Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Pans labyrant sindsoprivende. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 30 December 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Det bliver lidt for spekulativt for mig, men fair nok. Iøvrigt er god kunst vel bl.a. kendetegnet ved at den kan tolkes på flere måder, og der er ingen facit liste.
Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
chrliv skrev:

Til alle dem der mener at eventyrverdenen i filmen, er et produkt af pigens fantasi, beskriv venligst hvad der i filmen, viser dette. Eller hvorfor i fortolker filmen sådan. Mit argumentation må blive negativ: Det er den eneste mulighed, at eventyrverdenen er et fantastisk/fantasifuldt element i filmen, idet en realistisk læsning af Pans Labyrint er umulig - og en fantasyfilm er det ikke.

Labyrinten er der, men dem er der mange af rundt omkring i verden. Labyrinten og skoven er jo perfekte steder at lade fantasien blomstre. Det er kun pigen der oplever eventyrverdenen ingen andre. Derfor antager jeg, at det er pigen der prøver at slippe sit tag i den grusomme virkelighed ved ubevidst at opfinde en anden virkelighed. I denne virkelighed har pigen mulighed for at påvirke den anden virkelighed hun kommer fra.

Dette er min tolkning og grunden til jeg mener filmen er god. Hvis eventyrverdenen også er virkelig er der ingen historie tilbage, idet denne så burde være smeltet sammen med den virkelige verden på et tidspunkt for at give mening. Enig.

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 December 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:

Den spanske og den danske/engelske titel har heller ikke meget med hinanden at gøre udover ordet labyrint. Det spanske ord fauno bliver til faun hvis man oversætter det til både dansk og engelsk. Faunens labyrint ville være en god dansk titel... bortset fra at der ikke er nogen danskere der ved hvad en faun er

Her er en oversættelse fra en engelsk/dansk ordbog !

faun substantiv <en; -en, -er, -erne>

Oversættelser:

faun - "historien handler om en faun"

faun = satyr

satyr substantiv <en; -en, -er, -erne>

satyr

dæmonisk skovvæsen med spidse ører, hale og bukkeben

silen
skovtrold

Synonymer:

buk
bytyr
gammel gris

horebuk
skørtejæger

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Til Dejen: Du bruger citat funktionen forkert, vær venlig ikke at skrive i andres citater uanset hvad farve du bruger.

Og igen må jeg sige til alle dem der mener at eventyrverdenen er fantasi, hørte I ikke hvad fortælleren i filmen sagde ??  Eller vælger I bare at se bort fra dette ??

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:

Til Dejen: Du bruger citat funktionen forkert, vær venlig ikke at skrive i andres citater uanset hvad farve du bruger.

Og igen må jeg sige til alle dem der mener at eventyrverdenen er fantasi, hørte I ikke hvad fortælleren i filmen sagde ??  Eller vælger I bare at se bort fra dette ??

Det vælger jeg at se bort fra. Jeg opfattede det ikke da jeg så filmen. Det er først senere jeg er blevet opmærksom på instruktørens opfattelse.

Fantasien er jo virkelig for pigen, men ikke for de andre. Derfor kan man godt argumentere for at fantasiverdenen er virkelig, men kun i pigens sind. I andre eventyrfilm er der kun en verden, eller de to verdener smelter sammen på et tidspunkt.

Pans labyrint er lidt ligesom Narnia, eller Peter Pan. Det er forbeholdt nogle få at opleve denne verden, og derfor er det fantasi. Men det er jo netop det der er så facinerende.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:

Eventyrverdenen er et fantastisk element i Pans Labyrint. Det betyder ikke nødvendigvis, at man "bare" kan affeje det alt sammen som værende fabrikationer af den lille piges fantasi, og at man på den led "bliver færdig med det", for de fantastiske elementer udgør både en integereret del af narrativet og tjener tematiske formål. Pigens møde med det fantastiske i skoven er en sprængladning af symboler og allegorier.

Ikke alt er som det synes - det billedlige, overfladiske motiv er tit et tegn på noget andet (Neo ville ikke være uenig)

Det tjener ikke noget formål at diskutere, hvorvidt eventyrverdenen i Pans Labyrint er fantasi eller ej, for den er jo i sagens natur fantastisk; selv i fantasy-genren er det fantastiske altså ret ....fantastisk.  

Langt mere interessant er som oftest spørgsmålet om, hvorfor og hvordan det fantastiske da fungerer, som det gør i teksten.

Det er også tilfældet i Pans Labyrint.

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget enig i dine betraktninger, men det er vel okey at diskutere filmens handling.

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
chrliv skrev:

Det vælger jeg at se bort fra. Jeg opfattede det ikke da jeg så filmen. Det er først senere jeg er blevet opmærksom på instruktørens opfattelse.

Fantasien er jo virkelig for pigen, men ikke for de andre. Derfor kan man godt argumentere for at fantasiverdenen er virkelig, men kun i pigens sind. I andre eventyrfilm er der kun en verden, eller de to verdener smelter sammen på et tidspunkt.

Pans labyrint er lidt ligesom Narnia, eller Peter Pan. Det er forbeholdt nogle få at opleve denne verden, og derfor er det fantasi. Men det er jo netop det der er så facinerende.

Du har selvfølgelig lov til at se film som du vil. Vælger du at se bort fra hvad fortælleren i en film siger, bliver det svært, hvis ikke umuligt, at diskutere filmens handling.

For dem der oplever disse fantastiske eventyrverdener, er de vel virkelige og ikke fantasi ?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:
Kjeldsen skrev:
chrliv skrev:

Du har selvfølgelig lov til at se film som du vil. Vælger du at se bort fra hvad fortælleren i en film siger, bliver det svært, hvis ikke umuligt, at diskutere filmens handling.

For dem der oplever disse fantastiske eventyrverdener, er de vel virkelige og ikke fantasi ?

Det er jo det jeg skriver. Men selvom de er virkelige for personen, er det stadig fantasi. Hvad er det fortælleren i starten siger? Jeg kan ikke huske det.

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kan heller ikke huske det helt præcist.  Her er en gennemgang af det vi diskuterer, taget fra http://www.imdb.com

Was the fairy tale real, or in Ofelia's imagination?

You can decide for yourself. Although Guillermo del Toro believes it was all real he leaves it up to the audience to interpret different clues in the movie to decide for themselves.

The strongest piece of evidence that the events are all a figment of Ofelia's imagination is the fact that the Captain cannot see the Faun inside the labyrinth. Leading to the speculation that perhaps it really all was a dream made up by a little girl, as suggested by the Captain himself and eventually Ofelia's mother, caught in the middle of an emotional, psychological, and literal war zone. Since this is presented to the audience at the end of the movie during it's climax, it does an incredible job in dispelling the idea that the fantasy world could have been real, and reassures the already questioning that it might not have happened at all. However, del Toro says on the commentary that it just means that the Captain is incapable of seeing the Faun, not that the Faun doesn't exist.

Another piece of evidence pointing toward the imagination theory is that when something happens in Ofelias life a reaction shows up in the fantasy world. For instance: When Ofelia first meets the faun he appears to be friendly. Only after Mercedes tells her to be careful with fauns does it turn into a more ambiguous character. There is also the fact that the writings in her book appears when she touches it, which therefore could be suggesting that she herself writes the story. That the book does not reveal a quest when Ofelia's mother become ill, instead showing blood spreading over the page, is further testament to Ofelia having control over the fantasy, with her worry for her mother being more important than her fairytale. This could be read a different way, as it is the vision of blood that leads Ofelia to find her mother in pain, with the fantasy giving insight into the reality, but since the Faun expresses displeasure that Ofelia has not undertaken the task this does not seem right. Of course, this could be another element of the greater test, playing on Ofelia's loyalties.

The third possible piece of evidence of the Faun's world being an element of Ofelia's imagination is Ofelia's mother and baby sitting on a throne by the King of the Underground Realm. Though it is not said that Ofelia's mother, or a representation of her brother (who is living when Ofelia passes on) would not be there, the fact that they are makes the Underground realm seem overtly heavenly, with Ofelia's family (bar her real father, who we never see in the film) joining her in a paradise

But there are other coincidences, if one can call them that, in the movie that are constantly pushing for the fantasy world's existence. For example, the mandrake root that the Faun gives Ofelia. Ofelia's mother's health begins to improve almost immediately after Ofelia places it beneath her bed and completely deteriorates once it is thrown in the fire. Another good example, is that when the rebels and Mercedes break into Ofelia's locked and guarded room, Ofelia is missing and there is only a chalk drawing on the wall. It would have been impossible to escape from her room unnoticed since the room was being watched and the guards were told by the Captain himself to shoot her if anyone tried to get to her and one can assume she would have also been shot if she tried to escape. Furthermore, the rebels storm the Captains base after Ofelia has already entered the Captain's quarters, so she could not have sneaked away, taking advantage of the moments confusion, as some suggest.

Also the part near the end- as Ofelia runs through the Labyrinth away from Vidal, she comes to a dead end. However the walls of the labyrinth open and lead her directly to the opening. Vidal soon arrives and hits the same dead end, but with no Ofelia and no opening.

This has been debated with "Maybe there was an opening Vidal didn't see", however that wouldn't make sense. How would there be an opening straight through all of the walls, and how would a tired Ofelia notice over an enraged Captain?

All of the evidence for it being a fantasy world is ambiguous, and if we assume that it isn't, then the entire film takes an unreliable narrator approach due to all of the fantasy world that we do see, so any "real world" evidence, such as escaping the room, or the moving labyrinth should be taken as equally unreliable. Simply speaking, as the film is from Ofelia's perspective, what is told may simply be seen how she wishes to see it - ie perhaps she was hiding or found another way, and chooses to think and remember events as magical interventions.

Overall, the film has more power if you assume that it is Ofelia's imagination, and the fantasy world, even with all its dangers and cruelties, are an escape for Ofelia from the terrible things happening in her real world. There is also a greater tragedy and poignancy in Ofelia's death then, as even in her darkest moment, alone, dying, scared, she finds a peace in her mind where she has created a safe place, filled with love and acceptance.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

tjah, denne tekst lader jo alt stå åbent, men konkludere blot det samme som jeg selv (og min kone i øvrigt), så helt spekulativt kan det ikke være.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 31 December 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
[QUOTE=sunmusic]

Mht. om humoristisk sans skulle være en form for intelligens, kan jeg kun konkludere at du der laver highscore.

Iøvrigt så har harmonic og jeg barberet geden, men synes du sunmusic, at barbergrejet skal findes frem igen, så er du da velkommen ( lad os debatere intelligens ). Hvis det (?), så opfordrer jeg til at flytte emnet til offtopic, inden det går "mere" ud over denne tråd og at den måske bliver lukket ( hvilket ville være synd ).

Ikke interesseret. Som så mange andre har jeg sendt min ged til Afrika her i julen. Jeg tvivler på jeg får den at se igen.

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes