| Forfatter |
|
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 02:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt lide underholdning.... ....og underholder med glæde....
MEN...jo, mit anlæg bruger ikke vekselstrøm. -mine højttalere bruger ikke vekselstrøm og vender jeg elektrolytten forkert kommer der ingen lyd.
ØV....afsløret, taget på fersk gerning....
MEN godt nok ligner en elektrolytkondensator meget en foliekondensator i opbygningen....men af virkemåde minder de absolut ikke om hinanden.
Jeg vil påstå en elektrolyt mest minder om en diode af dets virkemåde da elektrolytten ikke oplagre til dets max for at fungere. Og hvorfor ikke det, fordi elektrolytvæden spærre på den anden side af oxidlaget bare elektrolytvæden oplagre den mindste spænding. Som i dioden bliver den ene retning spærret, præcis som i elektrolytten.
Neeper....dagens/nattens vagthund.... ....en sporsnude herfra....
Enhver kondensator kræver jo at det ene ben er positivt og det andet negativt, for at virke.... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 02:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen fiend!
Hyggeligt du er tilbage 
Fik du nogensinde afklaret det med de der sorte huller i verdens rummet, og jordens magnetisme, eller hvad det nu var om..? 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 03:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak-tak....
Ja jeg fandt lige pludselig ud af meget som alligevel ikke var interessant....MEN, jeg fandt noget som var meget bedre....en ligning som ændrede hele mit verdens-syn....
E=MC2....fantastisk, og dog. -med modificationer har jeg smidt hele dette vidunder ind i mine højttalere og er idag endt med halvtoner som det mest perfekte, næst efter fuldtoner...
ALT ER RELATIVT.... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter skrev:
| Enhver kondensator kræver jo at det ene ben er positivt og det andet negativt, for at virke.... |
|
|
sludder ........ __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns: Jeg vælger at se flygtigt hen over de svar BasHunter alias fiend skriver, det ser ud til at være mere vildledende end vejledende. Der skrives at det er hyggeligt han er tilbage, så derfor vil jeg nøjes med at kigge efter underholdningsværdien.
Håber så at han fortæller hvis han skifter navn igen .....igen.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 22 December 2007 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
BasHunter skrev:
|
Man kan da sagtens bruge elektrolytter i højttalerne, det handler bare om at have styr på sin elektronik-kunskab....
Mine højttalere bruger ikke vekselstrøm, så jeg nøjes med elektrolytter fordi de er mindre end kondensatorene og dermed med lavere mH-værdi.
Til vekselstrøm sætter man bare to modsat hinanden...
|
|
|
Du skulle vel ikke være ham der tidligere skrev herinde under navnet fiend..?
Han havde vidst også et system hvor højttalerne ikke fik vekselstrøm, og skrev om kapacitet med betegnelsen for induktion... Hvis det er tilfældet, så velkommen tilbage, det var yderst underholdende sidst!
Mvh Kim
|
|
|
Schhhhhh...... Du må IKKE røbe hans identitet - ej heller måden hvorpå han "lytter" og transformerer DC til noget hørbart i højttalerne. Det værste og farligste, - så vidt jeg kan se - er; at han til daglig arbejder med elektronik og har stor erfaring udi komponentkunsten
Til alle jer herfra: God Jul 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 December 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi antager jeres anlæg fungere ved vekselstrøm....
Hvorfor har jeres højttalere så ikke delefilter på både plus OG minus...?? -det vil sige jeres højttalere kun filtrere halvdelen fra... ...det er jo vekselstrøm, ikk??
Og nej kondensatore kræver at blot det ene ben har større spænding end det andet, dermed vil minus på en elektrolytkondensator aldrig kunne oplagre tilstrækkeligt til at den leder begge veje. Men som jeg altid har sagt det, prøv selv at placere en elektrolytkondensator på en højttalerenhed, for den leder perfekt den ene vej men spærre for den anden... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 208
|
| Sendt: 22 December 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter skrev:
Vi antager jeres anlæg fungere ved vekselstrøm....
Hvorfor har jeres højttalere så ikke delefilter på både plus OG minus...?? -det vil sige jeres højttalere kun filtrere halvdelen fra... ...det er jo
vekselstrøm, ikk??
Og nej kondensatore kræver at blot det ene ben har større spænding end det andet, dermed vil minus på en elektrolytkondensator aldrig kunne
oplagre tilstrækkeligt til at den leder begge veje. Men som jeg altid har sagt det, prøv selv at placere en elektrolytkondensator på en højttalerenhed,
for den leder perfekt den ene vej men spærre for den anden... |
|
|
For at komme tilbage til det, det drejer sig om. Så har jeg vået loddet filteret...forkert...ovenstående giver mening og jeg vil straks prøve at vende
kondensatoreren. Er dog ikke hjemme i julen så det må vente lidt __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 22 December 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ingen som anvender polariserede lytter i et delefilter, de er formentlig kun anvendelige ved brug af par hvor de vendes modsat, og med virkemåde som en bipolar
Hvis din "lyt" er beregnet til audio delefilter burde den være bipolar og burde ikke kunnes vendes forkert, men man lærer jo noget nyt hver dag
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Jeg kender ingen som anvender polariserede lytter i et delefilter, de er formentlig kun anvendelige ved brug af par hvor de vendes modsat, og med virkemåde som en bipolar
Hvis din "lyt" er beregnet til audio delefilter burde den være bipolar og burde ikke kunnes vendes forkert, men man lærer jo noget nyt hver dag
|
|
|
Jeg gør, der sidder 1900uF i impedanskorrektionen til bassen.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 02:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter skrev:
Jeg kan godt lide underholdning.... ....og underholder med glæde.... MEN...jo, mit anlæg bruger ikke vekselstrøm. -mine højttalere bruger ikke vekselstrøm og vender jeg elektrolytten forkert kommer der ingen lyd.
Vrøvl.
ØV....afsløret, taget på fersk gerning....
MEN godt nok ligner en elektrolytkondensator meget en foliekondensator i opbygningen....men af virkemåde minder de absolut ikke om hinanden. Vrøvl.
Jeg vil påstå en elektrolyt mest minder om en diode af dets virkemåde da elektrolytten ikke oplagre til dets max for at fungere. Og hvorfor ikke det, fordi elektrolytvæden spærre på den anden side af oxidlaget bare elektrolytvæden oplagre den mindste spænding. Som i dioden bliver den ene retning spærret, præcis som i elektrolytten. En diode? en diode? Altså... en diode er opbygget af to lag. Hhv. P og N, hvor det ene lag har overskud af elektroner i yderste skal og det andet underskud. Dioden skal således forspændes i lederetningen for at kunne fungere. Overslag kan naturligvis forekomme ved meget høre spændinger imod lederetningen. En diode har ideelt set ingen kapacitet, og den kapacitet den evt. kunne besidde er negligibel. Kapacitoren har ingen spærreretning, men den elektrolyttiske kapacitor skal naturligvis polariseres korrekt af hensyn til den polære syre der er anvendt. Alt andet vil give en forfærdelig stank og i nogle tilfælde en mindre eksplosion.
Neeper....dagens/nattens vagthund.... ....en sporsnude herfra....
Enhver kondensator kræver jo at det ene ben er positivt og det andet negativt, for at virke.... Øh... kondesatoren skal have en spændingsforskel for at blive opladet...
|
|
|
BasHunter skrev:
Vi antager jeres anlæg fungere ved vekselstrøm.... Godt gættet... noget skal jo få enheden til at bevæge sig.
Hvorfor har jeres højttalere så ikke delefilter på både plus OG
minus...?? -det vil sige jeres højttalere kun filtrere halvdelen fra... ...det er jo vekselstrøm, ikk?? Fordi det er inkorrekt at kalde de to terminaler for plus og minus. Stel og fase havde måske været en bedre notation... Jeg tror du skal starte helt forfra med Ohms lov. Du ved... v = i * z og P = v * i
Og nej kondensatore kræver at blot det ene ben har større spænding
end det andet, dermed vil minus på en elektrolytkondensator aldrig
kunne oplagre tilstrækkeligt til at den leder begge veje. Men som jeg
altid har sagt det, prøv selv at placere en elektrolytkondensator på en
højttalerenhed, for den leder perfekt den ene vej men spærre for den
anden... Altså... man kan ikke ændre spændingen over en kodensator momentant, hvorfor den kan virke som en filterkomponent. Forudsat at den er bipolær vil den virke som et højpass-filter koblet i serie med højtalerenheden. Er den ikke bipolær vil den sandsynligvis brænde af, idet en forkert polariseret kondensator vil få elektrolyt-væsken til at koge.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså... visse indlæg kræver bare et svar...
BasHunter skrev:
Man kan da sagtens bruge elektrolytter i højttalerne, det handler bare om at have styr på sin elektronik-kunskab.... AHAHHA... *HOOOST* *HOOOOOST*
Mine højttalere bruger ikke vekselstrøm, så jeg nøjes med elektrolytter fordi de er mindre end kondensatorene og dermed med lavere mH-værdi. Til vekselstrøm sætter man bare to modsat hinanden... *HOOOST* Det var så det med elektronik-kundskaben... *gnæg* kapacitorer måles jo i Farad... og induktans (spoler) i Henry.
|
|
|
BasHunter skrev:
Det kan da godt være der er mange såkaldte "high-end" mærker, som
bruger det...men der kommer intet igennem. Elektrolytter er ensrettede
og jeg arbejder sådan set selv med dem til dagligt... På hvilken fabrik sætter du klistermærker på dem? ;)
Men det kommer også an på om det bare er fyld i såkaldte "high-end"
mærker for at få det til at se prangende ud, for lige præcis det led
der er vist kommer der ikke en disse ud af.
