Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 11:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Folks iver efter rabatter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Buyer no 1 skrev:
[

Men det er jo avancen i kr. og øre der er omdrejningspunktet. Det som Bilka/Elgiganten satser på, er jo netop at lokke mig til på baggrund af prisen. Som du selv er inde på, sælger de væsentlig større mængder, og kan således nøjes med en mindre avance pr. produktenhed.

Specialforretningen derimod, vil ikke sælge mig en forstærker til 50.000 kr. fordi den er billig, men fordi den lyder godt, og hvis jeg bliver tilfreds kommer jeg igen og køber noget mere. Det må, i mine øjne, alt andet lige åbne op for en forhandlingssituation. (Bemærk, at forhandlingssituation indeholder alt hvad en specialforretning kan byde på, herunder også rådgivning, hjemlån, mv.)

Nu må du ikke opfatte det som et budskab om at gå ud og "presse" alle specialforhandlere på prisen Men det bør altså være en helt anden situation for en kunde at handle med en specialforretning, end at lægge varer på båndet i Bilka/Elgiganten. Også hvad angår fastlæggelse af prisen.

Jeg har svært ved at se din sammenligning. Bilka kan sælge din spille billigere fordi de ikke skal yde timeservice ved næsten hver enkelt handel, det de taber på afspilleren tjener de på mælken etc.

I specialforretningen forventer du at kunne komme til at høre produktet i forskellige opsætninger, måske låne det med hjem, at sælger kender produktet indgående og kan give dig tips til bedre udnyttelse af det samlede system.

I Bilka: 100 afspillere med en avance på 300 kr. = 30000

I specialforetningen: 3 afspillere med en avance på 10000 = 30000

Lige bortset fra, at du forhåbentlig opnår bedre ydelse af det sidstnævnte produkt, hvad mener du så giver dig mere ret til at kræve nedslag i prisen i den sidste situation ?

Bortset fra det, så skal prisen selvsagt afspejle den ydelse man opnår. Jeg må dog indrømme, at når en kunde er ved at købe et tv til 20 kilo, og så vender om og går ud af butikken fordi han ikke kan få et kabel med til 300,- kroner, så tager jeg mig lidt til hovedet. I min ordbog tolkes det som, at han egentlig er liglad med ydelsen af produktet, men bare ville prale af at han kunne opnå en "special price for you my friend".

Det er måske dig der er ligeglad med kunden, hvad koster det kabel dig ? 50,- eller mindre. Hvis ikke man kan komme frem til en aftale hvor begge parter er tilfredse bliver der logisk nok ingen handel

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Buyer no 1 skrev:
[

Men det er jo avancen i kr. og øre der er omdrejningspunktet. Det som Bilka/Elgiganten satser på, er jo netop at lokke mig til på baggrund af prisen. Som du selv er inde på, sælger de væsentlig større mængder, og kan således nøjes med en mindre avance pr. produktenhed.

Specialforretningen derimod, vil ikke sælge mig en forstærker til 50.000 kr. fordi den er billig, men fordi den lyder godt, og hvis jeg bliver tilfreds kommer jeg igen og køber noget mere. Det må, i mine øjne, alt andet lige åbne op for en forhandlingssituation. (Bemærk, at forhandlingssituation indeholder alt hvad en specialforretning kan byde på, herunder også rådgivning, hjemlån, mv.)

Nu må du ikke opfatte det som et budskab om at gå ud og "presse" alle specialforhandlere på prisen Men det bør altså være en helt anden situation for en kunde at handle med en specialforretning, end at lægge varer på båndet i Bilka/Elgiganten. Også hvad angår fastlæggelse af prisen.

Jeg har svært ved at se din sammenligning. Bilka kan sælge din spille billigere fordi de ikke skal yde timeservice ved næsten hver enkelt handel, det de taber på afspilleren tjener de på mælken etc.

I specialforretningen forventer du at kunne komme til at høre produktet i forskellige opsætninger, måske låne det med hjem, at sælger kender produktet indgående og kan give dig tips til bedre udnyttelse af det samlede system.

Lige bortset fra, at du forhåbentlig opnår bedre ydelse af det sidstnævnte produkt, hvad mener du så giver dig mere ret til at kræve nedslag i prisen i den sidste situation ?

Bortset fra det, så skal prisen selvsagt afspejle den ydelse man opnår. Jeg må dog indrømme, at når en kunde er ved at købe et tv til 20 kilo, og så vender om og går ud af butikken fordi han ikke kan få et kabel med til 300,- kroner, så tager jeg mig lidt til hovedet. I min ordbog tolkes det som, at han egentlig er liglad med ydelsen af produktet, men bare ville prale af at han kunne opnå en "special price for you my friend".

Hvis en sælger mister et salg af et fjernsyn til 20.000,- , fordi han nægter at medlevere et kabel til 300- kr vejledende udsalg er han da for dum, og kan åbent lyst ikke regne ! Det har intet at gøre med "special price for you my friend", det har noget at gøre med elendig service !

Come on, snakker her om en rabat i promiller, ikke procent ! Jeg var da også smuttet på stedet..

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Chr. R. skrev:
Det lyder jo til, at Danmark er det værste sted at have en forretning, men f.eks. skatten er yderst lav herhjemme ift. øvrige EU lande, og den omtalte outsourcing er rent faktisk vent i dag, da erfaringerne mht. primært kvalitet er begyndt at dukke op.

Mængden af vare der kan afsættes, er jo noget man undersøger før man kaster sig ud i et butiks eventyr, og noget man løbende holder sig orienteret om. Og hvor er det at danske købers forventninger skiller sig ud? Jeg kunne f.eks. end ikke få oplyst en pris på trods af 3 henvendelser, og det er noget jeg ellers aldrig har oplevet før i nogen branche.

Næe der er vist kun den relativ høje moms der for alvor er en hæmsko for branchen.

Har du ikke meget forstand på kan jeg høre....

Så lad mig komme med et konkret eksempel:

Da det eksempel jeg her kommer med, sagtens kunne være fra en anden producent/importør vil jeg undlader at nævne producent, idet dette eksemplet ikke opstillet for at hænge en specifik producent/importør ud.

Eksemplet tager udgangspunkt i et audio produkt fra et særdeles anerkendt mærke i USA og herhjemme.

I USA er den vejl. pris på 30.000 kr (6.000 $), men produktet sælges til mellem 22.500 kr og 25.000 kr. (4.500 og 5.000 $) inkl. tax og fortjeneste af de autoriseret amerikanske forhandlere. Men her i Danmark koster produktet 66.500 kr. Altså en forskel på op mod 44.000 kr i værste fald    

Hvad kan forklare den, i mine øjne, enorme forskel? Såfremt man henter 2 enheder hjem med UPS, så vil UPS klare transporten for 850 kr (leveringtiden er ca. 2,5 dag med levering til hoveddøren). Transportudgifterne fra fabrikken i USA til de amerikanske forhandlere vil jeg anslå til et par hundrede kroner. Altså en diff. på ca. 500kr. på transportkontoen (netto). Men for at varen kan sælges lovligt herhjemme, så skal der betales told (2%)af kostpris + transportudgifterne, og dertil kommer momsen 25% af nettosalgsprisen.  

Regner man så lidt på ovenstående vil produktet netto koste:

Kostpris: ca. 50% af 6.000$ = 3.000$ = ca. 15.000 kr. Så kommer transport til maks. 1.000 kr. og således er vi nået op på ca. 16.000 kr. Udgiften til told (2% af 16.000 kr.) udgør 320 kr. samt en evt. udgift til fortoldningen på maks. samme niveau. Tillader man sig at runde lidt op, så er produktets pris nu oppe på ca. 17.000 kr. og lægges der så 25 % moms oveni, kan produktet sælges herhjemme til ca. 21.250 kr., men så er der ikke tjent en eneste krone. Men for hver krone produktet opnår i mersalgspris, så kan der indtægtsføres 0,80 kr. (momsen fratrukket). Sælges produktet til den nævnte pris på 66.500 kr., vil importør og forhandler kunne indtægsføre: ((66.500 - 21.250)x 0,8)kr = 36.200 kr.

Self er der udgifter til sælger, bankoverførsler, garanti, andre driftudgifter mm. der skal dækkes, men der bliver næppe en underskudsforretning.

På den baggrund ser jeg intet fordækt i at søge at forhandle prisen ned.  

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Buyer no 1 skrev:
[

Jeg vil gerne - igen - gøre opmærksom på, at jeg med "forhandlingssituation" ikke udelukkende taler om krav om nedslag i prisen. Hvis jeg fx har mulighed for at at låne en afspiller til 30.000 kr. med hjem, evt. sammen med en tilsvarende for at høre hvilken forskel der måtte være i mit lytterum, er det mere værd for mig end et par tusinde kroners rabat. Som du selv er inde på, har jeg nogle andre forventninger til specialforretningen, og det er indfrielsen af disse, sammen med prisen, der udgør "forhandlingssituationen".

Men for at vende tilbage til dit spørgsmål: I forhold til dit regnestykke er det sådan, at hvis jeg forlader Bilka uden at have handlet, mister Bilka 1% af deres avance. Hvis jeg forlader specialforretningen uden at have handlet, mister specialforretningen 33% af deres avance. Ydermere kan Bilka jo, som du selv påpeger, satse på at få avancen ind på mælken i stedet. Denne mulighed har specialforretningen selvsagt ikke.

Derfor mener jeg stadig, at der i højere grad er tale om en forhandlingssituation når jeg køber for 30.000 i en specialforretning, end når jeg går i Bilka og køber en afspiller til en tusse.

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes