Forfatter |
|
gulkings Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
gulkings skrev:
Det er ikke noget problem med
baghøjtalere, da der er både speaker A/B på Yamahaen. Jeg har selv både
a og b brugt på min RX-V 2400, a til front, og b til en sub -
midlertidigt ! Mener også 640/740 har denne feature.
Jeg ved
ikke lige hvad Anders_k snakker om med "modes" til stereo lytning, men
mon ikke det bare er enten A, B eller A/B uanset hvad det hedder på
NAD'en?!?
/gulkings
|
|
|
Nej det er ikke AB. AB er jo til to sæt front! De funktioner som jeg
nævnte er netop det som der blev spurgt om. DVS. funktioner som sender
stereosignalet ændret til bagkanalerne.
Det er nok ikke noget som hverken musikinterresede elle hifientusiaster bruger, men mange recivere har altså denne funtion
|
|
|
Anders_K, hvis du læser lidt længere nede, vil du se, at også jeg har fattet det !  ,
så vi skriver det samme. Som jeg også nævner i et indlæg, mente jeg nok
at man kunne risikere at lyden "ophæver" sig selv, fordi lydbølger
mødes i hhv. top og dal. Kunne bare ikke lige beskrive det som dig
MBM1: Jeg mener det er standard på Yamahaen, også i de mindre modeller, men jeg er ikke sikker, så undersøg det hellere først.
Det med 7 kanals stereo, er noget du vælger på receiveren(DSP). Det med
hvilke højtalere der er sat på receiveren er noget opsætning.
/gulkings
__________________ Look Mommy, there's an aeroplane up in the sky!
-Pink Floyd, The Wall
Ta' håret med, så smutter vi!
-KOPPS
|
Til top |
|
|
Sten Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det emnet handler om, hvis jeg har forstået det rigtigt, hedder vist Bi-amping på fagsproget.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sten skrev:
Det emnet handler om, hvis jeg har forstået det rigtigt, hedder vist Bi-amping på fagsproget. |
|
|
Det er ikke rigtigt. Bi-amping er hvis man har et sæt højttalere og sætter to forstærkere til at drive dem, sådan at den ene forstærker driver basserne og den anden driver diskant/mellemtone. Fordelen er (i korte træk) at man kan vælge en forstærker med mere kraft til bassen og en med bedre lyd til diskanten.
/U.
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sten skrev:
Det emnet handler om, hvis jeg har forstået det rigtigt, hedder vist Bi-amping på fagsproget. |
|
|
Nej det har INTET med bi-amping at gøre. Bi-amping er når der til hver højtaler bruges to forstærkere. En til den øvre frekvenindgang og en til den nedre. Denne tråd går ud på at høre stereo ud af front- og surround højtalerne i et surround setup samtidig. Nogen som dog generelt IKKE er er foretrække hvis man ønsker bedst muligt lyd.
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov der kom du mig vist i forkøbet, gulerod
|
Til top |
|
|
Sten Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolig nu  Selvfølgelig har I ret. Jeg har bare misforstået, hvad emnet gik ud på. Hvad angår Bi-amping, behøver man da ikke to forstærkere, vel at mærke to seperate forstærkere. Flere af de store receivere har da mulighed for at Bi-ampe (A+B). Lyder i øvrigt ret godt. Synes at det giver mere power i lydgengivelsen.
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sten skrev:
Rolig nu Selvfølgelig har I ret. Jeg har bare misforstået, hvad emnet gik ud på. Hvad angår Bi-amping, behøver man da ikke to forstærkere, vel at mærke to seperate forstærkere. Flere af de store receivere har da mulighed for at Bi-ampe (A+B). Lyder i øvrigt ret godt. Synes at det giver mere power i lydgengivelsen. |
|
|
Hmm, det du taler om lyder nu altså heller ikke som bi-amping, men bi-wiring.
Bi-wiring: Højtaleren er forbundet til en forstærker men med to sæt kabler (eller bi-wirekabel). Et til LF og et til HF
Bi-amping: Højteren drives af to forstærkere. En forstærker til LF og en til HF
Jeg ved ikke helt hvad du mener med seperarte forstærkere. Det er jo forskellig hvor seperate de er, men til bi-amping kræver to seperate udgangstrin til hver højtaler og altså ikke bare et udgangs trin som er delt i to (A+B)
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
Det er jo forskellig hvor seperate de er, men til bi-amping kræver to seperate udgangstrin til hver højtaler og altså ikke bare et udgangs trin som er delt i to (A+B) |
|
|
Hvis du bare bruger A+B-udgangene på en stereo-forstærker, så er det bi-wiring, for højttalerterminaler er parallell-forbundne indvendigt.
/U.
|
Til top |
|
|
gulkings Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Anders_K skrev:
Det er jo forskellig hvor seperate
de er, men til bi-amping kræver to seperate udgangstrin til hver
højtaler og altså ikke bare et udgangs trin som er delt i to
(A+B) |
|
|
Hvis du bare bruger A+B-udgangene på en
stereo-forstærker, så er det bi-wiring, for højttalerterminaler er
parallell-forbundne indvendigt.
/U. |
|
|
Vil det så sige, at lydstyrken går ned på det ene sæt højt. hvis man
slår det andet sæt højt. til ? Og hvis lydstyrken ikke går ned, så er
de ikke parallelt forbundne ??
Bare sådan af ren interesse, fordi jeg har oplevet begge dele, både hvor lydstyrken går ned og hvor den forbliver den samme....
-Pink Floyd, The Wall
-KOPPS
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Anders_K skrev:
Det er jo forskellig hvor seperate de er, men til bi-amping kræver to seperate udgangstrin til hver højtaler og altså ikke bare et udgangs trin som er delt i to (A+B) |
|
|
Hvis du bare bruger A+B-udgangene på en stereo-forstærker, så er det bi-wiring, for højttalerterminaler er parallell-forbundne indvendigt.
/U. |
|
|
nemlg
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
gulkings skrev:
CarrotMan skrev:
Anders_K skrev:
|
|
/U. |
|
|
Vil det så sige, at lydstyrken går ned på det ene sæt højt. hvis man slår det andet sæt højt. til ? Og hvis lydstyrken ikke går ned, så er de ikke parallelt forbundne ??
Bare sådan af ren interesse, fordi jeg har oplevet begge dele, både hvor lydstyrken går ned og hvor den forbliver den samme....
|
|
|
Lydstryken burde så vidt jeg ved ikke gå ned ved bi-wiring. Når du bruger A+B til biwiring (altså A+B til samme ht) giver det samme effekt som at sætte to sæte htkabler i A udgangen. Faktisk vil det sidste ofte give den bedste lyd 8selv om det ikke ser så pænt ud) da A+B konstruktionen i mange tilfælde er tvivlsom og dermed lydforingende.
Jeg kan ikke sige hvorfor lydstyrken er gået ned. Kan det evt være pga. dårlig kabel med for meget modstand?
|
Til top |
|
|
Sten Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Pioneer AX3, og her er hvad de skriver i manualen.
"Ekstra forstærker til fronthøjttalerne (FRONT BI-AMP) For ekstra-forstærket afspilning kan De tilslutte både A og B højttaler stikke til Deres fronthøjttalere. For at kunne gøre det, skal Deres højttalere kunne forsynes med ekstrakabler (hvilket betyder, at de skal have adskilte stikke til høje og lave frekvenser). Ekstra-forstærkning giver mere kraft til fronthøjttalerne, men sætter surround back højttalerne ud af funktion, således indskrænkes afspilningen til 5.1 kanal afspilning."
"Bi-amping the front speakers (FRONT BI-AMP) For bi-amp playback you can connect both the A and B speaker terminalsto your front speakers. To do this your speakers must be bi-wireable (that is they must have separate terminals for the high and low frequencies). Bi-amping delivers more power, but disables the surround back speakers, so you will be limited to 5.1 channel playback."
Altså, jeg har selv et ekstra sæt front højtalere (B), der spiller sammen med de primære front højtalere (A) samtidig, og giver en 5.1 opstilling, dog uden baghøjtalerene, idet sæt B er tilsluttet i baghøjtalerenes indgange. Med andre ord, så hedder det da Bi-amping. Eller taler vi forbi hinanden?
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når det er en 7.1 surround receiver er det noget andet. Der bruger du de to ekstra effektforstærkere der er til "surround-back" som ekstra forstærkere, så der er tale om biamping. Så kan du køre 5.1 med biamp (4 kanaler) til fronthøjttalerne.
/U.
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sten. ja det er ganske rigtigt biamp. Men så bruges der jo også , som Carrot siger, 2 forstærkere til hver frontht.
I princippet kan man gøre det samme på de fleste 5.1 recievere. Så begrænses man blot til 3.1 (og det er jo ikke meget ved).
|
Til top |
|
|
gulkings Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej jeg tænker nu mere på en lidt ældre receiver jeg havde engang. Når
man kørte med speaker set A var det fint, men når man slog speaker set
B til (altså 2 sæt front), så gik lydstyrken ned, og man måtte skrue op
for volumen. Jeg gik ud fra, at det var fordi samme forstærker skulle
trække 2 sæt højtalere.
Hvis lyden så ikke går ned, er det så fordi der i princippet er 1 forstærker pr. højtaler sæt ??
-Pink Floyd, The Wall
-KOPPS
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders_K skrev:
I princippet kan man gøre det samme på de fleste 5.1 recievere. Så begrænses man blot til 3.1 (og det er jo ikke meget ved) |
|
|
Det kan du faktisk ikke, for receiveren kan ikke finde ud af route det samme signal til begge forstærkerne på et 5.1 system. Hvis din receiver har pre-out/main-in så kan du selv fuske nogle kabler og få det til at virke (men hvorfor skulle du det?)
/U.
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Anders_K skrev:
I princippet kan man gøre det samme på de fleste 5.1 recievere. Så begrænses man blot til 3.1 (og det er jo ikke meget ved) |
|
|
Det kan du faktisk ikke, for receiveren kan ikke finde ud af route det samme signal til begge forstærkerne på et 5.1 system. Hvis din receiver har pre-out/main-in så kan du selv fuske nogle kabler og få det til at virke (men hvorfor skulle du det?)
/U. |
|
|
Jo det kan man faktisk godt. Læs blot denne tråd fra starten. Min NAD har en fuktion som hedder Extended Stereo 1 og en som hedder Extended Stereo 2.
Den sidste ( Extended Stereo 2 ) sender stereo signalet til baghøjtalerne. Den første ( Extended Stereo 1) sender stereo signalet til både front og baght. Dvs at hvis du bruger denne funktion og biamper fra front og bag udagngstrin får du stereo biamp på front og så centerkanalen tilbage = 3.1
Jeg ved at det ikke kun er NAD som har denne funktion. Jeg har set det på de mange recievere
|
Til top |
|
|
Sten Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Når det er en 7.1 surround receiver er det noget andet. Der bruger du de to ekstra effektforstærkere der er til "surround-back" som ekstra forstærkere, så der er tale om biamping. Så kan du køre 5.1 med biamp (4 kanaler) til fronthøjttalerne. /U. |
|
|
Anders_K skrev:
Hej Sten. ja det er ganske rigtigt biamp. Men så bruges der jo også , som Carrot siger, 2 forstærkere til hver frontht.I princippet kan man gøre det samme på de fleste 5.1 recievere. Så begrænses man blot til 3.1 (og det er jo ikke meget ved). |
|
|
Aha, jamen, så er vi jo enige. 
Det er åbenbart kun, hvis man har en 7.1 kanals receiver der tillader denne egenskab, at man kan Bi-ampe som beskrevet.
Jeg synes det giver ekstra meget power i denne opstilling, modsat med baghøjtalere tilsluttet. Har valgt denne løsning, idet min sofa står klods op af væggen, hvorfor der ikke er mulighed for at tilsutte baghøjtalerene.
|
Til top |
|
|