Men i kan jo selv prøve det efter.... |
|
|
Underholdende læsning for øvrigt... Måske du skulle prøve at arbejde med højspænding. Men... gør det for alt i verden kun i dit eget hjem. *Gnæg*
|
| Til top |
|
| |
JoachimTh Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 03:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æhm...synes lige jeg ville prøve at forklare noget...
Der er ikke noget der hedder plus og minus i vekseltrømsteori, af gode grunde...Der er hvis man kigger på for eksempel en alm. el forsyning, en fase og en nul. Ja tre faser normalt men det er ligemeget her. Nul lederen virker rent faktisk mest som en slags "retur" vej, lidt groft sagt. Den er et reference punkt. At der normalt er sorte og røde terminaler på højtalere og forstærkere er blot for at man ikke kommer til at faseforskyde signalet til nogle enheder ved at polvende enkelte af enhederne eller den ene højtaler. Der er ikke tale om noget plus og minus selvom farverne burde indikere dette...
Man skal ikke have nogle filtre på plus og minus, af to grunde, der er ikke plus og minus hehe.. Og så fordi at der er en retning i strømmen. Man kan sige at hvis ledningerne var vandslanger så stopper man vand til højtaleren i en slange, ht'eren sidder et filter, det reducerer måske hastigheden af vandet, hvis vi skal holde os lidt til vand, så kører det "igennem" ht enheden og så kører man vandet tilbage til forstærkeren. Ja, det er groft sagt.
En lille tanke, hvis man skulle have to filtre når det er vekselstrøm, skulle man så også have en afbryder på både fase og nul til en lampe for at denne kunne slukke?? Svar: Nej!!  Man afbryder kun fasen til lampen, nul lederen har altid forbindelse til lampen, forudsat det er lavet korrekt.
Forresten så er DC (direct current = jævnstrøm) nøjagtig det samme som AC,vekselstrøm, der er blot en frekvens på 0 Hz. Altså ingen svingninger.
Men jeg vil holde mig udenfor nu, synes bare ikke jeg kunne lade det ligge....
EDIT: Jaa, der var en der kom mig lidt i forkøbet med lidt af det...
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 03:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter du vrøvler. Prøv du nu at lave en en bipolar kondensator med to lytter. Det virker fint.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 03:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
JoachimTh skrev:
EDIT: Jaa, der var en der kom mig lidt i forkøbet med lidt af det... |
|
|
Sorry.
|
| Til top |
|
| |
JoachimTh Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 03:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Sorry. 
|
|
|
Hehe, det gør skam intet. Jeg kan jo se vi er enige. 
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
BASHUNTER/FIEND
Det er tæt på at man ikke ORKER at forklare dig noget der er mere avanceret, end at skifte en pære i en sengelampe med peter plys på.
Men alligevel, hvis du nu sætter et helt almindeligt 1,5 volt stavlygtebatteri på dine højttalere, så alt efter hvilken vej batteriet vender, så vil enheden gå helt i yderstilling... altså enten helt UD eller helt IND.... og BLIVE i den stilling, til du fjerner batteriet......... Det kalder man DC... altså JÆVNSPÆNDING.
Er du så ikke lige sød at forklare hvordan dit anlæg spiller musik med DC... Jævnspænding ? Altså den form for spænding der normalt brænder højttalere af ??? RET HURTIGT
VEKSELSPÆNDING, som anlæg jo normalt spiller med.... både det er kommer ind i forstærkerens trafo og det er kommer ud af højttalerterminalerne............... ja VEKSELSPÆNDING, siger næsten sig selv.... den VEKSLER..... = Skifter polaritet et antal gange i sekundet, svarende til frekvensen = Hz
I din stikkontakt VEKSLER den 50 gange pr. sekund... så.... Rigtigt gættet, dit lys BLINKER 50 gange i sekundet.
I dit anlæg, "BLINKER" udgangen på din forstærker også...... Den "BLINKER"/SKIFTER/VEKSLER og det er det der for enheden til at "BLINKE"/VEKSLE..... altså skifte retning......... uha uha og så BEVÆGER den sig sørme ind og ud....... og for at det ikke skal være løgn, så gør den det i takt med musikken.... altså de HZ der nu VEKSLER ud af din forstærkers udgang.
Til dit spørgsmål om hvorfor man ikke har TO (gud hjælpe dig) delefiltre på sin enhed..... altså en på HVER ledning..... hmm... ja hvordan forklarer man dig det ???? I en lampe der er sat til 230 Volt, vil der være en FASE og en NUL...... de to tilsammen VEKSLER 230 Volt ud af stikkontakten hen til din lampe........ Har man en polsøger, vil du opdage at du helt henne ved pæren kan måle fase på den ene ledning (polsøgeren lyser) og på den anden vil der ingenting være..... SELVOM de har kontakt til hinanden GENNEM pæren.... spøjst ikk ? Men selvom polsøgeren "kun" lyser på den ene ledning, så er og bliver det ikke DC, JÆVNSPÆNDING, som jeg er ved at tro at du tror det vil være.
Hvorfor den kun lyser på den ene ledning, er fordi der er en MODSTAND (også fra ohms lov) mellem FASE og NUL.
Sætter du en kondensator på BEGGE ledninger til din enhed, vil disse to kondensatorer opføre sig som to kondensatorer i serie på den ENE ledning......... eller som EN kondensator med den halve kapacitet (også fra ohms lov)
Kan huske at du engang skrev at du satte en kondensator i serie med den ene terminal på din forstærker og så kom der ikke noget lyd ud, fordi dit anlæg ikke spillede med vekselspænding...... Var det en 0.000001 pF (PicoFarad)(også fra ohms lov) kondensator ???  Prøv du med en 4700 µF 63 Volt og se om der ikke skulle komme lidt lyd alligevel.
Men jeg synes helt klart at BASHUNTER/FIEND, skal forklare sig lidt mht sit anlæg, poste lidt billeder, fortælle hvilken forstærker han har (evt diagram), inden vi skal PRØVE at "hjælpe" ham mere..... er i enige ?
Til sidst BASHUNTER/FIEND = Er der 2 x (et antal) elektrolytter i den strømforsygning ? Er der midtpunkt på din strømforsygning ? Hvor mange udtag er der på din trafo ? Er der en kondensator i udgangen på din effektforstærker ? Hvor mange enrettere sidder der i din strømforsygning ?
Du ARBEJDER med elektronik til hverdag ? Forklar gerne..... pakker du ned i kasser ? Fejer ? Laver kaffe ? eller hvad går det ud på ? For jeg er da alvorligt bange for at jeg gerne vil vide, hvilke ting man IKKE skal investere i   - og det er jo en smal sag lige at fortælle hvad man laver 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
JoachimTh skrev:
| Man kan sige at hvis ledningerne var vandslanger så stopper man vand til højtaleren i en slange, ht'eren sidder et filter, det reducerer måske hastigheden af vandet, hvis vi skal holde os lidt til vand, så kører det "igennem" ht enheden og så kører man vandet tilbage til forstærkeren. Ja, det er groft sagt. |
|
|
Føj da, jeg har nu stoppet mine basreflekshuller til med klude og tætnet med silikonefugemasse, gider ikke hvis der pludselig løber vand ud på gulvet.
( til dem der er ved at finde vandslangen frem ...STOP EN HALV, JoachimTh's ovenstående skrift er kun en sammenligning ). 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
| Men alligevel, hvis du nu sætter et helt almindeligt 1,5 volt stavlygtebatteri på dine højttalere, så alt efter hvilken vej batteriet vender, så vil enheden gå helt i yderstilling... altså enten helt UD eller helt IND.... og BLIVE i den stilling, til du fjerner batteriet......... Det kalder man DC... altså JÆVNSPÆNDING. |
|
|
Rettelse: Den strøm fra batteriet der går igennem højttalerenheden når den går i yderstilling, er DCA = Jævnstrøm, hvorimod den spænding du påfører terminalerne med batteriet er DCV = Jævnspænding. 
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:
| Men alligevel, hvis du nu sætter et helt almindeligt 1,5 volt stavlygtebatteri på dine højttalere, så alt efter hvilken vej batteriet vender, så vil enheden gå helt i yderstilling... altså enten helt UD eller helt IND.... og BLIVE i den stilling, til du fjerner batteriet......... Det kalder man DC... altså JÆVNSPÆNDING. |
|
|
Rettelse: Den strøm fra batteriet der går igennem højttalerenheden når den går i yderstilling, er DCA = Jævnstrøm, hvorimod den spænding du påfører terminalerne med batteriet er DCV = Jævnspænding. 
|
|
|
Ja strøm er Ampere og Spænding er Volt............ men uanset hvad, så er det jævnspænding der bliver benyttet til at bevæge enheden i dette tilfælde, at strømmen også er afgørende ændrer ikke på det det hele drejer sig om...... Jævnspænding/strøm Contra Vekselspænding/strøm.
Uden amperer = ingen bevægelse
Uden Volt = ingen bevægelse
Både hvad angår AC og DC
|
| Til top |
|
| |