Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: STOP TYVERIET (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Hmmm, kan ikke finde ud af hvad bil jeg vil have .

Har ikke råd til at købe alle modeller, hvad gør jeg?

Jaaaaaa, jeg "låner" da bare bilerne, en dag finder jeg nok den bil jeg vil have om sådan cirka 5-10 år, men så er er jo nok kommer nogle andre modeller jeg "låner". Og se de har jo masser af samme model så det er jo bare en kopi .

PS: Kunne bilforhandlerne og ikke bare lade nøglerne sidde i, det gør det helle meget nemmere når jeg skal "låne" bilen.

æhhhhh...jah joh

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:

Uden at være for eller imod....

Så har de fleste nok samme forhold til ulovligt download som til sort arbejde, nemlig er at det ikke føles som noget videre samfundsskadeligt.

Så er man for nu at bruge et voldsomt udtryk, retarderet, Rockwool fonden har beskrevet i talrige rapporter hvad det netop betyder for samfundsøkonomien, og at det grundlæggende er samfundsskadeligt. Det er da også uretfærdigt at nogle passer deres arbejde, betaler deres regninger, betaler moms på alt hvad de køber + andre afgifter, og i øvrigt passer sig selv.

Er vi ude i noget selvbedrag, fordi sandheden ikke er til at komme udenom, og derfor ryster vi let på skulderen og bilder os noget andet ind?

Hvis du fastholder at det har noget med - følelser - at gøre så er vi sgu langt ude. Så er der slet ikke nogen grund til at skrive i denne tråd længere.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Kani
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Hmmm, kan ikke finde ud af hvad bil jeg vil have .Har ikke råd til at købe alle modeller, hvad gør jeg ?Jaaaaaa, jeg "låner" da bare bilerne, en dag finder jeg nok den bil jeg vil have om sådan cirka 5-10 år, men så er er jo nok kommer nogle andre modeller jeg "låner". Og se de har jo masser af samme model så det er jo bare en kopi .PS: Kunne bilforhandlerne og ikke bare lade nøglerne sidde i, det gør det helle meget nemmere når jeg skal "låne" bilen.

Haha... hvor sjovt. Det er selvfølgelig overhovedet ikke sammenligneligt. Hvis bilforhandleren har ti eksemplarer af en vogn og du tager den ene har han kun ni tilbage. Det er på ingen måde antallet det drejer sig om. Du kunne sammenligne med kopiering hvis du tog hen til forhandleren, lurede et smart design og selv byggede en bil med dette design. DET skal du være velkommen til. Tager du forhandlerens bil så stjæler du, du kopierer ikke.
Til top Vis Kani's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kani

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Hattori Hanzo skrev:

Uden at være for eller imod....

Så har de fleste nok samme forhold til ulovligt download som til sort arbejde, nemlig er at det ikke føles som noget videre samfundsskadeligt.

Det "omfattende" sorte arbejde i Danmark tiltrods så lever vi stadig i et af verden rigeste lande så helt slemt kan dets tilstedeværelse nu ikke være.

Det samme med download fra Nettet.

Hvor meget produktionsselskaberne så end beklager sig så er det ikke ligefrem fordi at medierne er overrendt af den ene fallithistorie efter den anden grundet ulovligt download. Tværtimod så synes filmbudgetterne at nå stadig større højder og det samme kan siges omkring kunstnernes fortjenester.

Alt dette ændrer selvfølgelig ikke på at lovbrud er lovbrud, skal blot ses som et indslag for nogle af de åbenlyse årsager til at folk ikke har videre kvaler med at downloade forsat.

Så er man for nu at bruge et voldsomt udtryk, retarderet, Rockwool fonden har beskrevet i talrige rapporter hvad det netop betyder for samfundsøkonomien, og at det grundlæggende er samfundsskadeligt. Det er da også uretfærdigt at nogle passer deres arbejde, betaler deres regninger, betaler moms på alt hvad de køber + andre afgifter, og i øvrigt passer sig selv.

Er vi ude i noget selvbedrag, fordi sandheden ikke er til at komme udenom, og derfor ryster vi let på skulderen og bilder os noget andet ind?

Hvis du fastholder at det har noget med - følelser - at gøre så er vi sgu langt ude. Så er der slet ikke nogen grund til at skrive i denne tråd længere.

Den fulde kontekst er altid at foretrække

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Reneg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Kani skrev:
Hans J skrev:

Hmmm, kan ikke finde ud af hvad bil jeg vil have .Har ikke råd til at købe alle modeller, hvad gør jeg ?Jaaaaaa, jeg "låner" da bare bilerne, en dag finder jeg nok den bil jeg vil have om sådan cirka 5-10 år, men så er er jo nok kommer nogle andre modeller jeg "låner". Og se de har jo masser af samme model så det er jo bare en kopi .PS: Kunne bilforhandlerne og ikke bare lade nøglerne sidde i, det gør det helle meget nemmere når jeg skal "låne" bilen.

Haha... hvor sjovt. Det er selvfølgelig overhovedet ikke sammenligneligt. Hvis bilforhandleren har ti eksemplarer af en vogn og du tager den ene har han kun ni tilbage. Det er på ingen måde antallet det drejer sig om. Du kunne sammenligne med kopiering hvis du tog hen til forhandleren, lurede et smart design og selv byggede en bil med dette design. DET skal du være velkommen til. Tager du forhandlerens bil så stjæler du, du kopierer ikke.

Kani: Jeg forstår godt din ide med at bygge en kopi selv. Men skulle det overføres til musikken, skulle man jo indspille pladen selv, hvilket straks er mere besværligt... måske ligeså besværligt og urealistisk som at bygge en bil selv... Kunne min computer derimod spytte en Porsche 911 ud til mig ved nogle få museklik, så er det lidt mere samligneligt. Jeg synes det er svært at finde en problemstilling der kan overføres til direkte sammenligning. Hvad hvis man forestillede sig at man kunne tappe den fineste vin direkte ud af sin pc? Kunne man da stå for fristelsen for lige at prøvesmage en gang i mellem? Nej, det er kun software der kan kopieres på denne måde...
Problemet er, som en før også har nævnt, at ulovlig downloadning af musik er så utrolig nemt - og smart for den sags skyld. Derfor synes jeg også man bør finde en løsning på problemet hurtigst muligt, frem for at straffe bla. unge med bøder, som jeg også mener er helt ude af propertioner... Jeg kunne imidlertid godt forestille mig at en ultimativ løsning (hvad så end denne måtte være) vil være for radikal i forhold til hvad branchen er parat til at acceptere - i hvert fald lige nu. Måske skal store dele af brancen helt ophøre med at eksistere... Jeg kan ikke helt gennemskue det og indrømmer at jeg ikke har tænkt det helt igennem... Der er mange problemstillinger at slås med.
Dog er det da, som musiker, rart at høre i disse debatter at stort set alle er enige om at vi skal have en form for betaling! :-) Så længe denne anderkendelse af musikerens arbejde eksisterer, ja, så tror jeg såmænd ikke problemet er større end som så.
Til top Vis Reneg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reneg

Kani
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Reneg skrev:

Kani skrev:
Hans J skrev:

Kani: Jeg forstår godt din ide med at bygge en kopi selv. Men skulle
det overføres til musikken, skulle man jo indspille pladen selv,
hvilket straks er mere besværligt... måske ligeså besværligt og
urealistisk som at bygge en bil selv... Kunne min computer derimod
spytte en Porsche 911 ud til mig ved nogle få museklik, så er det lidt mere samligneligt. Jeg synes det er svært at finde en
problemstilling der kan overføres til direkte sammenligning. Hvad hvis
man forestillede sig at man kunne tappe den fineste vin direkte ud af
sin pc? Kunne man da stå for fristelsen for lige at prøvesmage en gang
i mellem? Nej, det er kun software der kan kopieres på denne måde...
Problemet er, som en før også har nævnt, at ulovlig downloadning af
musik er så utrolig nemt - og smart for den sags skyld. Derfor synes
jeg også man bør finde en løsning på problemet hurtigst muligt, frem for
at straffe bla. unge med bøder, som jeg også mener er helt ude af
propertioner... Jeg kunne imidlertid godt forestille mig at en ultimativ løsning (hvad så end denne måtte være) vil være for radikal i forhold til hvad branchen er parat til at acceptere - i hvert fald lige nu. Måske skal store dele af brancen helt ophøre med at eksistere... Jeg kan ikke helt gennemskue det og indrømmer at jeg ikke har tænkt det helt igennem... Der er mange problemstillinger at slås med.
Dog er det da, som musiker, rart at høre i disse debatter at stort set
alle er enige om at vi skal have en form for betaling! :-) Så længe
denne anderkendelse af musikerens arbejde eksisterer, ja, så tror jeg
såmænd ikke problemet er større end som så.

Faktisk tror jeg at problemerne er væsentlig større for pladeselskaberne end for de udøvende kunstnere. Den teknologiske udvikling bevirker at der er langt flere muligheder for hurtigt at nå ud til potentielle lyttere end tidligere og det er særligt en fordel for den lidt mere eksperimenterende del af musikverdenen som måske havde svært ved at blive markedsført af de store selskaber tidligere. Det er muligt at indtægten på cd'er falder (selvom jeg tror loyale fans vil være villige til at betale mere end det nuværende honorar pr. cd) men der er også andre indtægtskilder. Måske mest oplagt er koncerterne som det er mit umiddelbare skøn at fylder en større og større del af musikbranchens samlede omsætning. Jeg udgiver selv omend på et lidt andet medie; papir. Jeg distribuerer gladeligt mine værker i elektronisk form og bliver bare glad hvis jeg opdager de bliver videredistribueret. Dels er mit primære mål at blive læst og dels tror jeg at det direkte øger mit salg eftersom langt flere stifter bekendtskab med hvad jeg har at byde på.

Du har ganske ret i at kopiering af musik ville kunne sammenlignes med en situation hvor alle bilkørende har en maskine i hjemmet der kan spytte gratis biler ud. Der ville i det tilfælde være tale om kopiering af samme lethedsgrad som ved kopiering af musik. Skulle dette være ulovligt? Nej det mener jeg ikke. Snarere mener jeg at de traditionelle bilforhandlere har udspillet deres rolle hvis ikke de har noget mere at byde på end de brugerne let selv kan fremskaffe.
Til top Vis Kani's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kani

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Kani,

Hvis alle bilkørende havde en "kopimaskine" derhjemme - i fantasiens verden - så ville man, hvis man trykkede copy, bryde bilfabrikantens ophavsret, deres designbeskyttelse på dele, samt patenter, og ligeledes ophavsretten på den software der ligger i de mange microprocessorer.

Hvorfor skulle dette være lovligt Kani?

Hvorfor har bilforhandleren udspillet sin rolle? Er det ikke der du får service i bilens levetid? Jeg har meget svært ved at se din form for argumentation for at kopiere løs, er du fra Kina? (der kopierer man på livet løs af vestlige, japanske, koreanske og amerikanske bilfabrikanters arbejde). Og det er bestemt ikke lovligt.

Hvis I er så mange der mener at det skal være en menneskeret at kopiere andres arbejde og ophavsret, så stift et parti og se hvorlangt I når med den moral. Verdensøkonomien er bla. baseret på ophavsret, patent og varemærker, vi lever i et vidensamfund, og respeksteres disse ikke, så kollapser samfundet ganske enkelt, for så er der ingen der vil investerer fremadrettet.

Jeg syntes at debatten er kørt af sporet. Pt. har vi en lov der ikke respekteres, der kopieres på livet løs, primært fordi det er så nemt, og så blæser man på andres værdier og ophavsret for egen vindings skyld. Eller som mange skriver herinde, "jeg skal bare lige høre eller se det før jeg køber det, ja ja, forklar du dommeren det, den holder ikke engang nede i en børnhave!

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt, musikeren er kun en lille del af det der hedder musik. I fagsprog hedder det den udøvende kunstner. Der er også en tekstforfatter, en komponist, og endelig en producer m.m.

Bagved det hele har du så et forlag, der står for alt det der ligger før an gå i studiet, samt PR, marketing, produktion, rå-distribution m.m. og det eller de led som elektronisk distribution kan skære væk er forhandleren, udsalgsstedet og måske distributøren. Men at køre en internetshop 24-7-365 koster også nogle omkostninger, og denne kunne vel sidestilles med den nuværende distribution, så det led man kan spare er forhandleren, altså udsalgsstedet.

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Kan man tale om forbrydelse (ulovlig download), hvis der ingen ofre er?

Hvordan vil branchen opgøre deres "tab"? Er det såkaldte "tab" som branchen har: antal ulovlige download x 7 kr./sang (vistnok prisen hos bilka). Dvs. en 14 årig knægt med 10.000 sange har "snydt" branchen for kr. 70.000. Kan man opgøre det på den måde?
Nej selvfølgelig kan man ikke det. Ville knægten have købt de 10.000 sange, hvis han ikke kunne downloade dem gratis? Sandsynligvis ikke. Derfor har branchen i dette eksempel overhovedet ikke lidt et tab. Ikke så meget som en sølle krone har de "mistet".

Sammenligningen med sort arbejde holder i visse tilfælde. I de situationer, hvor køberen af sort arbejde ikke har råd til at betale hvidt, er det absolut bedst for samfundøkonomien, at arbejdet bliver udført sort. Det er bedre, at et hus/bil bliver repareret sort end slet ikke.

Det samme gælder for ulovlig download. Det er mest hensigtsmæssigt for kunsteren, at musikken bliver "stjålet" digitalt end slet ikke hørt. Det har bla. Radiohead fundet ud af. De tjener måske ikke så meget på udgivelserne (gyngerne) men tjener det hele (og lidt til) på koncerterne (karusellerne).

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Du kan læse dommen (kontakt kbh.s byret eller landsretten eller søg i Karnovs Lovsamling) jeg har den desværre ikke længere liggende som pdf, men regnestykket er meget simpelt, man kan nemlig bede om erstatning, kompentation samt yderligere erstatning for markedsforstyrelser når vi snakker kopier der er fildelt som i sagen mod den dengang 15 årige.

Det er ikke så interessant hvad du mener sd2100, det er retspraksis og lovene der bestemmer. Dog skal det siges at dommeren og modparten var meget "flinke" så erstatningen på de ca. 38.000 var mild, taget den unge mands alder i betragtning og sagens øvrige omstændigheder.

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Rent juridsk er det naturligvis ikke interessant, hvad jeg mener. Det vil jeg give dig ret i. Men, der blev tidligere talt om moral og etik og i den forbindelse synes jeg nok, det er interessant, hvad jeg og andre mener.
Jeg går ud fra, at det er branchens ønske, at "folk" skal ændre adfærd eller hur?!

Følelsen af at gøre noget forkert, bliver under ingen omstændigheder ændret af branchens (og lovgiverens) uhyrlige/uanstændige fremfærd. Hvis der ingen bare tilnærmelsesvis "fair" forhold mellem denne og andre typer forbrydelser mht. strafudmåling, så vil der ikke være nogen, der har dårlig samvittighed over at snyde de griske r**huller.

Steen

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

lige for at få en ting på det rene:

Der er ingen tvivl om at nemt tilgængelig download af musik, film, spil har betydning for salg af musik!! Da jeg boede på kollegium havde vi server hvorfra det var muligt at streame alt inden for musik og film, vi havde servere hvor man kunne finde alt inden for spil!!

Resultat:

jeg har prøvet at holde en fest på et af køkkenerne hvor det eneste vi kunne høre var den aqua  cd som der var en som havde fået i hadegave, folk købte simpelthen ikke musik mens de boede på kollegiet!!

Hvorfor har jeg så, som lovlydig samfundsborger ikke et helt sort/hvidt syn på at downloadning af ulovligt musik er for dårligt??

måske på grund af musik branchens dobbelt moralske syn på opretrettigheder! Hvorfor er det at jeg ikke kan gå ned med en ridset cd som ikke virker ordentligt mere og få byttet den til en ny og slippe med kun at betale for produktion og distribution, jeg har jo allerede betalt for musikken og markedsføring en gang!!

Når man så bliver knaldet forsætter det! pladebranchens måde at regne ud hvor meget de har tabt er helt horribel!! Hvis du har haft 10 cd’er. liggende på en computer på et netværk hvor der er 10 pc’er der kan downloade dem så bliver du bedt om at betale for de 10*10 cd’er som de selvfølgeligt er gået glip af at sælge!!

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Chancen for branchen for stoppet ulovligt download, er lige så stor som narkoen bliver bliver fjernet fra gaden.Man kan tale moral og etik fra nu af og til dommedag, slaget er tabt for branchen.Men man kan jo også sige som Bob Dylan, pyt med de unge downloader ulovligt, musiken er ikke en skid værd af ligevel.

MVH

André Jensen  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:

Rent juridsk er det naturligvis ikke interessant, hvad jeg mener. Det vil jeg give dig ret i. Men, der blev tidligere talt om moral og etik og i den forbindelse synes jeg nok, det er interessant, hvad jeg og andre mener.
Jeg går ud fra, at det er branchens ønske, at "folk" skal ændre adfærd eller hur?!

Følelsen af at gøre noget forkert, bliver under ingen omstændigheder ændret af branchens (og lovgiverens) uhyrlige/uanstændige fremfærd. Hvis der ingen bare tilnærmelsesvis "fair" forhold mellem denne og andre typer forbrydelser mht. strafudmåling, så vil der ikke være nogen, der har dårlig samvittighed over at snyde de griske r**huller.

Steen

Så er vi så vidt enige, men du må forstå at branchen kæmper en brag kamp da det handler om deres eksistensgrundlag, dvs hvis der ingen indtægter er som i står i fornuftigt forhold til investeringen = ingen forretning. Jeg mener ikke at branchen er nogle griske r*** huller, medicinalbranchen og våbenfabrikanterne er nok endnu mere griske, men vi lever i et samfund hvor vi må og skal respekterer andres rettigheder, hvad enten vi bryder os om det eller ej.

Når man tager i betragtning hvormeget folk har nasset og hugget med arme og ben, så er den lovgivning og den vi får fremover et resultat heraf! Intet mindre.

Jeg kender rigtig mange der ikke betaler for film eller musik og det er forkasteligt. Undskyldninger er der nok af fra folk, ofte at de ikke har råd til alt det de gerne vil have, ak ja, men der er råd til projektor, filmlærred, dyre højttalere, forstærkere, bil, 2 huse m.m. så det holder ikke i byretten. Det er simpelthen blevet et tag-selv-bord og det skal stoppes!

De helt slemme er de helt unge, hvormange tror du har lovlige mp3'er på deres iPOD eller telefon? Ikke ret mange. Og forældrene hvor er de henne hvad opdragelse angår? Det er et skråplan, og jeg finder det trist hvis branchen skal statuerer eksempler på hvad man må og ikke må via byretten, og at unge menneskers fremtid smadres med store erstatningskrav.

Se bare tossen fra parken, ha løb ind på banen og uddelte tæsk, han kommer aldrig til at få et normalt liv, det er ødelagt med de erstatningskrav han nu bliver idømt til at skulle betale. Retfærdigt? det ved jeg ikke, men det handler nok mere om at statuerer et eksempel g afskrække andre fra bare at få den skøre tanke. Sådan hænger det desværre sammen.

Men hvis vi alle bare havde en god moral og etik, så skete den slags aldrig. Vi ved alle hvad der i bund og grund er rigtigt, men mange lader sig friste, og det er jo nemt, men det er forkasteligt, og om branchen så tjenste 5.000.0000.0000.0000.0000 milliarder i sekundet, så skal det ikke være en undskyldning for at kopiere, det er en vare som så meget andet, og det er udbud og efterspørgelse der afgør markedsprisen.

Se bare hvor dyrt det er at gå i biografen for en familie på 4. Der betaler man ved kasse 1.

Moralen er lav i dette land som så mange andre, men dobbeltmoralen lever højt her i DK.

Venligst,

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:

Når man så bliver knaldet forsætter det! pladebranchens måde at regne ud hvor meget de har tabt er helt horribel!! Hvis du har haft 10 cd’er. liggende på en computer på et netværk hvor der er 10 pc’er der kan downloade dem så bliver du bedt om at betale for de 10*10 cd’er som de selvfølgeligt er gået glip af at sælge!!

Der tager du fejl, regnestykket er langt mere alvorligt, udgangspunktet vil være fuld markedspris selv om der er tale om usle mp3'er, dvs. 149,- pr. cd. Det er den direkte erstatning. Hertil kommer kompentation for for markedsforstyrelser. Så regnestykket vil som udgangspunkt hedde 10 cd'er af 149,- x 3 x antal distributioner (kopier).

Hertil kommer udgifter til retssag, samt de udgifter som rettighedshaveren har haft til undersøgelser og efterforskning. Og hvis det er rigtig groft, salg, så kommer det offentlige og rejser tiltale, og så vanker der også en fængelsesstraf. Oveni dette ender det nok også med en sag om skattesvig, og hvis beløbet er stort nok, yderligere fængelsesstraf og konfiskation af udstyr og ejendele.

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Jakob5_10 skrev:

Der tager du fejl, regnestykket er langt mere alvorligt, udgangspunktet vil være fuld markedspris selv om der er tale om usle mp3'er, dvs. 149,- pr. cd. Det er den direkte erstatning. Hertil kommer kompentation for for markedsforstyrelser. Så regnestykket vil som udgangspunkt hedde 10 cd'er af 149,- x 3 x antal distributioner (kopier).

Denne markedsforstyrrelse hvad dækker den over ??

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Markedsforstyrelse dækker over den forstyelse som alternativ distribution giver, rettighedshaver har jo store udgifter til markedsføring, og ofte får man denne yderligere erstatning hvis salget er påvirket (det lovlige) på grund af de ulovlige aktiviteter.

Rettighedshaver er den eneste der har distributionsretten. TV og radio har en særlov på området, da de mod et beskedent bidrag må fremføre værkerne i radio og tv. Public service.

update: du kan læse lidt om det her: http://www.licenskontrol.dk/erstatning.html

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Jeg kender rigtig mange der ikke betaler for film eller musik og det er forkasteligt. Undskyldninger er der nok af fra folk, ofte at de ikke har råd til alt det de gerne vil have, ak ja, men der er råd til projektor, filmlærred, dyre højttalere, forstærkere, bil, 2 huse m.m. så det holder ikke i byretten. Det er simpelthen blevet et tag-selv-bord og det skal stoppes!

Helt enige bliver vi nok ikke. Bortset fra ovenstående. Der er jeg 100% enig. Folk må sgu lære at prioritere. Man har ikke "ret" til alt. Der må vælges og fravælges.

Jeg synes heller ikke prisen på musik/film er afskrækkende. En tur i biffen med familien løber nemt op i 300-400 kr. alt efter film og "tilbehør". Så prisen for en ny film til 180-220 kr. kan under ingen omstændigheder betragtes som værende dyrt. Og hvis man venter bare 1/2 til 1 år kan filmen købes for 50-100 kr. Det samme gælder også næsten for musik.

Min pointe i denne debat er bare, at branchens (vel egentlig lovgiverens) fremfærd er for hår. Og jeg vil sætte et MEGET stort spørgsmålstegn ved det påståede tab.

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

dvs. at man skal ikke alene betale for det plade salg som de potientielt er gået glip af.

Man skal også betale for det plade salg de potientielt er gået glip af fordi de ikke har kunnet bruge lige så mange penge på at reklamere fordi at de ikke fik penge ind for de oprindelige plader, og så skal man til sidst betale for de plader som de ikke fik solgt fordi de ikke kunne reklamere for de penge som de ikke fik fordi de ikke solgte de plader som de ikke solgte fordi de i første omgang ikke kunne reklamere på grund af det manglende salg af de oprindelige plader???

Er det kun mig der syntes at den er lidt langt ude??

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Branchen skal være hård, er den for blød, så glider tingene fra hinanden. En anklager går også altid efter den hårdeste straf, selv om den kan lyde hård, men det ender altid med noget midt imellem. Thats the game.

<< Forrige Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes