Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvor vigtig er tilgængelighed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 10 December 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Det at lytte og nyde musik fra en god pladespiller, med møje og besvær at vende pladerne, kigge og begejstres af den roterende mekanik ....ventetiden på at spole et spolebånd tilbage og skifte til nyt bånd, som lige skal stilles om fra 19 til 38 cm, inden man er helt klar til at opleve sin yndlingsmusik. Det er lidt det samme som god gastronomi, der tilbereder man maden med nænsomhed og kærlighed og selvsagt hygger sig med et eller flere glas vin under tilberedningen, maden indtages herefter med respekt i stearinlysenes skær.  ( ting tager tid ...og skal nogle gange tage tid, det er en del af den gode oplevelse ).

At lytte musik via ipod, mp3 afspiller, itunes, ps3 og "hvad ved jeg" mht. navn, på alle de nemme og for "nogle" løsningers vedkommende ( no-fi lyd ), der siger jeg bare at til sammenligning med ovenstående, her snakker vi kedelig "smisk-smask" xtra-large burgermenu fra McDonald.  ( det er hurtig og nem mad, som kort stiller en sult, men den gode oplevelse udebliver ).

Dette skrives af en, som for længst har solgt både sin pladesamling, plov, spoler, båndmaskine osv.  Jeg valgte at overgive mig til den "nemme løsning" = wav på pc+cd og i felten er det wma i ørene. Alt dette betyder ikke skiftet har været rigtigt ...til tider laver man bare nogle dumme og forkerte valg, sådan er det.

Sig ikke at jeg ikke har været der ...fordi det har jeg.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 December 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Wow - det her kan godt gå hen og blive "langhåret".

Overordnet set må det jo bunde og grunde i den tid, vi enter tager os eller som vi har til rådighed. Mange vil nok være enige i, at man for at kunne nyde og opleve musik skal have tid. Har vi ikke tiden til at nyde, så nytter det heller ikke, at vi har det mest vellydende anlæg. Måske lidt ligesom forskellen melem det at ryge pibe og cigaretter (heldigvis er man kommet over det).

Hvis man udelukkende hørte musik for at nyde, og dermed havde tiden, gjorde det nok heller ikke noget, at man skulle bakse rundt med plader og bånd, for efterfølgende at kunne sætte sig i sweet spot med fødderne oppe.

Hører man derimod musik som underholder (baggrundsstøj) er det da lækkert, såfremt det lyder godt, men hvis tiden ikke er der, er det da vigtigst, at man har hurtig adgang til musikken f. eks. i bilen, på jobbet eller på løbeturen.

Spørg dig selv: "hvad skal musikken gøre for mig?" Så ved du også hvad du har behov for.

Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 December 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Tilgængelighed er meget vigtigt for mit vedkommende! Det er nemlig vigtigt at musikken IKKE er for tilgængelig, ellers har jeg en tendens til at tage den for givet og selv ens yndlings musik bliver en del af det grå dagligdagslydtapet som der er så rigeligt af i forvejen.

Jeg finder meget større glæde ved at nyde mine CD'er en ad gangen med en smule stilhed ind imellem end at kunne have det hele ved hånden i en fjernbetjening. At man kan vælge og vrage mellem al sin musik uden overhovedet at rejse sig op tiltaler mig slet ikke det gør desværre at man har en tendens til at spole mellem forskellige albums og numre alt for meget.

Det giver en rodet oplevelse af musikken, jeg kan meget bedre lide at høre et helt album færdigt før jeg skifter til en ny skive.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 December 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Men du er nok ikke lige en hifi4all interesseret mere!

Du har nok ikke længere det gen, der interesserer sig for musikGENGIVELSEN, og det er OK for mig, men en hifi-entusiast er ikke dine talenter, længere. Du er blevet musikkvantitetslytter fremfor musikkvalitetslytter. det er en trend der gælder andre områder: etik, æstetik, film, mad, viden, mv. 

Håber ikke der bliver flere af din type, der dominerer dette forum! For så bliver det for bøvlet at  frasortere hvilke inlæg der egenlig har med hifi at gøre.

Bøvs herfra

Direkte audiostreaming fra en harddisk slog benene væk under mig, første gang jeg hørte det i et studie. Bevares, der var ikke lavet en masse af den premastering der sender det hele i madkassen, så det kan være på CD'en, og med alle numre med ens lydstyrke.

Jeg forstår ikke hvor du har myten om at det forbedres, når det lægges på CD fra.
Det er absolut ikke en fordel at skulle aftaste et optisk medie.

Harddisk vinder 100% hos mig, når jeg ellers får et helt blæserfrit miljø, hvor lytterummet kan få lav baggrundsstøj.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 December 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Dette skrives af en, som for længst har solgt både sin pladesamling, plov, spoler, båndmaskine osv.  Jeg valgte at overgive mig til den "nemme løsning" = wav på pc+cd og i felten er det wma i ørene. Alt dette betyder ikke skiftet har været rigtigt ...til tider laver man bare nogle dumme og forkerte valg, sådan er det.

Jeg var også engang ude at rejse, det regnede hele tiden, maden smagte dårligt og der var alt for mange myg. Så bliv hjemme, det med at rejse det har jeg prøvet, det dur ikke :)

Hilsner,

Karsten

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 December 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
KrammeAcoustics skrev:

Dette skrives af en, som for længst har solgt både sin pladesamling, plov, spoler, båndmaskine osv. Jeg valgte at overgive mig til den "nemme løsning" = wav på pc+cd og i felten er det wma i ørene. Alt dette betyder ikke skiftet har været rigtigt ...til tider laver man bare nogle dumme og forkerte valg, sådan er det.

Jeg var også engang ude at rejse, det regnede hele tiden, maden smagte dårligt og der var alt for mange myg. Så bliv hjemme, det med at rejse det har jeg prøvet, det dur ikke :)

Hilsner,

Karsten

Du glemte forøvrigt at omtale de grimme fremmede kvinder   

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 December 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at det er musikken, der er i højsædet.

Hvilket medie man bruger til at frembringe det med er vel sådan set underordnet. Nogle sværger stadig til Edisons phonograf med ruller og en nål på størrelse med en kuglepen (der er stadig dem, der sværger til fyldepenne). Andre er kommet med på vognen med LP'er, EP'er og singler, flere har haft cassettebåndoptagere, el-casset, spolebånd, 8-track tape, endnu flere er hoppet på cd skiverne, og nu begynder de Gudhjælpemig med noget så moderne som computerbaseret afspilning. Her skal vi lige huske på at det ikke er så forfærdelig mange år siden at IBMs direktør mente at der maksimalt var behov for 5 af de dersens computere i verden.

Om Edisons phonograf og/eller mp3 er hifi er i og for sig p***ehamrende ligegyldigt, sålænge brugerne af diverse musikgengivelseaggregater får den oplevelse de ønsker indenfor det budget de har at bruge.

Og tal så lige igen om branche nidkærhed - jeg forsøger at leve af at sælge hifi produkter til musikgengivelse - og søger at vejlede mine kunder udfra deres ønsker. Jeg handler selvfølgelig med produkter jeg 100% kan stå inde for og som jeg mener er verdens bedste, resten gider jeg ikke at røre ved.

Bare mine 2 cents.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

Og tal så lige igen om branche nidkærhed - jeg forsøger at leve af at sælge hifi produkter til musikgengivelse - og søger at vejlede mine kunder udfra deres ønsker. Jeg handler selvfølgelig med produkter jeg 100% kan stå inde for og som jeg mener er verdens bedste, resten gider jeg ikke at røre ved.

Bare mine 2 cents.

Wauuw, herligt at se en sælger som ønsker at klæde kunden på, idag er det desværre ofte mere sælgerens lyst til at sælge netop det produkt, som han selv får mest provision ud af ....så 2 cents oveni hatten til dig herfra.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 10 December 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
hifiigen skrev:

Du har nok ikke længere det gen, der interesserer sig for musikGENGIVELSEN, og det er OK for mig, men en hifi-entusiast er ikke dine talenter, længere. Du er blevet musikkvantitetslytter fremfor musikkvalitetslytter. det er en trend der gælder andre områder: etik, æstetik, film, mad, viden, mv. 

Håber ikke der bliver flere af din type, der dominerer dette forum! For så bliver det for bøvlet at  frasortere hvilke inlæg der egenlig har med hifi at gøre.

Bøvs herfra

Direkte audiostreaming fra en harddisk slog benene væk under mig, første gang jeg hørte det i et studie. Bevares, der var ikke lavet en masse af den premastering der sender det hele i madkassen, så det kan være på CD'en, og med alle numre med ens lydstyrke.

Jeg forstår ikke hvor du har myten om at det forbedres, når det lægges på CD fra.

Harddisk vinder 100% hos mig, når jeg ellers får et helt blæserfrit miljø, hvor lytterummet kan få lav baggrundsstøj.

Når jeg har lagt alle mine CD'er på harddisk - i FLAC format - er det ikke pga. tilgængelighed, men for at opnå den bedst mulige kvalitet.

Der er masser af muligheder for det går galt, når en CDafspiller skal aftaste en CD. Så den bedste metode er at rippe den til en harddisk med et dertil egnet program.

At jeg så også nyder tilgængeligheden, er en bivirkning.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 10 December 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Spencer skrev:
hifiigen skrev:

Bøvs herfra

Når jeg har lagt alle mine CD'er på harddisk - i FLAC format - er det ikke pga. tilgængelighed, men for at opnå den bedst mulige kvalitet.

