| Forfatter |
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten014 skrev:
Hej.Jeg har lige fået en pladespiller, som jeg har sluttet til min surroundforstærker en marantz 4001. Men jeg skal skrue
meget højt op før der komme lyd ud, og der er ikke særlig meget bas. Efter at have læst lidt rundt omkring på forummet, er jeg komme frem til at
jeg skal have en riaa eller hvad? Eller har jeg sluttet den forkert til min forstærker, jeg tror nemlig ikke at der er en riaa i min forstærker eller
havd? Håber der er nogle der kan hjælpe, for jeg ved ikke noget om pladespillere. Mvh. Morten. |
|
|
er det en PM 4001?På den er phono indgang __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
Morten014 skrev:
Hej.Jeg har lige fået en pladespiller, som jeg har sluttet til min surroundforstærker en marantz 4001. Men jeg skal skrue meget højt op før der komme lyd ud, og der er ikke særlig meget bas. Efter at have læst lidt rundt omkring på forummet, er jeg komme frem til at jeg skal have en riaa eller hvad? Eller har jeg sluttet den forkert til min forstærker, jeg tror nemlig ikke at der er en riaa i min forstærker eller havd? Håber der er nogle der kan hjælpe, for jeg ved ikke noget om pladespillere. Mvh. Morten. |
|
|
er det en PM 4001?På den er phono indgang |
|
|
Nej jeg glemte "sr" det er en surroundforstærker den tror jeg ikke der er phono ind gang på.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen så skal du bruge en riaa.project til 650.- er ok-den kan også tag mc p.u
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gråskæg skrev:
Morten: Der venter dig sikkert mange spændende oplevelser i vinylverdenen
men som begynder vil jeg anbefale dig en korrekt opsat ny pladespiller med service, hvis du får problemer
og til ca. 2000 kr kan du få en Project eller en Rega P1/Argon.TT1 nogenlunde samme spille,
jeg har ihvertfald været glad for min Rega de år jeg havde den med en Denon DL160 pickup.
alternativt får du for 1000-2000 en 10-20 år gammel pladespiller der kan være svær at vurdere standen af
hvis man er nybegynder, på QXL er der glimrende køb til 200-600 kr, hvis man er heldig.
Creek Riaen lyder som en god mulighed, jeg har selv spillet med Nad PP2 og til ca. 300 kr brugt er den svær at slå
Tilsidst vil jeg lige slå et slag for en Grado Black pickup som til 345 kr. virkelig giver en fornemmelse af hvad vinyl kan.
Held og Lykke med det.
PS jeg mener nyprisen for en Denon DP-47 sidst i 80'erne var 2795 med pickup, blot for at sætte det i forhold til brugtpriserne på dem. |
|
|
Hmm jeg ville nu hellere købe brugt, der føler jeg at man for mere for pengene især når mit budget er småt. Men hvis det er hvor kan man så få repareret/efterset en pladespiller henne? Jeg regner med at købe en riaa først, også senere hen købe en bedre pladespiller. Derfor skal riaaen helst kunne køre både MM og MC, det tror jeg ikke Creek´en kan så derfor har jeg droppet den i første omgang. Hvis jeg en gang skal have en ny pick up skal jeg nok have gardoen i mente  . Mvh. Morten.
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
| jamen så skal du bruge en riaa.project til 650.- er ok-den kan også tag mc p.u |
|
|
Mener du den ham med 318´eren skriver kan følge med? Når du skriver at den også kan tage MC mener du så at den kan spille både MM og MC? Mvh. Morten.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 04:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
spørg ham lige om den kan tage MC,hvis ja så kan den køre begge typer
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
audioarial Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 26 December 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg har nettop oprettet mig på hifi4all i dag og først her for nylig har fået bredbåndsnet og håber at det er her man bla. kan udvksle errfaaring og viden i lydverdnen jeg er meget nostalgisk med snart alt også musik og hifi som jeg har dyrket det meste af livet nu til sagen for flere år siden købte jeg quadral phonologue pa02 , pa03 efektforstærkersæt brugt men sælger kunne ikke oplyse noget teknisk information jeg ved de er konstrueret til quadral titan højtaleren og har i lang tid søgt efter datablad mv. ,manual bla.ved kontakt med forhandlere i tyskland uden held mon der skulle være nogen på hifi4all der kan hjælpe ang helt alm.data som delefrekvenser belastning og effekt de er ca årg.1986 andet ved jeg ikke nu
med venlig hilsen thomas..
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 26 December 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen til audioarial
Er sikker på at du vil få mere respons, hvis du poster spørgsmålet som nyt emne. __________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
audioarial Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 26 December 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej quad mange tak det vil jeg gøre mvh
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
| spørg ham lige om den kan tage MC,hvis ja så kan den køre begge typer |
|
|
Ok jeg skal have købt mig en ny sub, derefter må jeg se om jeg har råd til den. Mvh. Morten.
|
| Til top |
|
| |
sjeffe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 06:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsan.
Nu ved jeg ikke om du skal bruge pladespilleren alene eller om den skal være en del af "failien" og alle skal bruge den. Herhjemme er den det sidste og datteren på 5 skifter singleplader med fryd uden at ridse..:)
Men derfor købte jeg en brugt Beogram 3000, da den er pivelet at bruge. Jeg havde også en Thorens TD 280 MK2, som blev solgt. Den havde aldrig klaret at blive brugt af alle, uden jeg havde fået nerver på..:)
Det var blot en praktisk kommentar....
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjeffe skrev:
Hejsan.
Nu ved jeg ikke om du skal bruge pladespilleren alene eller om den skal være en del af "failien" og alle skal bruge den. Herhjemme er den det sidste og datteren på 5 skifter singleplader med fryd uden at ridse..:)
Men derfor købte jeg en brugt Beogram 3000, da den er pivelet at bruge. Jeg havde også en Thorens TD 280 MK2, som blev solgt. Den havde aldrig klaret at blive brugt af alle, uden jeg havde fået nerver på..:)
Det var blot en praktisk kommentar....
|
|
|
Det er kun mig selv der skal bruge den, så den behøver ikke at være automatisk. Mvh. Morten.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjeffe skrev:
Hejsan.Nu ved jeg ikke om du skal bruge pladespilleren alene eller om den skal være en del af "failien" og alle skal bruge den.
Herhjemme er den det sidste og datteren på 5 skifter singleplader med fryd uden at ridse..:)Men derfor købte jeg en brugt Beogram 3000, da den er
pivelet at bruge. Jeg havde også en Thorens TD 280 MK2, som blev solgt. Den havde aldrig klaret at blive brugt af alle, uden jeg havde fået nerver
på..:)Det var blot en praktisk kommentar....
|
|
|
tøsedreng
min 5-årig ven kom til at lege med min 15k p.u.Det kunne den sgu ikke klare
så måske skulle man invisterer i DJ-nål __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
sjeffe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 03 Januar 2008 kl. 05:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Jeg genopliver lige den her tråd igen, fordi jeg har fået købt en riaa. Det er en Pro-jekt riaa som både tager mm og mc. Jeg kan ikke se om min plade spiller er mm eller mc hvordan ser man det? Den er ful automatisk er det så ikke mm? Jeg ved ikke hvordan at man skifter mellem mm og mc på min pro-ject riaa, der ikke nogen knap. skal man have låget af eller? Jeg håber på lidt hjælp for jeg er lidt på herrens mark  . Mvh. Morten
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten.
Det kommer an på, hvilken pickup du har på. Det er den, som enten er mc eller mm. Hvad er det for en?
mvh
brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
|
Hej Morten.
Det kommer an på, hvilken pickup du har på. Det er den, som enten er mc eller mm. Hvad er det for en?
mvh
brok |
|
|
Hej brok. Det ved jeg ikke jeg har prøvet at kigge lidt på den, men der står ikke noget på den. Det er bare en gammel en der sad på pladespilleren. Sker der noget ved at slutte en mc til en riaa der står på mm og omvendt? for kunne jeg jo bare prøve mig frem. Mvh. Morten
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en trykknap bagpå Project riaaen til omskiftning mellem mm og mc. Du kan ikke umidelbart se forskel på om en pu er mc eller mm. Sæt den til riaa'en, hvis lydniveauet er meget lavt, er det en mc pu sat på mm indstilling. Skift over og vupti... Lyniveauet skal være nogenlunde som på din cd-afspiller, nogenlunde. Hvis du skrev hvilken pu du har, ville det gøre det meget lettere for 'saglundskaben' herinde at fortælle dig nøjagtig hvad du har  Forskellen på MM og MC er udgangsniveauet. I gamle dage hvor storset alle forstærkere havde indbygget riaa, smed man en MC step-up trafo foran, hvis man ville køre med en MC pu. MM står for Moving Magnet, her er det magneterne, der flytter sig i forhold til spolen. MC står for Moving Coil, hvor det er spolen der flytter sig i forhold til magneterne. Jeg er ikke ingeniør...  En MM pu i en MC indgang lyder underligt - mudret og ikke specielt godt. En MC pu i MM indgang har lavt lydniveau og lyder heller ikke specielt godt...
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis pickuppen er en mc, har den (i de allerfleste tilfælde) brug for mere forstærkning end en mm-pu. Prøv derfor med mm-indstilling på riaa'en først. Hvis niveauet er meget lavt, kan du prøve at skifte til mm-indgangen istedet.
Tip: skift til en anden indgang på din forstærker, mens du skifter indstilling på riaa'en. Så sliper du garanteret for blop,plop og andre mulige ulyde.
mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten,
Hvis det er en MM pick up og riaa'en står til MC, vil den nok forvrænge - men hvis du skruer helt ned for din forstærker, og skruer langsomt op, sker der ikke noget... du vil bestemt kunne høre hvis den er indstillet forkert, i så fald lad være med at skrue ret højt op...
Hvis din pick up er en MC og riaa'en står til MM, vil den nok spille alt for lavt, men der vil ikke ske noget ved at prøve.
/erla
|
| Til top |
|
| |