Emne: STOP TYVERIET ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
|
Jeg sad igår aftes og snakkede med en god ven der også rystede på hoved over de vanvittige argumenter folk har for at sige det er ok at piratkopiere. Det mest vanvittige er den misforståede opfattelse af ytringsfrihed....menneskerettigheder etc... Den lader vi lige ligge.
Den anden er at man ikke stjæler noget, man laver jo "bare" en kopi, ak ja. Og samme analogi blev brugt til at det også er ok at kopiere en bil, eller naboen Webergrill. Og sådan kunne det blive ved.
Jamen så må jeg spørge de kloge herinde: hvad forhindre Jer så i at lave kopier af pengesedler?
Det er jo også "bare" en kopi, og jeg stjæler jo ikke noget fra nogen, jeg laver den jo selv. Det er jo bare data fra min scanner, min pc'er og små prikker som farveprinteren spytter ud. Og jeg har selv betalt for toner og papir! Så hvad er der galt i det? 
Hvis folk havde samme holdning til falskmønteri, så ville inflationen stige med rakatfart, måske samme hastighed som aktien faldt på B&O (30,4% på 3 timer) og inden der var gået 1 måned, så ville samfundet være smadret til ukendelighed 
Det samme er faktisk det man gør ved en hel del brancher. Musik. Film. Software.
Og tro mig, det vil hverken industrien eller politikerne lade ske, så skal vi ikke se at stoppe hykleriet, betale for det vi forbruger og komme videre?
|
|
|
Nu kan du slet ikke sammenligne de to scenarier, da det vil underminere økonomien fuldstændigt, idet penges værdi beror på tilliden til den pågældende valuta. Trykker du løs deflaterer du møntens værdi, og nu er musik og film heldigvis ikke grundlaget for vores samfund. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
ctacta skrev:
floe skrev:
ctacta skrev:
Hvad med bare at gøre det inn at respektere andres ophavsret og værdier?  |
|
|
Hvordan vil du operationalisere dette? Hvad skal der med dine EGNE ord til for at vi kan stoppe pirateriet, det synes jeg endnu du mangler at give dit bud på 
|
|
|
Holdningsbearbejdning! forældrene har et stort ansvar, skolerne ligeledes, denne fokusgrupper er vigtig, de voksne ved godt hvad man må og ikke må, så her er der ikke så meget at gøre holdningsmæssigt. Vi har domstolene til at banke dem på plads der tages med bukserne nede.
|
|
|
Det er jo den stil der køres i øjeblikket. Synes du selv den fungerer ret godt, du må da indrømme at der skal ske noget banebrydende nyskabende, hvis man vil piratkopiering til livs?
|
|
|
Jeg gentager, en holdningsændring og du udrydder jo ikke en eller flere generationers rådne moral med et trylleslag vel? Og det tager tid. Og derfor er det så vigtigt, at dem af os der ved hvad der er rigtigt og forkert, at vi siger fra, tager afstand og bruger de midler der nu engang er. Sideløbende må branchen fortsat sagsøge folk og afkræve erstatninger, jeg er sikker på at det har en ret præventiv effekt, og sideløbende med dette må strafferammerne sættes op, idag er det kun 1½ års fængsel ved civilt søgsmål, lad den være 6-8 år, og ved straffesager, lad den stige til 12 år.
Det vil virke præventivt. Og du vil få folk til at tænke sig ekstra grundigt om. Præcis når det om kort tid vil koste 7 dage i brummen for at blive taget med kniv på sig. Men du afskaffer ikke piratkopiering af den grund, du fjerne heller ikke voldsmænd eller psykopater fra gaderne, men du sender et kraftigt signal, og alt dette er med til at skabe en holdningsændring.
Skoler og forældre skal også fortælle hvad det har af konsekvenser at piratkopiere, at man tager brødet fra munden på en masse mennesker der lever i disse brancher, og at samfundet mister skatte- og afgiftgrundlag på den baggrund. Man kunne overveje at lade ophavsretten indgå som obligatorisk undervisning.
Løsningen er IKKE at legaliserer piratkopiering, det er en taberholdning af rang. Så må det blive hårdt mod hårdt, information, og så med tiden få genoprettet et fornuftigt forhold til emnet.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
floe skrev:
ctacta skrev:
floe skrev:
ctacta skrev:
Hvad med bare at gøre det inn at respektere andres ophavsret og værdier?  |
|
|
Hvordan vil du operationalisere dette? Hvad skal der med dine EGNE ord til for at vi kan stoppe pirateriet, det synes jeg endnu du mangler at give dit bud på 
|
|
|
Holdningsbearbejdning! forældrene har et stort ansvar, skolerne ligeledes, denne fokusgrupper er vigtig, de voksne ved godt hvad man må og ikke må, så her er der ikke så meget at gøre holdningsmæssigt. Vi har domstolene til at banke dem på plads der tages med bukserne nede.
|
|
|
Det er jo den stil der køres i øjeblikket. Synes du selv den fungerer ret godt, du må da indrømme at der skal ske noget banebrydende nyskabende, hvis man vil piratkopiering til livs?
|
|
|
Jeg gentager, en holdningsændring og du udrydder jo ikke en eller flere generationers rådne moral med et trylleslag vel? Og det tager tid. Og derfor er det så vigtigt, at dem af os der ved hvad der er rigtigt og forkert, at vi siger fra, tager afstand og bruger de midler der nu engang er. Sideløbende må branchen fortsat sagsøge folk og afkræve erstatninger, jeg er sikker på at det har en ret præventiv effekt, og sideløbende med dette må strafferammerne sættes op, idag er det kun 1½ års fængsel ved civilt søgsmål, lad den være 6-8 år, og ved straffesager, lad den stige til 12 år.
Det vil virke præventivt. Og du vil få folk til at tænke sig ekstra grundigt om. Præcis når det om kort tid vil koste 7 dage i brummen for at blive taget med kniv på sig. Men du afskaffer ikke piratkopiering af den grund, du fjerne heller ikke voldsmænd eller psykopater fra gaderne, men du sender et kraftigt signal, og alt dette er med til at skabe en holdningsændring.
Skoler og forældre ska også fortælle hvad det har af konsekvenser at piratkopiere, at man tager brødet fra munden på en masse mennesker der lever i disse brancher, og at samfundet mister skatte- og afgiftgrundlag på den baggrund.
Løsningen er IKKE at legaliserer piratkopiering, det er en taberholdning af rang. Så må det blive hårdt mod hårdt, information, og så med tiden få genoprettet et fornuftigt forhold til emnet.
|
|
|
Jeg synes du har et vrangforestillet billede til straf o gderes præventive virkning. At sætte strafferammen op for sådanne sager er helt hul i hovedet. Du vil altså sidestille ikke-kommerciel piratkopiering med det at gå med kniv?
Det er flere gange bevist at øgede fængselsstraffe ikke har en præventiv virkning imod kriminalitet. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
ctacta skrev:
|
Jeg sad igår aftes og snakkede med en god ven der også rystede på hoved over de vanvittige argumenter folk har for at sige det er ok at piratkopiere. Det mest vanvittige er den misforståede opfattelse af ytringsfrihed....menneskerettigheder etc... Den lader vi lige ligge.
Den anden er at man ikke stjæler noget, man laver jo "bare" en kopi, ak ja. Og samme analogi blev brugt til at det også er ok at kopiere en bil, eller naboen Webergrill. Og sådan kunne det blive ved.
Jamen så må jeg spørge de kloge herinde: hvad forhindre Jer så i at lave kopier af pengesedler?
Det er jo også "bare" en kopi, og jeg stjæler jo ikke noget fra nogen, jeg laver den jo selv. Det er jo bare data fra min scanner, min pc'er og små prikker som farveprinteren spytter ud. Og jeg har selv betalt for toner og papir! Så hvad er der galt i det? 
Hvis folk havde samme holdning til falskmønteri, så ville inflationen stige med rakatfart, måske samme hastighed som aktien faldt på B&O (30,4% på 3 timer) og inden der var gået 1 måned, så ville samfundet være smadret til ukendelighed 
Det samme er faktisk det man gør ved en hel del brancher. Musik. Film. Software.
Og tro mig, det vil hverken industrien eller politikerne lade ske, så skal vi ikke se at stoppe hykleriet, betale for det vi forbruger og komme videre?
|
|
|
Nu kan du slet ikke sammenligne de to scenarier, da det vil underminere økonomien fuldstændigt, idet penges værdi beror på tilliden til den pågældende valuta. Trykker du løs deflaterer du møntens værdi, og nu er musik og film heldigvis ikke grundlaget for vores samfund.
|
|
|
Men du mener at det er ok - for nu at bruge dine egne ord, at underminere en hel industris økonomi? Og hvorfor så det?
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
Jeg synes du har et vrangforestillet billede til straf o gderes præventive virkning. At sætte strafferammen op for sådanne sager er helt hul i hovedet. Du vil altså sidestille ikke-kommerciel piratkopiering med det at gå med kniv?
Det er flere gange bevist at øgede fængselsstraffe ikke har en præventiv virkning imod kriminalitet.
|
|
|
vrangforestillet? Jeg forstår dig ikke, men hele samfundet er bygget således op at dem der ikke overholder landets love og regler, de straffes på den ene eller den anden måde. Og det gør man fordi man ikke har noget andet fornuftigt alternativ hertil, udover folkeoplysning og uddannelse. Men den sidste idiot eller psykopat er jo ikke født endnu.
Jeg sidestiller ikke piratkopiering med det at gå med kniv. Læs dog hvad der bliver skrevet! Det er måske for svært, jeg ved det ikke.
Og nej, øgede fængselsstraffe hjælper ikke på dem der straffes, men samfundet slipper for at have med de åbenbart håbløse individer der ikke kan eller vil overholde landet love og regler. Derfor fortsætter vi med at straffe.
Har du et alternativ?
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
floe skrev:
|
Det er flere gange bevist at øgede fængselsstraffe ikke har en præventiv virkning imod kriminalitet.
|
|
|
vrangforestillet? Jeg forstår dig ikke, men hele samfundet er bygget således op at dem der ikke overholder landets love og regler, de straffes på den ene eller den anden måde. Og det gør man fordi man ikke har noget andet fornuftigt alternativ hertil, udover folkeoplysning og uddannelse. Men den sidste idiot eller psykopat er jo ikke født endnu.
Jeg sidestiller ikke piratkopiering med det at gå med kniv. Læs dog hvad der bliver skrevet! Det er måske for svært, jeg ved det ikke.
Stop nu de personlige angreb. Jeg synes det er vandvittigt at kræve så hårde straffe for en forbrydelse, hvis konsekvenser vi to tydeligvis ikke har samme opfattelse af.
Og nej, øgede fængselsstraffe hjælper ikke på dem der straffes, men samfundet slipper for at have med de åbenbart håbløse individer der ikke kan eller vil overholde landet love og regler. Derfor fortsætter vi med at straffe.
Har du et alternativ?
Det har jeg givet tidligere i debatten. Branchen har på ingen måde fulgt den teknologiske udvikling. Jeg siger ikke at dette legaliserer piratkopiering moralsk, men at den eneste måde man kan mindske problemet på er at gå helt nye veje. Dette kunne fx være en månedlig afgift af en passende størrelsesorden, der gav adgang til alle de værker forbrugeren måtte ønske. Jeg ville i hvert fald glædeligt betale en 3-400 kr for en sådanne ordning pr. måned. |
|
|
__________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
floe skrev:
ctacta skrev:
|
|
|
|
Nu kan du slet ikke sammenligne de to scenarier, da det vil underminere økonomien fuldstændigt, idet penges værdi beror på tilliden til den pågældende valuta. Trykker du løs deflaterer du møntens værdi, og nu er musik og film heldigvis ikke grundlaget for vores samfund.
|
|
|
Men du mener at det er ok - for nu at bruge dine egne ord, at underminere en hel industris økonomi? Og hvorfor så det?
|
|
|
Underminere en hel industris økonomi?!? Det ser nu ud til at gå ganske glimrende for såvel musikindustrien som filmindustrien, men det er måske kun mig der ikke ser at de boer i lerhuse med håndklæder for vinduerne?!? __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
|
Det har jeg givet tidligere i debatten. Branchen har på ingen måde fulgt den teknologiske udvikling. Jeg siger ikke at dette legaliserer piratkopiering moralsk, men at den eneste måde man kan mindske problemet på er at gå helt nye veje. Dette kunne fx være en månedlig afgift af en passende størrelsesorden, der gav adgang til alle de værker forbrugeren måtte ønske. Jeg ville i hvert fald glædeligt betale en 3-400 kr for en sådanne ordning pr. måned.
|
|
|
Dit svar stinker langt væk af selvjustits som Christania ville have forvaltet egen magt, og mangel på moral, etik og sund fornuft. Det handler kun om een ting, du vil have adgang til et stort tag-selv-bord, og for ikke at fremstå som en grådig psykopat, så tilbyder du nu at man for et meget lille beløb, bør kunne æde løs af alle herlighederne. Og det er kun fordi at branchen er håbløs bagud teknologisk, ja så! Fed argumentation. Fed løsning! Vil du ikke love mig at du stille op til næste folketingsvalg... Det handler kun om een ting, at du bare er en stor egoist der kun tænker på dig selv og egne behov.
Har jeg ret? Ellers må du godt korrigere mig 
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Kani skrev:
jdg1 skrev:
Kani skrev:
Jeg mener ikke det er sympatisk at kopiere uhæmmet men der er mange ting der ikke er sympatiske men som alligevel bør være lovlige hvis man vil kunne påstå at man lever i et frit samfund. Heriblandt er det absolut nødvendigt at det juridisk set står enhver frit for at gøre med data som vedkommende vil. Der skal nogle meget tungtvejende argumenter til for at forsvare en begrænsning af ytringsfriheden og det jeg viser er at disse argumenter ikke er til stede fordi vores samfund ville klare sig ganske fint hvis vi lovliggjorde ikke-kommerciel distribution af data.
|
|
|
Hvad i alverden har piratkopiering med ytringsfrihed at gøre? Eller menneskerettigheder? (som du nævner på forrige side)
|
|
|
Det du kalder piratkopiering er overførsel af data og derfor med andre ord en ytring. Det gør ingen forskel om der ytres via lydbølger, via vores skriftsprog eller via nuller og et-taller i en computer. Det er et spørgsmål om at vi bør have absolut frihed til at udtrykke os i ikke-kommercielle sammenhænge uanset hvem der ytrede den pågældende ytring først.
|
|
|
<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Fra Politikens Ordbog:
Ytring: en sætning el. et udråb hvormed man siger noget (min fremhævning). <FONT face="MS SANS SERIF" size=2>
Ytringsfrihed: ret til frit at udtrykke sin mening inden for de grænser lovgivningen sætter. (min fremhævning).
Ud fra en sproglig fortolkning af ovenstående har jeg meget svært ved at se, hvori den ulovlige kopiering piratkopiering har noget med ytring eller ytringsfrihed at gøre!? <FONT face="MS SANS SERIF"> |
|
|
Når jeg har anvendt "ytringsfrihed" har det været som en dansk udgave af det "freedom of expression" som anvendes af FN og som har væsentlig videre rammer end den sproglige definition du her fremfører. Jeg accepterer dog at dette muligvis ikke er passende på dansk og at det derfor er nødvendigt at indføre et nyt begreb. Vi kunne i stedet ændre det til "retten til at udtrykke sig frit" som en mere direkte oversættelse. Det lyder dog lidt kluntet på dansk... __________________ Marantz SR5600, Marantz CD5001 OSE, Sony SCD-XE597, 3 x Monitor Audio 250, 2 x Monitor Audio Radius 180, Audio Pro Allroom Sub.
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Kani skrev:
Kinnaps skrev:
Kani skrev:
Kinnaps skrev:
Kani skrev:
Kinnaps skrev:
Kani skrev:
Kinnaps skrev:
Tilsyneladende er der stor modstand mod det, APG har gjort. Nogle mener de er for hårde, andre at kopiering ligefrem skal legaliseres. Er der samme holdning til kopiering af hardware?. F.eks. designmøbler, tøj, højttalere mm. |
|
|
Forudsat at dette foregår i ukommercielt øjemed så ja. Men det er nok tvivlsomt om der nogensinde har været eksempler på dette :) |
|
|
Principiel set burde der ingen forskel være på software og hardware. Er kopiering iorden med software, er det vel også med hardware. Såfremt man kan gøre det. |
|
|
Nej der er absolut ingen forskel. Er det i ukommercielt øjemed bør det være lovligt i begge tilfælde og er det i kommercielt øjemed bør det være ulovligt i begge tilfælde... |
|
|
Ok. Mener du dermed, det er iorden, at et firma ikke tjener en krone på et produkt, hvis det er tilstrækkelig let at kopiere?. |
|
|
Det mener jeg, ja. |
|
|
Nu arbejder jeg selv med software til daglig, så derfor kunne jeg godt tænke mig at spørge, om du ville invistere f.eks. 30 millioner i et nyt softwareprodukt vel vidende, at der ikke blev solgt et eneste stk. efterfølgende?. |
|
|
Det tror jeg ikke jeg ville. Muligheden for sådanne situationer er dog et offer jeg er villig til at bringe for ytringsfrihedens skyld. I øjeblikket må vi konstatere at der ikke er tale om et reelt samfundsmæssigt problem og ender innovationen inden for et givent område med at strande må det så være et område hvor offentlig forskning må tage over. |
|
|
For det første kan jeg stadigvæk ikke se, at dette har noget med ytringsfrihed at gøre!?
For det andet er det lettere komisk, når du skriver, at: "...sådanne situationer er dog et offer jeg er villig til at bringe for ytringsfrihedens skyld". Ærlig talt, hvordan kan du tale om "offervilje" når du ikke selv står i situationen??
Prøv i stedet at bruge 3 år af dit liv på at knokle rø... ud af bukserne med at udvikle eksempelvis et softwareprogram (eller et hvilket som helst andet immaterielt aktiv) samt betale udviklingsomkostninger hertil af egen lomme.
Når de 3 år så er gået og du vitterligt selv bestemmer, at dit softwareprogram skal gives væk gratis og du derved ikke får én krone for det - så kan du tale med om "offervilje" uden at have en kvalm svag i munden! |
|
|
Jeg skal i denne sammenhæng høre om det er din holdning at man aldrig kan udtale sig meningsfuldt om politiske spørgsmål hvis ikke man selv står til at have noget at tabe ved den holdning man fremfører? __________________ Marantz SR5600, Marantz CD5001 OSE, Sony SCD-XE597, 3 x Monitor Audio 250, 2 x Monitor Audio Radius 180, Audio Pro Allroom Sub.
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Kani skrev:
RogueAgent skrev:
Kani skrev:
Kinnaps skrev:
| Mener du dermed, det er iorden, at et firma ikke tjener en krone på et produkt, hvis det er tilstrækkelig let at kopiere?. |
|
|
Det mener jeg, ja. |
|
|
For at gentage ctacta's spørgsmål fra tidligere i tråden, er du så ikke rar at forklare mig hvorfor nogen firmaer i hele verden skulle være interesseret i at udvikle noget somhelst, hvis det var frit for enhver at kopiere det produkt de havde udviklet..?
|
|
|
I øjeblikket: ethvert firma som udvikler produkter der ikke let lader sig kopiere eller firmaer med en loyal kundekreds (mange køber eksempelvis musik for at støtte kunstneren og ikke af frygt for juridiske sanktioner). Langt hovedparten af alle brancher falder under en af disse to kategorier. |
|
|
Er det baseret på personlige erfaringer eller blot ønsketænkning? Du må meget gerne komme med konkrete eksempler på forsknings- eller udviklingstunge virksomheder der, forudsat at det ikke er teknisk muligt at holde opdagelsen/udviklingen hemmelig, fortsat ville poste én eneste krone i forskning eller udvikling, såfremt det stod enhver frit at kopiere deres produkter? |
|
|
Nu er min pointe at IKKE-kommerciel kopiering skal være tilladt. I den sammenhæng kan jeg sagtens komme med eksempler. Udvikling indenfor transportmidler, elektronik, redskaber og så videre og så videre... __________________ Marantz SR5600, Marantz CD5001 OSE, Sony SCD-XE597, 3 x Monitor Audio 250, 2 x Monitor Audio Radius 180, Audio Pro Allroom Sub.
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kani skrev:
Når jeg har anvendt "ytringsfrihed" har det været som en dansk udgave af det "freedom of expression" som anvendes af FN og som har væsentlig videre rammer end den sproglige definition du her fremfører. Jeg accepterer dog at dette muligvis ikke er passende på dansk og at det derfor er nødvendigt at indføre et nyt begreb. Vi kunne i stedet ændre det til "retten til at udtrykke sig frit" som en mere direkte oversættelse. Det lyder dog lidt kluntet på dansk... |
|
|
Det er jo præcis det du gør herinde, men du har stadig kun den ret når det sker i respekt til landets øvrige love og regler. Ergo, ytringsfrihed står højt på listen, men du skal også respektere andres rettigheder, herunder love og regler, og din fortolkning er helt ude i skoven, og dine forslag tilsidesætter andres rettigheder. Det forholder sig jo ikke sådan at en ytringsfrihed har opsættende virkning overfor alt andet. Og hvad ytringsfrihed har med omgang med andres værker og rettigheder at gøre, er mig stadig en gåde... 
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Hvis MP3 kan være en trussel overfor musikerne, må de levere en kvalitet på deres udgivelser, der er markant bedre kvalitetsmæssigt.
|
|
|
Netop.
jdg1 skrev:
|
Det skyldes vel lige så meget, at hr. og fru flæskesteg ikke er synderligt kvalitetsbevidste.
|
|
|
Ja desværre, men det er vel ingen undskyldning for selskaberne. Det var da sørgeligt hvis alle Hifiproducenterne blev enige om det samme. Hvorfor dog lave kvalitetsgrej når " hr. og fru flæskesteg" er tilfredse med et Prosonicanlæg fra Bilka.
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Kani skrev:
RogueAgent skrev:
Kani skrev:
RogueAgent skrev:
Kani skrev:
RogueAgent skrev:
Kani skrev:
Kinnaps skrev:
| Mener du dermed, det er iorden, at et firma ikke tjener en krone på et produkt, hvis det er tilstrækkelig let at kopiere?. |
|
|
Det mener jeg, ja. |
|
|
For at gentage ctacta's spørgsmål fra tidligere i tråden, er du så ikke rar at forklare mig hvorfor nogen firmaer i hele verden skulle være interesseret i at udvikle noget somhelst, hvis det var frit for enhver at kopiere det produkt de havde udviklet..?
|
|
|
I øjeblikket: ethvert firma som udvikler produkter der ikke let lader sig kopiere eller firmaer med en loyal kundekreds (mange køber eksempelvis musik for at støtte kunstneren og ikke af frygt for juridiske sanktioner). Langt hovedparten af alle brancher falder under en af disse to kategorier. |
|
|
Præcis hvor mener du så grænsen burde være mellem hvor vigtigt og/eller svært kopierbart et produkt skal være før det er "legitimt" for udvikleren at beskytte rettighederne til deres udvikling/opfindelse..? Hvis et firma bruger x millioner på at udvikle et produkt gør de det ikke som en velgørenhedsforanstaltning. Hvis ikke udvikleren har udsigt til at tjene sin investering hjem, er der ingen som helst grund til at udvikle produktet til at begynde med - og hvad skulle man så kopiere..?? |
|
|
Der er ikke nogen grænse. Er udvikleren i stand til at producere et produkt som ikke kan kopieres så skal vedkommende være velkommen til dette uanset hvilken produkttype det omhandler. Men det bør aldrig være legitimt for udvikleren at forsvare sit produkt mod ukommerciel kopiering via rettens vej. Edit: Jeg glemte en del af dit indlæg. Hvorfor skulle der ikke være noget at kopiere? Er der væsentlige områder som det private erhvervsliv ikke har en interesse i at udvikle som følge af at vi respekterer ytringsfriheden så må området udvikles ad offentlig vej. Eksempelvis på universiteterne. |
|
|
Grunden til at der ikke skulle være noget at kopiere er helt enkelt at ingen ville turde investere i udviklingen i et produkt som ikke ville kunne tjene sig hjem. Den sørgelige trend ses som nævnt ovenfor ret tydeligt i musikbranchen, hvor der er temmelig langt mellem deciderede satsninger på ny musik, snarere end genudgivelser og 20. album med prøvede kunstnere som man ved kan sælge.
Samme udvikling kan også ses på filmsiden - Der er faktisk temmelig langt mellem film der rent faktisk tjener sig hjem for producenten, det er de store films overskud der er med til at financere de tab som oftere og oftere kommer på "longshots". Personligt synes jeg det ville være en skam hvis de eneste film der blev produceret var sequels og Michael Bay action, fordi alt andet var for risikabelt.
Planøkonomi døde i 80'erne - hvis alt foregår i offentligt regi er der ikke tale om bæredygtig økonomi, og al innovation dør før eller senere ud.
|
|
|
Indenfor musikbranchen har du simpelthen ikke ret. Undergrunden spirer som sjældent før! Om det skyldes de nye muligheder for let at nå ud til store grupper mennesker ved jeg ikke men det virker som en logisk forklaring. Det er rigtigt at de store selskaber kan få problemer men mens dette sker spirer en veritabel underskov af små uafhængige pladeselskaber og kunstnere frem og trives ganske udemærket på fanloyalitet. Herudover er liveoptræden en glimrende måde at tjene penge og hvis man ikke er et stort etableret navn hjælper let fildeling til at få store og dedikerede publikumsskarer. Musikscenen har ikke set mere vital ud meget længe :) Hvordan det står til indenfor film ved jeg ikke så meget om men kunne man forestille sig at udviklingen var tilsvarende og det mest var de store hollywoodfilm der led under kopiering? Generelt synes jeg ikke jeg oplever en mangel på kvalitetsfilm i undergrundsbiografer og jeg tvivler på at det skyldes kundernes frygt for politiet hvis de kopierer ;) Der er bestemt problemer med effektivitet i forhold til at overlade opgaver til det offentlige men nu taler vi ikke om en komplet omlægning af økonomien! Et eventuelt effektivitetsoffer er jeg villig til at bringe for ytringsfrihedens skyld. |
|
|
Hvordan kan du vide at: "...undergrunden spirer som aldrig før..."? Må jeg være så fræk at spørge om din alder? 
Derudover skriver du, at: "...liveoptræden en glimrende måde at tjene penge...". Jeg synes at du modsiger dig selv. Dersom man lægger din fortolkning af begrebet "ytringsfrihed" til grund, herunder din ganske radikale fortolkning af FNs Menneskerettighedserklæring, medfører dette, at enhver har ret til fri adgang (dvs. ingen betaling) til koncerter m.v.
|
|
|
Min alder er irrellevant. Du har dog ret i at mit syn på musikscenen i dag ikke så let lader sig kvantificere. Det gør det modsatte synspunkt dog heller ikke. Det er svært at sætte en målestok for kreativitet. Er vi derfor uenige på dette punkt må vi nok erkende at det bliver svært at drive den specifikke diskussion videre.
Jeg modsiger på ingen måde mig selv. Min udlægning af ytringsfrihed (eller hvilket ord vi nu skal vælge) indebærer på ingen måde at man ikke skal kunne begrænse hvem der har adgang til ens private ejendom. Således vil en koncertsal begrænse adgangen til betalende kunder. Du bliver i hvert fald nødt til at argumentere for at dette skulle være problematisk. __________________ Marantz SR5600, Marantz CD5001 OSE, Sony SCD-XE597, 3 x Monitor Audio 250, 2 x Monitor Audio Radius 180, Audio Pro Allroom Sub.
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Kani skrev:
RogueAgent skrev:
Kani skrev:
| "Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers." |
|
|
Hvis der havde stået noget i retning af "including the right to freely copy any product or intellectual property of others" havde jeg været enig med dig. Men uden denne tilføjelse fastholder jeg at din tangent om ytringsfrihed er meget søgt i denne debat.
|
|
|
Det ville jo ikke give mening. Hvis man har fri ret til at kopiere er der ikke tale om "intellectual property". Det der står nu er netop at man aldrig må eje retten til "information and ideas" i og med det står alle frit for "to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers". Jeg kan ikke se hvordan denne ret kan tolkes på anden måde? |
|
|
Din fortolking af FNs Menneskerettigedserklæring er ganske alternativ og decideret søgt.
Af artikel 19 følger at:
<FONT face=Arial>"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed; denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse uden indblanding og til at søge, modtage og meddele oplysning og tanker ved et hvilket som helst meddelelsesmiddel og uanset landegrænser".
<FONT face=Arial>Inden artikel 19 følger det dog af artikel 17 at:
<FONT face=Arial>"1. Enhver har ret til at eje ejendom såvel alene som i fællig med andre.
<FONT face=Arial>2. Ingen må vilkårligt berøves sin ejendom." (min fremhævning)
<FONT face=Arial>Skulle man lægge din rabiale fortolkning af Erklæringen til grund af eksempelvis artikel 23, stk. 1, hvoraf følger at:
<FONT face=Arial>"Enhver har ret til arbejde, til frit valg af beskæftigelse, til retfærdige og gunstige arbejdsvilkår og til beskyttelse mod arbejdsløshed."
<FONT face=Arial>Følger man din rabiale fortolkning af Erklæringen ville dette jo medføre, at jeg har ret til ethvert arbejde jeg måtte ønske. Jeg kunne således i princippet banke på hos direktøren for Mærsk og venligst informere ham om, at jeg nu gerne vil overtage hans post, idet jeg har krav på dette, jf. artikel 23, stk. 1 i Erklæringen.
<FONT face=Arial>Kan du ikke selv se, at din fortolkning af bestemmelsen er direkte fejlagtig?
<FONT face=Arial size=2>Hvis dette ikke er tilfældet vil jeg anbefale til en anden gang, at du læser hele det pågældende tekststykke igennem, hvorpå du baserer din argumentation. For prøv engang at kaste et blik på artikel 27, stk. 2 
<FONT face=Arial size=2>Af artikel 27, stk. 2 følger:
<FONT face=Arial size=2>"Enhver har ret til beskyttelse af de moralske og materielle interesser, der hidrører fra en hvilken som helst videnskabelig, litterær eller kunstnerisk frembringelse, som vedkommende har skabt." (mine fremhævelser)
<FONT face=Arial size=2>Behøver jeg at sige mere? 
<FONT face=Arial> |
|
|
Nej jeg kan ikke se at min fortolkning er fejlagtig og jeg ser ingen argumenter herfor i dit indlæg. Det følger ikke af retten til frit at vælge arbejde at andre har ret til at ansætte en. På samme måde følger det ikke af retten til at udtrykke sig frit at andre har pligt til at videregive specifikke informationer til dig. Det følger derimod at enhver stat har pligt til at sikre dig mod arbejdsløshed. Det er også en stærk pointe men ganske fornuftig. Derimod har du ret i at der er en åbenlys selvmodsigelse i Menneskerettighedserklæringen som jeg ikke havde lagt mærke til. Artikel 19 og artikel 27 er i direkte modstrid med hinanden. Det er trist. Det følger dog ikke heraf at artikel 19 nødvendigvis skal underordnes artikel 27. Når jeg henviser til FN skyldes det dog primært at jeg tidligere i denne tråd blev bedt om et eksempel på en stat der havde udtrykt en så vidtgående frihedsrettighed som jeg gav udtryk for. En sådan stat kendte jeg ikke til men jeg mente (og mener) at det netop er denne frihedsrettighed der kommer til udtryk hos FN. Min argumentation bygger ikke på en entydighed hos FN men henviser blot til organisationen fordi nogen bad om et eksempel fra virkelighedens verden. Min argumentation har derimod hele tiden bygget på at det er totalitært at kunne indskrænke andres muligheder for at udfolde sig frit ved at være den første der er kommet på et bestemt udtryk (forstået bredt). Det giver ikke sig selv hvor kompliceret eller nyskabende et udtryk skal være for at man skal have lov til at kræve retten til det og det er ikke en beslutning der bør overlades til staten. Friheden bør beskyttes på en mere fundamental måde end via arbitrære vurderinger. Som et eksempel på det problematiske i intellektuelle rettigheder har jeg nævnt at McDonalds har retten til udtrykket "I'm lovin' it". Det er godt på vej til at blive svært at udtrykke en sammenhængende sætning uden at bryde nogens rettigheder. __________________ Marantz SR5600, Marantz CD5001 OSE, Sony SCD-XE597, 3 x Monitor Audio 250, 2 x Monitor Audio Radius 180, Audio Pro Allroom Sub.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
floe skrev:
|
Det har jeg givet tidligere i debatten. Branchen har på ingen måde fulgt den teknologiske udvikling. Jeg siger ikke at dette legaliserer piratkopiering moralsk, men at den eneste måde man kan mindske problemet på er at gå helt nye veje. Dette kunne fx være en månedlig afgift af en passende størrelsesorden, der gav adgang til alle de værker forbrugeren måtte ønske. Jeg ville i hvert fald glædeligt betale en 3-400 kr for en sådanne ordning pr. måned.
|
|
|
Dit svar stinker langt væk af selvjustits som Christania ville have forvaltet egen magt, og mangel på moral, etik og sund fornuft. Det handler kun om een ting, du vil have adgang til et stort tag-selv-bord, og for ikke at fremstå som en grådig psykopat, så tilbyder du nu at man for et meget lille beløb, bør kunne æde løs af alle herlighederne. Og det er kun fordi at branchen er håbløs bagud teknologisk, ja så! Fed argumentation. Fed løsning! Vil du ikke love mig at du stille op til næste folketingsvalg... Det handler kun om een ting, at du bare er en stor egoist der kun tænker på dig selv og egne behov.
Har jeg ret? Ellers må du godt korrigere mig 
|
|
|
Nu er jeg efterhånden ved at blive i tvivl om hvornår du er ironisk eller ej. Jeg vælger at tolke ovenstående som et humoristisk indlæg, ellers ville jeg efterhånden have fået nok af dig 
Nu ligger landet således at jeg den dag i dag køber ALT mit musik originalt, så nej jeg tænker ikke på mig selv og mine egne behov. Jeg har endda erstattet ulovlige kopier fra dengang min morale var lavere end i dag med originale CD'er. Ovenstående er ikke et forsøg på at feje for egen dør, men for lige at give dig svar på tiltale på hvorvidt jeg "bare er en stor egoist der kun tænker på mig selv og egne behov"...
Hvordan kan noget være et tag selv bord, når man betaler for servicen? Jeg er overbevist om, at en sådanne service ville kunne blive en succes, og at mange der i dag skaffer deres musik på ulovlig vis ville benytte en sådanne. Markedet efterspørger tilgængelighed i en udstrækning branchen ikke kan levere i dag, hvilket jeg ser som den primære årsag til piratkopiering. Det er ganske enkelt alt for let hurtigt at downloade et nummer ulovligt, end at smutte ned i butikken og købe det på CD.
Online musik butikker som iTunes er håbløst dyre, og ikke en erstatning for det scenarie jeg beskriver. Jeg køber selv kun enkeltnumre i iTunes, da jeg nægter at give 80 kr for et album jeg kan få for 50 i TP, og så endda uden cover, artwork og original CD. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Kani skrev:
| Når jeg har anvendt "ytringsfrihed" har det været som en dansk udgave af det "freedom of expression" som anvendes af FN og som har væsentlig videre rammer end den sproglige definition du her fremfører. Jeg accepterer dog at dette muligvis ikke er passende på dansk og at det derfor er nødvendigt at indføre et nyt begreb. Vi kunne i stedet ændre det til "retten til at udtrykke sig frit" som en mere direkte oversættelse. Det lyder dog lidt kluntet på dansk... |
|
|
Det er jo præcis det du gør herinde, men du har stadig kun den ret når det sker i respekt til landets øvrige love og regler. Ergo, ytringsfrihed står højt på listen, men du skal også respektere andres rettigheder, herunder love og regler, og din fortolkning er helt ude i skoven, og dine forslag tilsidesætter andres rettigheder. Det forholder sig jo ikke sådan at en ytringsfrihed har opsættende virkning overfor alt andet. Og hvad ytringsfrihed har med omgang med andres værker og rettigheder at gøre, er mig stadig en gåde...  |
|
|
Det er en retorisk fordrejning du her foretager når du spørger hvad ytringsfrihed har at gøre med omgang med andres værker. Pointen i den form for vidtgående ytringsfrihed jeg gør mig til fortaler for er netop at man ikke kan eje tanker og dit spørgsmål fra mit perspektiv vil derfor være "hvad har ytringsfrihed at gøre med omgang med værker som første gang blev udtrykt af en anden". Her er mit svar klart: ikke kommerciel brug af ytringsfrihed må have absolut præcedens. Den virkelige debat er hvorvidt man bør kunne eje idéer og det er på dette punkt jeg ikke mener du kan sætte nogen principfast grænse for hvilke idéer man kan eje. Tillader du nogen kan du ud fra samme argumentation mene at alle idéer kan ejes. Der er i hvert fald endnu ingen der har fremsat den principielle skillelinje mellem idéer der kan ejes og idéer der altid må være frie. __________________ Marantz SR5600, Marantz CD5001 OSE, Sony SCD-XE597, 3 x Monitor Audio 250, 2 x Monitor Audio Radius 180, Audio Pro Allroom Sub.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
ctacta skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Jo kan man.
Det er store firmaer der levet at dette og midster de deres indtagt går det udover alle, mange vil midste ders job osv, men hvad det er jo naboen der går udover så f**k det.
Hvis man synes det er for dyrt at købe film og musik må man ladevær med at køre det længer er den ikke.
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
floe skrev:
ctacta skrev:
|
|
|
|
|
|
Jo kan man.
Det er store firmaer der levet at dette og midster de deres indtagt går det udover alle, mange vil midste ders job osv, men hvad det er jo naboen der går udover så f**k det.
Hvis man synes det er for dyrt at købe film og musik må man ladevær med at køre det længer er den ikke.
|
|
|
Tjah... firmaerne får deres indtægt fra de mennesker der køber deres produkter. Det vil sige den samfundsmæssige besparelse ved at virksomhedens produkter ikke bliver købt skulle være nogenlunde lig størrelsen på de lønninger som firmaet nu ikke længere kan udbetale. Jeg har svært ved at se den samfundsmæssige katastrofe... __________________ Marantz SR5600, Marantz CD5001 OSE, Sony SCD-XE597, 3 x Monitor Audio 250, 2 x Monitor Audio Radius 180, Audio Pro Allroom Sub.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|