Forfatter |
|
phallasathene Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 72
|
Sendt: 22 December 2007 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og med hensyn til højtalerstikkene så blev de også ordnet - så de ikke længere er til
fare for at kortslutte nogetsomhelst...
Nu er højtalerne igen det svageste led, så jeg glæder mig til at finde et par som virkelig
yder forstærkeren retfædighed. Jeg tror at jeg går efter nogen der er lidt større CX100 -
så meget et pladshesyn er det heller ikke selvom de er lækre..
Desuden vil jeg forsøge at få kreeret et dobbelt hunstik til tape in - så jeg både har mulighed
for at spille fra itunes, og en cd afspiller. Jeg skal også have tilsluttet min numark pladespiller....
også også - også tror jeg at igen vil bruge energien på at finde lækre indspilninger...og bare
NYDE det! __________________ Phallas Athene
"Paradise is exactly like where you are right now - only much much better..." Laurie Anderson
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 28 December 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Phallas Athene....
Jeg er selv en stærk modstander af sammenbyggede anlæg, det skal helst være i så mange dele som muligt.. ikke fordi der skal være en masse blinkende lamper, og store kasser at vise frem til vennerne... faktisk har jeg det sådan, at kun det mest nødvendige skal stå fremme, forforstærker, CD-afspiller, pladespiller og selvfølgelig højttalerne - effektforstærker, tuner og min gamle cass.båndoptager er gemt væk i en skænk...
Men tilbage til de sammenbyggede anlæg, en god veninde spurgte mig om jeg kunne hjælpe hende med et lille men velspillende anlæg, det skulle lyde godt, ikke fylde for meget, og ikke koste en bondegård... vi fandt frem til et Nad L-54, som er en stereo DVD-receiver, hvilket vil sige du har forstærker, FM-radio, CD-afspiller og DVD-afspiller i samme kabinet, dertil købte hun 2 Dali Ikon 1 højttalere til kr. 2.000,-/stk - Nad L-54 koster kr. 3.500,- så alt i alt kr. 7.500,- excl. højttalerkabel... og jeg må sige det lyder sku' godt, man skulle ikke tro det var et anlæg til under kr. 10.000,- så hvis du har lidt plads, og gerne vil ha' 'billig' og 'lille' anlæg, så kan jeg varmt anbefale at lytte til Nad L-54.... læs mere på www.hifiklubben.dk
mvh. Jan __________________ Lånt NAD intr. forstærker
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 28 December 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
uden at lyde "polemisk" - så må man da håbe, at fx forstærkeren i den sammenbyggede så ikke går i stykker på et tidspunkt - så er det godt nok svært at se, hvordan man skulle få noget ud af resten af den sammenbyggede enhed. Hvis noget så skal repareres, hvis man altså vil ofre det, så skal hele baduljen afsted.
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Freddy...
Jeg er sikker på, at man kan låne forretningens demo model, hvis anlægget skulle til rep.
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber alle har haft et fortryllende nytår - og en god jul selvfølgelig...
Jeg bevægede mig ud i vinterstormen for at lytte til højtalere...
som kan gå med min beomaster 1900 -
Jeg faldt - til min overraskelse over et par Dali ikon 6 til 4000 kr stykket.
men jeg synes at de lød overraskende rimelig til prisen - selvom 8000 kr
bestemt også er en slags penge....hm så måske kan man finde dem brugt...
Jeg slæber en dag hvor det sner knapt så meget min forstærker med ned
så jeg kan prøve den sammen med højtalerne...men jeg synes at det lød
lovende...
Men jeg tror at jeg bevæger mig over i højtaler debatten - da jeg jo på lykkeligste
vis har fået løst mit forstærker problem.
Jeg skriver de gode forslag bag øret til nærmere aflytning...
multo gange tak
__________________ Phallas Athene
"Paradise is exactly like where you are right now - only much much better..." Laurie Anderson
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej phallasathene...
Dali Ikon 6 er en fed højttaler til prisen, ingen tvivl om det, man for meget for pengene...
Men er det ikke synd, at de skal ha' Beomaster 1900 i røven... du kan få en vellydende int.forstærker som ville løfte det hele op på et højere plan, uden at den koster en bondegård...