Der er masser af muligheder for det går galt, når en CDafspiller skal aftaste en CD. Så den bedste metode er at rippe den til en harddisk med et dertil egnet program.

At jeg så også nyder tilgængeligheden, er en bivirkning.

Tanken om at jeg skulle komme til at ridse en uvurderlig CD, igennem det tynde bagsidelag på CD'en, kan nu også få mig til at tage en sikkerhedskopi.

Tilgængeligheden af nye udgivelser med god dynamik på, er derimod en hård kamp, som for få deltager i.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Tanken om at jeg skulle komme til at ridse en uvurderlig CD, igennem det tynde bagsidelag på CD'en, kan nu også få mig til at tage en sikkerhedskopi.

Tilgængeligheden af nye udgivelser med god dynamik på, er derimod en hård kamp, som for få deltager i.

Netop derfor glæder det mig at have fået taget sikkerhedsbackup af hele min cd samling i wav format på en hd, så er det bare spørgsmålet om at få kopieret det hele fra hd > hd, i tide engang når hd'en er ved at være slidt op.

Mht. udgivelser med god dynamik, så er det her skræmmende: ( endnu et bevis på at tidens tand er kvantitet frem for kvalitet ).

http://youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 December 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Wauuw, herligt at se en sælger som ønsker at klæde kunden på, idag er det desværre ofte mere sælgerens lyst til at sælge netop det produkt, som han selv får mest provision ud af ....så 2 cents oveni hatten til dig herfra.

Jo, tak skal du ha'. Nu skal jeg ikke gøre mig bedre end at selvfølgelig vil jeg hellere sælge modellen større, i og med den er dyrere, og min fortjeneste større i kroner og ører.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 December 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Tilgængelighed er meget vigtigt for mit vedkommende! Det er nemlig vigtigt at musikken IKKE er for tilgængelig, ellers har jeg en tendens til at tage den for givet og selv ens yndlings musik bliver en del af det grå dagligdagslydtapet som der er så rigeligt af i forvejen.

Jeg finder meget større glæde ved at nyde mine CD'er en ad gangen med en smule stilhed ind imellem end at kunne have det hele ved hånden i en fjernbetjening. At man kan vælge og vrage mellem al sin musik uden overhovedet at rejse sig op tiltaler mig slet ikke det gør desværre at man har en tendens til at spole mellem forskellige albums og numre alt for meget.

Det giver en rodet oplevelse af musikken, jeg kan meget bedre lide at høre et helt album færdigt før jeg skifter til en ny skive.

Jeg er helt enig og jeg synes det er noget jeg oplever i større grad med LP. Når det så er sagt, så skal jeg have en eller anden form for streambox næste gang(CD'en bliver dog i en kasse i kælderen til hvis/når HDD crasher), men LP'erne bliver for altid!

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 December 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Mine sure opstød gjaldt ikke det medie, hvor man flytter alle sine digitale data fra en cd over på en harddisk. Det må selvfølgelig i hifi sammenhæng være mindst samme kvalitet, måske endda bedre. Jeg ved ikke om læsning af den magnetiske plade på harddisken med "tonehovedet" er mindre problematisk end aftastning af hullerne med en laserstrålereflektion.

Næh, jeg fik opstød af at der på "de tilgængelige medier" sker en komprimering i form af sletning af data, som "man" mener, at en almindelig mand ikke kan høre. Jeg tænker her mest på mp3. Vi skal ikke i vores iver efter tilgængelighed og øget reproduktionskvalitet fjerne kildedata! Det hører ikke hjemme i hifi-sammenhæng. Jo mere der er af den type stof her på hifi4all, desto mindre interesse har sitet for mig - det gør dog nu nok heller ikke noget for nogen!

Iøvrigt vil jeg nødig erstatte mine lp'er og cd'er med en harddisk, for hvad nu når den disk crasher? Eller bliver fjernet? Så ryger hele skidtet.

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 December 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Næh, jeg fik opstød af at der på "de tilgængelige medier" sker en komprimering i form af sletning af data, som "man" mener, at en almindelig mand ikke kan høre. Jeg tænker her mest på mp3. Vi skal ikke i vores iver efter tilgængelighed og øget reproduktionskvalitet fjerne kildedata! Det hører ikke hjemme i hifi-sammenhæng. Jo mere der er af den type stof her på hifi4all, desto mindre interesse har sitet for mig - det gør dog nu nok heller ikke noget for nogen!

Men - der behøver jo ikke foregå nogen form for komprimering. Det er jo noget man selv vælger om man vil gøre. Du kan fint kopiere en eks CD ind på din harddisk ukomprimeret, hvor der i så fald ikke er nogen bit-for-bit forskel på kildematerialet (CD) og målmaterialet (Harddisk).

For det er klart - for mig ihvertfald - at man selvfølgelig kan høre forskel på eks. MP3-komprimeret lyd og kildematerialet, ganske som du siger. Til gengæld kan jeg personligt ikke høre forskel på ukomprimeret lyd fra Harddisk og kildematerialet.

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Sendt: 10 December 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det skal vi da ikke skændes om...................sikke nogle bastante og fjendske indlæg der ind imellem postes.

Tilgængelighed er en af flere indfaldsvinkler til hvordan vi forholder os til den musik som er med til at give livsglæde.

Andre indfaldsvinkler er brugervenligheden, lydkvaliteten, teknikken, æstetikken, designet, etikken (omkring kina produkter f.eks.) etc.

Tilgængelighed er vist ikke det rette begreb for denne diskussion.

Al min musik, uanset om det er på RT, MC, MD, LP, CD, PC, EP, DVD, VCR, EP, FM, AM, DAB er tilgængeligt i det omfang at jeg rejser min fede røv fra sofaen og henter den derfra i min alfabetiske arkivering hvor den er placeret.

Den her tråd handler mere om brugervenlig på den ene side kontra viljen til bevaring af originalkvaliteten på mangfoldige medietyper.

For mit vedkommende er tilgængelighed vigtig men jeg går den anden vej end beskrevet i åbningsindlæget i tråden.
Jeg vælger at have så mange forskellige signalkilder som jeg kan forsvarre overfor min kone, så al den spændende musik fra 60'ernes radioudsendelser kan vedblive på de gode spolebånd, så 78'erne kan afspilles som de bør, så blandebåndende fra min ungdom kan genkalde tiden uden grå hår, så mine >7000 titler ikke skal stjæle flere år af mit liv i en proces for at få dem rippet/digitaliseret.

MD, DAT, El-Kassette, DCC, FM, AM, trådoptager, edison rulle, 8-track, RCA Cassetter............
Jeg ville da gerne have det hele. Jeg synes det er underholdende.

I dag er der jo også hundredevis af digitale formater at vælge mellem.
De fleste af dem er døgnfluer. Som også mange tidligere analoge formater havde sin tid.

Musikken er i centrum og den skal, som første prioritet, formidles så godt det nu er muligt indenfor det budget og de evner og muligheder man en gang har til at sammensætte grejet.

Så jeg er gået på kompromis med brugervenlighed og design men har bevaret lydkvalitet, tilgængelighed, teknikken, æstetikken, etikken og mangfoldigheden i mit grej og min musik.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 10 December 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Respekterer din beslutning, men er absolut uening.

Har fuld tilgængelighed til min +2000 stk. LP samling, og har bestemt ikke noget imod at vende, rense plader og pickup før afspiling. Kunne aldrig drømme om at sælge mine pladespillere eller mine plader.

Har det på samme måde med CD. Har mange af dem og nyder dem også, men selvsagt er de nemmere at have med at gøre end LP.

Har også spolebånd, som faktisk kan være endnu mere tidskrævende end LP afspilning.

Har ikke noget musik på PC, server, MP-3 afspiller eller noget andet elektronisk medie (jo, der ligger et par numre på min mobil, men dem hører jeg aldrig).

Så igen .. nej jer forstår ikke din (dovne) beslutning, men det er et frit land, så du bestemmer jo selv over hvordan du vil aflytte din musik.

Tjaa, jeg må køre efter mit favoritmedie, i den forløbne uge blev det til ca. 70km for små 9 timers musik.

I lighed med Jan opfatter jeg heller ikke den løbende "motion" med at skifte, vende, sætte på plads osv. som en begræsning, tvært imod. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

KrammeAcoustics skrev:

Jo, tak skal du ha'. Nu skal jeg ikke gøre mig bedre end at selvfølgelig vil jeg hellere sælge modellen større, i og med den er dyrere, og min fortjeneste større i kroner og ører.

Ouccch, dumme naive mig ...troede lige at jeg endelig havde fundet en sælger som ville mig det bedste.  ( hit med mine 2 cent )

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 10 December 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Iøvrigt vil jeg nødig erstatte mine lp'er og cd'er med en harddisk, for hvad nu når den disk crasher? Eller bliver fjernet? Så ryger hele skidtet.

Man tager selvfølgelig en backup af sin musik. Med de priser harddiske har i dag, er det ikke noget problem.

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 10 December 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes faktisk at Hifigen har helt ret!

Jeg vil heller ikke på nogen betingelser erstatte min lp'er og cd'er med en harddisk, sådan som verden ser ud ligenu!

At verden bliver mere og mere digitaliseret har vi jo indset for længst, det er der ikke noget nyt i!

Men jeg siger stakkels dem der sælger alt sit gode grej i den tro en harddisk kan være deres redning!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes