Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 14:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Alt for tydelig sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 28 December 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hej.

Efter vi har købt hus og derved ændret opsætningen på mit setup, kan jeg høre subben under film afspilning alt for tydeligt.

Da subben er ret stor ( dali suite s1.5) siger konen at den SKAL stå i det ene hjørne af stuen, mellem sofaen og væggen.

Hvad kan jeg gøre for at det ikke længere er tydeligt at bassen kommer lige ved siden af mig. Har altid troet at en del af fidusen ved en sub var at man ikke kan høre hvor bassen kom fra

Har prøvet at skrue ned for volunmen på subben, men jeg skulle jo også gerne kunne høre og ikke mindst mærke

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 December 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Er det en basrefleks, så prøv at putte en sammenrullet strømpe eller et stykke skumgummi i porten.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Det er med højttalere som med ejendomme ... placering, placering og så placering.

Din sub lige ved siden af sofaen går bare ikke. Så hellere i det modsatte hjørne - ved samme væg som hovedhøjttalerne. Giv konen en pels, smykker eller en ny fryser! Så måske du får lov til at flytte den.

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 December 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Og stil da bestemt ikke en subwoofer i et hjørne, det gir da bare mere bulder i hytten. Væggene kaster jo så lydbølgerne lige tilbage i rummet igen fra to vægge, det "forstærker" jo en del.

Jeg ville heller ikke stille dem lige ved sofaen, men som janils nævner oppe ved fronthøjttalerne et sted.  

Der er ikke andet for end at prøve sig frem.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hvilken delefrekvens benytter du?

Hvilke fronter spiller subben sammen med?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 December 2007 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det er fint at sætte din sub i et hjørne. Flere producenter foreslår det faktisk. Hvis din sub er for tydeligt er det sikkert delefrekvensen du skal sætte ned.

Mvh Frank

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 December 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Hej.

Det er fint at sætte din sub i et hjørne. Flere producenter foreslår det faktisk. Hvis din sub er for tydeligt er det sikkert delefrekvensen du skal sætte ned.

Mvh Frank

OK, det var jeg ikke klar over, har altid hørt at de kan give en rungende ubehaglig bas at placere en sub i hjørnet......... Men det er som sagt at prøve sig frem indtil man finder det resultat man selv kan lide bedst.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

sigma6 har ret! Når du kan høre, hvor subben står, er det fordi der er for meget lyd > 80Hz fra den, og det skal væk. Problemet er, at rigtig mange subs har for svagt et filter, der slipper for meget igennem. Skru delefrekvensen helt i bund, og prøv så evt. dette tip, jeg læste fra - var det Audio Pro eller REL?:

Sæt subwooferen i sofaen, der hvor du oftest sidder og lytter. Gå/kravl så rundt i stuen og lyt, hvor bassen lyder bedst. DER skal subben stå!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Æhhhh, alle de forslag med at flytte sub, hvorfor bliver I ved med disse.

Han har jo netop skrevet den SKAL stå der. Tror godt han er klar over det kunne hjælpe, at flytte sub, men det siger regeringen ikke er muligt.

Men byg en IB, hvis hun vil acceptere hul i gulv eller loft istedet

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar!

For lige at svare på spørgsmålene :

Subben har ikke en basrefleksport. Den spiller sammen med dali suite 2.8, c0.8 og r0.8

Delfrekvensen er sat til 80hz. crossover er skruet op på max på subben.

Som Hans nævner så skal den detsværre gemt rigtig godt væk. Ikke nødvendigvis lige i hjørnet ved siden af sofaen, men slet ikke i nærheden af fronterne og tv'et

Igår flyttede jeg subben hen mellem højre front og tv'et satte transformers på hd-dvd igår på. Det var meget  tydeligt at bassen og meget af lyden kom fra højre side. Måske er det min receiver (denon 2105) der ikke kalibrerer højtalerne og subben ordentlig

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 December 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Tak for jeres svar!

Subben har ikke en basrefleksport. Den spiller sammen med dali suite 2.8, c0.8 og r0.8

Som Hans nævner så skal den detsværre gemt rigtig godt væk. Ikke nødvendigvis lige i hjørnet ved siden af sofaen, men slet ikke i nærheden af fronterne og tv'et

Igår flyttede jeg subben hen mellem højre front og tv'et satte transformers på hd-dvd igår på. Det var meget  tydeligt at bassen og meget af lyden kom fra højre side. Måske er det min receiver (denon 2105) der ikke kalibrerer højtalerne og subben ordentlig

Jamen crossover skal du jo ikke sætte på max. Prøv på 50 hz.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

hmm det fik jeg at vide af andre herinde Er det ikke recieveren der styre det, og derfor skal jeg sætte crossover til max på subben så den ikke går ind og blander sig?

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 29 December 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Furious jt skrev:

Tak for jeres svar!

Jamen crossover skal du jo ikke sætte på max. Prøv på 50 hz.

Jo han skal, det er receiveren der styrer crossover så det skal stilles på max på subben.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 29 December 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:
hmm det fik jeg at vide af andre herinde Er det ikke recieveren der styre det, og derfor skal jeg sætte crossover til max på subben så den ikke går ind og blander sig?

Det sigma6 siger passer ikke. Ved at stille det på max på subben er du sikker på at subbens crossover er sat helt ud af spillet og at det 100% er receiveren der styrer det sådan som det også skal være.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa,jeg har min AudioVector stående i hjørnet,og kan slet ikke høre den,Bassen kommer til gengæld uf af højtalerne det skal siges at jeg brugte det meste af dagen på at justere og indstille

Edit// Og som man kan se af billedet,har jeg to sofaer,samt vægge...Så tror bare det kræver lidt tålmodighed...Selvfølgelig har rummet også noget med det hele at gøre!!!

Venligst -=Mofo=-

Til top Vis Mofo68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mofo68

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

MOFO: Det tyder på der er håb for mig så. Måske kan jeg indstille mig ud af problemet

Synes bare ikke min reciever lader mig indstille ret meget mht subben. Bliver nok bedre når jeg får fingre i en onkyo 875

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

MOFO: Det tyder på der er håb for mig så. Måske kan jeg indstille mig ud af problemet

Synes bare ikke min reciever lader mig indstille ret meget mht subben. Bliver nok bedre når jeg får fingre i en onkyo 875

Selvfølgelig er der håb for dig..hehe......Jeg har dog kun justeret på min sub...og lige meget hvor tæt jeg går på min sub,kan jeg ikke fornemme bassen kommer derfra..Faktisk lige meget hvor jeg går i min stue,kommer bassen fra højtalerne!!

Venligst -=Mofo=-

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
Furious jt skrev:

Selvfølgelig er der håb for dig..hehe......Jeg har dog kun justeret på min sub...og lige meget hvor tæt jeg går på min sub,kan jeg ikke fornemme bassen kommer derfra..Faktisk lige meget hvor jeg går i min stue,kommer bassen fra højtalerne!!

Er du sikker på at din sub bruges ?

Det er sikkert bare dine højttalere som spiller bas

Det er fedt når man får indstillet subben perfekt og det hele går op i en højere enhed, tillykke

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 December 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Ok 80 hz - så burde den ikke være specielt nemt at lokalisere egentlig.

Har du mulighed for at sætte fx 60 hz? Dine fronter tror jeg godt kan klare sig ned til 60hz faktisk og husk at en delefrekvens er ikke en "brick wall".

Jeg sidder og spekulerer på om du simpelthen har skruet for meget op for subben? Har faktisk lyttet til et setup med Ikon serien og så 2 x S1.5 subs. De stod lige bagved sofaen i en hifi klub og der var slet ikke antydning til at man kunne lokalisere dem.

Anyways, prøv med en lavere delefrekvens, hvis problemet ikke forsvinder så vil jeg mene det er fordi du har niveau på subben for højt i forhold til resten af anlægget. Sidste forklaring kan dog være en gigantisk peak?

Rum layout og mål og præcis placering af sub og sofa?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Mofo68 skrev:
Furious jt skrev:

Er du sikker på at din sub bruges ? Det er sikkert bare dine højttalere som spiller bas Det er fedt når man får indstillet subben perfekt og det hele går op i en højere enhed, tillykke

Takker...Det er faktisk en hård,og ikke så nem en opgave at integrere en sub..Men det ved trådstarteren nok nu

Venligst -=Mofo=-

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum