| Forfatter |
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad angår holdbarhed vokser træerne som sædvanligt ikke ind i himlen. Magnepan/Magneplanar højttalerne er konstrueret med kobbertråde limet på membranoverfladen af baselementet. Disse tråde reagerer så på lydsignalet i forhold til de permanente magneter. Desværre vil de med tiden kunne løsne sig fra membranfolien. Dette kunne i hvert fald ses på ældre modeller (jeg har selv oplevet det). Limen blev simpelt hen stiv og mistede sin klæbeevne. Om de nyere modeller har bedre lim ved jeg så ikke, men højttaleren er ubrugelig når dette sker, og skal til fabrikken for at blive renoveret. Jeg læste lige om en gut, som havde haft sine Tympani (dem med 3 hængslede døre) opbevaret i en del år, og da han nu ville spille på dem, var de kaput af ren ælde. Det minder lidt om det med skumkanterne på basenheder fra 70-80. Til gengæld skulle Magneplanars service være god.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Steen Thorhauge Branchemedlem

Thorhauge Audio
Bruger siden: 02 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Løse tråde, er nu ikke et stort problem, mine 1,5, er over 10 år gamle, og ingen løse tråde,
men jeg har da repareret to sæt, som var ældre, det tager højst en time at lime trådene
(jeg har den originale lim fra fabrikken) og så spiller de igen i mange år,
MVH Steen
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja med 83 dB i følsomhed er der snarere tale om manglende følsomhed. Nok ikke lige min kop the, da jeg er vant til 100 dB eller mere.
Men jeg har faktisk en gang haft Magnepan MG2a mk. II - De kørte sammen med en Audio Pro B2-50 og til at hjælpe helt oppe i toppen 2 stk. strippede gamma bånd-diskanter.
Lyden var stor og lettere diffus. Det lød umiddelbart meget behageligt og STORT. Ja, faktisk fik alle sangerne Kim Larsen mund og en akustisk guitar var 3-4 meter lang. Jeg gjort alt for at dæmpe bagsideustrålingen og det hjalp, men helt tilfreds blev jeg aldrig. Det var dog et positivt bekendtskab og det dipole princip holder jeg stadig fast ved den dag i dag.
Det skal siges, at de nyere udgave af Magnepan er blevet væsentlig bedre, men bassen er stadig noget speciel. Kobling mellem membran og magneter har en (u)naturlig høj Qt - ellers ville det være umuligt at få bas ud af en åben baffel i det format. Det kan give en let betonet og "langsom" ikke specielt impulsvilling bund. Men smag og behag er jo forskellig.
Faktisk har Magnepaan gennem flere år været amerikanernes foretruktne højttalermærke (efter Bose).
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Tja med 83 dB i følsomhed er der snarere tale om manglende følsomhed. Nok ikke lige min kop the, da jeg er vant til 100 dB eller mere.
Men jeg har faktisk en gang haft Magnepan MG2a mk. II - De kørte sammen med en Audio Pro B2-50 og til at hjælpe helt oppe i toppen 2 stk. strippede gamma bånd-diskanter.
Lyden var stor og lettere diffus. Det lød umiddelbart meget behageligt og STORT. Ja, faktisk fik alle sangerne Kim Larsen mund og en akustisk guitar var 3-4 meter lang. Jeg gjort alt for at dæmpe bagsideustrålingen og det hjalp, men helt tilfreds blev jeg aldrig. Det var dog et positivt bekendtskab og det dipole princip holder jeg stadig fast ved den dag i dag.
Det skal siges, at de nyere udgave af Magnepan er blevet væsentlig bedre, men bassen er stadig noget speciel. Kobling mellem membran og magneter har en (u)naturlig høj Qt - ellers ville det være umuligt at få bas ud af en åben baffel i det format. Det kan give en let betonet og "langsom" ikke specielt impulsvilling bund. Men smag og behag er jo forskellig.
Faktisk har Magnepaan gennem flere år været amerikanernes foretruktne højttalermærke (efter Bose).
|
|
|

Magnepan 3.6, og ja, man må sige at egenresonansen er temmelig *host* dominerende. Resonansspidsen nærmer sig +20dB ref.1kHz. Mikrofonafstanden er angivet til 50 tommer eller 1,27 meter på normalsprog
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 07 Januar 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for info "velkommen" og André.
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
| det er sq synd hvis 2h mister forhandling....jeg har haft meget uheldig forbindelse til hifi4you...jeg bryder mig bestemt ikke om den indehaver....magen til arogant menneske har jeg aldrig mødt i mit liv...mvh |
|
|
jeg har handlet Hifi med Ole i et godt stykke over 10år... og vil bare lige sige
Ole er en af de mest seriøse og erfarne inden for den danske hifibranche ... Ole er kompromiløs og siger sin mening .... men du får den bedste vejledning
ikke noget sælger-gas for at få handlen igennem ... det kan kun give respekt
det kan være du skulle kigge dig i spejlet og spørge hvem der er den arogante
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja Jacobsen.....nogen falder godt i spænd når de mødes..andre ikke....sådan er livet nu en gang...tror nu alle må prøve det engang i deres liv....
mvh
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
| Det skal siges, at de nyere udgave af Magnepan er blevet væsentlig bedre, men bassen er stadig noget speciel. Kobling mellem membran og magneter har en (u)naturlig høj Qt - ellers ville det være umuligt at få bas ud af en åben baffel i det format. Det kan give en let betonet og "langsom" ikke specielt impulsvilling bund. Men smag og behag er jo forskellig. |
|
|
Javel ja! Er det egne afprøvede erfaringer (med nutidigt Magnepan grej) du kommer med her, eller er det noget teori du har læst om ? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
| [QUOTE=janils]Det skal siges, at de nyere udgave af Magnepan er blevet væsentlig bedre, men bassen er stadig noget speciel. Kobling mellem membran og magneter har en (u)naturlig høj Qt - ellers ville det være umuligt at få bas ud af en åben baffel i det format. Det kan give en let betonet og "langsom" ikke specielt impulsvilling bund. Men smag og behag er jo forskellig. |
|
|
Javel ja! Er det egne afprøvede erfaringer (med nutidigt Magnepan grej) du kommer med her, eller er det noget teori du har læst om ?
jeg tror sørme janils har ret, stol blot på det!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
janils skrev:
| Det skal siges, at de nyere udgave af Magnepan er blevet væsentlig bedre, men bassen er stadig noget speciel. Kobling mellem membran og magneter har en (u)naturlig høj Qt - ellers ville det være umuligt at få bas ud af en åben baffel i det format. Det kan give en let betonet og "langsom" ikke specielt impulsvilling bund. Men smag og behag er jo forskellig. |
|
|
Javel ja! Er det egne afprøvede erfaringer (med nutidigt Magnepan grej) du kommer med her, eller er det noget teori du har læst om ? |
|
|
Som tidligere nævnt havde jeg selv Magnepan flere år tilbage. Sidst jeg hørte dem var på High End Messen i München i maj 2007, men jeg har lyttet til Magnepan flere gange med stor fornøjelse - dog ikke hjemme. De har stadig den store lyd, men er blevet mere stramme og præcise. Båndet til toppen er afgjort også forbedret. Jeg ved ikke om de stadig bruger en stor smelte sikring i serie med højttaleren, men jeg kan huske at det hjalp gevaldigt på mine, når den blev erstattet med en kortslutning. Med hensyn til den lidt oppulente bund, er det helt naturligt - det samme skete dengang jeg selv byggede store planar membraner - inspireret af Apogee (Apogee lukkede faktisk efter de tabte en sag mod Mangepan, der havde sagsøgt dem for at lave lange bånddiskanter!). Der må nødvendigvis være en fysisk afstand fra membranen og ned til magneterne. Denne afstand er 2-3 mm eller mere, ellers vil membranen jo støde på når der spilles. Det giver dog 2 problemer: 1. Magnetfeltet udnyttes meget dårligt. Svingspolen i en normal dynamisk enhed sidder direkte i et lukket magnetfelt som er langt kraftigere. 2. Du får ulineær forvrængning - når membranen bevæger sig væk fra magneterne bliver feltet svagere og modsat bliver det stærkere. At det så alligevel virker fremragende, skyldes det store membranareal og der dermed forbundne meget lille membranvandring. Men det gælder dog ikke helt de laveste frekvenser. Bredden på baflen giver en akustisk kortslutning forholdsvis højt oppe - jeg vil skyde på omkring de 250 Hz eller højere. Det skal der så kompenseres for og her kommer den højere Qt ind i billedet. Som det kan ses af den kurve der er viste tidligere i tråden er det et voldsomt output nedefter. Men mere eller mindre vil det blive udlignet i en normal lyttesituation (hvis man placerer dem korrekt). Men det giver dog stadig en vis farvning - egenlyd - umiskendelig "trommeskind" spændt ud på en ramme. Det kan være besnærende og imponerende, men helt korrekt er det nu ikke. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 02 Februar 2008 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes Magnepan er det mindst ringe alternativ, når det gælder masseproducerede højttalere. De giver med rør i røven, en stor, kraftig og engagerende sound, som næsten altid bringer et smil frem. Man NYDER at lytte til musik på Magnepan.
Desværre skal man op i de store modeller, før de kan spille bas, og man får også en rigtig bånddiskant, men samtidig bliver de store modeller også mere placeringskrævende, i hvert fald hvis man vil have bassen til at koble til rummet.
Jeg lyttede til 20.1R i aftes, og det er en imponerende højttaler, både hvad angår lyden og størrelsen.
Dog synes jeg også at byggekvaliteten kan ønskes bedre til prisen, og det burde være muligt, at lave dem så stive, at de ikke står og svejer, hvis man puffer til dem.
Jeg er enig med Janils langt hen af vejen.
|
| Til top |
|
| |