| Forfatter |
|
Karsten V. Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også meldt mig til for at vise min støtte.
Bedre sent end aldrig....
__________________ Mvh, Karsten.
Et smil er den korteste afstand mellem mennesker (Victor Borge).
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for denne tråd.
Nu har jeg også meldt mig til.
Desuden har jeg downloadet TT Dynamic Range Meter, som både kan afsløre
klipning og kompression (dog uden at sætte tal på klipningen). Egentlig fortæller det ikke noget, jeg ikke
allerede kunne høre, men det er da rart at få bekræftet, at man ikke er
ved at blive vanvittig og hører syner ("hørelser"?).
Blandt andet har jeg gået og undret mig over, hvorfor mit anlæg forvrænger Amy Winehouses Back to Black. Men det gør det ikke! Jeg har købt en CD-skive, der er født ødelagt med klipning på de fleste numre.
|
| Til top |
|
| |
Cpt. Weirdo Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu håber jeg ikke at jeg bliver lynchet for at stille et bette spørgsmål i tråden her :)
Men!
På side 3-4 stykker (husker ikke lige hvor), bliver der snakket om "lydmur som følge af kunstnerisk udtryk" vs. "kompression af musikken i masteringen".
Her blev jeg en anelse forvirret - betyder det, at jeg i praksis ikke får noget ud af at købe et hifianlæg, som jeg ellers havde i tankerne, fordi den musik jeg kan lide (heavy metal  ) alligevel ikke kan komme til at lyde ordenligt, eller har jeg misforstået noget?
Og ligeledes, betyder det også, at jeg ikke vil få noget ud af at købe et anlæg, hvis jeg har tænkt mig at bruge en digital musiksamling (rippede CD'er i FLAC), fordi det digitale medie simpelthen ødelægger dynamikken - eller hvad?
God juleferie til alle :)
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nærmere, at du skal se det den anden vej rundt: Hvis kunstneren (må man kalde en heavy-musiker det?) har komponeret et stykke musik, hvor instrumenterne er i gang hele tiden med konstant lydstyrke, er der ikke noget at lydstyrke-komprimere på - og måske er skadevirkningen derfor heller ikke så stor, hvis man vælger at gøre det alligevel.
Jeg forstår ikke, hvorfor du mener, at du ikke får noget ud af et godt anlæg. Der har da vist ikke været skrevet noget her i tråden, der peger i den retning? Der har været skrevet, at skadevirkningen af lydstyrkekompression er mere mærkbar på et godt anlæg, men det virker lidt bagvendt at bruge det som argument for, at du ikke får noget ud af et godt anlæg.
Med hensyn til "digitalt medie -> ødelæggelse af dynamik -> ikke brug for godt anlæg?" synes jeg igen, at du spørger lidt bagvendt. Der er da mennesker - også her på hifi4all - der lytter på CD på anlæg til flere hundrede tusind kr. CD ødelægger ikke i sig selv dynamikken. Dårlig mastering af en CD ødelægger dynamikken.
Lytter du for øvrigt kun til heavy, der er en konstant mur af lyd? Mange heavybands er faktisk ret gode til at lave ballader, og de har ofte en del mere dynamik.
|
| Til top |
|
| |
Cpt. Weirdo Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
Jeg tror nærmere, at du skal se det den anden vej rundt:Hvis kunstneren (må man kalde en heavy-musiker det? ) har komponeret et stykke musik, hvor instrumenterne er i gang hele tiden med konstant lydstyrke, er der ikke noget at lydstyrke-komprimere på - og måske er skadevirkningen derfor heller ikke så stor, hvis man vælger at gøre det alligevel.Jeg forstår ikke, hvorfor du mener, at du ikke får noget ud af et godt anlæg. Der har da vist ikke været skrevet noget her i tråden, der peger i den retning? Der har været skrevet, at skadevirkningen af lydstyrkekompression er mere mærkbar på et godt anlæg, men det virker lidt bagvendt at bruge det som argument for, at du ikke får noget ud af et godt anlæg.Med hensyn til "digitalt medie -> ødelæggelse af dynamik -> ikke brug for godt anlæg?" synes jeg igen, at du spørger lidt bagvendt. Der er da mennesker - også her på hifi4all - der lytter på CD på anlæg til flere hundrede tusind kr. CD ødelægger ikke i sig selv dynamikken. Dårlig mastering af en CD ødelægger dynamikken.Lytter du for øvrigt kun til heavy, der er en konstant mur af lyd? Mange heavybands er faktisk ret gode til at lave ballader, og de har ofte en del mere dynamik.
|
|
|
Selvfølgelig må man kalde en heavymusiker for en kunstner :)
Nej, der kan være noget om, at der ikke er så meget at komprimere, når der er fuld æde på alligevel
" Der findes musik, der helt i tråd med komponisten skal være komprimeret og lyde fælt, f.eks. kan jeg kun få ganske få numre med Oasis til at være udholdelige på mit anlæg. Og det må være komponistens valg der skal være afgørende. Hvis de ikke har lyst til at bruge musikinstrumenternes dynamikformåen - så fred være med dem."
Det citat gav mig bare indtryk af, at når der ikke er noget dynamik, kan musikken ikke "reddes" med et godt anlæg.
Selvfølgelig er det en bagvendt måde at tænke på, men hvis de gode anlæg "lider" under kompressionen, så kan et dårligt anlæg vel være lige så godt - eller hvad?
Min tanke gik mest på, om man ødelægger CD'ens dynamik ved at afspille den fra en harddisk i noget FLAC-format frem for direkte fra skiven, når vi nu er ude i at snakke ødelagt dynamik?
Nej, jeg lytter bestemt ikke kun til smadderkagemetal, men også meget dynamisk metal, f.eks. Tool og Pain of Salvation, men der er da også meget tæskemetal - Illdisposed, Hatesphere og Panzerchrist f.eks. :)
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cpt. Weirdo skrev:
Min tanke gik mest på, om man ødelægger CD'ens dynamik ved at afspille den fra en harddisk i noget FLAC-format frem for direkte fra skiven, når vi nu er ude i at snakke ødelagt dynamik?
|
|
|
Nej. En udpakket FLAC-fil er bit for bit identisk med den CD, den kom fra. Der går ingen dynamik tabt.
|
| Til top |
|
| |
Cpt. Weirdo Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
Cpt. Weirdo skrev:
|
|
|
Nej. En udpakket FLAC-fil er bit for bit identisk med den CD, den kom fra. Der går ingen dynamik tabt. |
|
|
Fantastisk, så er min digitale drøm ikke så skidt endda :)
|
| Til top |
|
| |
bluetiger Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 01 Januar 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg også givet min støtte for mere dynamik.
Jeg begyndte at samle vinyl igen for et par år siden uden egentligt at være klar over hvorfor jeg blev træt af at lytte til cd, I takt med at mit anlæg er blevet bedre sætter jeg mere og mere pris på dem og de cd'er jeg har der lyder godt mens de "flade" cd'er bliver i skuffen.
|
| Til top |
|
| |
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
| Sendt: 01 Januar 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også en gruppe på facebook
End The Loudness Wars!
__________________ Stupidity is not a talent
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 25 August 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cpt. Weirdo skrev:
Allan O skrev:
Cpt. Weirdo skrev:
|
|
|
Nej. En udpakket FLAC-fil er bit for bit identisk med den CD, den kom fra. Der går ingen dynamik tabt. |
|
|
Fantastisk, så er min digitale drøm ikke så skidt endda :) |
|
|
Nej ved brug af FLAC får du oven i købet muligheden for at tilføje et "REPLAY GAIN" tag på dine filer. Derved bliver det gennemsnitlige lydniveau sænket til -89db, og der kommer ikke klipping gennem til din forstærker. De fleste nye CD'er bliver sænket 6-10 db!!!!!
Det får mange nyere CD'er til at lyde væsentligt bedre...... du skal bare skrue meget højere op på din forstærker. Det hjælper ikke på de CD'er der er KOMPRIMERET ihjel i studiet, men det hjælper på dem som egentlig er ok indspillet, men hvor man bare har skruet op for lydniveauet, for at de skal lyde højt i radioen. Og så gør radiostationen det samme og så går det HELT galt... Jeg kan kun anbefale at anvende replay gain ved streaming.... Det virker faktisk bedre end SeeDeclip programmet, for der er du nødt til at ændre i musikfilen. Det gør du ikke med replay gain. Det er bare en ekstra header information i din musikfil. Og du kan slå funktionen til og fra som du har lyst. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
Cpt. Weirdo skrev:
Allan O skrev:
Cpt. Weirdo skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Nej ved brug af FLAC får du oven i købet muligheden for at tilføje et "REPLAY GAIN" tag på dine filer. Derved bliver det gennemsnitlige lydniveau sænket til -89db, og der kommer ikke klipping gennem til din forstærker. De fleste nye CD'er bliver sænket 6-10 db!!!!!
Det får mange nyere CD'er til at lyde væsentligt bedre...... du skal bare skrue meget højere op på din forstærker. Det hjælper ikke på de CD'er der er KOMPRIMERET ihjel i studiet, men det hjælper på dem som egentlig er ok indspillet, men hvor man bare har skruet op for lydniveauet, for at de skal lyde højt i radioen. Og så gør radiostationen det samme og så går det HELT galt... Jeg kan kun anbefale at anvende replay gain ved streaming.... Det virker faktisk bedre end SeeDeclip programmet, for der er du nødt til at ændre i musikfilen. Det gør du ikke med replay gain. Det er bare en ekstra header information i din musikfil. Og du kan slå funktionen til og fra som du har lyst.
|
|
|
Er det noget du gør i FLAC? Kunne du evt. smide et screenshot op....? __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
alpape Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 571
|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
callesoroe skrev:
Cpt. Weirdo skrev:
Allan O skrev:
Cpt. Weirdo skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Det får mange nyere CD'er til at lyde væsentligt bedre...... du skal bare skrue meget højere op på din forstærker. Det hjælper ikke på de CD'er der er KOMPRIMERET ihjel i studiet, men det hjælper på dem som egentlig er ok indspillet, men hvor man bare har skruet op for lydniveauet, for at de skal lyde højt i radioen. Og så gør radiostationen det samme og så går det HELT galt... Jeg kan kun anbefale at anvende replay gain ved streaming.... Det virker faktisk bedre end SeeDeclip programmet, for der er du nødt til at ændre i musikfilen. Det gør du ikke med replay gain. Det er bare en ekstra header information i din musikfil. Og du kan slå funktionen til og fra som du har lyst.
|
|
|
Er det noget du gør i FLAC? Kunne du evt. smide et screenshot op....?
|
|
|
Når jeg har rippet en CD i FLAC bruger jeg programmet FOOBAR2000(gratis) til at tilføje "replay gain" tag med. Man kan godt få EAC og dbpoweramp til at tilføje tagget, men man skal passe på med at gøre den mens man ripper. Hvis man roder rundt med indstillingerne, kan man risikere at man får programmet til at tilpasse lydniveauet "i selve musikfilen", og så har man ikke længere et accurate rip. Derfor foretrækker jeg at bruge foobar200 efter at jeg har rippet. Det tager ikke mange sekunder at scanne en CD og tilføje replaygain tagget efterflg. Og det er som tag oplysning i headerinformation og IKKE i den orginale musikinformation.
Din afspiller skal så understøtte brugen af replay gain. Det gør bl.a squeezebox server som jeg bruger. Du kan så vælge mellem "album gain" "track gain" eller "smart gain". I den danske version hedder det "dynamisk forstærkning".
Der gik faktisk et stykke tid en jeg tog det i brug, for jeg skulle i hvert fald ikke have forstærket noget som helst, men den gør jo reelt det modsatte ved de allerfleste cd'er. Der er ganske få meget lavt indspillede CD'er, den kan finde på at lave +db på. Kan være en ulæmpe på klassisk musik, men så kan man bare slå funktionen fra. Nu lytter jeg ikke til klassisk, så det er ikke noget problem hos mig.
Ved ikke om Sonos understøtter replay gain. Den der æble ting gør vist også. Af computerprogrammer gør mediamonkey også. Jeg er ikke ved min egen pc, men skal prøve at lave nogle screenshost senere, hvis jeg kan finde ud af det. Det er jo noget besværligt i dette fora...
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg støtter osse... har hermed meldt mig til
|
| Til top |
|
| |
Weissbier Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rart med al den støtte fra H4A's brugere, men ærlig talt: virker det ikke som om, at luften er gået ud af turnmeup.org? Siden er ikke blevet opdateret i over et år.  __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
| Nej ved brug af FLAC får du oven i købet muligheden for at tilføje et "REPLAY GAIN" tag på dine filer. Derved bliver det gennemsnitlige lydniveau sænket til -89db, og der kommer ikke klipping gennem til din forstærker. De fleste nye CD'er bliver sænket 6-10 db!!!!! |
|
|
Hvis noget i din signalvej klipper, når en indspilning udnytter hele CD'ens dynamikområde, skal du kigge på, hvad der er i vejen med dit anlæg. Replay Gain er i det tilfælde bare symptombehandling. Omvendt, hvis en CD er indspillet så højt, at lyden er klippet allerede på CD'en, kan man IKKE fjerne klipningen ved at bruge Replay Gain. Afspilning med Replay Gain skruer bare ned, ikke andet. Funktionen er indført for at kunne afspille forskellige CD'er med samme lydstyrke uden at skulle dreje på volumenknappen. Man reparerer ikke nogen af de katastrofer, der er foregået under masteringen af CD'en.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
callesoroe skrev:
| Nej ved brug af FLAC får du oven i købet muligheden for at tilføje et "REPLAY GAIN" tag på dine filer. Derved bliver det gennemsnitlige lydniveau sænket til -89db, og der kommer ikke klipping gennem til din forstærker. De fleste nye CD'er bliver sænket 6-10 db!!!!! |
|
|
Hvis noget i din signalvej klipper, når en indspilning udnytter hele CD'ens dynamikområde, skal du kigge på, hvad der er i vejen med dit anlæg. Replay Gain er i det tilfælde bare symptombehandling.
Omvendt, hvis en CD er indspillet så højt, at lyden er klippet allerede på CD'en, kan man IKKE fjerne klipningen ved at bruge Replay Gain.
Afspilning med Replay Gain skruer bare ned, ikke andet. Funktionen er indført for at kunne afspille forskellige CD'er med samme lydstyrke uden at skulle dreje på volumenknappen. Man reparerer ikke nogen af de katastrofer, der er foregået under masteringen af CD'en.
|
|
|
Det er netop problemet med de alt for kraftigt boostede CD'er. Da jeg spillede med min REGA Jupiter CD afspiller, kunne jeg jo se alt CLIP indikatoren på min Tact blinkede hele tiden på disse CD'er. På de velprodcerede. Ingen problemer. Derfor er det jo genialt at have muligheden for at bruge replay gain, når man kører digital streaming. Den mulighed har du jo ikke med en CD. Den lyder som den lyder. Så jo det kan afværge katastrofer. Som jeg skrev. Mange af disse CD'er er faktisk ok indspillet, men der er bare skruet op for at det skal lyde højt. Replay gain er et middel mod dette som du ikke har på en CD. Har du prøvet det??? __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gentager: Du kan ikke fjerne klipning på en CD ved at skrue ned i din afspiller ved hjælp af replay gain.
Ved at skrue ned, kan du kan narre din forstærker til at tro, at der ikke er klipning, fordi forstærkeren aldrig ser max. niveau på signalet. Men det skyldes udelukkende, at klipningen nu er flyttet til et nyt niveau lidt under max. niveau.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
Jeg gentager: Du kan ikke fjerne klipning på en CD ved at skrue ned i din afspiller ved hjælp af replay gain.
Ved at skrue ned, kan du kan narre din forstærker til at tro, at der ikke er klipning, fordi forstærkeren aldrig ser max. niveau på signalet. Men det skyldes udelukkende, at klipningen nu er flyttet til et nyt niveau lidt under max. niveau.
|
|
|
Nej men det virker til at det lyder meget bedre, og meget mindre øretrættende. Det jeg sagde var, at du med streaming havde mulighed for at korrigere på det ALT for kraftige signal på nye CD'er. Den mulighed har du ikke med din CD afspiller. Da er du nødt til at finde dig i hvad den tonedøve producer(dikteret af pladeselskab...?) synes du skal lytte til. Nemlig LOUDNESS. Jeg spørger lige igen. Har du prøvet det????? Ellers kan du ikke rigtig udtale dig om det virker....
Jeg er stadig en af de største modstandere mod denne loudness war. Men replay gain er et middel til at mindske udlæmperne..... Et middel du ikke har med en CD. Det er det der min pointe...
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2010 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du gør ikke noget med replay gain, som du ikke også kan gøre ved simpelthen at skrue ned på din forstærkers volumenknap.
Eneste undtagelse er, hvis din forstærker ikke kan klare fuldt signalniveau fra din afspiller, men så bør du kigge på din egen signalkæde.
|
| Til top |
|
| |