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen her som har erfaringer med Dali ikon 6 ?
Hvordan synes i at de prismæssigt ligge i forhold til et par brugte B&W ?
Jeg er også lidt bekymret med hensyn til at købe brugt - idet jeg går ud fra at højtalerne kan have fejl som man først kan høre når man udfordrer højtalerne, desuden er det jo lidt svært at slæbe sin beaomaster med ud og høre på højtalere i forhold til at gøre det i HI FI - klubben
Jeg har indtryk af at min beomaster har en ret "varm" lyd i forhold til de forstærkere som de afprøver højtalere på i hifi klubben -
Har selv været ude og kigge på NAD løsninger for et par år siden - men kom frem til at jeg er tilfreds med beomaterenlyd og forholdsvist kompakte format..
Men især ved klassisk kan virkelig høre at højtalerne falder helt sammen...jammer og klage! Det går fint (altså so so ) med rock og "pop" (jeg skruer ikke så højt op) kammermusik, koncerter, ect men symfoniske værker og gamle optagelser...suk det er helt håbløst...
Så ingen sibelius før nye højtalere...
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen....
Jeg har hørt Ikon 6 i HFK, og syntes virkelig man får meget for pengene, men jeg syntes du skulle overveje om ikke dit Beocenter skulle ende sit otiom i soveværelset eller lign... en int.forstærker til 3-4k ville gøre det bedre... du kan evt, kigge på HFK hjemmeside under fanen 'kundeklub' og kigge på deres 'oprydningssalg' og se om der ikke er et godt tilbud... det kan jo evt. købes i rater til 0,6% i rente pr. måned, det er billigt...
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Jeg skal nok kigge på den Nad som du taler om...jeg er jo faktisk lidt glad for min gamle beomaster - og synes at det har potentiale hvis jeg bare får et par ordentlige højtalere - de små Dali er slet ikke store nok til klassik musik - de har slet ikke nok mellemtoner - de er sikkert fine hvis man ikke hører klassik og går efter noget kompakt...Små kompakte højtalere har fortrinvist bas og diskant - fint til rock og pop - men til klassisk mangler fylden helt. Sikkert en god forklaring på hvorfor mange ikke bryder sig om klassisk - de kan slet ikke høre kvaliteten i musikken på de anlæg som de hører den på...
Men det er da fristende med een maskine som bare kan så meget - alt i een - jeg er bare bange for at det går ud over lydkvaliteten.
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...
Jeg tror du vil blive overrasket over hvor god Nad L-54 faktisk er, men hvor stort er dit lytterum, og lytter du til CD, LP'er eller hva'..?
Du kan evt. sende PB, så kan vi ta' en lydsnak
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hvad er PB ?
Jammen lige nu er jeg ved at overgå fra en gammel panikflytningsløsning (læs horror) anlæg som jeg havde fundet i storskrald - jeg er vokset op med expertlyd - og da min far døde overvejede jeg at flytte det store "stateof the art anlæg med thorngren pladespiller - forforstærkere og de fantastiske højtalere hjem til mig. Min storebror som bor i huset hvor det står hører ikke musik (!!!) men bruger det fantastiske anlæg til at høre "orientering" som grusstiskørsel med en rolls ....
Men jeg kan ikke rigtigt få mig selv til det af to årsager; Plads - og det faktum at det setup som står i min brors hus - er bygget til den stue...Jeg bor i en lille lejlighed og min stue er måske 10 - 15 m2 mindre end den stue, Og det er et Kæmpe anlæg - med spolebåndoptagere (2) pladespiller forstærker cd afspiller og de sublime højtalere som desværre ikke kan huske navnet på - som sagt min tekniske interesse er ikke overvældende...
Så mit setup nu er et mærkeligt sammenskrab: Min gamle Beomaster 1900 som lige er blevet fikset - en Numark pladespiller - jeg har sindsygt mange plader - som jeg havde en idé om at digitalisere - så de var lidt mere lyttevenlige - men faktisk er mange af de sjældne gamle indspildninger af klassiske værker - begyndt at blive udgivet på cd - blandt andet Oistrakh som spiller Mendelssohns violinkoncert - grunden til at jeg købte numark pladespilleren - fik jeg få dage efter på cd af en af mine gode venner...det klassiske univers er måske lidt specielt - men det kommer meget an på solisten - dirigenten - og orkestret - altså den givne indspilning.....
Oh vel også har jeg en gammel cd afspiller - en sony CDP m-25 som heller ikke er koblet til endnu (var hos brinck idag - ledninger var udsolgt....Så lige nu hører kun over min Mac - med Itunes - et system - med en specialbygget ledning ind i høretelefon indgangen over i een af indgangene i Beomasteren. Da jeg sidder meget ved min computer er det praktisk for mig at jeg kan skifte musik fra min mac - og jeg nyder at når jeg har gæster og står og laver mad el maler el gør rent - så kører mac'en bare og leger DJ for mig indtil at jeg selv får tid / rene fingre nok til at at skifte musik.
Jeg må indrømme at det er blevet lidt en vane - og det passer mit lidt drømmende temperament lidt t musikken bare flyder videre indtil at jeg tager mig sammen til at skifte.
Mine højtalere er to små sonyhøjtalere som jeg også fandt i storskrald...de virker - men har det bas / diskant problem som jeg nævnte før - ingen mellemtoner...eller i hvert fald ikke nok - Jeg har også et par gulvhøjtalere - noget gammelt ragelse tror jeg "Houston" (?) men har i hvert fald bedre mellem toner end de små sony - så normalt kørte jeg med fire højtalere - så en dag fik jeg nok og kylede dem op på loftet....
Har overvejet at slæbe dem ned en dag - om end ikke andet så videre ud til genbrugs butikken eller storskrald -
så en stor gang sammenskrab
men når jeg nu alligevel ikke kunne finde noget som jeg var tilfreds med til under 80.000 så kunne det jo også være lige meget, ik?
Så jeg blev meget glædeligt overrasket over at høre de Dali ikon 6 lyden virker ren nok til klassisk - og det er ikke den sædvanlige overdrevne "dunke dunke bass" som der er i mange nye højtalere - som tilsyneladende er bygget til rock /pop efter bass og diskant pincippet..
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...igen
Jeg har lige kigget på HFK's hjemmeside, og kommer lige med et forslag til et forholdsvis prisvenligt men godt anlæg...
Forstærker: Nad C352, RIAA: Nad PP2, CD-afspiller: Nad C525BEE, Højttalere: Dali Ikon 6... ialt kr. 15.000,- excl. kabler.... evt. på afdrag til 487,- i 36 måneder
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen igen igen ;)
Ja undskyld hvis jeg virker lidt fattesvag, men jeg har ikke den vilde erfaring med forums på nettet...
Mener Du virkeligt helt seriøst at det er så galt med en god gammel Beomaster 1900 som forstærker?
Jeg  synes den virker godt - har en dejlig varm klang - højtalerne er virkeligt elendige -
men jeg tror altså jeg giver den BO en chance før jeg kaster mig ud i flere invisteringer. Det lyder måske
underligt men for mig betyder forskellen mellem 8000 kr eller 15000kr altså en del - jeg synes også at det er lidt underligt at
skille sig af med ting som måske ikke er perfekte - men virker fint.
Af samme grund kan jeg vente med at entrere fladskærms helvedet - er har et gammelt B&O som fungerer upåklageligt
Så jeg tror jeg giver BogO en chance...Mit soveværelse er latterligt lille - hvis jeg skal have musik derind vil det være fuldt
tilstækkeligt men een anden lille led sag der hænger på væggen. Måske endda een eller anden Ipod mini løsning.
Nu vil ud gå en tur i sneen !
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.....
Ja, jeg kommer lige ind fra sneen, har lige været ude og smide 15 kilo salt på fortovet...
Jeg tror bare at Dali Ikon 6 & Beocenter 1900 måske ikke passer så godt sammen... men du kan selvfølgelig starte der, og så senere købe en større forstærker + RIAA (pick-up forstærker) de fleste forstærkere i dag er ikke bygget til pladespillere, så du må også ha' en RIAA, f.eks. Nad's til 600,-
mvh. Jan |
| __________________ Lånt NAD intr. forstærker
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
tingene hører sammen,for at få det optimale ud af
en go højtaler kræves osse en go forstærker og visa vasa
eller hva det nu hedder.Men dermed ik sagt at man ikke ka
køre for dyrt...der er kun een ting det duer;brug ørene!!
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen..igen..igen...
Ja, du kan da sagtens få lyd ud af Dali Ikon 6 med dit beocenter 1900, ingen tvivl om det, men du skal ikke regne med at få den samme lyd som du hørte i forretningen, men hvis budgettet er småt kan du da nøjes med at bruge de kr. 8.000,- i første omgang på Dali Ikon 6, men jeg tror du bliver nød til at følge op med en bedre forstærker på et tidspunkt... ta' det lidt i bidder, hvis du har det bedre med det, ellers ta' det på afdrag, det er en lav rente 0,6% pr. måned...
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hej Jan Pyh det var vådt og koldt...men skønt
Man kommer nu til at savne naturen når det sner herinde i byen -
det er altså ikke det samme med snevejr herinde...
Med hensyn til beomasteren sammen med Dali højtalerne må jeg lytte mig frem ; jeg er ikke
så meget i tvivl om højtalerne - de talte til mig "so to speak"
 Og det er altså rigtig mange at jeg er gået skuffet hjem når jeg har været ude på en lyttetur i diverse
butikker. Hvis det viser sig at de en helt anden forstærker end min gamle svulstige beomaster må jeg jo overveje
situationen....
Jeg bor ikke så langt fra Hi Fi klubben og har aftalt med dem at det er i orden at jeg kommer forbi med gamle
master og lytter højtalere.
Men hvad - vejret er jo ikke lige oplagt - hvordan transporterer man bedst sådan en sag - tager den skade af kulde?
Kh __________________ Phallas Athene
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...
Når man nu køber nye højttalere, så er det okay at lægge en taxa regning oveni... hvis man ikke lige har en god bekendt med en bil...
Og det vil være en god idé, at la' højttalerne 'få varmen' en times tid inden du fyrer op...
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Phallas Athene (du mener vel 'Pallas Athene' eller 'Phallos Athene'?), Nu må du ikke gøre det sværere for dig selv end højest nødvendigt! Du har en fin Beo 1900-ting og skal bare finde et par højttaler til den. Næsten alt andet end de Sony og (især) de Houston, du nævner, vil være bedre. Drøn ned i den nærmeste genbrugsforretning - eller rettere hold øje med et par stykker gennem et par uger, så har du pludseligt et par fine højttalere, som matcher din B&O-radioen. Hvis du er heldig, finder du et par Scandyna A-25 (andre modeller dur ikke!) og så er du noget bedre stillet end de billigste højttalere, du vil kunne finde i HK. Måske er du heldig og der dukker et par B&O højttalere med gummikanter på højttalerkanterne (tag fronten af og se efter) og så er du også godt kørende (ift. 1900eren). Ellers lyder det foreslåede HK anlæg som en god løsning. Held & lykke Peter Q.
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit navn er lidt af en joke - som den opvakte hurtigt opdager...
så jo jeg mener pallas athene - men det navn var "optaget" så nu hedder jeg Phallas Athene
til stor forvirring... og til tider morskab - som når jeg inviterer folk til "selvskab"
Jeg er lidt underlig.
Ok så der er enighed om at Beomasteren ikke ville køre med Dali ikon 6 ?
Og at jeg nok skal have en ny forstærker hvis jeg skal have det ud af Dali ikon 6 som de er værd...
Hmmm
nå men så skal jeg jo sætte jagten ind et andet sted
Men lige endnu et spørgamål - hvordan kører man så med itunes - hvis jeg endelig ender
med NAD / dali løsningen...
Jeg ved godt at mine højtalere er en fornærmelse mod betegnelsen. Men mener du virkelig at næsten hvadend
støver op i en genbrugs ville gå - jeg tænkte måske at gå efter nogle gamle JBL 80...
Og bliver de ikke slidte....? Hvorfor skal der være gummikanter? Specielt hemmilgt højtaler tegn som betyder at de
godt kan lide en beomaster 1900 ?
kh __________________ Phallas Athene
|
Til top |
|
|