| Forfatter |
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Porsche skrev:
|
Har lige købt en samsung 1400, og er meget glad for den, men hvad er alt dette om profiler ?
Kan se der er 1.0 som min er, så skulle der komme en 1.1 og 2.0, hvad går det lige ud på ????
|
|
|
Hej Porsche.
Jeg beklager at du ikke kan få lov til at åbne en tråd med et reelt spørgsmål, uden at den blev oversvømmet med anti-Blu-ray kommentarer som jo er det format du spørger til. Det er pinligt. 
Profilerne har betydning for PiP funktionen og mandatory internetadgang plus nogle andre småting. De har ingen betydning for hverken video eller audiokvalitet eller din afspillers evne til at afspille en given BD-disc korrekt.
Kilder har fornyeligt indikeret at der snart kommer en 1.1 profile update til min PS/3, men skal jeg være ærlig har det ikke min store interesse. Giv mig decodning af DTS-HD MA istedet - det er der vist mange PS/3 ejere derude der tænker.
Off-topic: Dolby Digital på Blu-ray har samme datarate som Dolby Digital+ på HD-DVD. Bare for at snøre den sæk lukket. Men hvorfor overhovedet stille sig tilfreds med DD og DD+ når man ligeså godt kunne nyde PCM, DTS-HD MA og Dolby TrueHD? Det er vel HD formater vi har med at gøre her? __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
Porsche skrev:
|
Har lige købt en samsung 1400, og er meget glad for den, men hvad er alt dette om profiler ?
Kan se der er 1.0 som min er, så skulle der komme en 1.1 og 2.0, hvad går det lige ud på ????
|
|
|
Hej Porsche.
Jeg beklager at du ikke kan få lov til at åbne en tråd med et reelt spørgsmål, uden at den blev oversvømmet med anti-Blu-ray kommentarer som jo er det format du spørger til. Det er pinligt. 
Profilerne har betydning for PiP funktionen og mandatory internetadgang plus nogle andre småting. De har ingen betydning for hverken video eller audiokvalitet eller din afspillers evne til at afspille en given BD-disc korrekt.
Kilder har fornyeligt indikeret at der snart kommer en 1.1 profile update til min PS/3, men skal jeg være ærlig har det ikke min store interesse. Giv mig decodning af DTS-HD MA istedet - det er der vist mange PS/3 ejere derude der tænker.
Off-topic: Dolby Digital på Blu-ray har samme datarate som Dolby Digital+ på HD-DVD. Bare for at snøre den sæk lukket. Men hvorfor overhovedet stille sig tilfreds med DD og DD+ når man ligeså godt kunne nyde PCM, DTS-HD MA og Dolby TrueHD? Det er vel HD formater vi har med at gøre her? |
|
|
vil det sige at dolby digital dvd via coaxial er dårligere end dolby digital via coaxial på blu-ray,eller er det mig der fu......... rundt i det
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikke nødvendigvis. Der ligger forskellige bitrates på forskellige film
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolby Digital på DVD discs er oftest i 384-448 kbps - enkelte (ofte musik) har en højere bitrate. Dolby Digital på Blu-ray er 640 kbps. Dolby Digital+ på HD-DVD er oftest ligeledes i 640 kbps, men har en øvre grænse på 3 Mbps tror jeg det er.
__________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
| Dolby Digital på DVD discs er oftest i 384-448 kbps - enkelte (ofte musik) har en højere bitrate. Dolby Digital på Blu-ray er 640 kbps. Dolby Digital+ på HD-DVD er oftest ligeledes i 640 kbps, men har en øvre grænse på 3 Mbps tror jeg det er. |
|
|
hvad er max overførsel via coaxial?
havde på et tidspunkt blu-ray på besøg.Så POTC 3 via coaxial og syntes at dynamikken var bedre,end jeg før havde opfattelsen af på dvd,med samme film self på dvd
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max bitrate ved overførslel via coaxial/spdif er 1536 kbps.
Det giver fint mening at du får bedre dynamik i Pirates 3 via BD sammenlignet med DVD, selvom du ikke er istand til pt. at høre PCM tracket.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Det giver fint mening at du får bedre dynamik i Pirates 3 via BD sammenlignet med DVD, selvom du ikke er istand til pt. at høre PCM tracket.  |
|
|
så vil jeg jo også få en opgradering på lydsiden som jeg ikke havde regnet med ,selv om jeg kun bruger coaxial.Det er ellers ikke dynamik jeg mangler.Jeg ville også være træt af at komme af med min Primare ss forstærker,som ikke har hdmi indgang,men som ellers er suveræn ang dynamik og detaljer
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du gode Gud. Det med Blu Ray vs HD-DVD er da noget der kan bringe folks pis i kog. 
Selv har jeg en Sony BDP-S300 Blu Ray afspiller. Jeg valgte Blu Ray fordi så kan jeg leje film i Blockbuster. Jeg aner ikke hvilken profile min afspiller har, og jeg er også ligeglad. Jeg nøjes bare med at se film på den  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Du gode Gud. Det med Blu Ray vs HD-DVD er da noget der kan bringe folks pis i kog. 
Selv har jeg en Sony BDP-S300 Blu Ray afspiller. Jeg valgte Blu Ray fordi så kan jeg leje film i Blockbuster. Jeg aner ikke hvilken profile min afspiller har, og jeg er også ligeglad. Jeg nøjes bare med at se film på den  |
|
|
Hvad er din erfaring med S300? Fik du nogle film med i købet fra Sony? __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
Agent Cooper skrev:
|
Det giver fint mening at du får bedre dynamik i Pirates 3 via BD sammenlignet med DVD, selvom du ikke er istand til pt. at høre PCM tracket. 
|
|
|
så vil jeg jo også få en opgradering på lydsiden som jeg ikke havde regnet med ,selv om jeg kun bruger coaxial.Det er ellers ikke dynamik jeg mangler.Jeg ville også være træt af at komme af med min Primare ss forstærker,som ikke har hdmi indgang,men som ellers er suveræn ang dynamik og detaljer |
|
|
Nu kender jeg ikke til Primare og ved ikke hvad du havde af BD afspiller på besøg, men har din forstærker 5.1 analogt input og BD afspilleren 5.1 analogt output, kunne det være værd at se om du kan overføre ukomprimeret HD lyd - f.eks. PCM på Pirates filmene. PCM kræver jo ingen decodning.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
Selv har jeg en Sony BDP-S300 Blu Ray afspiller. Jeg valgte Blu Ray fordi så kan jeg leje film i Blockbuster. Jeg aner ikke hvilken profile min afspiller har, og jeg er også ligeglad. Jeg nøjes bare med at se film på den  |
|
|
så længe at profile intet har med selve filmen at gøre er også fløjtende ligeglad.var faktisk tæt på at købe toshiba hd dvd,da jeg syntes det var/er den fedeste hi-def maskine man kan købe.men da blockbuster meldte ud om udlejning af blu-ray,måtte jeg kigge i den anden lejr
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
så længe at profile intet har med selve filmen at gøre er også fløjtende ligeglad.var faktisk tæt på at købe toshiba hd dvd,da jeg syntes det var/er den fedeste hi-def maskine man kan købe.men da blockbuster meldte ud om udlejning af blu-ray,måtte jeg kigge i den anden lejr |
|
|
Jeg har lidt den samme holdning. Leder pt. efter en fornuftig BD-afspiller indtil Denon får taget sig sammen  . S300 er for nu en lille favorit pga pris og de film man får med fra Sony. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
perejvind skrev:
|
Selv har jeg en Sony BDP-S300 Blu Ray afspiller. Jeg valgte Blu Ray fordi så kan jeg leje film i Blockbuster. Jeg aner ikke hvilken profile min afspiller har, og jeg er også ligeglad. Jeg nøjes bare med at se film på den 
|
|
|
Hvad er din erfaring med S300? Fik du nogle film med i købet fra Sony?
|
|
|
Jeg fik Spejdermand Trilogien med i købet.
Min erfaring er at det er en udmærket afspiller, med en billedkvalitet på linie med en Playstation 3. Larmen fra Playstation 3 afholdt mig fra at vælge den.
Jeg har en Optoma HD72i projektor, og jeg har døjet gevaldigt med unaturlige farver ved alt HD materiale som HDTV og også Blu Ray. Nu har jeg købt et colormeter og kalibreret projektoren ved hjælp af de test mønstre, der er på Sonys BD-skiver. Hold da kæft hvor skal der dog skrues op for den røde farve for at nå D65! Nå, men det er jo ikke afspillerens skyld, men det med at HD materiale ikke som standard behandles optimalt i ens display / projektor, er nok et problem, som mange vil støde på.
Det vigtigste kritikpunkt jeg har er at visse scener, specielt landskabsscener, kan virke overskarpe og "digitale". Jeg har læst på nettet at mange andre også deler den opfattelse. Det er dog et mindre kritikpunkt, og ikke noget jeg sidder og tænker på når jeg ser film. Opskalering / deinterlacing af almindelige DVD er ikke helt optimal, og Faroudja processoren i min projektor klarer opgaven bedre. Når jeg ser almindelige DVD-film sætter jeg afspilleren til at sende 576i signal ud på udgangen.
PS: Hvis min afspiller en dag skriver "Insert New Profile" bliver jeg jo nødt til at finde ud ad hvad det er for noget.  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
p.las skrev:
Agent Cooper skrev:
|
Det giver fint mening at du får bedre dynamik i Pirates 3 via BD sammenlignet med DVD, selvom du ikke er istand til pt. at høre PCM tracket. 
|
|
|
så vil jeg jo også få en opgradering på lydsiden som jeg ikke havde regnet med ,selv om jeg kun bruger coaxial.Det er ellers ikke dynamik jeg mangler.Jeg ville også være træt af at komme af med min Primare ss forstærker,som ikke har hdmi indgang,men som ellers er suveræn ang dynamik og detaljer |
|
|
Nu kender jeg ikke til Primare og ved ikke hvad du havde af BD afspiller på besøg, men har din forstærker 5.1 analogt input og BD afspilleren 5.1 analogt output, kunne det være værd at se om du kan overføre ukomprimeret HD lyd - f.eks. PCM på Pirates filmene. PCM kræver jo ingen decodning.  |
|
|
primaren har har 6 analog indgange,så det vil kunne lade sig gøre.Men har læst i en tråd (iron man) at lyden via analogindgangene var væsentlig mere flad end via coaxial.hvilket selvfølgelig skyldes at afspillerens dekoder er af dårligere kvalitet ,end den alm dekoder der er i forstærkeren
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Jeg har lidt den samme holdning. Leder pt. efter en fornuftig BD-afspiller indtil Denon får taget sig sammen . S300 er for nu en lille favorit pga pris og de film man får med fra Sony.
|
|
|
Sony har udvidet deres kampagne. Udover Spejdermand trilogien får man nu også 3 pirat-film med ham der Johnny Dypp i hovedrollen. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
p.las skrev:
Agent Cooper skrev:
|
|
|
|
|
|
Nu kender jeg ikke til Primare og ved ikke hvad du havde af BD afspiller på besøg, men har din forstærker 5.1 analogt input og BD afspilleren 5.1 analogt output, kunne det være værd at se om du kan overføre ukomprimeret HD lyd - f.eks. PCM på Pirates filmene. PCM kræver jo ingen decodning.  |
|
|
det var den nye Pioneer LX et eller andet
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
p.las skrev:
så længe at profile intet har med selve filmen at gøre er også fløjtende ligeglad.var faktisk tæt på at købe toshiba hd dvd,da jeg syntes det var/er den fedeste hi-def maskine man kan købe.men da blockbuster meldte ud om udlejning af blu-ray,måtte jeg kigge i den anden lejr |
|
|
Jeg har lidt den samme holdning. Leder pt. efter en fornuftig BD-afspiller indtil Denon får taget sig sammen . S300 er for nu en lille favorit pga pris og de film man får med fra Sony.
|
|
|
Otto har købt samsung bd-p1400.Det er der vel en grund til
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| primaren har har 6 analog indgange,så det vil kunne lade sig gøre.Men har læst i en tråd (iron man) at lyden via analogindgangene var væsentlig mere flad end via coaxial.hvilket selvfølgelig skyldes at afspillerens dekoder er af dårligere kvalitet ,end den alm dekoder der er i forstærkeren |
|
|
Hvis man lytter til en egentligt PCM 5.1 spor på disken og forstærkeren kan køre dette via 5.1 analogt, har dekodernes kvalitet ingen betydning - de bliver jo bypassed. Det er muligt det er en smule anderledes, hvis discen har Dolby TrueHD/DTS-HA MA og afspilleren f.eks. laver dette om til PCM før det ryger ud af 5.1 udgangen.
Hvad angår Samsung BDP1400, bør man også skrive sig bag øret, at den kan opdateres til at sende DTS-HD Master Audio ud via bitstream.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
p.las skrev:
| primaren har har 6 analog indgange,så det vil kunne lade sig gøre.Men har læst i en tråd (iron man) at lyden via analogindgangene var væsentlig mere flad end via coaxial.hvilket selvfølgelig skyldes at afspillerens dekoder er af dårligere kvalitet ,end den alm dekoder der er i forstærkeren |
|
|
Hvis man lytter til en egentligt PCM 5.1 spor på disken og forstærkeren kan køre dette via 5.1 analogt, har dekodernes kvalitet ingen betydning - de bliver jo bypassed. Det er muligt det er en smule anderledes, hvis discen har Dolby TrueHD/DTS-HA MA og afspilleren f.eks. laver dette om til PCM før det ryger ud af 5.1 udgangen.
Hvad angår Samsung BDP1400, bør man også skrive sig bag øret, at den kan opdateres til at sende DTS-HD Master Audio ud via bitstream. 
|
|
|
bitstream..er det ikke via hdmi
ang pcm.er det kun nogle film der har dette?Ang den sammenligning der var ,mente de at det var d/a konverteringen der var meget kritisk
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 11 December 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
Som du kan se skriver jeg profil, IKKE afspiller. Jeg snakker om standarden og hvad der er obligatorisk, hvorfor det er ganske korrekt det jeg skriver. |
|
|
Nu er det ikke en profil, der spiller en film, men en afspiller, så du kan da ikke skrive "Profil 1.0 understøtter ikke DD+ over 640kbps og kan slet ikke afspille TrueHD." uden at mene selve afspilningen, og langt de fleste Profile 1.0 afspillere kan
håndtere TrueHD.
Det er korrekt at TrueHD ikke er obligatorisk, men det er alligevel at finde i stort set alle afspillere.
notional skrev:
Det er desuden også grunden til at de fleste BR udgivelser bruger LPCM istedet for TrueHD; idet LPCM er det eneste lossless format i profil 1.0 der er obligatorisk. |
|
|
LPCM er i øvrigt på vej ud - bl.a. Sony benytter det stort set ikke længere, og Fox har aldrig brugt det.
|
| Til top |
|
| |