Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dit bedste tweak! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 December 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Jeg kan kun være MEGET enig med hr. jakobsen.

Jeg har netop indvesteret i alt det som han beskriver, indklusiv det med at skifte sikring i apperaterne. Derefter har jeg lavet mine egne strømkabler. Der er en markant forskel til den bedre side.

Giver strømkablerne virkelig en hørbar forbedring?
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 20 December 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Mit bedste tweak er også det billigste. En fortovsflise under CD-afspilleren. For et stykke tid siden skulle anlægget flyttes og min kæreste spurgte pænt om det nu også var nødvendigt med den der flise, så jeg lod det være op til hende. Først hørte hun et nummer med og så fjernede jeg flisen og spillede det samme nummer igen, hvorefter hun bad mig stille flisen tilbage :)

Har i øvrigt også skiftet strømkablerne med gode erfaringer.

Ras

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg fik også meget ud af at stille mine højtalere (monteret med spikes) op på nogle granit plader med filt puder under..

Gulvet er noget bambus laminat gulv - som ikk er helt jævnt..

Det gjode at bassen er i rummet og ikk kun i gulvet.. + at den ikk runger mere.. 

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 December 2007 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
DPetersen skrev:

Jeg kan kun være MEGET enig med hr. jakobsen.

Jeg har netop indvesteret i alt det som han beskriver, indklusiv det med at skifte sikring i apperaterne. Derefter har jeg lavet mine egne strømkabler. Der er en markant forskel til den bedre side.

Giver strømkablerne virkelig en hørbar forbedring?

ja det betyder ligeså meget som signal og HT kabler ......

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 December 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:

Uden tvivl!

Føj den Øl kan ikke give noget godt, andet en dårlig smag i munden.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 December 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Ja strømkabler kan betyde meget, men det lyder stort set aldrig ens på 2 forskellige anlæg, så det kommer også meget an på det anlæg man har m.m.

Det skal dog siges at jeg ikke har prøvet det på eget anlæg endnu da jeg syntes det før nævnte var vigtigere i første omgang. Dermed mener jeg også at jeg meget bedre ville kunne høre forskel på strømkablerne.

Men har hørt på flere andre setup's hvad det kan gøre, og det er ikke så lidt endda. Men jeg skal først til at eksperimentere med det nu i det nye år.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 December 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Det skal lige nævnes at jeg har haft et par nordost strømkabler med hjem til at sammenligne med mine hjemmelavede skærmede kabler, og der kunne jeg bedst lide mine kabler.

Nordost kablet kostede 800-1000 kr. Men det kan jo være at det lige netop passer i dit setup

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Kenneth Hansen skrev:

Det bedste tweak jeg lavede i min tidligere Pioneer DVD-575 var at skifte opamp, det bedst brugte 100kr.

...

Hvilken opamp sad i, og hvad skiftede du til ? (Jeg har selv 585A).

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 December 2007 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Kenneth Hansen skrev:

Det bedste tweak jeg lavede i min tidligere Pioneer DVD-575 var at skifte opamp, det bedst brugte 100kr.

...

Jeg har lige skruet min åben (DV-585A) og fundet at der sidder 3 stks. BA4560/NJM4560D.
De er vidst ikke direkte designet til audio-formål... men jeg aner det faktisk ikke.

Hvad ville evt. være en god erstatning?
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Spencer skrev:
Kenneth Hansen skrev:

...

Jeg har lige skruet min åben (DV-585A) og fundet at der sidder 3 stks. BA4560/NJM4560D.
De er vidst ikke direkte designet til audio-formål... men jeg aner det faktisk ikke.

Ja, det kunne jeg faktisk også godt lide at vide.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 December 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Mit bedste tweak er - at side sig ned og lytte på selve musikken på ens setup
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Sendt: 22 December 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Mit bedste tweak er at fokusere intenst på det faktum at det er i sammensætningen af grej at synergien og lydforbedringer bedst kan opnås og at selv temmelig gamle produkter kan have sin berettigelse i den sammenhæng.

Mange år er brugt på at lede efter de ganske få forhandlere i Danmark, og for den sags skyld og så en del i udlandet, som evner at "trylle" med sammensætningen af grej.

Deres erfaringer og viden tager jeg til mig på en selektiv måde som når jeg læser en masse bøger om et bestemt emne i uddannelsesøjemed.

I sådan et perspektiv er der mange uudtømmelige debatter om diverse "snake-oil" tweaks på diverse HiFi fora som mister væsentlig betydning.

Men det kræver selvfølgelig en del benarbejde, tid og energi og man må nok ikke være for dekadent og designfikseret for at sådan en indfaldsvinkel skal bære frugt for pludselig er det vellyd alene som er på dagsordenen.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 22 December 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Mit bedste tweak er at fokusere intenst på det faktum at det er i sammensætningen af grej at synergien og lydforbedringer bedst kan opnås og at selv temmelig gamle produkter kan have sin berettigelse i den sammenhæng.

Mange år er brugt på at lede efter de ganske få forhandlere i Danmark, og for den sags skyld og så en del i udlandet, som evner at "trylle" med sammensætningen af grej.

Deres erfaringer og viden tager jeg til mig på en selektiv måde som når jeg læser en masse bøger om et bestemt emne i uddannelsesøjemed.

I sådan et perspektiv er der mange uudtømmelige debatter om diverse "snake-oil" tweaks på diverse HiFi fora som mister væsentlig betydning.

Men det kræver selvfølgelig en del benarbejde, tid og energi og man må nok ikke være for dekadent og designfikseret for at sådan en indfaldsvinkel skal bære frugt for pludselig er det vellyd alene som er på dagsordenen.

"dolph"

Hello "dolph"...

Super-præcist formuleret. Og hvor har du dog ret!

Men besværligt og tidskrævende er det. Vi taler om år! Spildtid eksisterer ikke i denne sammenhæng. Og man kan ikke blive dummere af det!  ;-)

Juleagtig hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 December 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Mit bedste tweak var at bruge et seperat rum til min hjemmebio, samt at jordforbinde alt udstyr med en ny forbedret jordforbindelse via 3 x kobberjordspyd

Glædelig jul til alle læsere

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 December 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Og

Denne kombination er den vigtigste tweak for en ægte Hovedløs Ridder. Ellers lyder musikken ikke rigtig

Glædelig jul til alle

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 December 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Nyttige tweaks:

Rummets akustik kommer efter min mening før end valg af anlæg, så derfor op med tykke gardiner, dyner* i hjørnerne, tunge bløde møbler og tæpper på både vægge og gulv. ( alternativt er der akustikplader, men det koster ).

Brug det du har lige ved hænderne ( nemlig hænderne ) ....klap og lyt dig frem til hvor der skal dæmpes i rummet, fjern smælderi og genklang i rummet.

NKT kabel ( 2,5 - 4 mm2), brug 4 løse ledere og biwire højttalerne ( hvis muligt ), sørg for at lederne ligger spredt fra hinanden, det åbner i de fleste tilfælde op for renere lyd, mere frigjort diskant og bedre perspektiv.

Trim tomgangsstrøm op på effektforstærkeren, de fleste forstærkere kan komme til at lyde endnu bedre ved at komme tættere på kl. A end A/B ( men pas på, kombiner viden og sund fornuft ). Afslutningsvis juster DC-offset til ref. = 0 VDC på udgangen. ( +/- 5 mV )

Erstat små "grimtlydende" elektrolytter i udgangen på CD-spillen med bipolare kondensatorer af god kvalitet.

I linket herunder er der tweaks nok til resten af vinteren, KOM IGANG.

http://tkhifi.homepage.dk/tweak.html ( Torben's Hi-Fi side )

*= Gør at hunkønsvæsenet bliver så tosset at hun flytter hjemmefra, så der er endnu mere tid til at lytte musik.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 December 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Akustikregulering med diffusor og resonator. Seperate grupper til analog og digital med Klangmodul sikring.
Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 December 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
KimHRasmussen skrev:
Spencer skrev:
Kenneth Hansen skrev:

...

Jeg brugte OPA2134, dengang, idag er der nok mange som ville have valgt AD8620, men den koster jo del merer. Men de er alle tilfælde bedre end NJM4560 som sidder i!

Jeg skiftede alle 3, altså komplet surround. Der ingen tvivl at man kan tweake med kondensatorerne og mute kredsløbet. Men Op-amps'ne er det som virkeligt rykker, nogenlunde til at komme til.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Kenneth Hansen skrev:
Spencer skrev:
KimHRasmussen skrev:
Spencer skrev:
Kenneth Hansen skrev:

...

Jeg brugte OPA2134, dengang, idag er der nok mange som ville have valgt AD8620, men den koster jo del merer. Men de er alle tilfælde bedre end NJM4560 som sidder i!

Jeg skiftede alle 3, altså komplet surround. Der ingen tvivl at man kan tweake med kondensatorerne og mute kredsløbet. Men Op-amps'ne er det som virkeligt rykker, nogenlunde til at komme til.

Kan man uden videre lodde de gamle opamps ud og sætte nye i, uden at skulle ændre på modstande m.m. ?

Hvis det er muligt, vil jeg da smide tre stk. AD8620 i min DV-585A.

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 December 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer,

Der skal ikke skiftes andet end op-amps, det er nok.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes