Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ild i Onkyo TX-SR805 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
NriK skrev:

jeg føler med dig, men et eller andet sted er jeg også forundret over, hvordan du forventer topservice hvis du har købt et produkt billigst muligt på nettet?.

Topservice??? Det er sgu da ikke topservice at ville have byttet sin forstærker fordi den brænder af... Det burde være klart for enhver at når man har en forstærker der brænder af indenfor garantiperioden, så skal den bare byttes uden nogen problemer... Færdig slut

Du mener vel ikke, at uanset årsag skal de bare bytte den ? De har da lov til at undersøge hvad der er sket med den ?

I dette her tilfælde påstår forhandler den er blevet misbrugt, et tyndt grundlag at afvise garantirep/ombytning på, da det åbenbart ikke er dokumenteret hvordan den skulle være misbrugt.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
Topservice??? Det er sgu da ikke topservice at ville have byttet sin forstærker fordi den brænder af... Det burde være klart for enhver at når man har en forstærker der brænder af indenfor garantiperioden, så skal den bare byttes uden nogen problemer... Færdig slut

Normalt gælder for reklamationer, at manglen skal have været tilstede på købstidspunktet (dog kan den godt vise sig senere). Se link

Hvis forhandleren - sammen med et service værksted - vurderer at der er tale om fejlbetjening eller forkert belastning, så er der ingen kære mor. Så er det for egen regning.

Så lige nu står de to parter med hver deres opfattelse af situationen. Kunden der mener at han ikke har gjort noget forkert, og forhandleren der mener den er brændt af pga. forkert omgang med apparatet.

Hvis forhandleren ikke accepterer de nye oplysninger, så må sagen afgøres af en uvildig instans. Her kan en side om http://www.forbrugereuropa.dk/ hjælpe med de videre skridt.

/Lars

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Nej selvfølgelig ikke hvis den er misbrugt, og jo de har selvfølgelig lov til at undersøge den, men den var ikke misbrugt, derfor SKAL de efter min mening bytte den... Sådan er garantien...

Ved så ikke om de har samme regler med garanti og reklamationsret som vi har i Danmark, for hvis man er i "reklamationsrets-perioden", så er det køberen der skal bevise at han/hun ikke har misbrugt den (hvordan man så kan gøre det).

Er det derimod i garantiperioden, så skal forretningen bevise at køberen har misbrugt den... Ellers SKAL den byttes...

Sådan er den danske købelov, hvordan det foregår med nethandel fra tyskland det skal jeg ikke gøre mig klog på...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Nej selvfølgelig ikke hvis den er misbrugt, og jo de har selvfølgelig lov til at undersøge den, men den var ikke misbrugt, derfor SKAL de efter min mening bytte den... Sådan er garantien...

Ved så ikke om de har samme regler med garanti og reklamationsret som vi har i Danmark, for hvis man er i "reklamationsrets-perioden", så er det køberen der skal bevise at han/hun ikke har misbrugt den (hvordan man så kan gøre det).

Er det derimod i garantiperioden, så skal forretningen bevise at køberen har misbrugt den... Ellers SKAL den byttes...

Sådan er den danske købelov, hvordan det foregår med nethandel fra tyskland det skal jeg ikke gøre mig klog på...

du kender da vist heller ikke den danske
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Du har fat i noget af det rigtige, og så aligevel ikke.

Der er 2 års reklamationsret. Hvis forhandleren kalder det garanti, så dækker det noget ekstra.

I de første 6 måneder er der en speciel formodningsregel, som gør at forhandleren skal godtgøre at fejlen ikke var tilstede ved købstidspunktet. De sidste 18 måneder er det køber , der skal godtgøre at fejlen var tilstede på købstidspunktet.

I dette tilfælde er forstærkeren brændt af. Udgangsforstærkerne er nedsmeltet. Man kan derfor ikke kalde det en fejl der var tilstede på købstidspunktet, og hvis forhandleren vurderer - sammen med serviceværkstedet - at det kan skyldes fejlbetjening / forkert tilslutning, så er de i deres gode ret til at afvise reklamationen.

Sådan er reglerne herhjemme, og formentning i resten af EU da forbrugerlovene er nogenlunde ens (standardiseret).

I dette tilfælge har køber reklameret. Forhandleren har undersøgt apparatet sammen med et service værksted. Service-vækstedet har afvist reklamationen, med besked om at den fejl må skyldes forkert brug. Dette er helt efter bogen - og helt efter loven.

Er man uenig med den afgørelse, må man prøve at overbevise forretningen om at de tager fejl. Og lykkedes det ikke, må man få sagen prøvet ved en uvildig instans (for hjælp se http://www.forbrugereuropa.dk/)

/Lars

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
Exxtreme skrev:

Du har fat i noget af det rigtige, og så aligevel ikke.

Der er 2 års reklamationsret. Hvis forhandleren kalder det garanti, så dækker det noget ekstra.

I de første 6 måneder er der en speciel formodningsregel, som gør at forhandleren skal godtgøre at fejlen ikke var tilstede ved købstidspunktet. De sidste 18 måneder er det køber , der skal godtgøre at fejlen var tilstede på købstidspunktet.

I dette tilfælde er forstærkeren brændt af. Udgangsforstærkerne er nedsmeltet. Man kan derfor ikke kalde det en fejl der var tilstede på købstidspunktet, og hvis forhandleren vurderer - sammen med serviceværkstedet - at det kan skyldes fejlbetjening / forkert tilslutning, så er de i deres gode ret til at afvise reklamationen.

Sådan er reglerne herhjemme, og formentning i resten af EU da forbrugerlovene er nogenlunde ens (standardiseret).

I dette tilfælge har køber reklameret. Forhandleren har undersøgt apparatet sammen med et service værksted. Service-vækstedet har afvist reklamationen, med besked om at den fejl må skyldes forkert brug. Dette er helt efter bogen - og helt efter loven.

Er man uenig med den afgørelse, må man prøve at overbevise forretningen om at de tager fejl. Og lykkedes det ikke, må man få sagen prøvet ved en uvildig instans (for hjælp se http://www.forbrugereuropa.dk/)

/Lars

Mener at forhandler skal BEVISE der er sket et misbrug/fejlbehandling af den solgte genstand, hvis der sker noget indenfor de første 6 mdr ? Formodningsreglen er jo netop, at går genstanden i stykker indenfor de første 6 måneder FORMODER man fejlen er en fabrikationsfejl. Derfor skal de vel også dokumentere, hvordan den er blevet overbelastet ?

Men forkert tilslutning af højttalere f.eks. biamp med forkerte højttalere eller lignende kan(vil jo medføre kortslutning/afbrænding af udgangstrin. Onkyo specificere jo netop hvor mange Ohm en højttaler minimum skal være på ved bi-amp.

Men et godt link du har fundet .

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Mener at forhandler skal BEVISE der er sket et misbrug/fejlbehandling af den solgte genstand, hvis der sker noget indenfor de første 6 mdr ? Formodningsreglen er jo netop, at går genstanden i stykker indenfor de første 6 måneder FORMODER man fejlen er en fabrikationsfejl. Derfor skal de vel også dokumentere, hvordan den er blevet overbelastet ?

Rent juridisk handler det egentlig om hvorvidt fejlen var tilstede på købstidspunktet eller ej.

Når forhandleren kan godtgøre, at fejlen ikke kan have været tilstede på købstidspunktet, så sendes bolden tilbage til køberen.

I dette tilfælde er der to muligheder:

• Fejlen skyldes fabrikationsfejl - og var tilstede på købstidspunktet
  • Der er forkert tilslutning / behandling / betjening - og fejlen var ikke tilstede på købstidspunktet

Her er det juridisk set nok, at forhandleren bruger en ekspert, til at udtale at fejlen må være forårsaget af køber selv (her at forstærkeren brændte af under drift).

Så ryger bolden tilbage til køber, der nu må godtgøre at fejlen vitterligt ikke er sket ved fejl betjening og/eller fejl tilslutning.

Og kan sælger og køber herefter ikke blive enige, må sagen afgøres af en uvildig instans.

I tilfælde af at produktet har en fabrikationsfejl, altså en fejl der rammer bredt på samme produkter, vil køber have en god sag. Men omvendt, det kræver at produkterne vitterligt rammes af samme fejl i stort antal. Ellers bliver det en vurdering fra sag til sag.

/Lars

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Hans J skrev:

Rent juridisk handler det egentlig om hvorvidt fejlen var tilstede på købstidspunktet eller ej.

Når forhandleren kan godtgøre, at fejlen ikke kan have været tilstede på købstidspunktet, så sendes bolden tilbage til køberen.

I dette tilfælde er der to muligheder:

• Fejlen skyldes fabrikationsfejl - og var tilstede på købstidspunktet
  • Der er forkert tilslutning / behandling / betjening - og fejlen var ikke tilstede på købstidspunktet

Her er det juridisk set nok, at forhandleren bruger en ekspert, til at udtale at fejlen må være forårsaget af køber selv (her at forstærkeren brændte af under drift).

Så ryger bolden tilbage til køber, der nu må godtgøre at fejlen vitterligt ikke er sket ved fejl betjening og/eller fejl tilslutning.

Og kan sælger og køber herefter ikke blive enige, må sagen afgøres af en uvildig instans.

I tilfælde af at produktet har en fabrikationsfejl, altså en fejl der rammer bredt på samme produkter, vil køber have en god sag. Men omvendt, det kræver at produkterne vitterligt rammes af samme fejl i stort antal. Ellers bliver det en vurdering fra sag til sag.

/Lars

Hmmm, om det er nok tvivler jeg på, men køber må jo nok den tunge vej igennem klagesystemet.
Desværre er det jo ikke enestående, her et uddrag fra forbrug.dk om reklamationsretten:

Undersøgelsen viser, at 20 pct. af de butiksansatte og forretningsdrivende
vil hjælpe en kunde i op til et halvt år, hvis kunden berettiget klager over en
købt vare. 20 pct. indskrænker således reklamationsfristen til et halvt år og
stiller derved forbrugerne dårligere end købelovens regler.
21 pct. vil hjælpe kunden i op til to år, dvs. i hele reklamationsperioden som
foreskrevet i købeloven. 35 pct. af de butiksansatte erhvervsdrivende ved
ikke, hvordan købeloven skal og bør anvendes. Derudover er der seks pct.,
der aldrig vil hjælpe en kunde, der berettiget klager. Der er således ifølge
undersøgelsen seks pct., der helt tilsidesætter købelovens forbrugerbeskyttelse.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Hmmm, om det er nok tvivler jeg på, men køber må jo nok den tunge vej igennem klagesystemet.

De største fejl omkring forståelsen af reklamationsretten, er at mange tror at produkterne repareres frit i 2 år. Det passer ikke.

Den næststørste fejl, er at mange tror at der gælder samme regler/procedurer ligegyldigt hvor man handler. Det passer ikke.

Købeloven er faktisk ikke så striks - som mange tror. Man kan eksempelvis ikke få repareret alt i 2 år fra købsdato. Det kræver at forhandleren - evt. med fabrikanten i ryggen - siger god for at den fejl hører under normal reklamation.

Flere leder efter forskellene ved at:

1. Købe i udlandet  (egen import)
  2. Købe hos en forhandler der handler i udlandet  (parallel import)
  3. Købe hos en dansk officiel forhandler

Og det kan koges ned til den efterfølgende:

Ved køb i udlandet samt ved en forhandler der har parallel-import, så kender man reelt ikke service niveauet. Jo, man kender de ting der står i loven, men de er som nævnt ikke så strikse om mange tror.

Den udenlandske forhandler kan selv have parallel-importeret, ligesom de kan have købt varene et sted hvor de ikke får service med. Fakta er, at man ved "gråimport" afskrives fra fabrikantens service, og dermed kun har krav overfor forhandleren (som loven foreskriver).

Kun ved køb her i landet, igennem en officiel forhandler, kan man være sikker på at de procedurer som fabrikant/importør har, bliver overholdt.

/Lars

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
Exxtreme skrev:

Nå gør jeg ikke det... Hvad med så lige at sige hvad jeg skrev der var forkert eller skriv det selv!

Sådanne indlæg er der ingen der kan bruge til noget...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Der kan jo også sagtens have været en fabrikationsfejl som bare ikke viser sig så snart man tænder forstærkeren første gang... Men viser sig lidt efter, som der er tale om her... At fejlen fremkalder en defekt indenfor kort tid...

Det er jo stadig en fabrikationsfejl, eller KAN i hvert fald være det...

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
Guldkysten skrev:
Exxtreme skrev:

Nå gør jeg ikke det... Hvad med så lige at sige hvad jeg skrev der var forkert eller skriv det selv!

Du har ikke nogen garanti, kun reklamationsret når vi taler loven. Forhandlere/fabrikanter kan så vælge at give garanti så længe de så har lyst til. Garanti dækker kunden bedre, men er ikke et lovkrav. Du har i de første seks måneder den såkaldte formodningsregel, hvor man formoder en fejl der opstår, er fabrikationsfejl, men dette kan tilbagevises af forhandler/reparatør med en saglig begrundelse/vurdering.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
Der kan jo også sagtens have været en fabrikationsfejl som bare ikke viser sig så snart man tænder forstærkeren første gang... Men viser sig lidt efter, som der er tale om her... At fejlen fremkalder en defekt indenfor kort tid...

Ja, helt sikkert.

Men i det øjeblik at forhandlerens serviceværksted svarer, at det må være en fejl i brugen der har forårsaget fejlen, der ligger bolden juridisk set tilbage hos køber.

Det er faktisk ikke særligt nemt for købere - at håndhæve fabrikationsfejl - når man har købt hos en forhandler der 1) har købt i udlandet, 2) sælger fra udlandet eller 3) sælger parallelimport fra udlandet.

/Lars

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
Exxtreme skrev:

Ja, helt sikkert.

Men i det øjeblik at forhandlerens serviceværksted svarer, at det må være en fejl i brugen der har forårsaget fejlen, der ligger bolden juridisk set tilbage hos køber.

Det er faktisk ikke særligt nemt for købere - at håndhæve fabrikationsfejl - når man har købt hos en forhandler der 1) har købt i udlandet, 2) sælger fra udlandet eller 3) sælger parallelimport fra udlandet.

/Lars

Generelt skal man bare prise sig lykkelig for, ikke at få brug for reklamationsretten

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
Guldkysten skrev:
Exxtreme skrev:

Jf. dansk lovgivning har forhandler "en rimelig tid til at afhjælpe fejlen ved reperation eller ombytning". Forbrugerombudsmanden tolker denne tid som 14 arbejdsdage / 3 kalenderuger, hvorefter enheden skal byttes eller krediteres, mend mindre man kan godtgøre at der er tale om 1-2 dages forsinkelse.

Generelt byttes enheder under 1000,- "ved kassen" og skrottes, mens dyrere enheder fremsendes til undersøgelse / rep.

I et tilfælde som ovenstående ville enhver seriøs dansk forhandler og importør ha'klaret sagerne uden omkostninger for forbrugeren, den tryghed er / skal der være ved at handle i rigtige butikker, istedet for ved lavestepris@såkanduglemmedet.de . Men vi hører om lignende sager i branchen hver eneste dag, typisk hvis folk ubetinget blot jagter de laveste priser. Og skulle en mand komme til mig og bede om hjælp med noget egetimporteret udstyr af nogen modeller vi handler med, vil han venligt blive henvist til den danske importør's nåde - jeg vil ikke hjælpe.

Der er altid højere risiko forbundet ved at handle billigt / udenlandsk.

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Nu mente jeg altså behandlingstiden og de 30€ for at sende apparatet retur som Bowiecool netop brokkede sig over. Selvfølgelig er det da ikke i orden at han ikke får repareret/byttet sin receiver. Så pas lige på dit blodtryk.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er virkelig ked af at høre om BowieCool's situation her. Næsten alt mit udstyr er købt i Tyskland, og jeg har fået meget god service dernede fra, når mine ting var "kaput". Men har ikke købt hos Tenspot endnu.

Jeg tror bare hende den skrappe, han har på sagen, skal vise lidt tænder, så har de bare at komme i omdrejninger. Hvis den ikke engang spillede musik/film da den ekploderede, så har de bare at stille en ny til rådighed.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Jeg er virkelig ked af at høre om BowieCool's situation her. Næsten alt mit udstyr er købt i Tyskland, og jeg har fået meget god service dernede fra, når mine ting var "kaput". Men har ikke købt hos Tenspot endnu.

Jeg tror bare hende den skrappe, han har på sagen, skal vise lidt tænder, så har de bare at komme i omdrejninger. Hvis den ikke engang spillede musik/film da den ekploderede, så har de bare at stille en ny til rådighed.

det ville nok ikke være noget problem hvis han kunne bevise at den ikke spillede

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
Dief skrev:

det ville nok ikke være noget problem hvis han kunne bevise at den ikke spillede

Nææ, men det er et problem at beivse det .

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke mene der er noget der skal bevises. Jeg vil altså mene at en reciever ikke må kunne spyge ild/eksplodere, også selvom man skulle koble udgangene på den forkert, eller belaste recieveren (som det står skrevet i mailen BowieCool har fået)

Jeg har da prøvet at koble udgange forkert på min gamle reciever (Sony STR-DB780) et par gange (kører uden bananstik), og her slår den da øjeblikketligt fra, lyden når slet ikke ud i til højttalerne. Sådan bør det virke på en hver reciever.

Det skulle kun være i et tilfælde af at kunden skulle have skildt recieveren ad og pillet ved indmaden, at der ikke bør være dækning, og det går jeg ikke ud fra at BowieCool har gjort (hvilket igen er svært at modbevise).

MEN KUNDEN ER VEL KONGEN??

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes