Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: sub - hvor dybt spiller din? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

så, så:-)

Var såmænd ikke ment som en anklage!
Var bare almindeligt interesseret. Er da godt klar over at min lille 6" audiopro giver det dybest mulige.
Prøver bare at finde ud af hvor meget der er pral, og hvor meget der er nødvendigt, for at basgengivelsen får det hele med.. Husk nu at det er ikke er specs der tæller.

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Min egen sub spiller ned til omkring 15hz målt med lydmåler og REW programmet. Jeg synes dyb bas er uundværelig! også til musik.

Check den her:

Det er de klassiske instrumenter, men en del nyere musik har synthesized lyd, hvilket kan være endnu dybere, men man kan sige, hvis man kan spille med kontrol og styrke ned i 30hz er man rimelig dækket ind. Spørgsmålet er så, hvor mange normale højtalere kan det?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

det er jo lige det. Hvor mange når egentlig til 30 hz.:-)

God oversigt! Glæder mig til at se hvor langt mine hjemmebyggede kommer til at spille!
Kom endelig med flere test af jeres sub, og lad høre hvor langt ned dybden tæller!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Mine Infinity Intermezzo 4.1 måler i stuen 20-80Hz +3/-2dB ref. 80Hz @ 94dB målt 4meter fra højttalerne. De 20Hz ligger pænt på -1dB!!!  
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

woyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Har ingen sub pt. (Har haft et par stykker efterhånden). Men jeg er bare tilfreds, hvis den er nede og røre infralyden. Tror sg endlig det på tide at få en igen      
Til top Vis woyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af woyer

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

altså, "alle" subs kan spille 20Hz, det er bare et spørgsmål om ved hvor høj volumen de kan gengive det :)

Jeg har hørt nogle kloge hoveder snakke om at f.eks. 20Hz skal op på omkring 80dB før end det menneskelige høre kan bruge det til noget. Man kan næsten sige: Jo lavere frekvens jo højere volumen er der brug for. Dvs. til sub brug kan vi rigtig godt lide masser af areal og slaglængde.

Mvh. Henrik

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har en hjemmebygget sub med en JBL W15GTI med ca 1400 Icepower watt og en Velodyne SMS-1 i et 50 liter trykkammer kabinet. den går under 18 Hz med lydtryk og præcision nok til at skræmme de fleste når Dharma banker på akvariet i 'Find Nemo'

woyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

altså, "alle" subs kan spille 20Hz, det er bare et spørgsmål om ved hvor høj volumen de kan gengive det :)

Jeg har hørt nogle kloge hoveder snakke om at f.eks. 20Hz skal op på omkring 80dB før end det menneskelige høre kan bruge det til noget. Man kan næsten sige: Jo lavere frekvens jo højere volumen er der brug for. Dvs. til sub brug kan vi rigtig godt lide masser af areal og slaglængde.

Mvh. Henrik

Læste for et stykke tid en anonnce (tror bladet hed et eller andet med 'scientist'), og så en doku på National Geographic Channel i sidste uge, hvor infralyden blev nævnt til at være fra 16hz og ned efter. Men efter at have søgt på nettet, så er det åbenbart fra 20hz :-]

Hørte engang en B&W sub der gik fra 13hz. Den fik lige en konstant tone på 15 eller 16hz, mener jeg det var. Og så marantz forstærkeren skruet rigtig højt op - jeg kunne mest mærke det og lige knap fornemme at jeg hørte det :-)

Til top Vis woyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af woyer

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

H U S K

...at dit lytterum også sætter en begrænsning.
Der kan ikke opstå svingninger ved mindre end en halv bølgelængde ved gældende frekvens.

Eks. 30Hz (1/s)
lydens hastighed 320 m/s

320(m/s)x 1/30 (1/s) = 11 meters bølgelængde!!!
Er den længste dimension i dit lyttrum ca 5 meter kan du altså høre ned til ca 30Hz, ellers kan tonen slet ikke opstå, uanset subwooferens evner.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

H U S K

...at dit lytterum også sætter en begrænsning.
Der kan ikke opstå svingninger ved mindre end en halv bølgelængde ved gældende frekvens.

Eks. 30Hz (1/s)
lydens hastighed 320 m/s

320(m/s)x 1/30 (1/s) = 11 meters bølgelængde!!!
Er den længste dimension i dit lyttrum ca 5 meter kan du altså høre ned til ca 30Hz, ellers kan tonen slet ikke opstå, uanset subwooferens evner.

Det er dog den største gang vrøvl jeg nogensinde har læst! Hvem pokker har bildt dig det ind?

Sorry den holder bare ikke.

Du har endda selv en subwoofver så man skulle tro du viste bare lidt om det, åbenbart ikke.

EDIT : Det skal så siges at roomgain begynder når rummets længste dimension er mindre end en halv bølgelængde, så du kan godt bruge udregningen til noget, bare ikke det du troede. Ret mig hvis jeg tager fejl(angående roomgain).

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Til musik skal din sub helst ikke spiller over 30hz.

Den skal ikke høres den skal mærkes og føles.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Min egen sub spiller ned til omkring 15hz målt med lydmåler og REW programmet. Jeg synes dyb bas er uundværelig! også til musik.

Check den her:

Det er de klassiske instrumenter, men en del nyere musik har synthesized lyd, hvilket kan være endnu dybere, men man kan sige, hvis man kan spille med kontrol og styrke ned i 30hz er man rimelig dækket ind. Spørgsmålet er så, hvor mange normale højtalere kan det?

Jep, du har helt ret, de fleste misforstår begrebet hz og grundtone. Ligesom der er overtoner, er der også "undertoner". Intet instrument spiller ex. en 40 hz tone alene - et instrument er en resonant kasse og lyden går begge veje. 40 hz er derfor kun grundtonen. En sub skal bare gå så dybt som muligt, men det skal gøres i et hjørne for at styre bølgelængden. Man kan ikke lave en dyb bas der timer ude i et rum, det er en fysisk umulighed. Ang. opgivelsen af hz på subwoofere, så skal man være opmærksom på, at rummet helt naturligt hæver dit niveau fra ca. 100 hz og ned med op til hele 18db per oktav (i dybbassen dog kun). Derfor skal et kabinet max. have et total Q på 0,6 og gerne noget lavere, for at kunne spille sammen med rummet.

Ex. et Q på 0,5 betyder at enheden falder højt oppe med 6 db per oktav, rummet får her en chance for at udligne faldet. Jensen har derfor ikke ret i, at en sub skal skæres ved max. 30 hz, den skal helst skæres ved min. 80 hz og op. Med et rumkorrektion eller en enhed der kan beregne front ht sammen med sub gerne højere, ex. 150 hz. Sådan får du muligheden for at styre din bas, ikke ved at stille den midt i rummet.

Har selv kørt med en seperat DIY sub i mange år på den måde med et frontsystem, også før Lyngdorf kom med hans. Enhver der har hørt hans system på messerne må vel medgive, at selvom hans bas ikke går monsterdybt, så er bassen alligevel så dyb, at han ville få problemer under de omstændigheder andre udstillere arbejder under. Alligevel er hans system det eneste hver gang, der rent faktisk timer - andre kan så have en mening om de bryder sig om lyden, men man kan ikke komme udenom, at Lyngdorfs system timer som det eneste på udstillingerne!

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Yeps jeg er også enig hehe, Synes bestemt Lyngdorf har fat i noget helt rigtigt med hans rum EQ. Synes også Lyngdorfs messelyd er noget af det bedste - hver gang jeg har været på messe. Masser af god fyldig bas der bare passer perfekt sammen med lydbilledet!

Kan du uddybe lidt med det du snakker om, "at time" med lyden? Det er klart, deler man højt, så kan man lokalisere baslyden, hvorfor man er nødt til at anbringe sub(s) nær fronterne, men deler man fx lavt er det stortset umuligt at lokalisere bassen. Deler man lavt, er det da ikke muligt at "time" lyden via fasejustering EQ mv?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Yeps jeg er også enig hehe, Synes bestemt Lyngdorf har fat i noget helt rigtigt med hans rum EQ. Synes også Lyngdorfs messelyd er noget af det bedste - hver gang jeg har været på messe. Masser af god fyldig bas der bare passer perfekt sammen med lydbilledet!

Kan du uddybe lidt med det du snakker om, "at time" med lyden? Det er klart, deler man højt, så kan man lokalisere baslyden, hvorfor man er nødt til at anbringe sub(s) nær fronterne, men deler man fx lavt er det stortset umuligt at lokalisere bassen. Deler man lavt, er det da ikke muligt at "time" lyden via fasejustering EQ mv?

Hej igen

Jeg mener at Lyngdorf har forstået noget mht lyd. Bas er langbølget og der findes kun langsom bas, aldrig en hurtig bas! Imidlertid kan bas føles langsom hvis den er overstyret, dvs at der er et hæv et sted i frekvensen - hvad der oftes sker når man netop placerer sin sub ved en væg eller i et hjørne. Hver flade forstærker op til 6 db, dvs i et hjørne op til 18db. Enhver kan prøve at lade sin mobiltelefon spille et og andet på et træbord for derefter at tage den op i hånden - det vil føles som om, at den nu spiller halvt så lavt, da menneskekroppen ikke resonerer ved de afspillede frekvenser en mobiltelefon er i stand til.

Derfor skal man tilpasse rummets Q med kabinettets Q, en ting Lyngdorf overser. En anden og meget almindelig grund til langsom bas kan også ses i lyset af, at delefrekvensen mellem enhederne er utilstrækkelig - her kan man selvfølgelig løse problemet med filteret.

Når jeg taler om at time, så er det fordi, at mange mener, at ex. en lille stander ht timer, men den spiller heller ikke under 50 hz, og ofte ikke engang så dybt. Derfor timer det, da man ikke får de problemer med rummet og de lange bølger.

Lyngdorf kommer langt med sit system, fordi han placerer bassen ved sidevægge eller i hjørner. Hans eq system kompenserer også for hævet i bassen, men han kunne opnå ekstremt gode resultater med ex. den nye LAT 500 eller 700 i det rigtige kabinet med det rigtige total Q.

Med at time mener jeg bare overordnet, at rytmisk musik forbliver rytmisk, altså at det timer, dvs. at tingene spiller sammen og dog kan man skelne hver instrument. Dette er virkelig en kunst, når man bevæger sig ned under 60hz.

Man kan sagtens dele endog meget højt, det stiller dog det krav, at man skal måle enhederne op sammen med rummet - ex. DEQX eller Lyngdorf. Jeg ville selv altid foretrække min. 100hz og op, aldrig under 100hz, idet rummet her begynder at forstærke enheden.

Jeg ser derfor intet problem i, at dele højt oppe - man kan sagtens få det til at hænge sammen. Øret er taknemmeligt mht lange bølger - mennesket kan ikke retningsplacere dyb lyd. Det er overtonerne vi kan retningsbestemme.

vh

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Troede tråden gik på: "Hvor dybt spiller DIN"   .......Højttaler

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

yep, men med eller uden roomgain...? Hvordan skal man tolke en fabrikants opgivelser?

vh

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:

Mik112 skrev:

yep, men med eller uden roomgain...? Hvordan skal man tolke en fabrikants opgivelser?

vh

Mål højttalernes bas-ydeevne i det lokale de benyttes i

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Claus_DK skrev:

Hej igen

Jeg mener at Lyngdorf har forstået noget mht lyd. Bas er langbølget og der findes kun langsom bas, aldrig en hurtig bas! Imidlertid kan bas føles langsom hvis den er overstyret, dvs at der er et hæv et sted i frekvensen - hvad der oftes sker når man netop placerer sin sub ved en væg eller i et hjørne. Hver flade forstærker op til 6 db, dvs i et hjørne op til 18db. Enhver kan prøve at lade sin mobiltelefon spille et og andet på et træbord for derefter at tage den op i hånden - det vil føles som om, at den nu spiller halvt så lavt, da menneskekroppen ikke resonerer ved de afspillede frekvenser en mobiltelefon er i stand til.

Derfor skal man tilpasse rummets Q med kabinettets Q, en ting Lyngdorf overser. En anden og meget almindelig grund til langsom bas kan også ses i lyset af, at delefrekvensen mellem enhederne er utilstrækkelig - her kan man selvfølgelig løse problemet med filteret.

Når jeg taler om at time, så er det fordi, at mange mener, at ex. en lille stander ht timer, men den spiller heller ikke under 50 hz, og ofte ikke engang så dybt. Derfor timer det, da man ikke får de problemer med rummet og de lange bølger.

Lyngdorf kommer langt med sit system, fordi han placerer bassen ved sidevægge eller i hjørner. Hans eq system kompenserer også for hævet i bassen, men han kunne opnå ekstremt gode resultater med ex. den nye LAT 500 eller 700 i det rigtige kabinet med det rigtige total Q.

Med at time mener jeg bare overordnet, at rytmisk musik forbliver rytmisk, altså at det timer, dvs. at tingene spiller sammen og dog kan man skelne hver instrument. Dette er virkelig en kunst, når man bevæger sig ned under 60hz.

Man kan sagtens dele endog meget højt, det stiller dog det krav, at man skal måle enhederne op sammen med rummet - ex. DEQX eller Lyngdorf. Jeg ville selv altid foretrække min. 100hz og op, aldrig under 100hz, idet rummet her begynder at forstærke enheden.

Jeg ser derfor intet problem i, at dele højt oppe - man kan sagtens få det til at hænge sammen. Øret er taknemmeligt mht lange bølger - mennesket kan ikke retningsplacere dyb lyd. Det er overtonerne vi kan retningsbestemme.

vh

Hvordan finder man et rums Q? (Og hvad betyder det helt præcis?)

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
tadman skrev:
Claus_DK skrev:

Hej igen

vh

ha ha, ja du har helt ret, Q betyder oprindeligt stejlhed, i hvert fald elektrisk. Et rums Q er således nærmest det modsatte, nemlig at det peaker. Well, jeg vil mene, at du rent faktisk kan høre dig frem til det, men det kræver en masse erfaring og en masse test med ht du kender og ikke mindst grej. Et lille hint fra min side kunne være, at ex. beton holder på bassen, dette var et udtryk Duelund brugte - ved ikke om det er korrekt. Men beton har i hvert fald den egenskab mht lyd, at det peaker især under 50 hz. Her er det så en fordel, at din enhed falder meget højt oppe og blødt, dvs. du har et lavt total Q, ex. 0,5(dermed falder enheden teoretisk 6 db per oktav, 12 db ved 0,7). Du skal også være opmærksom på, at ex. en rørforstærker har en høj udgangsimpedans, og når du sætter den i serie med en bas med et blødt ophæng og lille magnet, så stiger enhedens Q drastisk. Dette er et forhold de fleste ikke overvejer, jf. enhver test i et magasin. Derfor får rørforstærkere ofte skyld for dårlig bas (ikke uforskyldt, i det de jo ikke leverer dc), men også fordi at ht total Q stiger og frekvensgangen bliver noget høj i de nederste oktaver, især når rummet spiller med. Man kan derfor med fordel, altid lukke hullet i en basport, for dermed falder Q'et en del. Hvis en HT total Q er 0,7 med port, vil den få omkring 0,57 uden i samme kabinet.

vh

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Bojsenbord skrev:
tadman skrev:
Claus_DK skrev:

Hej igen

vh

ha ha, ja du har helt ret, Q betyder oprindeligt stejlhed, i hvert fald elektrisk. Et rums Q er således nærmest det modsatte, nemlig at det peaker. Well, jeg vil mene, at du rent faktisk kan høre dig frem til det, men det kræver en masse erfaring og en masse test med ht du kender og ikke mindst grej. Et lille hint fra min side kunne være, at ex. beton holder på bassen, dette var et udtryk Duelund brugte - ved ikke om det er korrekt. Men beton har i hvert fald den egenskab mht lyd, at det peaker især under 50 hz. Her er det så en fordel, at din enhed falder meget højt oppe og blødt, dvs. du har et lavt total Q, ex. 0,5(dermed falder enheden teoretisk 6 db per oktav, 12 db ved 0,7). Du skal også være opmærksom på, at ex. en rørforstærker har en høj udgangsimpedans, og når du sætter den i serie med en bas med et blødt ophæng og lille magnet, så stiger enhedens Q drastisk. Dette er et forhold de fleste ikke overvejer, jf. enhver test i et magasin. Derfor får rørforstærkere ofte skyld for dårlig bas (ikke uforskyldt, i det de jo ikke leverer dc), men også fordi at ht total Q stiger og frekvensgangen bliver noget høj i de nederste oktaver, især når rummet spiller med. Man kan derfor med fordel, altid lukke hullet i en basport, for dermed falder Q'et en del. Hvis en HT total Q er 0,7 med port, vil den få omkring 0,57 uden i samme kabinet.

vh

I et lukket kabinet er afrulningen under egenresonansen altid 12dB/okt uanset systemets Q, åbne systemer (refleksafstemning eks.) ruller skarpere af.  Roomgain medfører en teoretisk forstærkning på 40dB/decade (12dB/oktav) i fjernfeltet under rummets laveste egenresonans hvis det er et simpelt lukket rum.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes