Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 18:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Folks iver efter rabatter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 December 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Har flere gange prøvet at købe anlæg, hvor jeg spurgte lidt rundt til priser og præsenterede dem for hinanden. Det huggede altid 15-20 % af; det samme når man spørger til et eller andet i en forretning. Jeg har ikke ondt røven over at folk kan leve af at lave forretning, men at "prisen er som den er" passer ikke, når man kan få rabat, kun ved at lufte at der er konkurrenter. Forretningen sætter jo ikke til ved at kappe 15 %af, ellers ville det jo ikke være så let.

Jeg synes det er uklædeligt at beskylde folk for at være smålige, fordi vi ikke allesammen har råd til bare at rykke magnetstriben igennem...men nu får jeg vel bare at vide at det er fordi jeg er dansker.

Jeg kunne aldrig finde på at spørge til yderligere rabat, hvis jeg i forvejen vidste at noget var sat ned i forvejen. Smålige er dem der skambyder og det har ikke noget med at ville have mest for kronen at gøre.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

My point exactly

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Hvis man på sit glatte ansigt kan få 20% er der vel ikke noget mærkeligt i at have den forventning.

Det er enhver frit for at indgå en handel.

Jeg forstår ikke de sælgende er så opsatte på at forsvare deres priser...

Hæ, nå det kan jeg nu godt forstå. Hvis man ku få fuld pris så var det jo dejligt! Din avatat ligner en kirurgs, så hvis du er det, måske du kunne overføre din holdning til din egen løn? Du synes vel det er iorden at du får samme løn som andre kirurger - også når I ikke har så meget at lave, ikke osse?

Hvad villle fagforeningen ikke sige hvis I begyndte at underbyde hinanden? :-))

Det jeg siger er, at det er sjovt så dårlige vilkår I synes vi forhandlere kan leve under ( i forhold til at tjene penge) imens I ikke tænker på jer selv på samme måde i den situation at I skal sælge noget, her arbejdskraft og viden. Det må godt gå ud over andre, men ikke en selv.

"Det synes jeg godt liiiige man kunne tænke lidt over..." som man sagde engang:-)

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Sidst jeg købte udstyr, højttalere til 16.000 sættet spurgte jeg om en god pris og nævnte den lavere pris i Sverige og vupti så fik jeg sættet til 12.800 DKK inkl fragt, det var lige 20% sparet og lur mig om forhandleren ikke stadigvæk havde tjent godt på det for ellers ville han da ikke sælge det med 20% rabat.

Generelt er avancerne alt for høje og jeg tror ærligt talt de fleste forhandlere kalkulerer med en eller anden form for rabat når de prissætter deres produkter og i de tilfælde hvor kunderne så ikke spørger efter det så er forhandleren bare heldig og tjener mere end normalt på produktet.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 December 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Kunne det ikke tænkes at der er for mange forhandlere ift. kunder, og at forhandlerne derfor må køre med højere priser end i udlandet for at holde liv i butikken 

Hvis det er tilfældet, er det så kundernes ansvar helt bogstaveligt, at holde liv i forhandlernes forretning for enhver pris  

Jeg har det endog mere end svært ved, at acceptere at en forretning tager sig særdeles godt betalt for at modtage en ordre på en bestillingsvare som end ikke er hjemme i en demoversion, og i den forbindelse tager sig særdeles pænt betalt. Næe så er man nået dertil, at jeg hellere vil købe præcis samme vare ude i EU til en væsentlig lavere pris.

Gatnuk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 22 December 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Ja, man køber vel sin varer hvor man føler at service kontra pris stemmer over ens med hvad man selv synes er rimeligt. Hvis den er for dyr, ja så kører man et andet sted hen.

Det jeg ikke kan tag, er folk som kommer ind i en strøg butik, spørger ud om alt om de enkle produkter hører, evt får en hjem på prøve. Derefter går han på www.billigpriserforallejasq.com og køber produktet, se DET kan få mit pis i kog.

På visse vare grupper er der en væsentlig højere avance end på andre, det kommer helt an på udbud og efterspørgsel. Hvis avancen er høj nok, så kan man godt snuske sig til lidt rabat. Og ja nogen giver bare prisen der står på skiltet, det opvejer så tabet som er på dem som vil have noget rabat. Man kommer derfor ud med en avance(for det meste) på denne varegruppe som er rentabelt.

Folk glemmer sq også mange gange at der er VÆSENTLIG forskel på at drive en strøg butik end en internet butik.

Og hvis folk har lyst til at tøffe til udlandet eller sende og fragte deres varer rundt når noget sker med dem, så fred være med det

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 December 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Hej

Noget det undre mig er nogles folks iver efter rabatter?

Jeg har hørt folk sige tak til stor rabat og set folk købe ting blot fordi der er f.eks. 20% rabat på tingene uden de har testet produktet, nogle folk
kikker altså kun på hvilken komponent man kan spare mest på uden hensyntaget til om der i virkeligheden ikke findes et alternativ der er bedre
til en lavere pris.

Værst ser det ud for "Highend" produkter hvor folk fluks køber en højtaler til mange tuisende kr blot fordi de lige kan få 30% rabat.

Er det virkelig nok for en sælger at have et skilt med 30% på for i er tilfredse og er det virkelig nok til at købe? Har set folk købe samlede anlæg
til 250.000kr blot fordi de fik 25% rabat men der er dæleme mange alternativer derude til 250.000kr.

Hilsen Jonas Bojer

Jeg er enig i at folk der køber ud fra rabatten i stedet for at bruge deres øre, dem kan jeg heller ikke følge.

Men Jonas hvad er forskellen på dem og dig ? uanset hvad du høre af andre mærker køber du jo ALTID Linn, de køber ud fra en rabat du køber
ud fra en religion, hvad er den store forskeld ?
Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Chr.R

Afskrivning regler for vare lager

Lønninger

Moms difference

Mængden af vare man kan afsætte

Købers forventninger

Det er jo da et sted at starte... tror du det er for sjov at mange virksomheder flytter deres drift ud af landet.. Vi er et videns lande og ikke er produktions land med der til følgende højere leve standard og højere pris på arbejdes kraft osv.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 22 December 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:
Chr.R

Lønninger

Moms difference

Købers forventninger

Det er jo da et sted at starte... tror du det er for sjov at mange virksomheder flytter deres drift ud af landet.. Vi er et videns lande og ikke er produktions land med der til følgende højere leve standard og højere pris på arbejdes kraft osv.

Det lyder jo til, at Danmark er det værste sted at have en forretning, men f.eks. skatten er yderst lav herhjemme ift. øvrige EU lande, og den omtalte outsourcing er rent faktisk vent i dag, da erfaringerne mht. primært kvalitet er begyndt at dukke op.

Mængden af vare der kan afsættes, er jo noget man undersøger før man kaster sig ud i et butiks eventyr, og noget man løbende holder sig orienteret om. Og hvor er det at danske købers forventninger skiller sig ud? Jeg kunne f.eks. end ikke få oplyst en pris på trods af 3 henvendelser, og det er noget jeg ellers aldrig har oplevet før i nogen branche.

Næe der er vist kun den relativ høje moms der for alvor er en hæmsko for branchen.

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

hifihuset.dk skrev:

Det som er humlen er at folk forventer rask væk at få 20-30% uden at der er noget i vejen med udstyret. Det er jo egentig en mærkelig forventning at have.

Sku da ikke når i har taget højde for det i jeres prissætning.

Ja så er vi jo tilbage ved spørgsmålet om hvad der kom først hønen eller ægget.

Vi har prøvet at tænke "nu skal vi sku sælge nogen stykker af det her super produkt, vi sætter prisen billigt" og hvad sker der? kunderne vil stadig have rabat ellers køber de ikke, det de vant til.

Det er altså en ond cirkel kunderne siger de er nødt til at be om rabat fordi prisen er efter det og vi siger at kunderne har vænnet sig til at ville have rabat uanset hvad prisen er og som Jensen skriver så gælder enda også i forvejen nedsatte varer, demo varer og brugt varer.

Det er ligemeget hvad det er for en varer og hvor billigt den står 9 ud af 10 kunder vil bare ikke betale den pris der først opgives.

Jeg har ladet mig fortælle at det ikke er sådan de fleste andre steder i den store verden. Der er udsalgspriserne mindre og rabatterne er også mindre.

Faktum er at hvis vi sætter priserne ned så de matcher údlandets så vil kunden alligevel have "dansk" rabat. Og jo vi dansdkere er ekstreme når det kommer til rabat kravet.

Ingen andre steder i verden bliver der omdelt og læst så mange reklame tryksager som i DK. At det vælter ind af døren så den næsten ike kan åbnes med reklamer er et specielt dansk fænomen. Og det er jo lidt sjovt for varerne i supermarkedet bliver dyrere af alle de reklamer.

Den mest læste tryksag i DK er nettoreklamen !!!

Vi ser programmer i fjernesynet der hedder "rabatten" og hvad de ellers hedder, vi lærer jo ligefrem at vi er dumme hvis vi ikke får rabat. Det har bredt sig en "common sence" der fortæller folk at de bliver snydt hvis de ikke får rabat og det bliver så en selv realiserende profeti for når kunden vil have 20% rabat så får det danske branchemedlem 20% mindre hvis ikke prisen er 20% højere.

Mht. til priser på B&O er det et tegn på rådenskab når et produkt koster det samme overalt, så er der virklig noget galt. At være glad for at et givent produkt har samme pris overalt er ikke så smart for kunden. Det er kun forhandleren der må fastsætte prisen ikke distributør eller importør.  Så at du syntes det er godt at alt B&O koster det samme og at man ikek får rabat på det er lidt underligt for så er det sandsynligvis prissat alt for højt og du kan ikke gøre noget ved det, og de forhandlere der ikke holder prisen får sandsynligvis pludeslig svært ved at få leveret.

Vi har været ude for at sætte prisen så lavt at vi ikke kunne få leveret noget så det mærke (ikke B&O)måtte vi opgive at sælge og nu har vi helt opgivet at konkurrere på pris men fundet andre parametre at konkurrere på.

Hvem præcis der er skyld i alt det her er lidt svært at sige men faktum er at det e rmeget svært at lave om på medmindre vi aftaler at vi sænker prisenre og kunderne så tilgengæld lover ikke at bede om store rabatter, den holder nok ikke.

Danskerne er rigtigt slemme til det, hvis en varer er billig vil man ikke have den den skal være dyr men der skal så gives en stor rabat så man har en fornemmelse af at man har gjort en super handel. Hvis man vil sælge en god vare billigt til fast pris er man nødt til at servere den med en historie der kan forklare den lave pris (f.eks. "fået en palle hjem til særpris" osv...) Hvsi den er dyr er den for dyr og der skal gives rabat hvisn den starter med at være billig er den nok ikke god eller også skal der alligevel gives mere rabat. Det er klart at hvis det er gamet er man nødt til at indrette sig efter det som forhandler ellers overlever man ikke længe i branchen.

Løsningsforslag modtages.

Og ja taberen er den danske branches ry samt de kunder der ikke beder om rabat (men dem er der ikke mange af)

God jul

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 December 2007 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Jo tættere man nærmer sig tiden til momsindbetaling jo lettere er det at presse prisen hos forhandleren

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 December 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Hvem præcis der er skyld i alt det her er lidt svært at sige men faktum er at det er meget svært at lave om på medmindre vi aftaler at vi sænker priserne og kunderne så tilgengæld lover ikke at bede om store rabatter, den holder nok ikke.

Dette Holmbye vil jeg godt kunne tilslutte mig, men det er da ikke særligt spændende at handle på den måde. Iøvrigt et godt indlæg.

Jeg har rejst en del i Tyrkiet og omkring liggende lande, og kan godt lide de uskrevne regler der er der for handel mellem to mennesker. Kunden spørger til prisen, sælgeren giver sin pris.

Her overvejer køber om han virkeligt er interesseret i varen, er køber ikke interesseret går man nu. Er køber interesseret gennemføres handlen, og man byder halvdelen af sælgers første bud.

Nu har sydlændinge et meget tydeligt kropssprog, så under forhandlingen er det tydeligt at se/mærker hvornår smerte grænsen er nået. Men man skal jo lige igennem den samme fase som tidligere blev forsøgt på denne tråd, om alle de sultne børn der hjemme. og en mor på hospitalet. Det er typisk at i denne fase kapitulere kvindelige turister.

Slutresultater ender altid på 25-30% til købers fordel. Hvis sælger ikke byder på te efter handlen, ved køber at han har været for grådig, og lægger lidt til for at bevare en venlig stemning og så drikker man te. 

Nogen kan lide denne handels form og andre hader den. Der er noget der tyder på at den så småt er ved at uddø i turistområderne, til fordel for pris skilte. 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 23 December 2007 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Hvad skulle Jensen ellers tænke på?

Han har jo ikke et større og overordnet ansvar, end sin egen butik og de mærker han har.

Jeg vil medgive jensen at mange først og fremmest spørger om prisen, og dermed mener de hvad de kan få i rabat. Og det er stort set hver gang og er der ingen rabat køber de bare ikke noget:-(

Jeg har prøvet at sige rabat oppe hos bageren, men de kigger bare tomt på mig og siger beløbet igen.

Der er vist kun 1 hifi-forretning i DK hvor man ikke får rabat og det fordi de ikke VIL give rabat og så sidder de på hele indkøbs og salg.

Det som er humlen er at folk forventer rask væk at få 20-30% uden at der er noget i vejen med udstyret. Det er jo egentig en mærkelig forventning at have.

Ikke mere mærkeligt end at firmaer forventer klækkelige rabatter når de køber biler, ikke alene får de 5cifrede rabatter ( i kroner), det er ligefrem sat i system.

Borset fra det så er handel jo baseret på forhandling, uanset om det er bankrenten, murerarbejde eller et nyt fjernsyn.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Sendt: 23 December 2007 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Thumbs up til Holmbye for det hidtil mest konstruktive indslag i denne tråd med bemærkningen "Løsningsforslag modtages"

For mig handler det om at man som køber og sælger skal være ligeværdige når man indgår en væsentlig handel. Hvis det således kun er den ene part der har sat betingelserne, vil den anden part altid føle sig snydt.

Når jeg indføjer ordet "væsentlig" er det for at skelne mellem det man kunne kalde "konsumkøb" og køb der i højere grad kræver vejledning, hjemlån, service m.v. Hvis jeg således går i Bilka for at købe en cd-afspiller til 2000 kr., kan jeg som kunde vel dårligt forvente rabat, eftersom prisen jo formentlig netop er det der gør at jeg går i Bilka. Omvendt vil jeg forvente, at hvis jeg går ind i en forretning der handler med "seriøs" hi-fi for at købe en forstærker til 50.000 kr., så er der i højere grad tale om en forhandlingssituation, hvor jeg som kunde har mulighed for at påvirke prisen.

Og det er mit indtryk, at jo højere vi kommer op i pris, i jo højere grad er der i prissætningen "indbygget" en margin til at dække de omkostninger man som forhandler har til rådgivning, udlån mv. Og dermed også en margin, der kan anvendes til rabat.

Med andre ord hænger muligheden for, og dermed forventningen til, rabat således nøje sammen med hvilken ende af markedet man befinder sig i.

At der som starten af denne tråd fastslog er mennesker der måler værdien af et køb af hi-fi mere i forhold til den rabat de har fået, end den lyd de har fået, kan vi jo aldrig undgå.

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 23 December 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Min beretning om et handels forløb.

Jeg mener det er vigtigt når vi handler med hinanden, at der skabes en god stemning under samtalen om produktet. Humor tror jeg er en vigtig del af en god stemning i Danmark. Her et eks.

Jeg gik til min Hi-Fi butik fordi der var kommet en ny model af mit alt i et TV, forretningsbestyreren havde været i Berlin, der havde han set det ny TV, men det var endnu ikke kommet ud i butikkerne i DK, så det var kun sælgers oplevelse samt oplysninger på hans PC vi havde at tale om. Vi hygge snakkede en lille time og nåede frem til at han skulle udregne et tilbud, hvor efter vi skulle mødes igen.

Der var pt. ikke nogen ny prisliste jeg kunne forholde mig til da jeg hjemme igen, selv prøvede at regne mig frem til en for mig acceptabelt pris. Jeg nåede et beløb baseret på rygter fra BeoWorld, da mit ny TV allerede var ude på det Amerikanske markedet.

Der gik et par dage, så mødes vi igen. Det viste sig at der ca. var 10.000 kr. der skilte os. Sælger startede så på en humoristisk må de med at fortælle om sin "syge moster" men efter hånden nåede vi til, at kun 5.000 kr. skilte os.

Jeg havde jo endnu ikke nået det mål jeg havde sat mig, så jeg fortsatte lidt usikkert, da jeg jo heller ikke havde nogen interesse i at sælger døde af sult.

På et tidspunkt tog sælger sin hånd op til øret som et telefon rør, hvor efter han udbrød HALLO HALLO er der nogen! JEG kan ikke høre noget. Dette gentog sig tre gange, og jeg endte med at knække sammen af grin, og kapitulerede der efter.

Vi nåede en aftale her, hvor det for mig absolut var det humoristiske indslag der gjorde udslaget. 

I ønskes alle en god jul. Mvh Peter Pan 

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Sendt: 23 December 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Buyer no 1 skrev:
---snip--- Hvis jeg således går i Bilka for at købe en cd-afspiller til 2000 kr., kan jeg som kunde vel dårligt forvente rabat,
eftersom prisen jo formentlig netop er det der gør at jeg går i Bilka. Omvendt vil jeg forvente, at hvis jeg går ind i en forretning der handler med
"seriøs" hi-fi for at købe en forstærker til 50.000 kr., så er der i højere grad tale om en forhandlingssituation, hvor jeg som kunde har mulighed
for at påvirke prisen.

Og det er mit indtryk, at jo højere vi kommer op i pris, i jo højere grad er der i prissætningen "indbygget" en margin til at dække de
omkostninger man som forhandler har til rådgivning, udlån mv. Og dermed også en margin, der kan anvendes til rabat.

Med andre ord hænger muligheden for, og dermed forventningen til, rabat således nøje sammen med hvilken ende af markedet man befinder
sig i.

At der som starten af denne tråd fastslog er mennesker der måler værdien af et køb af hi-fi mere i forhold til den rabat de har fået, end den
lyd de har fået, kan vi jo aldrig undgå.

Hvorfor forventer du ligefrem at du er mere i en forhandlingssituation omkring en forstærker til 50.000 kr hos en special forretning end du er til
en 2.000 krs sag hos Bilka/El-Giganten??

Bevares kr og øre avancen er uden tvivl højere på forstærkeren til 50k end den er på den til 2k. Men i procenter er den sikkert lige omkring det
samme. Der sælges væstenlig færre 50k forstærkere end 2k forstærkere.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Sendt: 23 December 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Buyer no 1 skrev:
---snip--- Hvis jeg således går i Bilka for at købe en cd-afspiller til 2000 kr., kan jeg som kunde vel dårligt forvente rabat,
eftersom prisen jo formentlig netop er det der gør at jeg går i Bilka. Omvendt vil jeg forvente, at hvis jeg går ind i en forretning der handler med
"seriøs" hi-fi for at købe en forstærker til 50.000 kr., så er der i højere grad tale om en forhandlingssituation, hvor jeg som kunde har mulighed
for at påvirke prisen.

Og det er mit indtryk, at jo højere vi kommer op i pris, i jo højere grad er der i prissætningen "indbygget" en margin til at dække de
omkostninger man som forhandler har til rådgivning, udlån mv. Og dermed også en margin, der kan anvendes til rabat.

Med andre ord hænger muligheden for, og dermed forventningen til, rabat således nøje sammen med hvilken ende af markedet man befinder
sig i.

At der som starten af denne tråd fastslog er mennesker der måler værdien af et køb af hi-fi mere i forhold til den rabat de har fået, end den
lyd de har fået, kan vi jo aldrig undgå.

Hvorfor forventer du ligefrem at du er mere i en forhandlingssituation omkring en forstærker til 50.000 kr hos en special forretning end du er til
en 2.000 krs sag hos Bilka/El-Giganten??

Bevares kr og øre avancen er uden tvivl højere på forstærkeren til 50k end den er på den til 2k. Men i procenter er den sikkert lige omkring det
samme. Der sælges væstenlig færre 50k forstærkere end 2k forstærkere.

Men det er jo avancen i kr. og øre der er omdrejningspunktet. Det som Bilka/Elgiganten satser på, er jo netop at lokke mig til på baggrund af prisen. Som du selv er inde på, sælger de væsentlig større mængder, og kan således nøjes med en mindre avance pr. produktenhed.

Specialforretningen derimod, vil ikke sælge mig en forstærker til 50.000 kr. fordi den er billig, men fordi den lyder godt, og hvis jeg bliver tilfreds kommer jeg igen og køber noget mere. Det må, i mine øjne, alt andet lige åbne op for en forhandlingssituation. (Bemærk, at forhandlingssituation indeholder alt hvad en specialforretning kan byde på, herunder også rådgivning, hjemlån, mv.)

Nu må du ikke opfatte det som et budskab om at gå ud og "presse" alle specialforhandlere på prisen Men det bør altså være en helt anden situation for en kunde at handle med en specialforretning, end at lægge varer på båndet i Bilka/Elgiganten. Også hvad angår fastlæggelse af prisen.

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Buyer no 1 skrev:
[

Men det er jo avancen i kr. og øre der er omdrejningspunktet. Det som Bilka/Elgiganten satser på, er jo netop at lokke mig til på baggrund af prisen. Som du selv er inde på, sælger de væsentlig større mængder, og kan således nøjes med en mindre avance pr. produktenhed.

Specialforretningen derimod, vil ikke sælge mig en forstærker til 50.000 kr. fordi den er billig, men fordi den lyder godt, og hvis jeg bliver tilfreds kommer jeg igen og køber noget mere. Det må, i mine øjne, alt andet lige åbne op for en forhandlingssituation. (Bemærk, at forhandlingssituation indeholder alt hvad en specialforretning kan byde på, herunder også rådgivning, hjemlån, mv.)

Nu må du ikke opfatte det som et budskab om at gå ud og "presse" alle specialforhandlere på prisen Men det bør altså være en helt anden situation for en kunde at handle med en specialforretning, end at lægge varer på båndet i Bilka/Elgiganten. Også hvad angår fastlæggelse af prisen.

Jeg har svært ved at se din sammenligning. Bilka kan sælge din spille billigere fordi de ikke skal yde timeservice ved næsten hver enkelt handel, det de taber på afspilleren tjener de på mælken etc.

I specialforretningen forventer du at kunne komme til at høre produktet i forskellige opsætninger, måske låne det med hjem, at sælger kender produktet indgående og kan give dig tips til bedre udnyttelse af det samlede system.

I Bilka: 100 afspillere med en avance på 300 kr. = 30000

I specialforetningen: 3 afspillere med en avance på 10000 = 30000

Lige bortset fra, at du forhåbentlig opnår bedre ydelse af det sidstnævnte produkt, hvad mener du så giver dig mere ret til at kræve nedslag i prisen i den sidste situation ?

Bortset fra det, så skal prisen selvsagt afspejle den ydelse man opnår. Jeg må dog indrømme, at når en kunde er ved at købe et tv til 20 kilo, og så vender om og går ud af butikken fordi han ikke kan få et kabel med til 300,- kroner, så tager jeg mig lidt til hovedet. I min ordbog tolkes det som, at han egentlig er liglad med ydelsen af produktet, men bare ville prale af at han kunne opnå en "special price for you my friend".

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Vincent. skrev:
Chr.R

Lønninger

Moms difference

Købers forventninger

Det lyder jo til, at Danmark er det værste sted at have en forretning, men f.eks. skatten er yderst lav herhjemme ift. øvrige EU lande, og den omtalte outsourcing er rent faktisk vent i dag, da erfaringerne mht. primært kvalitet er begyndt at dukke op.

Mængden af vare der kan afsættes, er jo noget man undersøger før man kaster sig ud i et butiks eventyr, og noget man løbende holder sig orienteret om. Og hvor er det at danske købers forventninger skiller sig ud? Jeg kunne f.eks. end ikke få oplyst en pris på trods af 3 henvendelser, og det er noget jeg ellers aldrig har oplevet før i nogen branche.

Næe der er vist kun den relativ høje moms der for alvor er en hæmsko for branchen.

Har du ikke meget forstand på kan jeg høre.

Bare det at få shippet til danmark kan være 100% dyre end de andre lande.

Og de har noget bedre regler for lager og demo udstyr i de fleste andre lande end i dk.

Alt hvad jeg har af demo udstyr og på lager har jeg betalt skat af, så du kan ligge 52% og 9% eller 28% og 9% oveni den pris jeg har givet for det.

Man kan ikke leve af at have lager og demo udstyr i danmark.

Det er snart en del år siden de lavet det om også derfor man i dk ikke gør i at lagerføre for det koster ikke kun din indkøbs pris.

Førhen kunne du fratrække lager og demo udstyr det kan man ikke mere, jo 20% af demo ustyr hvis du hardet i 5 år.

Så danmark er et l**te land at være selvstændig.

Det er lidt som huse, du kan ikke spise din mursted men du skal betale skat af dem.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:
Peter Pan skrev:

hifihuset.dk skrev:

Sku da ikke når i har taget højde for det i jeres prissætning.

Ja så er vi jo tilbage ved spørgsmålet om hvad der kom først hønen eller ægget.

Vi har prøvet at tænke "nu skal vi sku sælge nogen stykker af det her super produkt, vi sætter prisen billigt" og hvad sker der? kunderne vil stadig have rabat ellers køber de ikke, det de vant til.

Det er altså en ond cirkel kunderne siger de er nødt til at be om rabat fordi prisen er efter det og vi siger at kunderne har vænnet sig til at ville have rabat uanset hvad prisen er og som Jensen skriver så gælder enda også i forvejen nedsatte varer, demo varer og brugt varer.

Det er ligemeget hvad det er for en varer og hvor billigt den står 9 ud af 10 kunder vil bare ikke betale den pris der først opgives.

Jeg har ladet mig fortælle at det ikke er sådan de fleste andre steder i den store verden. Der er udsalgspriserne mindre og rabatterne er også mindre.

Faktum er at hvis vi sætter priserne ned så de matcher údlandets så vil kunden alligevel have "dansk" rabat. Og jo vi dansdkere er ekstreme når det kommer til rabat kravet.

Ingen andre steder i verden bliver der omdelt og læst så mange reklame tryksager som i DK. At det vælter ind af døren så den næsten ike kan åbnes med reklamer er et specielt dansk fænomen. Og det er jo lidt sjovt for varerne i supermarkedet bliver dyrere af alle de reklamer.

Den mest læste tryksag i DK er nettoreklamen !!!

Vi ser programmer i fjernesynet der hedder "rabatten" og hvad de ellers hedder, vi lærer jo ligefrem at vi er dumme hvis vi ikke får rabat. Det har bredt sig en "common sence" der fortæller folk at de bliver snydt hvis de ikke får rabat og det bliver så en selv realiserende profeti for når kunden vil have 20% rabat så får det danske branchemedlem 20% mindre hvis ikke prisen er 20% højere.

Mht. til priser på B&O er det et tegn på rådenskab når et produkt koster det samme overalt, så er der virklig noget galt. At være glad for at et givent produkt har samme pris overalt er ikke så smart for kunden. Det er kun forhandleren der må fastsætte prisen ikke distributør eller importør.  Så at du syntes det er godt at alt B&O koster det samme og at man ikek får rabat på det er lidt underligt for så er det sandsynligvis prissat alt for højt og du kan ikke gøre noget ved det, og de forhandlere der ikke holder prisen får sandsynligvis pludeslig svært ved at få leveret.

Vi har været ude for at sætte prisen så lavt at vi ikke kunne få leveret noget så det mærke (ikke B&O)måtte vi opgive at sælge og nu har vi helt opgivet at konkurrere på pris men fundet andre parametre at konkurrere på.

Hvem præcis der er skyld i alt det her er lidt svært at sige men faktum er at det e rmeget svært at lave om på medmindre vi aftaler at vi sænker prisenre og kunderne så tilgengæld lover ikke at bede om store rabatter, den holder nok ikke.

Danskerne er rigtigt slemme til det, hvis en varer er billig vil man ikke have den den skal være dyr men der skal så gives en stor rabat så man har en fornemmelse af at man har gjort en super handel. Hvis man vil sælge en god vare billigt til fast pris er man nødt til at servere den med en historie der kan forklare den lave pris (f.eks. "fået en palle hjem til særpris" osv...) Hvsi den er dyr er den for dyr og der skal gives rabat hvisn den starter med at være billig er den nok ikke god eller også skal der alligevel gives mere rabat. Det er klart at hvis det er gamet er man nødt til at indrette sig efter det som forhandler ellers overlever man ikke længe i branchen.

Løsningsforslag modtages.

Og ja taberen er den danske branches ry samt de kunder der ikke beder om rabat (men dem er der ikke mange af)

God jul

Ja det er nok også derfor der sælges så mange dårlige madvare herhjemme, og der er enda store penge i det.

Folk køber jo med glade noget gammelt køb bare det ikke koster noget.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes