Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 06:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 4 kanals stereo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gulkings
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:

gulkings skrev:

Det er ikke noget problem med baghøjtalere, da der er både speaker A/B på Yamahaen. Jeg har selv både a og b brugt på min RX-V 2400, a til front, og b til en sub - midlertidigt ! Mener også 640/740 har denne feature.

Jeg ved ikke lige hvad Anders_k snakker om med "modes" til stereo lytning, men mon ikke det bare er enten A, B eller A/B uanset hvad det hedder på NAD'en?!?

/gulkings

Nej det er ikke AB. AB er jo til to sæt front! De funktioner som jeg nævnte er netop det som der blev spurgt om. DVS. funktioner som sender stereosignalet ændret til bagkanalerne.

Det er nok ikke noget som hverken musikinterresede elle hifientusiaster bruger, men mange recivere har altså denne funtion

Anders_K, hvis du læser lidt længere nede, vil du se, at også jeg har fattet det !, så vi skriver det samme. Som jeg også nævner i et indlæg, mente jeg nok at man kunne risikere at lyden "ophæver" sig selv, fordi lydbølger mødes i hhv. top og dal. Kunne bare ikke lige beskrive det som dig

MBM1: Jeg mener det er standard på Yamahaen, også i de mindre modeller, men jeg er ikke sikker, så undersøg det hellere først.
Det med 7 kanals stereo, er noget du vælger på receiveren(DSP). Det med hvilke højtalere der er sat på receiveren er noget opsætning.

/gulkings

Ta' håret med, så smutter vi!
-KOPPS
Til top Vis gulkings's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gulkings Besøg gulkings's Websted

Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Det emnet handler om, hvis jeg har forstået det rigtigt, hedder vist Bi-amping på fagsproget.
Til top Vis Sten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sten

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Sten skrev:
Det emnet handler om, hvis jeg har forstået det rigtigt, hedder vist Bi-amping på fagsproget.
Det er ikke rigtigt. Bi-amping er hvis man har et sæt højttalere og sætter to forstærkere til at drive dem, sådan at den ene forstærker driver basserne og den anden driver diskant/mellemtone. Fordelen er (i korte træk) at man kan vælge en forstærker med mere kraft til bassen og en med bedre lyd til diskanten.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Sten skrev:

Nej det har INTET med bi-amping at gøre. Bi-amping er når der til hver højtaler bruges to forstærkere. En til den øvre frekvenindgang  og en til den nedre. Denne tråd går ud på at høre stereo ud af front- og surround højtalerne i et surround setup samtidig. Nogen som dog generelt IKKE er er foretrække hvis man ønsker bedst muligt lyd.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hov der kom du mig vist i forkøbet, gulerod

Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Rolig nu   Selvfølgelig har I ret.  Jeg har bare misforstået, hvad emnet gik ud på.  Hvad angår Bi-amping, behøver man da ikke to forstærkere, vel at mærke to seperate forstærkere.  Flere af de store receivere har da mulighed for at Bi-ampe (A+B). Lyder i øvrigt ret godt. Synes at det giver mere power i lydgengivelsen.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Sten skrev:
Rolig nu   Selvfølgelig har I ret.  Jeg har bare misforstået, hvad emnet gik ud på.  Hvad angår Bi-amping, behøver man da ikke to forstærkere, vel at mærke to seperate forstærkere.  Flere af de store receivere har da mulighed for at Bi-ampe (A+B). Lyder i øvrigt ret godt. Synes at det giver mere power i lydgengivelsen.

Hmm, det du taler om lyder nu altså heller ikke som bi-amping, men bi-wiring.

Bi-wiring: Højtaleren er forbundet til en forstærker men med to sæt kabler (eller bi-wirekabel). Et  til LF og et til HF

Bi-amping: Højteren drives af to forstærkere. En forstærker til LF og en til HF

Jeg ved ikke helt hvad du mener med seperarte forstærkere. Det er jo forskellig hvor seperate de er, men til bi-amping kræver to seperate udgangstrin til hver højtaler og altså ikke bare et udgangs trin som er delt i to (A+B)

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:
Det er jo forskellig hvor seperate de er, men til bi-amping kræver to seperate udgangstrin til hver højtaler og altså ikke bare et udgangs trin som er delt i to (A+B)
Hvis du bare bruger A+B-udgangene på en stereo-forstærker, så er det bi-wiring, for højttalerterminaler er parallell-forbundne indvendigt.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

gulkings
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Anders_K skrev:
Det er jo forskellig hvor seperate de er, men til bi-amping kræver to seperate udgangstrin til hver højtaler og altså ikke bare et udgangs trin som er delt i to (A+B)
Hvis du bare bruger A+B-udgangene på en stereo-forstærker, så er det bi-wiring, for højttalerterminaler er parallell-forbundne indvendigt.

/U.

Vil det så sige, at lydstyrken går ned på det ene sæt højt. hvis man slår det andet sæt højt. til ? Og hvis lydstyrken ikke går ned, så er de ikke parallelt forbundne ??

Bare sådan af ren interesse, fordi jeg har oplevet begge dele, både hvor lydstyrken går ned og hvor den forbliver den samme....

-KOPPS
Til top Vis gulkings's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gulkings Besøg gulkings's Websted

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Anders_K skrev:

/U.

nemlg

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

gulkings skrev:
CarrotMan skrev:
Anders_K skrev:

/U.

Vil det så sige, at lydstyrken går ned på det ene sæt højt. hvis man slår det andet sæt højt. til ? Og hvis lydstyrken ikke går ned, så er de ikke parallelt forbundne ??

Bare sådan af ren interesse, fordi jeg har oplevet begge dele, både hvor lydstyrken går ned og hvor den forbliver den samme....

Lydstryken burde så vidt jeg ved ikke gå ned ved bi-wiring. Når du bruger A+B til biwiring (altså A+B til samme ht) giver det samme effekt som at sætte to sæte htkabler i A udgangen. Faktisk vil det sidste ofte give den bedste lyd 8selv om det ikke ser så pænt ud) da A+B konstruktionen i mange tilfælde er tvivlsom og dermed lydforingende.

Jeg kan ikke sige hvorfor lydstyrken er gået ned. Kan det evt være pga. dårlig kabel med for meget modstand?

Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Pioneer AX3, og her er hvad de skriver i manualen. 

"Ekstra forstærker til fronthøjttalerne (FRONT BI-AMP) For ekstra-forstærket afspilning kan De tilslutte både A og B højttaler stikke til Deres fronthøjttalere. For at kunne gøre det, skal Deres højttalere kunne forsynes med ekstrakabler (hvilket betyder, at de skal have adskilte stikke til høje og lave frekvenser). Ekstra-forstærkning giver mere kraft til fronthøjttalerne, men sætter surround back højttalerne ud af funktion, således indskrænkes afspilningen til 5.1 kanal afspilning."

"Bi-amping the front speakers (FRONT BI-AMP) For bi-amp playback you can connect both the A and B speaker terminalsto your front speakers. To do this your speakers must be bi-wireable (that is they must have separate terminals for the high and low frequencies). Bi-amping delivers more power, but disables the surround back speakers, so you will be limited to 5.1 channel playback."

Altså, jeg har selv et ekstra sæt front højtalere (B), der spiller sammen med de primære front højtalere (A) samtidig, og giver en 5.1 opstilling, dog uden baghøjtalerene, idet sæt B er tilsluttet i baghøjtalerenes indgange.  Med andre ord, så hedder det da Bi-amping.  Eller taler vi forbi hinanden?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Når det er en 7.1 surround receiver er det noget andet. Der bruger du de to ekstra effektforstærkere der er til "surround-back" som ekstra forstærkere, så der er tale om biamping. Så kan du køre 5.1 med biamp (4 kanaler) til fronthøjttalerne.

/U.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hej Sten. ja det er ganske rigtigt biamp. Men så bruges der jo også , som Carrot siger, 2 forstærkere til hver frontht.

I princippet kan man gøre det samme på de fleste  5.1 recievere. Så begrænses man blot til 3.1 (og det er jo ikke meget ved).

gulkings
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Nej jeg tænker nu mere på en lidt ældre receiver jeg havde engang. Når man kørte med speaker set A var det fint, men når man slog speaker set B til (altså 2 sæt front), så gik lydstyrken ned, og man måtte skrue op for volumen. Jeg gik ud fra, at det var fordi samme forstærker skulle trække 2 sæt højtalere.

Hvis lyden så ikke går ned, er det så fordi der i princippet er 1 forstærker pr. højtaler sæt ??

-KOPPS

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:
I princippet kan man gøre det samme på de fleste 5.1 recievere. Så begrænses man blot til 3.1 (og det er jo ikke meget ved)
Det kan du faktisk ikke, for receiveren kan ikke finde ud af route det samme signal til begge forstærkerne på et 5.1 system. Hvis din receiver har pre-out/main-in så kan du selv fuske nogle kabler og få det til at virke (men hvorfor skulle du det?)

/U.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Anders_K skrev:
I princippet kan man gøre det samme på de fleste 5.1 recievere. Så begrænses man blot til 3.1 (og det er jo ikke meget ved)
Det kan du faktisk ikke, for receiveren kan ikke finde ud af route det samme signal til begge forstærkerne på et 5.1 system. Hvis din receiver har pre-out/main-in så kan du selv fuske nogle kabler og få det til at virke (men hvorfor skulle du det?)

/U.

Jo det kan man faktisk godt. Læs blot denne tråd fra starten. Min NAD har en fuktion som hedder Extended Stereo 1 og en som hedder Extended Stereo 2.

Den sidste ( Extended Stereo 2 ) sender stereo signalet til baghøjtalerne. Den første ( Extended Stereo 1) sender stereo signalet til både front og baght. Dvs at hvis du bruger denne funktion og biamper fra front og bag udagngstrin får du stereo biamp på front og så centerkanalen tilbage = 3.1

Jeg ved at det ikke kun er NAD som har denne funktion. Jeg har set det på de mange recievere

Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Når det er en 7.1 surround receiver er det noget andet. Der bruger du de to ekstra effektforstærkere der er til "surround-back" som ekstra forstærkere, så der er tale om biamping. Så kan du køre 5.1 med biamp (4 kanaler) til fronthøjttalerne.
/U.

Anders_K skrev:
Hej Sten. ja det er ganske rigtigt biamp. Men så bruges der jo også , som Carrot siger, 2 forstærkere til hver frontht.I princippet kan man gøre det samme på de fleste  5.1 recievere. Så begrænses man blot til 3.1 (og det er jo ikke meget ved).

Aha, jamen, så er vi jo enige.

Det er åbenbart kun, hvis man har en 7.1 kanals receiver der tillader denne egenskab, at man kan Bi-ampe som beskrevet. 

Jeg synes det giver ekstra meget power i denne opstilling, modsat med baghøjtalere tilsluttet.   Har valgt denne løsning, idet min sofa står klods op af væggen, hvorfor der ikke er mulighed for at tilsutte baghøjtalerene.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes