinanden, sikre at anlæg og f.eks. køleskab ikke er på samme gruppe.

Fra AVI's hjemmeside:

"It is clear from phone calls and emails we have received that people have no idea how to cost-effectively improve the sound of their Hi Fi systems. In particular, an absurd emphasis is placed on cables and the results that they might achieve.
If we score on a scale of 0-10 the difference in sound made by various components of a Hi Fi system, cables would score 0.1, electronics 10 and speakers a 100!"

Jeg er helt enig med AVI i dette.

Transducere i et anlæg...................pu, højttalere, mikrofoner, tonehoveder........................er de led der har størst betydning for ændring på lyden ved udskiftning..............faktor 100.

Rummet man bruget til at lytte i kommer ind på en andenplads med en faktor 50 men holdes egentlig ude af sammenhængen fordi det kan man altid tune op og det vil være det samme uanset hvilket anlæg man køber.

Elektronik har næstmest betydning...............forstærkere.................faktor 10.

Digital elektronisk udstyr har næstmindst betydning (forudsat de indbyrdes har samme bitrate og sampling frekvens)........................Faktor 1.

Kabler har mindst betydning.......................faktor 0,1.

Kast pengene en anden vej end dyre XLR kabler hvis du vil give dit anlæg et løft.

Vær obs på at jeg ikke fordømmer kabler som værende uvirksomme på den endelige lyd. Jeg sætter bare i rationelt perspektiv i hvilket forhold de har indflydelse.

"dolph"

Faktor 100 på højtallere, er måske lige i overkanten.Men hvor er det rigtigt,at højtallerne er det absolut vigtigste at anvende penge på.Klart har man ubegrænset midler, er alt lige vigtigt.Jeg mener det er mærkværdigt, at anvende mere på signalkablerne end mellemtone enhederne koster.

MVH

André Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

niklasthedolphi skrev:
Jeg anbefaler at du køber et almindeligt  DAP Audio eller andet "no-name" XLR kabel som dem der sælges i musik(instrument)forretninger.

Jeg medgiver at der kan være små forskelle i lyden fra højttaler kabler og lidt (mindre) forskel ved RCA kabler fordi de alle har en destruktiv indflydelse på formidlingen af signal.

Men når det kommer til XLR er forskellen så forsvindende lille at ingen prisforskel på mere end hvad en vaffelis koster er berettiget.
XLR kabler har for så vidt ingen gavn hvis ikke man med sit set-up kan køre balanceret fra start til slut.
Kører man med XLR fra en signalkilde til en forstærker uden balancering kan XLR kun berettiges som pseudoskærm. Det har sjældent indvirkning.

Jeg anbefaler at man arbejder støjproblemer ud af sit set-up ved f.eks. og evt. at skærme kabler, etablere ægte jord, stelle apparater imellem, adskille interconnects, strømforsyningskabler og højttaler kabler fra hinanden så de ikke løber parallelt eller krydser hinanden, sikre at anlæg og f.eks. køleskab ikke er på samme gruppe.

Fra AVI's hjemmeside:

"It is clear from phone calls and emails we have received that people have no idea how to cost-effectively improve the sound of their Hi Fi systems. In particular, an absurd emphasis is placed on cables and the results that they might achieve.
If we score on a scale of 0-10 the difference in sound made by various components of a Hi Fi system, cables would score 0.1, electronics 10 and speakers a 100!"

Jeg er helt enig med AVI i dette.

Transducere i et anlæg...................pu, højttalere, mikrofoner, tonehoveder........................er de led der har størst betydning for ændring på lyden ved udskiftning..............faktor 100.

Rummet man bruget til at lytte i kommer ind på en andenplads med en faktor 50 men holdes egentlig ude af sammenhængen fordi det kan man altid tune op og det vil være det samme uanset hvilket anlæg man køber.

Elektronik har næstmest betydning...............forstærkere.................faktor 10.

Digital elektronisk udstyr har næstmindst betydning (forudsat de indbyrdes har samme bitrate og sampling frekvens)........................Faktor 1.

Kabler har mindst betydning.......................faktor 0,1.

Kast pengene en anden vej end dyre XLR kabler hvis du vil give dit anlæg et løft.

Vær obs på at jeg ikke fordømmer kabler som værende uvirksomme på den endelige lyd. Jeg sætter bare i rationelt perspektiv i hvilket forhold de har indflydelse.

"dolph"

Faktor 100 på højtallere, er måske lige i overkanten.Men hvor er det rigtigt,at højtallerne er det absolut vigtigste at anvende penge på.Klart har man ubegrænset midler, er alt lige vigtigt.Jeg mener det er mærkværdigt, at anvende mere på signalkablerne end mellemtone enhederne koster.

MVH

André Jensen

Hvis du ser på hvor stedmoderligt mellemtoneområdet bliver behandlet i mange højttalere så har du måske en del af svaret

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes