Emne: Vis din støtte for lavere mastering! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 29 August 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
Du gør ikke noget med replay gain, som du ikke også kan gøre ved simpelthen at skrue ned på din forstærkers volumenknap.
Eneste undtagelse er, hvis din forstærker ikke kan klare fuldt signalniveau fra din afspiller, men så bør du kigge på din egen signalkæde.
|
|
|
Det er jo lige netop det der er problemet!!!! Producerne(pladeselskaberne) synes der skal spilles med MAX volume hele tiden, og derved ingen dynamik. Det gør at det hele lyder øretrættende at lytte på. Med replay gain er det gennemsnitlige lyd niveau sænket til -89DB, og det giver masser af rum til peaks. Det har INTET med om din forstærker kan klare det at gøre eller ej. Fuld volume hele tiden er øretrættende og unaturligt. Hvis du ikke kan høre det i dit anlæg, så er der noget galt med det....... . Replay gain analyserer altså hele din lydfil og justerer volume på nummeret efter PEAKS. Så JO. Det gør andet end bare at skrue ned. Jeg spørger lige for 3 gang. Har du prøvet det in real life, eller udtaler du dig bare om noget, uden at have nogen erfaring med det.???
Det kan som jeg tidligere skrev også finde på at skrue OP. Men DET er sjældent!!!
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 29 August 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
Allan O skrev:
Du gør ikke noget med replay gain, som du ikke også kan gøre ved simpelthen at skrue ned på din forstærkers volumenknap.
Eneste undtagelse er, hvis din forstærker ikke kan klare fuldt signalniveau fra din afspiller, men så bør du kigge på din egen signalkæde.
|
|
|
Det er jo lige netop det der er problemet!!!! Producerne(pladeselskaberne) synes der skal spilles med MAX volume hele tiden, og derved ingen dynamik. Det gør at det hele lyder øretrættende at lytte på. Med replay gain er det gennemsnitlige lyd niveau sænket til -89DB, og det giver masser af rum til peaks. Det har INTET med om din forstærker kan klare det at gøre eller ej. Fuld volume hele tiden er øretrættende og unaturligt. Hvis du ikke kan høre det i dit anlæg, så er der noget galt med det....... . Replay gain analyserer altså hele din lydfil og justerer volume på nummeret efter PEAKS. Så JO. Det gør andet end bare at skrue ned. Jeg spørger lige for 3 gang. Har du prøvet det in real life, eller udtaler du dig bare om noget, uden at have nogen erfaring med det.???
Det kan som jeg tidligere skrev også finde på at skrue OP. Men DET er sjældent!!!
|
|
|
Du spørger for 3. gang, men du læser ikke hvad allan o skriver, eller også er der noget du ikke forstår.
Jeg kender ikke "replay gain" dimsen, men som jeg forstår det, ændrer det kun lydniveauet, ikke noget som helst andet. Formålet er vel, at forskellige numre afspilles nogenlunde lydende lige højt, hvilket er hensigtsmæssigt for radiostationer og mp3-afspillere med ørepropper. But not for High-End. Der vil vi have det rigtige gennemsnitsniveau (og det er højt hvis det skal virke som til en live-koncert) og så vil vi have peaks'ene med, (og det er edderbrodereme endnu højere - kun ganske få anlæg er i stand til at aflevere f.eks. 125 dB peak fra en lilletromme, hvis den overhovedet fik lov til at komme med gennem miksningen, hvilket den IKKE fik, men jeg har den på egne optagelser)
Hvis dit anlæg lyder mere dynamisk med replay gain, er det fordi der er en lav-signal kreds i din kæde, som ikke har det helt godt med høje niveauer. Så skruer din replay ned inden signalet når din DAC, og så hæver du niveauet ud af din forforstærkerkreds. Du får ikke mere dynamik ud af et replay gainet signal. Er det ikke sådan det er? __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 29 August 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis lyden som udgangspunkt er smadret af loudness-fænomenet, er der ingen vej tilbage.
Man kan heller ikke få røde bøffer til at blive til en ko igen. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
Hvis lyden som udgangspunkt er smadret af loudness-fænomenet, er der ingen vej tilbage.
Man kan heller ikke få røde bøffer til at blive til en ko igen.
|
|
|
Hvis det bare var sådan, at hele det oprindelige færdigmasterede signal blev komprimeret lineært, kunne man foretage den modsatte de-komprimering ved afspildning. Et sådant system havde dbx i sin tid. Der ville ske noget forringelse, men det ville dog være bedre end som det er nu, hvor der foretages diverse signalbehandlinger og komprimeringer + limitere individuelt på hvert instrument/spor. Især brug af limitere er skidt: det der fjernes er de livgivende peak's efter en grønt-høster metode, og det kan man ikke genskabe. Til gengæld beholder de unge lidt mere af deres hørelse __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
callesoroe skrev:
Allan O skrev:
|
|
|
|
|
|
Du spørger for 3. gang, men du læser ikke hvad allan o skriver, eller også er der noget du ikke forstår.
Jeg kender ikke "replay gain" dimsen, men som jeg forstår det, ændrer det kun lydniveauet, ikke noget som helst andet. Formålet er vel, at forskellige numre afspilles nogenlunde lydende lige højt, hvilket er hensigtsmæssigt for radiostationer og mp3-afspillere med ørepropper. But not for High-End. Der vil vi have det rigtige gennemsnitsniveau (og det er højt hvis det skal virke som til en live-koncert) og så vil vi have peaks'ene med, (og det er edderbrodereme endnu højere - kun ganske få anlæg er i stand til at aflevere f.eks. 125 dB peak fra en lilletromme, hvis den overhovedet fik lov til at komme med gennem miksningen, hvilket den IKKE fik, men jeg har den på egne optagelser)
Hvis dit anlæg lyder mere dynamisk med replay gain, er det fordi der er en lav-signal kreds i din kæde, som ikke har det helt godt med høje niveauer. Så skruer din replay ned inden signalet når din DAC, og så hæver du niveauet ud af din forforstærkerkreds. Du får ikke mere dynamik ud af et replay gainet signal. Er det ikke sådan det er?
|
|
|
Det jeg siger er at replay gain har en positiv indflydelse på alle de nye FEJLPRODUCEREDE CD'er, som nogen synes skal have MAKS volume hele tiden. Det er ulideligt øretrættene at høre på. Når man spiller CD har man INGEN mulighed for at påvirke dette. Det har man ved streaming og anvendelse af replay gain.
Hvis du tager en rigtig produceret CD, så behøves replay gain ikke. Jeg køber stadig nye CD'er fordi jeg kan lide musikken, og så må man så leve med de dårlige produceringer. Da kan replay gain hjælpe med, at få det til at lyde nogenlunde.
Det er selvfølgelig altid bedst når det er lavet ordentligt fra starten, men sådan er verden desværre alt for sjældent i dag.
High end??? Mit anlæg kan sagtens levere highend lyd, og derfor lyder de fejlproducerede CD'er tilsvarende dårligt. Men for mig er musikken stadig det primære, og når så producerne laver sådan noget bras, må man jo prøve at få det bedste ud af det. Og her er det replay gain kan hjælpe. Længere er den ikke..... Men totalt at afvise brugen af det, uden at have prøvet det. Det synes jeg er lidt useriøst... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Karsten91 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe, jeg synes ikke vi er useriøse. Nu har jeg grave lidt i hvad replay gain er, og det er simpelthen bare en niveau-bestemt volumenkontrol, som måler på gennemsnitsniveauet. Er signalet lavt skrues der op, er det højt skrues replay gain ned. Prøv selv at google det. Formålet med det er, at alle numre på et album, og så er det lige gyldigt hvilket format det er, lyder lige højt. Der laves intet om på miksningen, loudness-effekter og meget andet. Når det i dit anlæg lyder bedre med replay gain, skyldes det noget i dit anlæg, og ikke selve teknikken replay gain.
Det er jo det vi har prøvet at forklare dig, men du bliver ved at påstå, at vi ikke kan sige noget om det fordi vi ikke har prøvet. men en tørgennemstegt bøf bliver ikke rød og saftig ved at gøre noget ved den. Igen: google det og tag teknikken seriøst - nu kan jeg ikke tilføje mere. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
|
callesoroe, jeg synes ikke vi er useriøse. Nu har jeg grave lidt i hvad replay gain er, og det er simpelthen bare en niveau-bestemt volumenkontrol, som måler på gennemsnitsniveauet. Er signalet lavt skrues der op, er det højt skrues replay gain ned. Prøv selv at google det. Formålet med det er, at alle numre på et album, og så er det lige gyldigt hvilket format det er, lyder lige højt. Der laves intet om på miksningen, loudness-effekter og meget andet. Når det i dit anlæg lyder bedre med replay gain, skyldes det noget i dit anlæg, og ikke selve teknikken replay gain.
Det er jo det vi har prøvet at forklare dig, men du bliver ved at påstå, at vi ikke kan sige noget om det fordi vi ikke har prøvet. men en tørgennemstegt bøf bliver ikke rød og saftig ved at gøre noget ved den. Igen: google det og tag teknikken seriøst - nu kan jeg ikke tilføje mere.
|
|
|
Jeg kender skam udmærket teknikken, og har på INTET tidspunkt påstået at den lavede noget som helst om på miksningen. Jeg har blot sagt at det hjælper på lyden, på det cd'ere der er ALT for kraftigt boostet. Ved anvendelse af replay gain, når der ikke noget clippet signal frem til forstærkeren. Og modsat flere andre har jeg så prøvet det, før jeg udtaler mig om virkningen. Filformatet er dog ikke ligegyldigt. Du kan ikke sætte replay gain på en WAV fil. Det var faktisk en af mine pointer... Jeg er udmærket klar over, at det der er clippet i studiet ikke kan genetableres.
Jeg har bare mange CD'er, som ikke erar til at holde ud at høre på p.g.a det ALT for kraftige lydniveau. Med streaming og replay gain er mange af dem ganske gode igen. Og det er jo skønt, når man nu godt kan lide musikken..... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
hifiigen skrev:
callesoroe, jeg synes ikke vi er useriøse. Nu har jeg grave lidt i hvad replay gain er, og det er simpelthen bare en niveau-
bestemt volumenkontrol, som måler på gennemsnitsniveauet. Er signalet lavt skrues der op, er det højt skrues replay gain
ned. Prøv selv at google det. Formålet med det er, at alle numre på et album, og så er det lige gyldigt hvilket format det er,
lyder lige højt. Der laves intet om på miksningen, loudness-effekter og meget andet. Når det i dit anlæg lyder bedre med
replay gain, skyldes det noget i dit anlæg, og ikke selve teknikken replay gain.
Det er jo det vi har prøvet at forklare dig, men du bliver ved at påstå, at vi ikke kan sige noget om det fordi vi ikke har
prøvet. men en tørgennemstegt bøf bliver ikke rød og saftig ved at gøre noget ved den. Igen: google det og tag teknikken
seriøst - nu kan jeg ikke tilføje mere.
|
|
|
Jeg kender skam udmærket teknikken, og har på INTET tidspunkt påstået at den lavede noget som helst om på
miksningen. Jeg har blot sagt at det hjælper på lyden, på det cd'ere der er ALT for kraftigt boostet. Ved anvendelse af replay
gain, når der ikke noget clippet signal frem til forstærkeren. Og modsat flere andre har jeg så prøvet det, før jeg udtaler mig
om virkningen. Filformatet er dog ikke ligegyldigt. Du kan ikke sætte replay gain på en WAV fil. Det var faktisk en af mine
pointer... Jeg er udmærket klar over, at det der er clippet i studiet ikke kan genetableres.
Jeg har bare mange CD'er, som ikke erar til at holde ud at høre på p.g.a det ALT for kraftige lydniveau. Med streaming og
replay gain er mange af dem ganske gode igen. Og det er jo skønt, når man nu godt kan lide musikken..... |
|
|
Hvorfor bruge software til at skrue ned for lyden? er det fordi det er for besværligt med volumeknappen?
altså det må da give det samme om de skruer ned for lyden inden eller efter den har ramt din dac?
eller mener du det giver bedre lyd at forstærkere signalet yderligere "analogt" når det nu er "skret ned" digitalt inden via
replay gain filteret?
Altså i sidste ende kan vi jo ikke ændre på miksningen/lounes, men vi kan skrue op og ned! Jeg kan bare ikke se fidusen i at
det skulle være bedre at rippe cd'en, skrue ned også bagefter skrue tilsvarende op på forstærkeren.
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronnih skrev:
callesoroe skrev:
hifiigen skrev:
callesoroe, jeg synes ikke vi er useriøse. Nu har jeg grave lidt i hvad replay gain er, og det er simpelthen bare en niveau- bestemt volumenkontrol, som måler på gennemsnitsniveauet. Er signalet lavt skrues der op, er det højt skrues replay gain ned. Prøv selv at google det. Formålet med det er, at alle numre på et album, og så er det lige gyldigt hvilket format det er, lyder lige højt. Der laves intet om på miksningen, loudness-effekter og meget andet. Når det i dit anlæg lyder bedre med replay gain, skyldes det noget i dit anlæg, og ikke selve teknikken replay gain.
Det er jo det vi har prøvet at forklare dig, men du bliver ved at påstå, at vi ikke kan sige noget om det fordi vi ikke har prøvet. men en tørgennemstegt bøf bliver ikke rød og saftig ved at gøre noget ved den. Igen: google det og tag teknikken seriøst - nu kan jeg ikke tilføje mere.
|
|
|
Jeg kender skam udmærket teknikken, og har på INTET tidspunkt påstået at den lavede noget som helst om på miksningen. Jeg har blot sagt at det hjælper på lyden, på det cd'ere der er ALT for kraftigt boostet. Ved anvendelse af replay gain, når der ikke noget clippet signal frem til forstærkeren. Og modsat flere andre har jeg så prøvet det, før jeg udtaler mig om virkningen. Filformatet er dog ikke ligegyldigt. Du kan ikke sætte replay gain på en WAV fil. Det var faktisk en af mine pointer... Jeg er udmærket klar over, at det der er clippet i studiet ikke kan genetableres.
Jeg har bare mange CD'er, som ikke erar til at holde ud at høre på p.g.a det ALT for kraftige lydniveau. Med streaming og replay gain er mange af dem ganske gode igen. Og det er jo skønt, når man nu godt kan lide musikken.....
|
|
|
Hvorfor bruge software til at skrue ned for lyden? er det fordi det er for besværligt med volumeknappen? altså det må da give det samme om de skruer ned for lyden inden eller efter den har ramt din dac?
eller mener du det giver bedre lyd at forstærkere signalet yderligere "analogt" når det nu er "skret ned" digitalt inden via replay gain filteret? Altså i sidste ende kan vi jo ikke ændre på miksningen/lounes, men vi kan skrue op og ned! Jeg kan bare ikke se fidusen i at det skulle være bedre at rippe cd'en, skrue ned også bagefter skrue tilsvarende op på forstærkeren.
vh Ronni |
|
|
Hvis du tager en af problem CD'erne(lyd filer) og ser på transporterens VU-Metre og Tact's "near clipping" indikator, så banker VU metrene i bund hele tiden og clipping indikatoren blinker også hele tiden. Ved aktivering af replay-gain falder der ro over det hele igen. Så bevæger VU-metrene sig ligesom på higend optagelser. Da skal man som oftest også skrue OP for lyden.
Det må være det faktum at der IKKE når clipping frem til forstærkeren, der gør at det lyder bedre og meget mere naturligt. Jeg ved godt at man ikke kan genskabe det som er blevet clippet i studiet. Faktum er bare at det lyder bedre på den måde. Men jeg ville da hellere have, at det blev lavet ordentligt i studiet i stedet. Men når vi nu ikke kan få det sådan, så er replay gain et middel til at mindske skaden. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det samme kan jeg gøre i et lydprogram. Hvis programmet konstaterer, at en sang klipper meget, kan man blot sænke lydniveauet og pludselig klipper sangen ikke mere. Men de flade toppe på lydkurven er der altså stadig, dvs. man har ikke vundet nogen lydforbedring. Sangen bli'r bare spillet med et lavere lydniveau og med samme forvrængning som før. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
Det samme kan jeg gøre i et lydprogram. Hvis programmet konstaterer, at en sang klipper meget, kan man blot sænke lydniveauet og pludselig klipper sangen ikke mere. Men de flade toppe på lydkurven er der altså stadig, dvs. man har ikke vundet nogen lydforbedring. Sangen bli'r bare spillet med et lavere lydniveau og med samme forvrængning som før.
|
|
|
Det kommer an på hvordan du gør. Hvis du retter direkte i lydfilen, har du ikke længere et accurate rip af din CD. Det er det der er det smarte ved replay gain. Det er en TAG oplysning som ligger i headeren af lydfilen og ikke i selve lydfilen. Replay gain aflæses så afspilleren. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 02 September 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
men er det ikke bare viserne som arter sig anderledes fordi de ikke er tættere på clip området?
altså clip er jo sket under masteringen, hvor man har "boostet" signalet ved at skære toppene af bølgerne.
Ved at du så laver en form for normalisering af lyden - ved hjælp af filteret, jammen så er det da bare et lavere signal, men
med samme clipping struktur - den synes bare mindre?
Eller tager jeg fejl?
Som jeg ser der flytter du bare skalaen, og derved gør at instrumenterne opfatter det anderledes?
Det eneste du opnår er vel at du skal bruge mere strøm da nu skal bruge mere kraft for at forstærke signalet ikke?
om så det lyder bedre kan jeg ikke udtale mig om - det er bare min logik der siger mig at der ikke kan være forskel...
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
NightRhyme Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 03 September 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Done
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2010 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronnih skrev:
men er det ikke bare viserne som arter sig anderledes fordi de ikke er tættere på clip området?
altså clip er jo sket under masteringen, hvor man har "boostet" signalet ved at skære toppene af bølgerne. Ved at du så laver en form for normalisering af lyden - ved hjælp af filteret, jammen så er det da bare et lavere signal, men med samme clipping struktur - den synes bare mindre?
Eller tager jeg fejl?
Som jeg ser der flytter du bare skalaen, og derved gør at instrumenterne opfatter det anderledes?
Det eneste du opnår er vel at du skal bruge mere strøm da nu skal bruge mere kraft for at forstærke signalet ikke?
om så det lyder bedre kan jeg ikke udtale mig om - det er bare min logik der siger mig at der ikke kan være forskel...
Jeg kan jo slå funktionen til og fra med et tryk på en knap, og jeg kan TYDELIGT høre, hvad der lyder bedst.
vh Ronni |
|
|
Nej. Når signalet bliver skruet ned allerede på afspilleren, så når der INGEN klippede signaler igennem til forstærkeren, som denne så skal håndtere. Og det må være det der gør at det lyder bedre. Det stemmer meget godt med min logik....:)
Jeg kan jo slå funktionen til og fra med et tryk på en knap, og jeg kan TYDELIGT høre hvad der lyder bedst. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 11 September 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
| Det er jo lige netop det der er problemet!!!! Producerne(pladeselskaberne) synes der skal spilles med MAX volume hele tiden, og derved ingen dynamik. Det gør at det hele lyder øretrættende at lytte på. |
|
|
Lad venligst være med at antyde, at jeg ikke forstår problemet. Jeg forstår skam fint problemet, og jeg forstår også hvorfor din løsning ikke gør det, du tror. Den dynamikbegrænsning, du taler om, er opnået ved at skrue op for de svage passager, så de bliver lige så kraftige som de kraftige passager. Hvis du vil reversere den proces og genopnå dynamikken, skal du på dit udstyr skrue ned for de passager, som før var svage, og KUN for disse passager (hvilket i praksis er umuligt, da du ikke har information om, hvor meget der er skruet op/ned under mixningen). Skruer du lige meget ned for hele nummeret, er du lige vidt og har ikke opnået nogen som helst ændring i dynamikken. Og replay gain skruer netop lige meget ned for hele nummeret. Derfor kan replay gain ikke genindføre tabt dynamik. Du kan spørge lige så tit du vil, om jeg har hørt det. Så længe du ikke vil forstå det, jeg forsøger at forklare dig, er spørgsmålet irrelevant.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O skrev:
callesoroe skrev:
| Det er jo lige netop det der er problemet!!!! Producerne(pladeselskaberne) synes der skal spilles med MAX volume hele tiden, og derved ingen dynamik. Det gør at det hele lyder øretrættende at lytte på. |
|
|
Lad venligst være med at antyde, at jeg ikke forstår problemet. Jeg forstår skam fint problemet, og jeg forstår også hvorfor din løsning ikke gør det, du tror.
Den dynamikbegrænsning, du taler om, er opnået ved at skrue op for de svage passager, så de bliver lige så kraftige som de kraftige passager.
Hvis du vil reversere den proces og genopnå dynamikken, skal du på dit udstyr skrue ned for de passager, som før var svage, og KUN for disse passager (hvilket i praksis er umuligt, da du ikke har information om, hvor meget der er skruet op/ned under mixningen). Skruer du lige meget ned for hele nummeret, er du lige vidt og har ikke opnået nogen som helst ændring i dynamikken.
Og replay gain skruer netop lige meget ned for hele nummeret. Derfor kan replay gain ikke genindføre tabt dynamik.
Du kan spørge lige så tit du vil, om jeg har hørt det. Så længe du ikke vil forstå det, jeg forsøger at forklare dig, er spørgsmålet irrelevant.
|
|
|
Der er forskel på komprimering og høj mastering. Hvis du ellers læste hvad jeg skrev, så sagde jeg netop, at den positive effekt på lyden, er på de CD'er som egentlig er OK indspillet(læs IKKE overkomprimeret), men hvor man så skuer op for STYRKEN i masteringen. Dem der er overkomprimeret kommer aldrig til at lyde godt. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
men callesoroe: startede du ikke med at fremhæve FLAC som godt, fordi du der kan skrue ned (det er sådan jeg tolker replay gain)? Men det FLAC du kan downloade er vel mastered på samme måde som den cd du ville kunne lægge i din cd-maskine, eller hvad? Elllers vil jeg gerne vide hvor du får disse ukomprimerede FLAC's af alm. musik udgivet på CD?
Og så kan jeg ikke forstå hvorfor vi kører rundt i den samme ret simple teknik hele tiden: er der en part i diskussionen der enten ikke forstår hvad det går ud på, eller ikke kan forklare sig, eller er det påståeligheden? Strange __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 11 September 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Callesoroe, det var dig, som begyndte at skrive om dynamik. Komprimering ødelægger dynamikken. For høj mastering forårsager klipning.
Ingen af delene kan reverseres, når først skaden er sket.
Men for nu at vende tilbage til dit udsagn om høj mastering. I den situation er der to muligheder, hvis du oplever klipning:
1. Der er skruet så højt op, at bølgetoppene ikke kan rummes inden for CD'ens eller musikfilens 16 eller 24 bit. Dermed får man flade toppe i musikken, allerede på CD'en. Det hjælper intet at skrue ned for en sådan indspilning med replay gain. De flade toppe vil være bevarede.
2. Der er skruet højt op, men ikke så højt, at det ikke kan rummes inden for CD'ens eller musikfilens 16 eller 24 bit. Af en eller anden grund kan dit anlæg dog ikke håndtere det fulde dynamikområde på CD'en eller i musikfilen, og anlægget klipper derfor. Her vil du få noget ud af replay gain, men det vil være symptombehandling på et fejlfungerende anlæg.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
|
men callesoroe: startede du ikke med at fremhæve FLAC som godt, fordi du der kan skrue ned (det er sådan jeg tolker replay gain)? Men det FLAC du kan downloade er vel mastered på samme måde som den cd du ville kunne lægge i din cd-maskine, eller hvad? Elllers vil jeg gerne vide hvor du får disse ukomprimerede FLAC's af alm. musik udgivet på CD?
Og så kan jeg ikke forstå hvorfor vi kører rundt i den samme ret simple teknik hele tiden: er der en part i diskussionen der enten ikke forstår hvad det går ud på, eller ikke kan forklare sig, eller er det påståeligheden? Strange
|
|
|
Nej så har du misforstået mig. Mine filer har jeg selv rippet fra CD til FLAC format. Jeg fremhævede FLAC fordi du så har mulighed for at tilføje "replay gain" som en TAG information på lydfilen. Mine 24/96 filer er dog dowloaded fra HDTRACKS. De bevøver ikke replay gain, da det alle er kvalitetsindspilninger/produceringer. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|