Forfatter |
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Jeg har ikke prøvet at bruge glasunderlag før ved skæring, det bliver første gang at jeg prøver det. Hvad bruger du som underlag ved skæring MHenckel ? Det jeg til gengæld ved er at det betaler sig at skifte skæret ofte ( nyt blad = knæk af ).
|
|
|
Jeg har ikke bestemt mig endnu andet end jeg vil lave et projekt med neodym for at komme lidt op i følsomhed - så jeg har ikke skåret andet en helt simpel test på glas og med en hobbykniv med et rulleblad ! Det virker muligt med forsigtighed og tålmodighed. Hobby kniven med rulleblad har jeg købt i Panduro hobby - den kan anbefales
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
Jeg har ikke bestemt mig endnu andet end jeg vil lave et projekt med neodym for at komme lidt op i følsomhed - så jeg har ikke skåret andet en helt simpel test på glas og med en hobbykniv med et rulleblad ! Det virker muligt med forsigtighed og tålmodighed. Hobby kniven med rulleblad har jeg købt i Panduro hobby - den kan anbefales
|
|
|
Jeg skal lige forstå dig, vil du lave et bånd som dahlberg's som tilføjelse/erstatning af dine diskantbånd i de la folia du taler om i tråden ?
Jeg bruger selv mine bånddiskanter sammen med to stk. 15" Zomax basser i en hybridkonstruktion, som 2 vejs system hvor der deles ca. ved 200 - 250 hz. ( aktiv deling ). Det smarte her er lidt i stil med DALI's Skyline at man deler så lavt på bassen at den kommer til at forenes med den lave følsomhed som bånddiskanten har.
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Jeg skal lige forstå dig, vil du lave et bånd som dahlberg's som tilføjelse/erstatning af dine diskantbånd i de la folia du taler om i tråden ?
Jeg bruger selv mine bånddiskanter sammen med to stk. 15" Zomax basser i en hybridkonstruktion, som 2 vejs system hvor der deles ca. ved 200 - 250 hz. ( aktiv deling ). Det smarte her er lidt i stil med DALI's Skyline at man deler så lavt på bassen at den kommer til at forenes med den lave følsomhed som bånddiskanten har.
|
|
|
Nej mine gamle LaFolia er ikke i denne verden mere - De forsvandt ud ifm. familieforøgelse, etablering i eget hus, etc. men nu her ~18 år senere har jeg mit eget "legerum" hvor jeg kan rode og hygge med HI-FI som det passer mig uden at resten af famillien skal lide under altid halvfærdige konstruktioner.
Så min plan er at bygge en bånddiskant som går pænt langt ned så den kan deles over til noget i den stil du har - den del har jeg slet ikke lagt mig fast på endnu. Jeg vil dog deler aktivt og har derfor ikke "behov" for den lave følsomhed der følger med ferrit magneterne ;-).
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
Nej mine gamle LaFolia er ikke i denne verden mere - De forsvandt ud ifm. familieforøgelse, etablering i eget hus, etc. men nu her ~18 år senere har jeg mit eget "legerum" hvor jeg kan rode og hygge med HI-FI som det passer mig uden at resten af famillien skal lide under altid halvfærdige konstruktioner.
Så min plan er at bygge en bånddiskant som går pænt langt ned så den kan deles over til noget i den stil du har - den del har jeg slet ikke lagt mig fast på endnu. Jeg vil dog deler aktivt og har derfor ikke "behov" for den lave følsomhed der følger med ferrit magneterne ;-). |
|
|
Oki, lyder spændende .....vi må lige følges lidt ad så, det er jo sjovt at vi begge er igang med bånd ( dog er mit bare rep. og mod. ). Mht. korugering af bånd det er også lige noget der skal dyrkes, jeg har ikke sådan en tandhjulsfætter til at gøre det med. 
Jeg var lige inde og se dit legerum, det ser godt ud ....bruger du pc'en til at spille musik med eller til at måle med ? ( jeg bruger selv min pc som musikleverandør, der streames så fra en server der står i værkstedet ).
Forresten, sådan en pakke rockfon, hvad koster den ? hvor mange batt's/plader er der i en pakke ? og størrelse ?
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Oki, lyder spændende .....vi må lige følges lidt ad så, det er jo sjovt at vi begge er igang med bånd ( dog er mit bare rep. og mod. ). Mht. korugering af bånd det er også lige noget der skal dyrkes, jeg har ikke sådan en tandhjulsfætter til at gøre det med. 
Jeg var lige inde og se dit legerum, det ser godt ud ....bruger du pc'en til at spille musik med eller til at måle med ? ( jeg bruger selv min pc som musikleverandør, der streames så fra en server der står i værkstedet ).
Forresten, sådan en pakke rockfon, hvad koster den ? hvor mange batt's/plader er der i en pakke ? og størrelse ?
|
|
|
Tandshjulsfætteren ... mener at have læst at Panduro hobby har en bølgepap valse i plast til overkommelige penge. [EDIT Boye kom først - Den ser sgu god ud ]
PC´en bruges både som musikserver og til målinger.
Rockfon pladerne er 120X60 og jeg mener der var 15 plader i pakken som jeg gav ca. 1200 kr for i et velassorteret byggemarked.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herligt, må lige se om der er 161 kr i ungernes sparegris jeg kan stjæle, så skal der købes sådan en. 
tak for linket Boye, er du også igang med bånd, eller har du været det ? Kan se i din profil at det er noget med små børn og flade højttalere på væggen. ( formodentlig en hård tid at gå igennem for en hi-fi entusiast )
MHenckel skrev:
Tandshjulsfætteren ... mener at have læst at Panduro hobby har en bølgepap valse i plast til overkommelige penge. [EDIT Boye kom først - Den ser sgu god ud ]
PC´en bruges både som musikserver og til målinger.
Rockfon pladerne er 120X60 og jeg mener der var 15 plader i pakken som jeg gav ca. 1200 kr for i et velassorteret byggemarked.
|
|
|
¨
Så er det ikke bølgepapvalser vi leder efter mere. ( ja den er fin ...god pris )
Oki ....kører du FLAC eller WAVE ? ( jeg selv kører WAVE ).
Rockfon er ikke helt billig, meeen effektiv ( jeg gider ikke puder og dyner på væggene mere ). 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
For 15 år siden, der kunne man købe alufolie 0,011 mm som var belagt med papir, som kunne varmes af med en føntører, der var et vokslag derpå. Ved i om det kan købes nogen steder nu om stunder ? jeg har ledt forgæves efter det ( det eneste jeg kan finde er noget med papir på bagsiden som sidder 113 % fast ).  Ellers er alternativet alufolie på glas og så skære det der.
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
[Oki ....kører du FLAC eller WAVE ? ( jeg selv kører WAVE ).
Rockfon er ikke helt billig, meeen effektiv ( jeg gider ikke puder og dyner på væggene mere ). 
|
|
|
Flac - giver mulighed for tags ligesom MP3 - med mulighed for søgning på nummer kunstner, album .. i foobar2k eller anden medie player som understøtter flac. Flac er bitperfekt i de tests jeg har kørt ..så det er jeg meget tilfreds med.
Udfordringen for min del på akustik siden er bassen og her hjælper rockfon eller lignende produkter ikke så meget. Mit Kælderrum med beton på 3 af siderne har nogle kodyl "flotte" stående bølger ... nå man kan sgu nok ikke få det hele
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oucch ....kender beton alt for godt ( svært at dæmpe ).
Hov forresten, så noget på nettet engang, et eller andet med at spænde nogle tunge metalklumper med gummibelægning ind i væggene ( antalet af dem på væggene var afhængig af hvor store fladerne var ) ...det skulle så opsluge de vibrationer der bliver sat igang.
( læs: stående bølger )
Herfra lyder der godnat. vi snakkes ved.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
På www.alltape.dk kan man finde denne:
400-3 |
Bølgepapmaskine 8cm |
35,00 |
Men jeg mener som MHenckel at den også findes hos Panduro. Deres site er dog ikke tilgængeligt lige nu.
Madpakkefolie var "limet" med voks i sin tid. Nu er det noget helt andet, men man kan nulre papiret af hvis man gør det vådt med vand med en smule sprit i. Jeg mener i øvrigt at den almindelige alufolie er 0,011 mm - madpakkefolien er vist kun 0,009 mm alu (+ papir).
Jeg rodede en del med fuldtone to-vejs bånd i perioden 1988-93, men jeg har tit ønsket at komme i gang med det igen. Nu er pigerne ved at være så store, at der så småt kan blive tid til at gøre noget ved det. Tanken er at droppe fysiske CD'er, bruge Squeezebox med tilhørende NAS og køre digitalt ind i min (til den tid) modificerede Behringer DCX2496, som gør det ud for digitalt delefilter, EQ, delay og forforstærker videre til forstærker til bånd plus aktive basmoduler.
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
For 15 år siden, der kunne man købe alufolie 0,011 mm som var belagt med papir, som kunne varmes af med en føntører, der var et vokslag derpå. Ved i om det kan købes nogen steder nu om stunder ? jeg har ledt forgæves efter det ( det eneste jeg kan finde er noget med papir på bagsiden som sidder 113 % fast ). Ellers er alternativet alufolie på glas og så skære det der. |
|
|
Du kan få papiret af med sprit/vand
MVH
André Jensen
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Mht. åg, vil jeg prøve mig frem med nogle 8 - 10 mm bolte, hvor jeg saver hovedet af ( eller 8 - 10 mm rundjern ), min filosofi er at det ikke yder båndet så meget modstand som et stykke fladjern som åg gør det, den luft båndets bevægelse flytter, smyger sig formodentligt lettere hen over rundingen på bolten.
|
|
|
Smart ide med boltene.
Jeg anser ikke at åg giver båndet "modstand" men mere at lyden bliver reflekteret fra åget og tilbage igennem båndet og ud til lyttepositionen - det svarer lidt til at stille en alm. højttaler tæt op af en sidevæg.
En forslag ifm boltene er at save dem halvt igennem( på langs) der hvor de ligger an mod fladjernet således at arealet i overgangen mellem fladjern og bolt bliver størst muligt.
Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
Smart ide med boltene.
Jeg anser ikke at åg giver båndet "modstand" men mere at lyden bliver reflekteret fra åget og tilbage igennem båndet og ud til lyttepositionen - det svarer lidt til at stille en alm. højttaler tæt op af en sidevæg.
En forslag ifm boltene er at save dem halvt igennem( på langs) der hvor de ligger an mod fladjernet således at arealet i overgangen mellem fladjern og bolt bliver størst muligt.
Morten
|
|
|
Begge dele formodentlig, man undgår vel den reflektion du beskriver og samtidig har luften lettere ved at komme forbi en rund formation end en flad.
Lyder som en god ide, med indsavning i enderne mht. bedre anlæg mod fladjernet, i stil med den illustration som jeg har lavet herunder, gætter jeg på ?

|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Lyder som en god ide, med indsavning i enderne mht. bedre anlæg mod fladjernet, i stil med den illustration som jeg har lavet herunder, gætter jeg på ?

|
|
|
Yeps
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
På www.alltape.dk kan man finde denne:
400-3 |
Bølgepapmaskine 8cm |
35,00 |
Men jeg mener som MHenckel at den også findes hos Panduro. Deres site er dog ikke tilgængeligt lige nu.
Madpakkefolie var "limet" med voks i sin tid. Nu er det noget helt andet, men man kan nulre papiret af hvis man gør det vådt med vand med en smule sprit i. Jeg mener i øvrigt at den almindelige alufolie er 0,011 mm - madpakkefolien er vist kun 0,009 mm alu (+ papir).
Jeg rodede en del med fuldtone to-vejs bånd i perioden 1988-93, men jeg har tit ønsket at komme i gang med det igen. Nu er pigerne ved at være så store, at der så småt kan blive tid til at gøre noget ved det. Tanken er at droppe fysiske CD'er, bruge Squeezebox med tilhørende NAS og køre digitalt ind i min (til den tid) modificerede Behringer DCX2496, som gør det ud for digitalt delefilter, EQ, delay og forforstærker videre til forstærker til bånd plus aktive basmoduler.
|
|
|
Hej Boye
Hvis priserne på bølgepapmaskiner i denne tråd fortsætter med at rasle ned i pris, så ender det med at man kan få en i nakken næsten gratis. 35.- er bare billigt, tak for den info Boye !!!
Den alufolie med papir der kun er 0,009 ( synes at have set så lavt som 0,007 ) er det vel næsten for tyndt, skal vel helst op i de 0,011 mm, så det kan lede mest strøm. Du har ret i at papiret kan nulres af, jeg brugte noget vinduesrens ( den fra fakta = vi vil så gerne have at du bliver lidt længere, men du skal jo hjem og lave højttalere ) og papiret smuttede lige af som ingenting , tak for det råd.
Forstår godt at du vil igang igen med bånd, det er sjovt at man kan lege Jørgen Clevin og voila pludselig er der en velspillende højttaler. Har du haft gemt båndende væk imens børnene var små ? Båndenheder er ikke for børn. ( membran = skrøbeligt legetøj ). Var det LaFolia du havde, meget kendt for den tid ?
Forstår dig godt mht. Squeezebox, NAS m.m, det er jo let at hoppe på den galej og der er mange der gør det pga. enkeltheden og så er der også høj WAF, ved ikke at have så meget grej til at stå. 
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal gå efter så tyndt som muligt, selv anvender jeg 0.004mm.Når det er tyndere falder vægten og følsomheden stiger og den nødvendige strøm falder.
MVH
André Jensen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Du skal gå efter så tyndt som muligt, selv anvender jeg 0.004mm.Når det er tyndere falder vægten og følsomheden stiger og den nødvendige strøm falder.
MVH
André Jensen
|
|
|
Jeg er enig i din antagelse omkring følsomhed og vægt, dog har jeg set tilfælde af bånd med for tynd alufolie som brænder over ved hård belastning, det har formodentlig også noget at gøre med valg af for lav delefrekvens ( 200 - 250 hz ). Jeg kan få mit alufolie på båndet til at holde ved at bruge 0,011 mm ....det er så desværre på bekostning af de højeste frekvenser ....men det regner jeg med at der skal laves om på nu, hvor der skal prøves med et 12,5 mm bånd med 0,007~0,009 mm. Måske skal delingen prøves omkring 400 hz, så er næste hurtle bare at så bliver det ikke egnet som 2 vejs system mere, fordi så tror jeg ikke at mine 15" Zomax kommer til at lyde godt mere, de er bedst lydende under 250 hz. 
Tak for din info om 0,004, det kan være at det skal prøves senere. 
|
Til top |
|
|
Erik K Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej båndfolk
Jeg sidder lige og følger tråden, minderne fra ca 1989 vælter frem,en efter min erfaring god måde at korugere bånd på er som følger, få et par brugte tandremme ved din automek-- skær det over 2 gange så er der 1 stk son lægges ned i en udfræsning det kan feks.være et stykke MDF med tænderne op, det ande stykke rulles ovenpå fra en af enderne imellem de to tandremme har du lagt dit BÅND (det hele har samme brede) den øverste rem skal være ca 1mm over pladen sådan at du kan varme remmen med et gl.strygejern så holder rynkerne sig meget bedre.
Hilsen Erik K. __________________ EKH
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet at lave et "demobånd", et med 3 ledere ( 3,7 mm alufoliebaner ) og et med 4 ledere ( 2,5 mm alufoliebaner ), på 12,5 mm bærematerialer ( microporetape ) .... dog er det bånd med 4 ledere uhyre skrøbeligt og de tynde ledere knækker nemt.
|
Til top |
|
|