Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dimensionering af strømforsyning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 December 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Energien kan du regne ud:

Q = C * U

Q = I * t

Hvad skal du så bruge det til? Dit oprindelige spørgsmål var: "Hvad er minimum µF?", hvis jeg har læst rigtigt. 500 W i 4 ohm betyder, at du skal kunne levere 11 ampere . . . i et tidsrum, som er de famøse 10 millisekunder (50 Hz netspænding ensrettet) Hvor stort et spændingsdyk vil du personligt acceptere i det tidsrum? Og hvor stort et spændingsdyk kan konstruktionen arbejde med, før klipning sætter ind - i det tidsrum? At trække 11 ampere i 10 ms kræver 0,11 coulomb (=Q). Tillader du et dyk i spændingen på 1 volt, skal du bruge en kapacitet på 0,11 Farad.

Men det er så "worst case" !

For det første spiller du garanteret aldrig 100%. Du har aldrig skruet helt og aldeles op for anlægget, og alle spidserne i musikken er aldrig oppe og snuse til klippegrænsen. For det andet er musik et virvar af små og store sinustoner. Selv det vildeste musik kan godt være energimæssigt set en slap kartoffel, selv om det lyder p****fedt - det der kommer ud af højttalerne. Så mindre kan godt gøre det.

Så hvad gør en klog?

Han tager økonomien med i regnskabet.

Hvad ville jeg gøre? Well . . . nok det, jeg allerede har gjort: Fandt et godt sted at købe "computer grade" lytter på 63.000 µF.

Ja nemlig, tak. Det var nøjagtigt det jeg ledte efter.

110.000 uf pr kanal for kontinuerlig maks effekt, hmm, så burde 40.000-60.000 uf pr kanal være rigeligt til alm musik da som du selv siger aldrig bliver trukket maks effekt kontinuerligt fra en forstærker. Da jeg havde 200 Watt/8 Ohm monoblokke med 60.000 uf pr blok blev de aldrig presset, selv ved syge lydtryk hvor mine ører havde takket nej og stået af længe inden.

Så tror jeg holder mig omkring de 40.000-60.000 uf med en god 600-800 VA trafo pr kanal.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 December 2007 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Mundorfs M-LYTIC HC er måske rigtig gode, men de koster

Men husk at store lytter er ikke automatisk gode lytter, måske snarere tværtimod

Personlig foretrækker jeg et enkelt par lytter i passende størrelse

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes