Emne: basenheder i plastik! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...
Altså.. Kryb er jo noget der sker under selve støbningen, så når først produktionen er kørt ind med et par prøveserier og maskinerne er justeret rigtigt, er det ikke noget problem.
Jeg har meget svært ved at se hvorfor magnetsystemet skulle trække kurven skæv over tid, et pladechassis giver sig sikkert mere når det kommer til stykket?!?
Plastik chassis'et giver desuden den fordel at man nemt kan lave forstærkene ribber hvor det måtte være nødvendigt. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
|
Jeg synes nu mandens egen beskrivelse af selve højttalerens evne siger det meget godt:
pro et contra skrev:
|
Nå, jeg må trøste mig med, at æskerne spiller ganske fornuftigt ved moderate lydtryk.
|
|
|
|
|
|
Hvis vi antager at det betyder at højttalerne ikke lever op til hans forventninger ved højt lydtryk, kunne der vel være mange andre årsager til det ?
Per N skrev:
|
Jeg kan da lige nævne et par umiddelbare ulemper jeg ser frem for et metal chassis: Lette matrialer har en tendens til og resonere, det er ikke lige så stivt som et støbt metal chassis pga plastic er et blødere matriale, samt for at opnå den samme stivhed må man formode der skal bruges et tykkere chassis end hvis det var støbt alu hvilket vil hindre airflow'et bag ved enheden og give nogle begrænsninger. Skal vi ud på det sygelig overdrev kan man også nævne plastic'ens evne til og opbevare statisk elektricitet(jeg har set nogle gå vældig meget op i dette så deres kabler kun var isoleret med naturlige matrialer så som silke) om det egentlig har noget og sige vil jeg ikke kommentere, idet jeg ikke aner om der er hold i det .
Hvis enheden er lavet af plastic'er som der skrives, vil jeg meget gerne høre om fordelene lydmæssigt udover det er billigt. Derimod hvis den er lavet af glasfiber eller en carbon lignende struktur ser jeg muligheder.
|
|
|
Nu ved vi jo reelt ikke så meget om det materiale enheden er lavet af. Vi kan vel kun konstatere at det ikke er metal, som han nok havde forventet. Der er altså tale om et kunstigt fremstillet materiale. Fordelen ved det er bl.a. at man kan eksperimentere med tilsætningstoffer til man opnår de egenskaber man ønsker. Det er altså ikke nødvendigvis blødt som du skriver. F.eks. bruger B&O et specielt "plastmateriale" til deres højttalerkabinetter p.g.a. de gode resonansmæssige egenskaber. Hvis det kan bruges til store kabinetflader kan det vel også bruges til små 5" højttalerenheder. Nu nævner du selv glasfiber som et kunstigt produkt der kunne være muligheder i, så helt afvisende er du jo ikke.
Jeg vil da gerne indrømme at min første tanke, da jeg for en del år siden så en "plastikenhed" i en DALI-højttaler, svarer nogenlunde til det du skriver i dit første indlæg. Det skyldtes dog udelukkende at jeg som mange andre havde nogen fordomme om at alt der var lavet af plastik var noget billigt skrammel. Idag har jeg en lidt mere nuanceret holdning til det.
|
| Til top |
|
| |
AMILO Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Kunne du ikke venligst sandsynligøre eller dokumentere at chassis'ets varmeledende egenskaber skulle have en signifikant betydning ?
|
|
|
Jeg har vist ikke skrevet at det havde nogen "signifikant" betydning, men kølingen af enheden bliver dårligere og dermed bliver den også varmere ved samme afsatte effekt. Hvor stor en betydning der har ved nævnte enhed skal jeg ikke kunne udtale mig om.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
AMILO skrev:
|
Jeg har vist ikke skrevet at det havde nogen "signifikant" betydning, men kølingen af enheden bliver dårligere og dermed bliver den også varmere ved samme afsatte effekt. Hvor stor en betydning der har ved nævnte enhed skal jeg ikke kunne udtale mig om.
|
|
|
Du mener altså at varmen fra svingspolen skal ledes bort gennem enhedens chassis?
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
Stanley skrev:
Per N skrev:
|
jeg ser ingen fordele i plastic frem for disse normale peerless chassi'er udover det er billigt. Ellers vil jeg gerne høre hvad den er i dette tilfælde det må du jo vide siden du mener jeg tager fejl?
|
|
|
Det kunne måske også være interressant at høre hvilke ulemper du ser. 
|
|
|
Jeg synes nu mandens egen beskrivelse af selve højttalerens evne siger det meget godt:
pro et contra skrev:
|
Nå, jeg må trøste mig med, at æskerne spiller ganske fornuftigt ved moderate lydtryk.
|
|
|
Jeg kan da lige nævne et par umiddelbare ulemper jeg ser frem for et metal chassis: Lette matrialer har en tendens til og resonere, det er ikke lige så stivt som et støbt metal chassis pga plastic er et blødere matriale, samt for at opnå den samme stivhed må man formode der skal bruges et tykkere chassis end hvis det var støbt alu hvilket vil hindre airflow'et bag ved enheden og give nogle begrænsninger. Skal vi ud på det sygelig overdrev kan man også nævne plastic'ens evne til og opbevare statisk elektricitet(jeg har set nogle gå vældig meget op i dette så deres kabler kun var isoleret med naturlige matrialer så som silke) om det egentlig har noget og sige vil jeg ikke kommentere, idet jeg ikke aner om der er hold i det .
Hvis enheden er lavet af plastic'er som der skrives, vil jeg meget gerne høre om fordelene lydmæssigt udover det er billigt. Derimod hvis den er lavet af glasfiber eller en carbon lignende struktur ser jeg muligheder.
|
|
|
Tjaaaa jeg kan nævne de første gode muligheder ved plastik 1 er at det ikke er så resonant som metal, vi kunne jo lige prøve et tænkt experiment, jeg har lavet to klokker som er store nok til at du kan stå inde i dem, som du har gættet den ene af metal, den anden af plastik, hvorfor en vil du vælge at få ned over hovedet, når jeg kommer med en stor hammer. Jeg er sikker på at du ville vælge den af plastik, hvis du stadigvæk ønsker at lytte på dit anlæg.
Du kunne også prøve at tage din plade-tallerken, sætte en kuglepen i midterhullet og slå på den med en kno, så ringer den så højt og så længe, man tror det løgn. Det samme glæder for en højtaler hvor chassiet er af metal, jeg har ofte lagt blygummi på for at dæmpe den voldsomme ringning.
Der er også resonanser i et plastik chassis, men de befinder sig længere ned i frekvens og dør meget hurtigere ud. Summa sumarum, plastik er ikke så ringe endda.
At æskerne spiller ganske fornuftigt ved moderate lydtryk, siger jo sig selv, i og med at de benyttede enheder kun er 5 eller 5,5 tommer, fysikkens love kan de jo ikke omgåes..........
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
pro et contra Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En forsinket tak for de mange og hurtige svar på mit indlæg; jeg er nu ikke længere så skeptisk ved plastikmaterialet, hvilket et kig på de større og dyrere modeller i sa's program også har bidragt til: Her er masser af plastik med og uden faseplug! Til slut vil jeg gerne slå fast, at jeg er godt tilfreds med højttalerens formåen, selvom de små enheder/kabinetter aldrig kommer op i nærheden af koncertagtige dB-værdier. Højttalerne har deres force i nærfeltslytning ved lave og moderate lydtryk med masser af detaljer, drive og perspektiv.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|