Emne: sub - hvor dybt spiller din? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
oversigten med instrumenter og frekvens er fin nok som guideline, men specielt funk og rock bruger musikerne instrumenter der afviger fra "standarden", i klassisk musik (symfoniokester) er dette slet ikke et issue) mange basser og guitarer er tit tunet op til 1½ tone ned og 5-6-7 strengede guitarer og basser er lidt sværere at definere da de er tunet efter personlige præferencer. Jeg spillede engang i band med en gut der fik anskaffet sig ikke mindre end en 9-strenget elbas, den stemte han så den gik en kvint (lidt simplificeret: 5 toner) under en kontrabas. At han så aldrig brugte det er en anden ting. Men min erfaring (primært fra snak med andre i bands) siger mig der findes en del af sådanne instrumenter ude i verdenen, dog ikke typisk i pop og deslige. Så er der brug for en sub der kan smække noget bas ud
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
| Ex. et Q på 0,5 betyder at enheden falder højt oppe med 6 db per oktav, rummet får her en chance for at udligne faldet. Jensen har derfor ikke ret i, at en sub skal skæres ved max. 30 hz, den skal helst skæres ved min. 80 hz og op. |
|
|
det er ikke fordi jeg er decideret uenig, men med tanke på der er andre højttalere i setup'et der kan gengive samme frekvenser fra i hvert fald 40 Hz, så er subben unødvendig (forudsat det selvfølgelig er et fornuftigt setup hvor de overtoner der kommer fra subbens frekvens så gengives i andre højttalere). Jeg ser mest subben som et supplement til de sidste 20Hz mine gulvhøjttalere ikke kan gengive. Dels har jeg mere effektoverskud til højttalerne og dels synes jeg de lyder bedre end subben, så derfor kan jeg godt se fornuften i at dele lavt. At jeg så ikke gør det er alene et kompromis fordi jeg har et surroundsetup og har sat delefrekvensen ens på alle kanaler __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
Claus_DK skrev:
|
Min egen sub spiller ned til omkring 15hz målt med lydmåler og REW programmet. Jeg synes dyb...........
|
|
|
de fleste misforstår begrebet hz og grundtone. Ligesom der er overtoner, er der også "undertoner". Intet instrument spiller ex. en 40 hz tone alene |
|
|
Hovsa tadman... nu er vi vist kommet ud i nonsens og vrøvl. Kig endnu engang på skemaet "16 Hz = Lower limit of organ scale." det er den nøgne sandhed. Konsekvensen er at med denne 16 Hz vil andre nærtliggende toner lave et 'svæv' (beat om du vil), og det ligger +/- de 16 Hz... så glem alt det sludder pludderhovederne fremfører "at man ikke kan hører lave frekvenser pga. xxxx". Og ja jeg har sub ned til denne frekvens pga. orgel, og udover et vintage orgel er koblet til 'HiFi', så har orgel selvstændige (flere) 15" aktiv bas. Laveste enkelttone er 16.x Hz, og den svarer til største 32 fod pibe (10 m høj) på et orgel - behøver ingen måleinstrument her i huset, trykker blot på pedalen. Gå ind i en kirke og spørg organisten, og har han en 32'stemme, så vil du med garanti også opdage din hørelse dur ;-) Venlig hilsen Finn __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
NriK skrev:
|
H U S K
...at dit lytterum også sætter en begrænsning. Der kan ikke opstå svingninger ved mindre end en halv bølgelængde ved gældende frekvens.
Eks. 30Hz (1/s) lydens hastighed 320 m/s
320(m/s)x 1/30 (1/s) = 11 meters bølgelængde!!! Er den længste dimension i dit lyttrum ca 5 meter kan du altså høre ned til ca 30Hz, ellers kan tonen slet ikke opstå, uanset subwooferens evner.
|
|
|
Det er dog den største gang vrøvl jeg nogensinde har læst! Hvem pokker har bildt dig det ind? 
Sorry den holder bare ikke.
Du har endda selv en subwoofver så man skulle tro du viste bare lidt om det, åbenbart ikke. 
EDIT : Det skal så siges at roomgain begynder når rummets længste dimension er mindre end en halv bølgelængde, så du kan godt bruge udregningen til noget, bare ikke det du troede. Ret mig hvis jeg tager fejl(angående roomgain).
|
|
|
Den korrekte definition kommer her (uddrag af en gammelkorrespondance med en akustiker)
citat
der forekommer en forøgelse af lydtrykket ved lave frekvenser under en given frekvens, der afhænger af det aktuelle rums dimensioner. Jo større rum, desto lavere frekvens. Og ja, denne forøgelse stiger med 40 dB/decade.
Du/I har tidligere ønsket et mål for hvor denne frekvens ligger. Den afhænger af hvornår rummet kan sammenlignes med et simpelt lukket hulrum, det omtrent svare svare til de frekvenser som ligger under den laveste axialle egenfrekvens, dvs. den frekvens hvor rummets største dimension svarer til en halv bølgelængde. (Lambda=343/frekvens)
Eksempel:
Rumdimensioner : L=7m, B=4,5 og H=2,5 Den største dimension er længden og den laveste axialle egenfrekvens i denne dimension er f=c/(2*L)=343/(2*7)=24,5 Hz. Under denne frekvens svarer rummet til et simpelt lukket hulrum, og eksitationer af rummet med lyd der ligger under denne frekvens vil i fjernfeltet forstærkes/forøges med 40 dB/decade.
citat slut
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
tadman skrev:
Claus_DK skrev:
|
Min egen sub spiller ned til omkring 15hz målt med lydmåler og REW programmet. Jeg synes dyb...........
|
|
|
de fleste misforstår begrebet hz og grundtone. Ligesom der er overtoner, er der også "undertoner". Intet instrument spiller ex. en 40 hz tone alene
|
|
|
Hovsa tadman... nu er vi vist kommet ud i nonsens og vrøvl. Kig endnu engang på skemaet "16 Hz = Lower limit of organ scale." det er den nøgne sandhed. Konsekvensen er at med denne 16 Hz vil andre nærtliggende toner lave et 'svæv' (beat om du vil), og det ligger +/- de 16 Hz... så glem alt det sludder pludderhovederne fremfører "at man ikke kan hører lave frekvenser pga. xxxx".
Og ja jeg har sub ned til denne frekvens pga. orgel, og udover et vintage orgel er koblet til 'HiFi', så har orgel selvstændige (flere) 15" aktiv bas. Laveste enkelttone er 16.x Hz, og den svarer til største 32 fod pibe (10 m høj) på et orgel - behøver ingen måleinstrument her i huset, trykker blot på pedalen. Gå ind i en kirke og spørg organisten, og har han en 32'stemme, så vil du med garanti også opdage din hørelse dur ;-)
Venlig hilsen Finn |
|
|
Hej Finn
Det fattede jeg intet af, skriver du op eller imod? Jeg kender godt til kirkeorgler, specielt da jeg bl.a. arbejder i en kirke med et af byens bedste orgler, hvor studerende bliver undervist og ugentlig dermed hører en proffesor fra Lund undervise. Min pointe er, hvis du ellers har læst min argumentation, at der aldrig er tale om ex. 40hz rent, dvs ca. en elbas' E streng. Lyd går begge veje, dvs. at lyden falder af ned aftil og op adtil. Ofte finder musikere instrumenter særligt gode, når de har ekstra output opadtil - dvs. det vi kalder overtoner. Ellers lyder instrumentet nemlig dødt. Tager du en alm. elbas og slipper E strengen, så vil de fleste hæfte sig ved overtonerne, især hvis man spiller slap bas. Men lyder går stadig under de 40 hz...
vh
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Unskyld hvis bryder ind igen, med lidt egentlig off topic. hvordan var det helt præcist man skulle justere Q i kabinet til Q i rum? (og hvordan findes Q"rum"?)
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
FinnC skrev:
| ....de fleste misforstår begrebet hz og grundtone. Ligesom der er overtoner, er der også "undertoner". Intet instrument spiller ex. en 40 hz tone alene
|
|
|
.....Kig endnu engang på skemaet "16 Hz = Lower limit of organ scale." det er den nøgne sandhed. Konsekvensen er at med denne 16 Hz vil andre nærtliggende toner lave et 'svæv' (beat om du vil), og det ligger +/- de 16 Hz... så glem alt det sludder pludderhovederne fremfører "at man ikke kan hører lave frekvenser pga. xxxx".
.......Laveste enkelttone er 16.x Hz, og den svarer til største 32 fod pibe (10 m høj).....
|
|
|
Det fattede jeg intet af, skriver du op eller imod? Jeg kender godt til kirkeorgler...... Min pointe er, hvis du ellers har læst min argumentation, at der aldrig er tale om ex. 40hz rent....... Lyd går begge veje, dvs. at lyden falder af ned aftil og op adtil. Ofte finder musikere instrumenter særligt gode, når de har ekstra output opadtil - dvs. det vi kalder overtoner........ [/QUOTE] Hej tadman, Nej du fatter noget, men ikke helt rigtigt  så derfor prøv at bruge termerne korrekt, og prøv at undlade at lave dine verden med egne begreber  her en smule i meget grove termer: 1) en grundtone er en grundtone, uanset hvilken klang (tonespektrum) farve/klangfarve den indeholder. 2) er grundtonen uforvrænget sinus, så burde den være ren, og indeholder ikke andet 3) er grundtonen ikke sinus, så er indholdet af overtoner lige harmoniske + ulige harmoniske 4) en grundtone kan i en konkret klang have mindre volume end en af overtonernes volume (det er måske 4 her, som du gør generel, men det er ikke generelt - fy  ) 5) flere toner samtidigt, danner tilsammen hver deres grundtone + hver deres overtoner samt +/- frekvenser af frekvensafstanden mellem tonerne, samt fasedrejninger.. og her bliver det kompliceret..  6) ved sammenspil; mange stemmer (instrumenter) + mange toner + deres overtoner.. ekstremt komplekst..  7) og de fleste stemmer (instrumenter etc.) har hver deres klang = indhold af overtoner + attak + sustain + vibrato + anblæsning etc. etc. for hver eneste stemme Så vi har i det hele taget et problem med oplægget til tråden: Hvad for en lyd snakker vi om, der gå 'langt ned' i sub'en? Entone/flertonetest ?
Brianbas/'sømmelig musik' ? Målt i lyddødt rum ? Hørt, i sin stue ? Målt i sin stue ? Opgivet at sælgeren... reklamer ? Venlig hilsen Finn __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2008 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
tadman skrev:
FinnC skrev:
| ....de fleste misforstår begrebet hz og grundtone. Ligesom der er overtoner, er der også "undertoner". Intet instrument spiller ex. en 40 hz tone alene
|
|
|
.....Kig endnu engang på skemaet "16 Hz = Lower limit of organ scale." det er den nøgne sandhed. Konsekvensen er at med denne 16 Hz vil andre nærtliggende toner lave et 'svæv' (beat om du vil), og det ligger +/- de 16 Hz... så glem alt det sludder pludderhovederne fremfører "at man ikke kan hører lave frekvenser pga. xxxx".
.......Laveste enkelttone er 16.x Hz, og den svarer til største 32 fod pibe (10 m høj).....
|
|
|
Det fattede jeg intet af, skriver du op eller imod? Jeg kender godt til kirkeorgler...... Min pointe er, hvis du ellers har læst min argumentation, at der aldrig er tale om ex. 40hz rent....... Lyd går begge veje, dvs. at lyden falder af ned aftil og op adtil. Ofte finder musikere instrumenter særligt gode, når de har ekstra output opadtil - dvs. det vi kalder overtoner........ |
|
|
Hej tadman, Nej du fatter noget, men ikke helt rigtigt  så derfor prøv at bruge termerne korrekt, og prøv at undlade at lave dine verden med egne begreber  her en smule i meget grove termer: 1) en grundtone er en grundtone, uanset hvilken klang (tonespektrum) farve/klangfarve den indeholder. 2) er grundtonen uforvrænget sinus, så burde den være ren, og indeholder ikke andet 3) er grundtonen ikke sinus, så er indholdet af overtoner lige harmoniske + ulige harmoniske 4) en grundtone kan i en konkret klang have mindre volume end en af overtonernes volume (det er måske 4 her, som du gør generel, men det er ikke generelt - fy  ) 5) flere toner samtidigt, danner tilsammen hver deres grundtone + hver deres overtoner samt +/- frekvenser af frekvensafstanden mellem tonerne, samt fasedrejninger.. og her bliver det kompliceret..  6) ved sammenspil; mange stemmer (instrumenter) + mange toner + deres overtoner.. ekstremt komplekst..  7) og de fleste stemmer (instrumenter etc.) har hver deres klang = indhold af overtoner + attak + sustain + vibrato + anblæsning etc. etc. for hver eneste stemme Så vi har i det hele taget et problem med oplægget til tråden: Hvad for en lyd snakker vi om, der gå 'langt ned' i sub'en? Entone/flertonetest ?
Brianbas/'sømmelig musik' ? Målt i lyddødt rum ? Hørt, i sin stue ? Målt i sin stue ? Opgivet at sælgeren... reklamer ? Venlig hilsen Finn [/QUOTE] Synes nu det fremgår okay tydeligt:-) Det er netop en tråd om hvor dybt subs går i de rum de spiller i. Flertonetest og sømmelig musik. Det håber jeg ikke er gået helt tabt. Det lød interessant med at tilpasse kassen Q efter et rums Q. Kan du fortælle mere om det? Tråden skulle gerne handle om : hvor dybt subs egentlig spiller, Hvor dybt det er brugbart/nødvendigt (til lødig stereo) - Og så tillader jeg mig, at prøve at dreje tråden ind imod snakken om rums Q og kassens Q.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
.............. Det lød interessant med at tilpasse kassen Q efter et rums Q. Kan du fortælle mere om det? ............... - Og så tillader jeg mig, at prøve at dreje tråden ind imod snakken om rums Q og kassens Q. Prøv at kikke her, der er info i kan anvende (Bjørn har allerede givet jer del heraf): http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-62267.html Og den tråd har et link til endnu en tråd, hvor der også er oplysninger. Hyg jer  Venlig hilsen Finn __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Januar 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord - lej et værrelse af din underbo - så behøver du ikke begrænse dig til 70 liter - og så bliver hele denne debat langt mere uvedkommende - du kan blot slå ud med armene og sige som Rolls Royce når de bliver spurgt om hvormange hestekrafter der motorer har : "nok".
Jeg downloadede på et tidspunkt en nogle herz toner 20,25,30....100 herz når jeg spiller dem på mine duelundhorn giver 20 hz ikke rigtig noget - 25 hz er ret tydeligt - 30 hz giver kvalme og fra 35 hz går de bare rent igennem.
30 hz giver virkelig kvalme på en næsten panik agtig måde - men jeg tror måske det er fordi det er tonen rent - selv i de fedeste groovy bass passager, mest storlåede orgelværker eller buldrende stortrommer har jeg aldrig oplevet ubehag når blot kilden var musik
Du kunne bygge dig et par duelundhorn - deres "footprint" er jo ikke mere end c. 60X60 cm - ½ KVM Til sammen og har du bare højt til loftet synes de 130 cm i højden ikke af noget
Held og lykke
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hel R-L-B. Tjo:-) Det kunne jeg jo. Mit værelse er ikke så enormt, men skal tilgengæld ikke have andet end hvad jeg selv har lyst til. Grunden til de 70 liter, er skam kun at det lige var det tal jeg kunne finde. Får vel ikke mere bas ud at gøre rummet større til de små sls 8"? Off topic: Så snart eksamen her er overstået, bygger jeg nogle Petite til mine fostex 103s, og nogle 70 liters kabineter til mine Peerless. Så må vi se hvordan det går med det. Men du har helt ret, hvorfor ikke bygge nogle horn:-) Har desværre (efter at jeg fik 103s ind af døren) læst mig frem til at de lyder bedst i Le petite, basrefleks.. Ellers var planen horn. Men nu prøver jeg BR  ) Kan en konklusion på tråden (indtil nu) være at omkring -3db 30 hz er dybt nok, og det med Q er indviklet?
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Bojsenbord - lej et værrelse af din underbo -......du kan blot slå ud med armene og sige som Rolls Royce når de bliver spurgt om hvormange hestekrafter der motorer har : "nok".................
|
|
|
Sådan R-B-L, men vi kan jo ikke alle købe en farm for bassens skyld  man kunne bruge livet til meget andet godt her i livet  Venlig hilsen Finn __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højttalere går til 27 hz efter hvad jeg kan høre med tonegenerator. Et sted mellem 28 og 26 hz. Det er lidt svært at definere hvornår det skiller.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Harman Kardon Citation 7.4 (JBL LE14-1) 
Specs og billed af sub'en: http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=2164
Jeg benytter et hjemmelavet elektronisk delefilter (LR 50Hz 24dB) og har derfor naturligvis bypassed det originale passive (meget elendige) 6dB filter
Sub'en Levere i praksis fuldt output til 20Hz +/- 1Hz og er pga. kvaliteten af enheden noget af en "killer" sub med sit maximale SPL på over 115dB 
En sidste ting værd at nævne er at der er et (meget) brugbart niuvue tilbage ved 15Hz 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter lidt omrokering kom subben min hen i hjørnet, og spiller nu ned til 36 hz! Sikke dum man kan være, ikke at gøre ting mand godt ved man skal... Når nu tråden alligevel er ude i noget forskellig teori omkring subs, kan nogen så svarer mig på om ikke to subs, vil give ekstra dybde, og hvorfor dette er ikke er mere anvendt end det er? Jeg mener, hvis en enkelt gulvhøjtaler spiller, er der jo ingen/kun lidt bas, hvor der kommer meget mere, når de begge to spiller. Er der ikke flere gode ting ved at have to subs, en den måske lidt søgte stereoeffekt?
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Efter lidt omrokering kom subben min hen i hjørnet, og spiller nu ned til 36 hz! Sikke dum man kan være, ikke at gøre ting mand godt ved man skal... Når nu tråden alligevel er ude i noget forskellig teori omkring subs, kan nogen så svarer mig på om ikke to subs, vil give ekstra dybde, og hvorfor dette er ikke er mere anvendt end det er? Jeg mener, hvis en enkelt gulvhøjtaler spiller, er der jo ingen/kun lidt bas, hvor der kommer meget mere, når de begge to spiller. Er der ikke flere gode ting ved at have to subs, en den måske lidt søgte stereoeffekt?
|
|
|
Du får ikke mere dybde ved at have 2 subs, til gengæld vil du få 6 db højere maks lydtryk med 2 identiske subs, hvis de vel og mærke er placeret inden for en rimelig afstand af hinanden.
Fordelene ved 2 subs er ikke bare højere lydtryk og lavere forvrængning men også at man med 2 subs får en mere jævn fordeling af bassen i rummet hvilket kan hjælpe på de værste peaks eller dyk i frekvensgangen.
EDIT : Forestil dig du har 2 helt identiske subs, begge med maks lydtryk på 100 db og en frekvensgang med -3 db ved 20 hz, når du så tager frekvensgangen fra begge subs og lægger sammen, vil du få 106 db maks lydtryk men dit -3 db punkt vil stadigvæk ligge ved 20 hz. De 6 db ekstra lydtryk du får med 2 subs gælder jo for hele frekvensgangen som subberne gengiver og ikke kun i den dybeste bas. Så hvor en sub giver dig maks lydtryk på 100 db og 97 db ved 20 hz da det jo et -3 db punktet så vil 2 subs give dig 106 db maks lydtryk og 103 db ved 20 hz.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder meget fornuftigt, tak! Nu er jeg jo sikkert dum og naiv, og uden erfaring, men jeg forestiller mig at hvis to subs i lukkede kabinetter spiller ned omkring 30-40 hz, så vil jeg være hundrede procent tilfreds:-)
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
tadman skrev:
FinnC skrev:
|
....de fleste misforstår begrebet hz og grundtone. Ligesom der er overtoner, er der også "undertoner". Intet instrument spiller ex. en 40 hz tone alene
|
|
|
|
|
|
Det fattede jeg intet af, skriver du op eller imod? Jeg kender godt til kirkeorgler...... Min pointe er, hvis du ellers har læst min argumentation, at der aldrig er tale om ex. 40hz rent....... Lyd går begge veje, dvs. at lyden falder af ned aftil og op adtil. Ofte finder musikere instrumenter særligt gode, når de har ekstra output opadtil - dvs. det vi kalder overtoner........ |
|
|
Hej tadman, Nej du fatter noget, men ikke helt rigtigt  så derfor prøv at bruge termerne korrekt, og prøv at undlade at lave dine verden med egne begreber  her en smule i meget grove termer: 1) en grundtone er en grundtone, uanset hvilken klang (tonespektrum) farve/klangfarve den indeholder. 2) er grundtonen uforvrænget sinus, så burde den være ren, og indeholder ikke andet 3) er grundtonen ikke sinus, så er indholdet af overtoner lige harmoniske + ulige harmoniske 4) en grundtone kan i en konkret klang have mindre volume end en af overtonernes volume (det er måske 4 her, som du gør generel, men det er ikke generelt - fy  ) 5) flere toner samtidigt, danner tilsammen hver deres grundtone + hver deres overtoner samt +/- frekvenser af frekvensafstanden mellem tonerne, samt fasedrejninger.. og her bliver det kompliceret..  6) ved sammenspil; mange stemmer (instrumenter) + mange toner + deres overtoner.. ekstremt komplekst..  7) og de fleste stemmer (instrumenter etc.) har hver deres klang = indhold af overtoner + attak + sustain + vibrato + anblæsning etc. etc. for hver eneste stemme Så vi har i det hele taget et problem med oplægget til tråden: Hvad for en lyd snakker vi om, der gå 'langt ned' i sub'en? Entone/flertonetest ? Brianbas/'sømmelig musik' ? Målt i lyddødt rum ? Hørt, i sin stue ? Målt i sin stue ? Opgivet at sælgeren... reklamer ? Venlig hilsen Finn [/QUOTE]
Jamen Finn, har du læst mine indlæg korrekt? Jeg ved da godt at en tone på ex 40hz i sig selv er ren, men det folk argumenterer for, og det jeg argumenterer imod, er, at en bas ikke behøver at gå dybere end ex. 40hz, da dette er en alm. elbas' dybeste tone. Men en elbas' dybeste tone er jo netop ikke en ren sinus tone! Det du siger er ikke noget nyt for mig...
Jeg tvivler i øvrigt på, at der findes et instrument der afgiver en ren sinustone.
Tråden hedder hvor dybt går din sub, men ud fra hvilke kriterier opgiver man dette, med eller uden rummet hjælp? Og taler vi om minus 3 eller 6db?
vh
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Bojsenbord skrev:
|
|
|
Du får ikke mere dybde ved at have 2 subs, til gengæld vil du få 6 db højere maks lydtryk med 2 identiske subs, hvis de vel og mærke er placeret inden for en rimelig afstand af hinanden.
Fordelene ved 2 subs er ikke bare højere lydtryk og lavere forvrængning men også at man med 2 subs får en mere jævn fordeling af bassen i rummet hvilket kan hjælpe på de værste peaks eller dyk i frekvensgangen.
EDIT : Forestil dig du har 2 helt identiske subs, begge med maks lydtryk på 100 db og en frekvensgang med -3 db ved 20 hz, når du så tager frekvensgangen fra begge subs og lægger sammen, vil du få 106 db maks lydtryk men dit -3 db punkt vil stadigvæk ligge ved 20 hz. De 6 db ekstra lydtryk du får med 2 subs gælder jo for hele frekvensgangen som subberne gengiver og ikke kun i den dybeste bas. Så hvor en sub giver dig maks lydtryk på 100 db og 97 db ved 20 hz da det jo et -3 db punktet så vil 2 subs give dig 106 db maks lydtryk og 103 db ved 20 hz.
|
|
|
du får kun 6db mere, hvis du halverer impedansen...ellers 3db
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sætter dem ikke i serie, vil hellere have stereoeffekten, end ekstra 3 db. Skal alligevel ikke spille tordnende højt, i dette setup. Skal spille sammen med nogle fostex, så følsomhed er ikke det jeg går efter:-)
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|