Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 09:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Blu-ray eller HD?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Scarecrow skrev:
Jeg tror nu ikke, at der har været nogen særlige tilbud på Bluray.

Så har du nok ikke bemærket Sonys kampagne, hvor man får hele 6 Blu-ray film med, ved køb af en afspiller til 3200 kr

Det kan kun være et modtræk til Toshibas kampagner, hvor der følger 5 stk. film med ved køb af en HD DVD afspiller.

Se evt. Priskrig på Blu-ray og HD DVD

/Lars

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
Igen vil jeg lige nævne, at Axelmusic.com kun sælger importerede film, så der er mange der ikke kan købe en del af Blu-ray filmene hos dem.

Det er korrekt... det var også mest for lige at nævne deres statistik

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

slate skrev:

Mon ikke Amazons salgstal skyldes at de kører BOGO salg på 89 BR titler http://www.amazon.com/gp/feature.html?ie=UTF8&docId=1000 184311&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=right-3&pf_ rd_r=0D5B171EWTA73SVGJWGA&pf_rd_t=101&pf_rd_p=346206 501&pf_rd_i=507846

Og jo i staterne har man i snart et år også fået en håndfuld film med ved køb af en BR spille.... så der er ingen forskel der.

Selv køber jeg alle mine skiver hos www.axelmusic.com og der har det i et stykke tid set således ud

BLU-RAY HD-DVD
Weekly 46.5% 53.5%
Monthly 45.6% 54.4%
Yearly 48.2% 51.8%
Releases 557 462

Kan ikke sammenlignes med Amazon...
Husk at statistik gradbøjes: statistik, mere statistik, løgn

For det første kører der også BOGO tilbud på HD DVD på Amazon, så det er præcis det samme. Derfor burde Blu-ray salgstallene ikke drage mere fordel af det end HD DVD. Og så vil jeg også lige nævne at axelmusic.dk i alt har solgt 75% Blu-ray og 25% HD DVD af det samtlige HD medie salg. I USA sælger Blu-ray bedre 2:1. I Europa et sted mellem 3:1 og 4:1. I Japan 9:1. Gradbøjning eller ej, man kan altså heller ikke se bort fra rå salgsfakta.

Til top Vis Gaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaco

Scarecrow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Er ikke helt klar over, hvilke tilbud der kører mv. da jeg ikke selv har en HD afspiller - endnu

Som nævnt er problemet med AxelMusic, at de kun sælger importerede film. Så at Bluray overhovedet kommer op på næsten fifty-fifty er ret godt klaret, synes jeg...

Skal det være et realistisk billede af, hvordan de enkelte formater klarer sig, skal der jo kigges på salget i alt, f.eks. her:

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=8608

Ydermere kommer der i starten af dette år en del atraktive titler på Bluray, og HD DVD halter lidt bagefter.

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=29336

Til top Vis Scarecrow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scarecrow

enno
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Sidst men ikke mindst, så er der tale om at Warner skifter til udelukkende udgiver på Bluray og så er løbet i hvert fald kørt....

Og det er så rent gætværk fra din side. Ingen af os dødelige ved hvem WB ender med at pege på. Måske kommer der noget på CES messen i næste uge, måske ikke.. Men som det ser ud nu, er det ikke noget som en ny HD/blu ray filmsamler kan bruge til noget hvad WB måske gør - de kan ligeså godt ende med at pege på HD DVD, men er altså stadig neutrale 

Til top Vis enno's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af enno

Scarecrow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt!
Aner ikke om Warner skifter, eller hvad de gør... Det er nogle rygter der har været i gang, og de kan selvfølgelig vise sig overhovedet ikke at holde stik..!

Dog skal det lige nævnes, at Warner har 20% at film-markedet sammen med Fox - som udelukkende støtter Bluray. Derfor tror jeg, at det ville få ret stor betydning hvis Warner skifter til Bluray. Men igen - kun rygter, intet vides med sikkerhed

Til top Vis Scarecrow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scarecrow

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal vælge det som giver størst værdi for DIG SELV, så er det sgu ligemeget, om det lige er Blu-ray eller HD-DVD der fører, på fx en graf over Amazon salg, som i forvejen er ubetydelig for det samlede billede.

Blu-ray og HD-DVD er jo langt hen af vejen ikke substituerende, her tænker jeg på, hvis du vil nyde alle dine film i High-Definition, så skal du købe begge formater, og sådan forbliver det sikkert et godt stykke tid endnu.

Jeg har personligt en Blu-ray afspiller, det er der flere årsager til, bl.a. det, at FOX, Disney, Sony/MGM og Lionsgaet støtter Blu-ray eksklusivt. Derudover er udvalget og tilgængeligheden af Blu-ray væsentlig større end HD-DVD i Danmark, du kan blandt andet leje Blu-ray i Blockbuster, derudover så støtter Nordisk Film også Blu-ray eksklusivt.

Mener du personligt, at studierne Universal og Paramount er vigtigst, så bør du nok købe en HD-DVD afspiller. Det kan også være, at du gerne vil have, at ALLE dine film er regions fri, så skal du også vælge HD-DVD, det ændrer dog ikke ved, at du stadigvæk ikke kan få de Blu-ray eksklusive film.

På en måde er det ikke enten eller, fordi du får ikke det samme for pengene. Køb begge dele for, at se alle film i HD, eller vælg hvad der giver dig mest værdi.

Hilsen

Andy

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

yossi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

hvorfor går folk så meget op i det.? for inderst ind har vi slet ikke brug for det. det er kun til blær og pral. jeg har ikke brug for det nye format syntes dvd er udemærket til mig. kan da godt se at billedet er skarpere og sådan men har man brug for det.. nej. hvis en dvd ikke er skarp nok så få nogen briller.. hehe
Til top Vis yossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yossi

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

yossi skrev:
hvorfor går folk så meget op i det.?

1. Fordi HD lyd og billed er skide godt, og bringer én markant tættere på filmen og oplevelsen.
  2. Folk går op i krigen, fordi man investere i et nyt format, og et eller andet sted føler man nok, at man gambler lidt med sine penge. Og man vil jo gerne bevise overfor andre og sig selv, at man har truffet det rigtige valg.
  3. Og så er det bare sjovere, at diskutere med, når man holder med den ene part.  Ligesom når man ser fodbold, formel 1 eller what ever.

yossi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

ja men hvorfor ikke vente til det ene format har vundet.. jeg læste fx at hd havde bedre billede mens bR havde bedre lyd..

jeg holder ikke med nogen af dem.. og hvis jeg skulle tror jeg det blev HD. grunden er at jeg skulle stå og vente 6 min på at filmen gik igang nede i fona på Br på en sony maskine og syntes det er alt for langsomt..

det er ligesom plasma vs lcd hvorofr skal der diskuteres så meget.. man kan jo bare kigge på billedet og se at det ene er bedr end det andet.. færdig.. sntes at hele denne debat med HD og BR samt Plasma og LCD er helt åndsvag. hvorfor ikke bare vente til det ene vinder over det andet..

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

yossi skrev:

ja men hvorfor ikke vente til det ene format har vundet.. jeg læste fx at hd havde bedre billede mens bR havde bedre lyd.

Passer ikke. Billedet er typisk det samme. Blu-ray har mulighed for større bit-rate på billedet end HD-DVD, hvilket ikke i praksis har haft nogen egentlig betydning, og sikkert heller ikke får det på mini skærme (op til 50").

Warner som udgiver på begge formater bruger alligevel HD-DVD encoded på Blu-ray udgaverne og det ser stadig godt ud (HD-Ray som nogen kalder det). New Line som også hører under Warner udnytter tilsyneladende Blu-ray kapacitet bedre, Shoot ém Up har op til 40mbit pr. sekund bitrate på billed, men det kan helt sikkert ikke ses på mindre skærme.  

Lyden er i princippet også den samme. Der er dog markant flere Blu-ray titler som har loss-less lyd end HD-DVD film, men du kan sagtens få loss-less lyd på HD-DVD.

Synes ikke man kan sammenligne debatten med LCD vs. Plasma, det her handler jo slet ikke om det samme.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

yossi skrev:
ja men hvorfor ikke vente til det ene format har vundet..

Det er bestemt også den mest rationelle, og helt sikkert den billigste løsning!

Men, når man først har oplevet film i HDTV kvalitet og HD-lyd, på et fornuftigt anlæg, så er der ingen vej tilbage. Så skal man bare opleve mere og mere af det  

Men sålænge man ikke ved hvad man går glip af, så er den holdning at man holder sig fra det, jo heller ikke dårlig. Og har man ikke et ordentligt display og en ordentlig receiver aligevel, med mulighed for at opleve denne nye verden i fuldt flor, så er der jo intet i vejen med at blive på DVD noget tid endnu. Der er mange som ikke vil få noget ud af at skifte til Blu-ray og HD DVD, udover flere udgifter.

/Lars

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

yossi skrev:

ja men hvorfor ikke vente til det ene format har vundet.. jeg læste fx at hd havde bedre billede mens bR havde bedre lyd..

jeg holder ikke med nogen af dem.. og hvis jeg skulle tror jeg det blev HD. grunden er at jeg skulle stå og vente 6 min på at filmen gik igang nede i fona på Br på en sony maskine og syntes det er alt for langsomt..

det er ligesom plasma vs lcd hvorofr skal der diskuteres så meget.. man kan jo bare kigge på billedet og se at det ene er bedr end det andet.. færdig.. sntes at hele denne debat med HD og BR samt Plasma og LCD er helt åndsvag. hvorfor ikke bare vente til det ene vinder over det andet..

Blu-ray titler startede ud med at være markant ringere billedkvalitet pga. dårlig MPEG2 encoding imod HD's VC-1 encoding. I dag er Blu-ray enten det samme eller en smule skarpere med de stadig stigende mængde AVC encodes der endda generelt ser en smule bedre ud en VC-1 (som HD DVD benytter) ifølge de fleste webanmeldelser. Blu-ray har altid haft lidt bedre lydkvalitet idet en større andel af dens titler ligger i lossless PCM formatet selvom forskellen ikke er særlig stor for en god Dolby Digital encoding, så tæller det da hvis man har ordentligt udstyr IMO. Og BD film er ikke dyrere end HD film så hvorfor vælge det næst bedste? At HD DVD ikke har ligeså meget kapacitet viste sig også for nyligt i Harry Potter 5 releasen hvor Blu-ray havde ekstramaterialet i HD og mere af det hvor HD DVD havde mindre i SD (Standard Definition, DVD kvalitet). Og mht. forsinkelsestiden på afspillerne er Blu-ray og HD DVD sådan ca. lige slemme og ja det er irreterende, men noget der nok skal forbedres med tiden. Den eneste afspiller der faktisk starter lynhurtigt er den BD afspiller der hedder Playstation 3 ;)

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Skarpheden afhænger ikke af om skiven er blå eller rød; men af den anstrengelse (læs: penge) som studiet har lagt i  overførslen af materialet. Og der er der dårlige eksempler på begge sider.
Mest notorisk er nok Sony's første udgivelse af "Fifth Element" hvor de stort set "bare" havde taget det samme materiale som de havde brugt til DVD udgivelse. De endte så med at genudgive dem her i efteråret med et "ombytningsprogram" http://bluray.highdefdigest.com/894/fifthelement_remastered. html

Og der ser det så ud til at Disney følger trop: http://www.highdefdigest.com/news/show/1284

Lidt eksempler på godt og skidt fra året der gik:
http://www.highdefdigest.com/news/show/2007_Year_in_Review/B est_(and_Worst)_High-Def_Discs_of_2007:_Peter_Bracke/1308

Udfra studiet
http://www.highdefdigest.com/news/show/Joshua_Zyber/Commenta ry:_Year-End_Studio_Report_Cards/1276

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Gaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

slate skrev:

Skarpheden afhænger ikke af om skiven er blå eller rød; men af den anstrengelse (læs: penge) som studiet har lagt i  overførslen af materialet. Og der er der dårlige eksempler på begge sider.
Mest notorisk er nok Sony's første udgivelse af "Fifth Element" hvor de stort set "bare" havde taget det samme materiale som de havde brugt til DVD udgivelse. De endte så med at genudgive dem her i efteråret med et "ombytningsprogram" http://bluray.highdefdigest.com/894/fifthelement_remastered. html

Og der ser det så ud til at Disney følger trop: http://www.highdefdigest.com/news/show/1284

Lidt eksempler på godt og skidt fra året der gik:
http://www.highdefdigest.com/news/show/2007_Year_in_Review/B est_(and_Worst)_High-Def_Discs_of_2007:_Peter_Bracke/1308

Udfra studiet
http://www.highdefdigest.com/news/show/Joshua_Zyber/Commenta ry:_Year-End_Studio_Report_Cards/1276

Jeg synes det er mærkeligt at tro at 30gb kan se ligeså skarpt ud som 50gb hvis begge bliver udnyttet til fulde eller studiet lægger lige mange krafter i. Sure forskellen er lille, men den er der. Men kapacitet diskussion aside så bruger BD i højere grad AVC codec'et mens HD DVD næsten udelukkend bruger VC-1. Og flere steder jeg har læst giver altså en fordel til AVC selvom forskellen ikke er stor. Så uanset hvad anser jeg selv Blu-ray for at være en anelse skarpere. Når det så viser sig at Warner ikke vedlægger alt ekstramateriale i HD udgaven som er at finde i BD udgaven og at det ikke er i HD, så kan man spørge sig selv hvorfor de dog ville gøre det hvis der nu VAR plads til det nu hvor materialet er lavet til BD udgivelsen? Synes bare der er flere små hints der siger at BD både lidt nu i fremtiden giver en anelse skarpere billede. Forskellen er lille ja, men synes bare at BD har fordel når man tænker på releases med ekstremt meget indhold som f.eks. LOTR extended set eller lignende..

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Technical Specification for HD-DVD and Blu-ray.

Storage capacity

Blu Ray Disc
25GB single layer
50GB double layer

HD DVD
15GB single layer
30GB double layer

Laser wavelength
Blu Ray Disc - 405nm (blue laser) HD DVD - 405nm (blue laser)

diameter
Blu Ray Disc - 120mm
HD DVD - 120mm

Disc thickness
Blu Ray Disc - 1.2mm
HD DVD - 1.2mm

Protection layer
Blu Ray Disc - 0.1mm
HD DVD - 0.6mm

Hard coating
Blu Ray Disc - Yes
HD DVD - No

Data transfer rate (data)
Blu Ray Disc - 36.0Mbps (1x)
HD DVD - 36.55Mbps (1x)

Data transfer rate (video/audio)
Blu Ray Disc - 54.0Mbps (1.5x)
HD DVD - 36.55Mbps (1x)

Video resolution (max)
Blu Ray Disc - 1920 x 1080 (1080p)
HD DVD - 1920 x 1080 (1080p)

Video bit rate (max)
Blu Ray Disc - 40.0Mbps
HD DVD - 28.0Mbps

Plus at Blu-ray har mulighed for PCM lyd i op til 7.1 (8 kanler), desværre se det ud til at man bruge den samme HD master til både HD-DVD og
Blu-ray og derved udnytte men ikke Blu-ray formate fuld ud.

http://ezinearticles.com/?HD-DVD-vs-Blu-Ray-Disc&id=807194

Mere om Bitrate:
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?
articleid=1350&zoneid=3
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Storage capacity

HD DVD
15GB single layer
30GB double layer

51GB triple layer 

(den er godkendt nu)

/Lars

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Køb Samsungs 5000 model - hos Dvdirect.net i sverige vil de tilbyde den kodefri - både for BD og DVD....

yossi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 04:08 | IP-adresse registreret  

hold da helt op hvor i kan.. jeg har da set og hørt film på BR og kan ganske udemærket godt se at billedet er meget skarpt i forhold til dvd. og lyden er osse noget mere detalieret.. men sys nu stadig ikke det er værd og bruge penge på før det er fastlagt hvem der egentlig har vundet og før de har udviklet nogle maskiner der køre 100% og som er fri for børnesygdomme for det lyder da til at mange endnu ikke fungere som det skal. så hvorfor købe det.. når man alligevel skal skifte det ud efter 6md fordi der kommer en bedre model.. har man nu en go fladskærm så er dvd altså stadig godt..

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:
Derudover er udvalget og tilgængeligheden af Blu-ray væsentlig større end HD-DVD i Danmark, du kan blandt andet leje Blu-ray i Blockbuster, derudover så støtter Nordisk Film også Blu-ray eksklusivt.

Sony distribueres af Nordisk Film i Danmark, så mon ikke der er en grund til, at de er BD eksklusive. Blockbuster udvider sortimentet med HD DVD her i løbet foråret, så det er heller ikke et argument ret meget længere.

Vil dog give dig helt ret i en ting. Vælg det format man føler for. Jeg føler mig så afgjort hæmmet af regionsbesvær, så det blev til HD DVD for mit vedkommende. Og ja, når man først har vænnet sig til det, så er der lang vej tilbage. Til gengæld er det rart, at lyden endelig er kommet op på Laserdisc-niveau igen, selvom billedet fra 12" skiverne ikke er helt det samme mere

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes