| Forfatter |
|
jewer Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 10 April 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heh - Er ikke faldet over denne tråd før.
Saga siger mig ikke så meget - har et par plader med dem fra først i 80'erne - har aldrig rigtigt fanget mig - lidt for sødsuppepopagtigt .
Rush derimod har jeg hørt på siden jeg købte Fly by Night i 1977, tror jeg det var. Første gang jeg stiftede bekendtskab med dem er vist omkring 1975, hvor jeg sammen med en ven så nogle live-optagelser med dem på TV - kan det evt. have været en af de berømte Rock Palast-koncerter? Vi syntes begge to, at det var noget lidt 'mærkeligt' musik - vi hørte til daglig Status Quo, Deep Purple, Black Sabbath, Led Zeppelin o. lign. Især Geddy Lee's stemme var i den grad 'anderledes' .
Nå; senere hen i gymnasietiden fik vennen et lørdagsafløserjob som postbud på det lokale postkontor. Dér var der en gut, der hed Ole, der besluttede sig for, at åbne en lille pladebiks - Pladecafeen - i Frederikssund. Ham kom vi tit forbi efter skoletid for at høre på plader, få en kop kaffe og bare generelt en musiksludder. Han begyndte så at spille Rush for os, for at vi skulle lære det lidt bedre at kende. Det varede dog lidt før jeg helt faldt for det - men så var den der også . Det blev først til Fly By Night, derefter 2112, Caress of Steel, den første, der bare hed Rush, A Farewell to Kings, Hemispheres og Permanent Waves - og i øvrigt også deres dobbelt-live-plade fra hhmmm.... er det ikke 1977? - Kan ikke huske hvad den hedder .
Efter Permanent Waves syntes jeg dog, at det begyndte at blive lidt for 'poleret' så mistede lidt interessen for dem - men købte dog stadig når der kom en ny skive - i hvert fald gennem det meste af 80'erne. Har så senere hen - for omkring en 10 år siden - begyndt at købe deres nyudgivelser igen - nu på CD! .
I mine ører holder praktisk taget alt, hvad Rush har lavet til og med Permanent Waves 100% mens det, der er kommet fra dem efterfølgende, har en tendens til at være en smule for 'vellydende/velproduceret' - lidt for meget 'se-hvor-dygtige-vi-er-agtigt'. Der er dog masser af gode ting ind i mellem, så de nyere skiver bliver da også lagt på med jævne mellemrum . Men skal jeg have en Rush-lytte-session så er det de gamle LP'er, der fokuseres på.
I øvrigt kom jeg også - efter mange års venten - til koncert med dem. Var i Stockholm og se dem i Globen i efteråret 2007 .   ;
__________________ vh Jesper
Luxman L 530, Luxman PD 290, Luxman TU 240, Tannoy Mercury M 2, Marantz 3200, Marantz 140, Sony CDP-XA5ES, Ariston RD 40, Denon DRM-740, Dali 850, Denon AH-D5000, Sennheiser Unipolar
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt en skandale at Rush aldrig har optrådt på dansk jord
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
RUSH spiller skam her i min stue...lige nu.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa, ja den tråd er sgu' også gået forbi undertegnet .
Rush er "backbone" i min pladesamling! Fik dem ind under neglene engang i 1982 da vi var nogle gutter der skulle ud at køre lidt. "Limelight" startede min passion for bandet.
Vi er da en 4 gutter sidst i fyrrene der stadig høre Rush og vor da store "Idoler" kom til Hamborg i 2004 (R30 tour) sadlede vi bilen og drog af.
Det af lidt af et chok. Havde læst på nettet at de spiller højt. Det gjorde de også!!! 3 år senere tog vi til Oberhausen (Snake ....touren m. dvd fra Amsterdam). Det var aldeles fedt. Det var ikonent for os (selvom Pink Floyd lydteknisk set topper).
Jeg er ikke i tvivl om at vi drager afsted igen, hvis de rammer EU. Og den ældste knægt skal også med, må pode noget musikalsk opdragelse på 
Efter "Signals" købte jeg ikke skiverne mere, men har dog den sidst nye... De forgående skiver har fantastiske takter og lydflader og især Farewell to Kings og Hemisphere har en rigtig god lyd. Neil Peart's raslen med sagerne kommer virkelig igennem der!!!
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
oink Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fin tråd.
Har været fan af Rush siden jeg hørte dem som 13årig, nu skriver vi 50årig. De imponerer mig stadig. Synes især sidste cd...Snakes and arrows...er rigtigt go. Men de er jo også nogle erfarne herrer. Kan især lide dem fordi de virker meget jordbundne, der er intet brærerøvs-halløj. De virker til virkelig at hygge sig ved deres koncerter. Nogen som ved hvem idemanden er bag de evigt kørende vaskemaskiner ved showene. Prøv også at kigge ved deres forstærker/højttalere, de er som regel pyntet med figurer fra f.eks toy-story, de er ikke uden humor de 3 gutter.
Til sidst: vil kraftigt anbefale MFSL guld cd udgaven af PERMANENT WAVES
spil godt
|
| Til top |
|
| |
snegom07 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 223
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Oink sidst: vil kraftigt anbefale MFSL guld cd udgaven af PERMANENT WAVES
Jamen det er vist lettere sagt en gjort, vil du sælge din ??
Ja RUSH er et overfedt band, fantastiske musikere 
|
| Til top |
|
| |
oink Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej snegom07.
Nej, min skal ikke sælges. Men prøv www.newburycomics.com de har den på lager til $20.95 plus $6.95 til forsendelse. Jeg har købt flere MFSL hos dem, og aldrig haft problemer med levering (ca 1 uge) eller told.
mvh oink
|
| Til top |
|
| |
snegom07 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
oink skrev:
|
Hej snegom07.
Nej, min skal ikke sælges. Men prøv www.newburycomics.com de har den på lager til $20.95 plus $6.95 til forsendelse. Jeg har købt flere MFSL hos dem, og aldrig haft problemer med levering (ca 1 uge) eller told.
mvh oink
|
|
|
Tak for tippet 
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
RUSH
"Fly by Night" er stadig min favorit LP __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
snegom07 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
snegom07 skrev:
oink skrev:
|
Hej snegom07.
mvh oink
|
|
|
Tak for tippet 
Lige modtaget CD´en fra Newburycomics, nok p.g.a. askeskyen, lækker indspilning, lyder fantastik på Mofi, endnu engang tak for tippet, hvordan kan man udvælge Mofi på sitet ??
m.h.
snegom07
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
FreeWill Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rush - Ingen over, og ingen ved siden af!!!!!
De eneste, der kommer nær, er Pink Floyd.
Jeg stødte på deres musik i starten af 80'erne. En kammerat og jeg kom gående gennem gågaden i Tønder. Der gik vi forbi nogle engelsktalende gutter. Jeg havde en Kiss eller Status Quo t-shirt på, da det ver noget af det jeg lyttede til på det tidspunkt. Idet vi gik forbi dem spurgte en af dem, om vi hørte Rockmusik. Vi svarede jo ja. Så sagde han idet vi gik videre, at hvis vi skulle høre noget ordentlig musik skulle vi lytte til RUSH.
Nogle dage senere var jeg på biblioteket. For sjov kiggede jeg efter om der var noget med denne ukendte størrelse RUSH. Jeg regnede med at det var et eller andet ukendt lokalt engelsk eller amerikansk band. Det var i hvert fald ikke nogen jég nogensinde havde hørt om. Men sandelig om der ikke stod et album med dem - "Permanent Waves". Mærkelig titel! Og musikken var ikke mindre mærkelig. Albummet blev afleveret igen efter nogle dage - det var ikke lige mig. Men jeg kunne ikke få musikken ud af hovedet igen. Rytmeskiftene undervejs i sangene. Geddy Lee's meget anderledes stemme. Så jeg måtte simpelt hen eje noget med dem. Og så er det gået slag i slag siden da. I dag har jeg de fleste albums - både på LP og på CD. Jeg mangler nogle af live-albummene. Jeg har desværre aldrig været til en af deres koncerter.
De albums jeg lytter mest til er nok: Permanent Waves, Moving Pictures, Hold Your Fire, Power Windows og A Farewell to Kings. __________________ Bjørn
Bare fordi man er skizofren betyder det ikke, at der ikke er nogen der er efter en!
|
| Til top |
|
| |
pinkhenrik Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov hov FreeWill.
Pink Floyd er KONGER
Men Rush kommer da ind på en klar 2 plads ...
Jeg selv fik først meget sent øjnene op for dette canadiske vidunder band, da jeg fik en underlig blandet skive, med diverse luftguitar numre. Her dukkede så perlen "La Villa Strangiato" op.
Jeg blev straks helt vild og kastede mig på nettet og undersøgte mere om dem. Derefter var det ned til min lokale cd-pusher og bestille en hel håndfuld af deres gamle skiver. Jeg må sige at jeg er blevet mere og mere imponeret over den måde trommeslageren Niel bidrager til musikken.
http://www.youtube.com/watch?v=78D00dYOBrM
NYD DEM !
__________________ If you can't laugh at yourself...Dont't worry, sombody else will.
|
| Til top |
|
| |
andeth Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 24 November 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er Rush ved at offentliggøre europæiske koncerter. De startede med at offentliggøre UK koncerter den anden dag, og nu har de også blandt andet annonceret, at de spiller i Stockholm den 6. maj og i Malmø den søndag d. 8 Maj.
Der kunne godt komme mere. F.eks. virker det lidt specielt, at de kun har annonceret én tysklands koncert (Frankfurt) indtil videre.
Rush er nok nr. 1 på listen over bands/artister, jeg stadig ikke har set live, så det må vist være på tide at slå til denne gang. De skulle også her blandet andet spille hele "Moving Pictures" og på deres USA tour havde de også fundet en af mine gamle favoriter, Marathon frem igen.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 24 November 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende, spændende
|
| Til top |
|
| |
prime Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 24 November 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd der vækker minder om gamle dage (ca. i midtfirserne) hvor jeg første gang hørte "Signals" og har købt adslillige albums med Rush. Synes nogle af de bedste er "Grace under pressure", "Power Windows" og "Roll the bones". Har altid synes at Rush har leveret pompøs rock med masser af energi krydderet med flotte passager i musikken.
Jeg kan huske at Kim Schumaker på et tidspunkt introducerede dem i et radioprogram, og efter endt nummer sagde at Rush ikke var musikere men håndværkere, med den energi de ligger for dagen er der nok noget om det.
Har kun haft en enkelt skive med SAGA In transit hed den vist en live plade..... mest p.g.a en lang og flot trommesolo.
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 02 December 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der billetter i hus til Rush time machine Tour i Malmø
http://www.ticnet.se/Rush-biljetter/event/MAR05081
Det bliver en heftig week-end, da billetten til The Wall om lørdagen også er på plads ... __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
andeth Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, Jo, Mig og min faste koncertmakker var da taget et smut her fra Aarhus området til Malmø og vi vendte bestemt ikke skuffede hjem.
Fantastisk koncert, hvor der var meget få ting at sætte fingeren på. Lyden var måske på bassen ikke altid helt optimal, der hvor vi havde plads (på den ene langside), men det er bestemt hørt værre. Geddy Lees vokal var i enkelte passager måske lidt off, noget overraskende sang han nærmest i et højere toneleje på numre fra Moving pictures og Permanent waves end på pladerne, men det ødelagde nu ikke rigtig noget. Ellers var det bare at opleve et band, der præsentererede nærmest en perfekt setliste, som f.eks. AC/DC kunne lære en del af. Bare slutningen på 1. set med Marathon og Subdivisions, helt sindsygt godt.....
De tre musikers tekniske niveau er jo helt latterligt højt, men det, der gør det ekstra fantastisk er, at det ikke bare ren show-off a la Malmsteen.
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rush studie albums:
* Rush (1974)
* Fly by Night (1975)
* Caress of Steel (1975)
* 2112 (1976)
* A Farewell to Kings (1977)
* Hemispheres (1978)
* Permanent Waves (1980)
* Moving Pictures (1981)
* Signals (1982)
* Grace Under Pressure (1984)
* Power Windows (1985)
* Hold Your Fire (1987)
* Presto (1989)
* Roll the Bones (1991)
* Counterparts (1993)
* Test for Echo (1996)
* Vapor Trails (2002)
* Feedback (EP) (2004)
* Snakes & Arrows (2007)
* Clockwork Angels (kommer i 2011)
Har de første 11 på vinyl og af dem, 7 på CD <- spilles jævnligt.
Saga´s Silent Knight (vinyl) er også i samlingen <- god skive at høre en gang imellem. __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
andeth skrev:
| Jo, Jo, Mig og min faste koncertmakker var da taget et smut her fra Aarhus området til Malmø og vi vendte bestemt ikke skuffede hjem.
Fantastisk koncert, hvor der var meget få ting at sætte fingeren på. Lyden var måske på bassen ikke altid helt optimal, der hvor vi havde plads (på den ene langside), men det er bestemt hørt værre. Geddy Lees vokal var i enkelte passager måske lidt off, noget overraskende sang han nærmest i et højere toneleje på numre fra Moving pictures og Permanent waves end på pladerne, men det ødelagde nu ikke rigtig noget. Ellers var det bare at opleve et band, der præsentererede nærmest en perfekt setliste, som f.eks. AC/DC kunne lære en del af. Bare slutningen på 1. set med Marathon og Subdivisions, helt sindsygt godt.....
De tre musikers tekniske niveau er jo helt latterligt højt, men det, der gør det ekstra fantastisk er, at det ikke bare ren show-off a la Malmsteen. |
|
|
Ja, det tekniske niveau er temmelig højt, de kender jo også hinanden ret godt og har styr på både timing og finesser. Jeg fandt lyden dejlig sprød fra 2. nummer, hvor den sad i skabet. Kun til sidst, hvor de skruede op blev det lidt mudret. Vi sad på 29. række gulv, lige i midten.
Jeg ved ikke om det er specielt svensk at vi absolut skulle være på siddepladser på gulvet, men til de andre koncerter på turen er der vist også kun siddepladser. Ihvertfald var det sjovt at se ALLE rejse sig op på sekundet. Lurer også lidt over påfundet med den røde snor i forhallen, som man bare havde at holde sig bag, sålænge man havde noget i glasset. Meget langt fra dansk koncertkultur.
Det her var min 1. Rush koncert, de har jo aldrig været i DK, så det er nok derfor. Først fornylig er jeg begyndt at interessere mig for at genkøbe dem på CD, efter jeg for mange år siden skaffede mig af med en håndfuld vinyler.
Har lige skaffet Snakes & Arrows dvd´en og den er fuldt på højde med søndagens koncert. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |