Forfatter |
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej P(h)allas, Tak info om dit navn. Det med gummikanterne var bare for, at jeg at sikre at jeg ved at anbefale dig brugte højttalere ikke lokkede dig ind i højttalere, som havde brug for nyt (skum)ophæng. Så skal man ud og have det lavet eller lave det selv! Dit forslag om et par JBL højttalere er måske ikke så tosset. Jeg har lige sat nye skumkanter på et par JBL L86, og de er så gode, at de har fået plads i vores stue (jeg hører ellers musik i mit hifi-rum). Blandt de fine højttalere, som jeg de seneste 4 år har fundet på loppemarkeder/genbrugsbutikker etc. har et par store Sansui, flere par (og tidligere nævnt) Scandyna, et par Wharfedale, et par Isophon, flere par Dantax mm. være lige til at gå til. Så kig på dba.dk, gulgratis.dk og evt. papkassen.dk, så har du snart et par fine højttalere. Peter Q.
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
phallasathene Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 72
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Av - nu er jeg helt i tvivl igen...
De var jo fantastisk lækre de Dali ikon 6 - og jeg må lige revurdere situationen...
Tak for fiffet jeg vil i hvert fald gå ud og lede - og se om jeg kan finde sådanne
et par gode gamle brummekasser.
jeg må ud og kigge lidt...Men jeg tror altså man være ualmindelig hurtig her i København
hvis man skal nå og hapse de gode ting før andre gør det...
Jeg er nu også lidt fristet til at gå linen ud og købe helt nyt...de havde en ualmindelig smuk
lyd...gad vide hvad forstærker de var sat til...
jeg må vidst tænke videre.
Nå ja for at få det helt på plads. Min lejlighed er ca 61 m2 min stue er ca 4.80 X 6.50 m - jeg har
en del støj fra trafikken da jeg bor på Åboulevard Københavns mest traffikerede vej. Jeg spiller ikke
særligt højt - hvilket vidst gør det endnu mere krævende for højtalerne.
Jeg spiller Plader, CD'er (har masser gamle bånd - men ingen båndoptager længere - der sad een i det gl
sonyskrammel som jeg vippede ud) og når dovenskaben indhenter mig eller jeg madlvnings eller malefingre
så bruger jeg Mac'en som afspiller.
jeg hører absolut mest klassisk musik - alt fra kammermusik til store symfoniske værker - og det er det eneste
kriterie ; At klassik musik skal kunne lyde fantastisk på anlægget. Jeg har grædt mig i søvn så mange gange over
at jeg ikke kunne finde nogle anstændige højtalere der var til at betale (for mig altså) Så nu da jeg har fundet nogen
der virker lovende føler jeg mig meget fristet.
Det er Super fantastisk med alle jeres konstruktive forslag...tro mig - det hjælper! (selvom jeg måske lyder forvirret på et højere
plan)
kh
__________________ Phallas Athene
"Paradise is exactly like where you are right now - only much much better..." Laurie Anderson
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...
Du skulle prøve det Nad anlæg jeg foreslog til 15.000,- eller evt Nad L-54, også her skal du huske en RIAA, og der er Nad'en til kr. 600,- ganske fin....
God jagt...
Mvh. Jan __________________ Lånt NAD intr. forstærker
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oj oj - jeg tror efterhånden at jeg kan mærke at jeg snart ikke kan leve uden bedre lyd... så - jeg må kigge på budgettet.
En afbetalings ordning ville være perfekt for mig - at smide ca halvdelen nu og så afbetale resten med lidt under en tudse om måneden - men jeg har ingen indkomst - og som regel skal man jo vise lønseddel - eller have en seddel med hjemmefra - for at få lov til at købe i bidder...
Ellers skal jeg ud og sælge aktier (og det er vidst et lidt dumt tidspunkt lige nu..!)
Jeg må få en seriøs lytter og snak hos den lokale HFK og se hvad man kan forhandle sig frem til .
jeg tror også at jeg vil tage et tur til min fars gamle setup og høre lidt på det - så jeg har et sammenlignings grundlag i orden...Jeg er også blevet lidt nysgerrig på hvad det er der står der...
Tak igen for de konkrete forslag det er en stor hjælp!
kh
"Paradise is exactly like where you are right now - only much much better..." Laurie Anderson
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 02:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen..
HELD OG LYKKE MED DET...
Mkh. Jan __________________ Lånt NAD intr. forstærker
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 04:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
So everything is cool I've got my heart heated up so much that the packed ice 'round it finally cracked
so
loud the sound called back all the music
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
phallasathene skrev:
Ok så der er enighed om at Beomasteren ikke ville køre med Dali ikon 6 ?
Og bliver de ikke slidte....? Hvorfor skal der være gummikanter? Specielt hemmilgt højtaler tegn som betyder at de godt kan lide en beomaster 1900 ? |
|
|
mht din Beomaster, er der nok en del der tror den ikke kan sammen med Dali'erne, men har de hørt kombinationen ? Me think not !
Emnet gummikanter i højttalerne stammer mest fra det problem mange ældre højttalere får, nemlig at skumkanter smuldrer.
Sker det, lyder de mildest talt sjældent godt
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boegedal skrev:
.......... ialt kr. 15.000,- excl. kabler.... evt. på afdrag til 487,- i 36 måneder |
|
|
Øehhh - er du ansat i en forretning ?
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva',har i travlt med at ruinerer hende
jeg synes at du skal starte med dali 6 (hvis du er meget glad for dem),lyt og væn dig til dem i 6-9 mdr med din beomaster.
så har du en bedre fornemelse hvad din næste forstærker skal have af kvaliteter.
hvis du køber det hele på en gang er der en risiko du falder for den berømte"imponator-efekt",fordi alt er nyt og smart og lyder så meget bedre end det gamle grej-indtil det bliver hverdag igen. __________________ -etwas Kultur muß sein
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min strategi er ; Jeg slæber min beomaster med til hfk og lytter til den sammen med dali ikon 6 og de B&W de har og med forskellige nad løsninger. Jeg tager allermest besværlige klassiske musik med - gamle historiske optagelser, nogle symfonier, alt det besværlige ; )
Jeg tager også en sammenlignings tur til mit fars anlæg - det er så lang tid tid siden at jeg at har hørt noget musik på det anlæg - så jeg skal lige have sammenlignings grundlaget i orden ;)
Hvis der noget der lyder tilfredsstillende og ikke koster en krig...så hopper jeg - helst bare med et par højtaler...min mavefornemmelse er at beomasteren lyde ok med dali'er eller et par andre højtalere....Indtil at en dag er færdig med mit speciale...
Jeg kan ikke finde ud af disse smarte tekniske ting...med at indsætte et citat...men nogle før i tråden nævnte et par B&W ?
Hvad er i øvrigt et par "normale" B&W højtalere?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nik Nak skrev:
Jeg vil anbefale at høre standerhøjttalere fra B&W. (Men lad være med at høre 805s, for så vil du ikke have nogen af de billigere bagefter J)
En stor del af de klassiske plader man hører (Phillips, Decca, DG, Abbey Road) er indspillet med B&W højttalere som monitors, så hvis idealet er at gengive, hvad produceren hørte under optagelsen er det et godt bud.
(Har selv tidligere brugt B&W, Dali, Mirage m.m. og er nu meget glad ejer af et sæt B&W 804s).
|
|
|
aha der var funktionen - det var det citat jeg tænkte på.... kh __________________ Phallas Athene
|
Til top |
|
|
Boegedal Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Boegedal skrev:
.......... ialt kr. 15.000,- excl. kabler.... evt. på afdrag til 487,- i 36 måneder |
|
|
Øehhh - er du ansat i en forretning ?
nej det er jeg ikke, men har selv benyttet mig af det, når der var noget jeg måtte eje..
mvh. Jan
|
|
|
__________________ Lånt NAD intr. forstærker
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boegedal skrev:
nej det er jeg ikke, men har selv benyttet mig af det, når der var noget jeg måtte eje..
mvh. Jan |
|
|
ok - det virkede bare som om alle lokkeduerne var sendt ud og flyve....
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=boholm] Det er vist kun, hvis det er vinyl, problemet er der. Højttalere er den produktgruppe, hvor der er størst forskel på lyden, så
derfor anbefales det, at man tager en CD, man kender, med ud til forhandlerne og beder om at få lov til at høre CDen over de små højttalere, de nu
har.
Hvorfor er det et problem med vinyl - fordi de ikke har pladespillere i setup'et hifi -butikkerne
eller er der andre snedige årsager vil at være ekstra opmærksom når man også gerne vil høre
plader?
kh __________________ Phallas Athene
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
phallasathene skrev:
boholm skrev:
Det er vist kun, hvis det er vinyl, problemet er der. Højttalere er den produktgruppe, hvor der er størst forskel på lyden, så
derfor anbefales det, at man tager en CD, man kender, med ud til forhandlerne og beder om at få lov til at høre CDen over de små højttalere, de nu
har. |
|
|
Hvorfor er det et problem med vinyl - fordi de ikke har pladespillere i setup'et hifi -butikkerne
eller er der andre snedige årsager vil at være ekstra opmærksom når man også gerne vil høre
plader?
kh |
|
|
Mangel af pladespiller. Men det kun et gæt ud fra den betragtning, at de færreste - trods alt ;-) - bruger pladespillere idag. Jeg ved godt, at der er en renæscance igang mht. til pladespilere, men det garanterer jo ikke, at alle forhandlere har en lige til at prøveafspille sin plade med på et anlæg. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - jeg blev bare helt bekymret for at at var endnu mere som jeg skulle tage hensyn til - Jeg har aldrig gået væk fra plader -
de har været i den opvarmede kælder i et par år, mens jeg tog tilløb til at finde plads til dem i min lejlighed. Det er nok at prøvelytte
med cdér når jeg nu finder de besværlige historiske optagelser frem - det er en udfordring for et hvert anlæg...  som nemt får
det mest tjekkede anlæg til at falde fra hinanden __________________ Phallas Athene
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle Jeg var ude og høre på Ikon 6 med min mærkelige B&O forstærker og min mac - så jeg kunne høre på dem under ideelle forhold (med en fornurtig stærk NAD) og så under de håbløse forhold jeg tilbyder et gode højtalere som det er nu. Stor ros til en entusiastisk medarbejder i HFK der hjalp med at sætte det op...  og det vr butikken på Åboulevard Det var selvfølgelig nemt at høre forskel - og begynder at forstå problemet er ved den ellers kære beomaster 1900...(kær fordi at det den der fik mine ører til at vågne op igen, og fatte håb...) Jeg skal nu ud og høre på et par celestion ditton 110, de skulle være gode til klassik, de er sikkert ikke store nok, men.... kh
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
phallasathene skrev:
Hej alle
Jeg var ude og høre på Ikon 6 med min mærkelige B&O forstærker og min mac - så jeg kunne høre på dem under ideelle forhold (med en fornurtig stærk NAD) og så under de håbløse forhold jeg tilbyder et gode højtalere som det er nu. Stor ros til en entusiastisk medarbejder i HFK der hjalp med at sætte det op... og det vr butikken på Åboulevard
Det var selvfølgelig nemt at høre forskel - og begynder at forstå problemet er ved den ellers kære beomaster 1900...(kær fordi at det den der fik mine ører til at vågne op igen, og fatte håb...)
Jeg skal nu ud og høre på et par celestion ditton 110, de skulle være gode til klassik, de er sikkert ikke store nok, men....
kh
|
|
|
Tag og smut ned i hfk og lyt på b&w cm7, sidst jeg hørte klassisk musik på dem var de utrolig overbevisende (det var med en nad). De er efter min mening noget bedre end ikon 7 (det er jo en smagssag)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget jeg kom til at tænke på med de ikon seks som jeg ellers stadig syn's er gode - især med en ordentlig forstærker er størrelsen - de er lidt for store til at stå hvor at jeg tror at det er optimalt i min underlige lille skæve og støjbelastede lejlighed....under vinduet - står de med nogenlunde den rigtige afstand - og danner næsten en lille musikmur - eller i hvert fald e musikals ornament så man næsten ikke hører støjen...man ligger mere mærke til den gode musik... Så jeg tror at jeg vil lede videre og se om jeg ikke kan finde nogle højtalere med nogen af de samme kvaliteter som dali ikon 6 (ren og fyldig lyd - uden for meget bas) men med målene 75 cm i højden og ca 30cm i bredden og 25 - 30 cm i dybden...  kh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Kappen
Jeg vil tage derud nu og lytte til lidt mere - tak tippet ! Jeg har virkelig brug for hjælp....
kh
|
Til top |
|
|