Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 14:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: STOP TYVERIET (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Sådan er erstatningsretten. Om det er langt ude, det ved jeg ikke, det er retspraksis.

Iøvrigt er der en meget vigtig detalje, i private søgsmål, stilles der ikke lige så hårde krav til bevisførelse som i straffesager. Og man kan dømmes på indicier alene her i Danmark, så man kan ikke bare læne sig tilbage og sige "Det kender jeg sgu ikke noget til" så falder hammeren alligevel. Det forsøgte den 15 årig dreng også, ved at han intet kunne huske, f.eks. hvormange stykker musik han havde liggende, hvor stor hans harddisk var o.s.v. Meget utroværvædigt som dommeren også inddirekte skrev i dommen, og derfor blev modpartens påstande taget til følge.

Og dommen talte sit tydelige sprog

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Yep og een ting mere.

Man må IKKE beholde de kopier man har tilegnet sig. De skal slettes/destrueres. Så man har reelt intet fået ud af det, udover at betale 3 gange markedsprisen for at være kopist, + de øvrige omkostninger, en dom, og måske en fængselsstraf og konfiskation af udstyr.

Men det afholder ikke folk fra at gøre det. Chancen for at blive bustet er lille, men den er der og falder man i nettet, så falder hammeren. Jeg har kendskab til et kvaj der registrerede sin kopi af Adobe Premiere, Photoshop m.m. på nettet med ulovlig kopi og serienummer, han måtte betale knap 70.000 + omkostninger i et forlig. Og så måtte han ud og købe org. hvis han ville bruge softwaren fremadrettet. Men den sidste tåbe er heller ikke født endnu

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Branchen kunne komme problemmet til livs, hvis de vågnede op til virkelighedens verden.der er efter min mening ingen sammenhæng, mellem pris og kvalitet. når man skal give noget der ligner 100kr for lovligt at downloade en plade i mp3 kvalitet.Disse er ofte allerede komprimeret, så en hver form for dynamik er fjernet.Det er lykkedes branchen, at fjerne unge menneskers kærlighed til musik, da den idag bliver produceret og solgt som vaskepulver.Her kunne man jo tage, tage en mand som Poul Pot, der reelt ikke er særligt talentfuld,men vi har en fin historie til ham . Når de så downloader l**tet ulovligt, bliver de straffet som havde de stjålet kronjuvelerne.

MVH

André Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Nu har den udøvende kunstner ikke så meget at skulle have sagt, han kan jo ikke komme på marked uden et pladeselskab, og det er dem alene der har distributionsrettighederne, og det er på deres vilkår at tingene sættes til salg, så i min verden er det egentlig meget simpelt. Køb det, mp3 eller org. cd og rip den til whatever, nyd indholdet, eller gør dig selv til pirat og nap en kopi på nettet eller via torrent-klient.

Det er den enkelte der vælger sammen med hans/hendes moral og etik.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Ser vi på det principielle, er det selvfølgelig ulovligt og dermed forkert. Punktum.

Ser vi så på det mere moralske i det, må man nok konkludere at pladebranchen selv er skyld i deres problemer.

Da CDen kom, benyttede de det som en kærkommen lejlighed til at sætte prisen op for et album med over 50% da det var forskellen på LP og CD. Sidenhen forsvarede de den pris med næb og klør, således at da afgiften på CDer forsvandt, ja, så 1 måned efter hævede de priserne med samme beløb som afgiften.

Sammenligner man med film branchen, ser man at film (som jo virkeligt koster mega mange penge at lave), 1 år efter udgivelsen på DVD er ned på måske 50kr. Sådanne prisfald har vi jo aldrig set på CD. Der har man kæmpet for høje priser. Havde man valgt en tilsvarende strategi som filmselskaberne, ville en et år gammel CD koste 25 kroner, og så havde folk simpelthen voldkøbt CDer.

Istedet valgte man så grådigheden, og efter 20 år, er branchen så blevet indhentet af virkeligheden, og har tonsvis af selskabte problemer, som de forsøger at tørre af på de forbrugere der bruger de teknologiske muligheder.

Som ung lå jeg og hørte Radio Luxembourg på mellembølge, lyden var elendig, men det var det eneste sted man i Jylland kunne høre Simple Minds, Inxs, Japan og alle de andre fede bands i 80erne. Sidenhen købte jeg alle de suveræne album, efter forsmagen på Radioen. Nu om dage bruger jeg nettet til at orientere mig om fed musik. Når jeg finder det, køber jeg stadig musikken. Men jeg kan godt forstå alle de unge der ikke køber albummene, for de fleste hitliste kunstnere laver elendige album nu om dage, og prisforskellen på kopi og original er grotesk stor.. 

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Den første audio cd jeg købte da jeg var 18 år, det er 21 år siden, der kostede den 169,- på Østerbrogade.

Idag giver jeg 129,- til 149 for nye udgivelser. I min bog er der noget der hedder inflation, så på 21 år syntes jeg det er flot at en cd ikke koster mere end den rent faktisk gør. Taget i betragtning hvormeget alt andet stiger i pris. Så jeg kan ikke rigtig græde snot sammen med dem der syntes at det er så dyrt at høre musik. Beklager!

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo ingen der siger at tingene ikke må falde i pris. Den billigste Pioneer forstærker kostede 1895,- i 1969. Skulle den have holdt prisen, ville den billigste forstærker fra Pioneer koste over 10.000,- idag. Der er ingen naturlov der siger at tingene ikke må falde i pris, efterhånden som teknologien og udviklingen gør det muligt.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Under alle omstændigheder har branchen malet sig op i en krog. Hvordan man vender og drejer det, vil man ikke kunne forbyde sig ud af at folk kopierer. Det har filmbranchen indset, og derfor sat priserne gevaldigt ned. Det betyder at mange CD forretninger idag sælger lige så mange film som DVD, hvilket jo er lettere mærkværdigt, når man tænker på at der udgives langt langt flere CDer end film. Satte pladebranchen priserne tilsvarende ned, ville salget eksplodere, kopieringsproblemerne ville blive minimeret, men de ville selvfølgelig tjene betragteligt mindre pr enhed.

Thomas Sillesen

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Men leveomkostningern for mennesker er ikke faldende, men stigende, så derfor er det utroligt at en cd ikke koster mere end den gør. Med mindre at alle udøvende kunstnere kommer fra Kina, Indien eller Afrika

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

I min bog handler det ikke om at der kopieres mere musik end film, det er nok 50/50, og prisen kan sættes nok så meget ned, det har ingen indflydelse, så skal den så langt ned at folk ikke gider, men så er det heller ikke længere rentabelt at lave indholdet.

Anyway, udbud / efterspørgelse = pris

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Tjae... hvordan man vender og drejer det, er kopiering kommet for at blive, og hvis branchen ikke reagerer, så saver de den gren de sidder på over. Jeg siger bare gooooood luck til plade branchen, hvis de tror det vil lykkes dem at standse kopiering, og så er der kun tilbage at sætte priserne ned. Det kan da godt være der gør ondt på dem, men havde billigste forstærker fra Pioneer kostet 10K idag, ville de nok også tude over at den skulle falde til måske 1500.. men nu har de de sidste 30 år, fokuseret på at blive mere og mere effektive, måske skulle pladebranchen prøve det samme. For det er jo pladebranchen der tjener pengene, ikke kunstnerne.

Desuden kopieres der mange gange mere musik en film.

Thomas Sillesen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hvor meget alt andet er steget i pris ?.Produktion og distributionsomkostningerne er vel faldet i pris.En DVD afspiller kan sælges til 300kr.

Nu kører denne diskution meget på, moral og etik kontra jura. Nu dømmer retten ikke i moralske spørgsmål.Efter min overbevisning, er det uetisk og umoralsk, at gå efter 15 årige knægte, og idømme dem erstatninger på halve og hele millioner, for tab der ikke er reelle. For at have downloadet ulovligt. Samtidigt kan man se smarte støvsugersælgere slippe af sted med, at sælge til stakkels fru Jensen.Og dette alene fordi de forstår juraen. Det er faktisk utroligt hvad jura kyndige knaldhætter kan slippe afsted med.

MVH

André Jensen   

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Dengang i begyndelsen af 1980'erne, da Commodore 64 var det ypperste, var der stort set ingen, der kopierede spil til computeren. Lidt senere kom de så til C64, og det skabte stor forvirring i starten. Kopiering blev på det tidspunkt af mange, betragtet som ren tyveri - ingen diskusion der.
Jeg tror at det problem vi har idag mht. kopiering, i stor grad er selvskabt. Når noget ulovligt står på tilstrækkelig længe, kan det lige pludselig accepteres.

Til Sillensen: Jeg vil mene, at hvis nogen kan tage overpris for noget, skyldes det manglende konkurrence indenfor området.  Det bør ikke være op til os forbrugere, at tvinge prisen ned på diverse måder.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Men en plade og musik er lavet af mennesker ikke af teknologi og materialer. Derfor er udgiftern ikke faldende men stigende, med mindre at de kommer fra Afrika, Indien m.fl.

Thomas med din form for logik, så burde folketinget også sætte skatten betydeligt ned, så ville man afskaffe sort arbejde? Ak ja, det er sgu naitivt, undskyld jeg siger det, det er moralen der er rådden, ligesom dengang der stank af fisk i Esbjerg. Og så kan man sætte priserne nok så meget ned, men heldigvis er vi nogle der fortsat går ned og betaler fuld pris for varen, fremfor at nasse på andres arbejde.

Forestil dig en Kineser der begyndte at råkopiere dine produkter Hr Sillesen. Hvad ville du syntes om det? En asiat der kunne leve med en avance på 20% fra kost til salgsled, ville du syntes det var rimeligt? Du kan få lavet alu lige så flot som i Tølløse, og elektronik hos Flextronics i Malaysia, og til langt lavere pris. Tyg lidt på den.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

ctacta> omkostningerne til at lave en plade er ikke stigende, men faldende. Jeg kender endog rigtigt mange forholdsvis anerkendte studieteknikere og producere, som bla har lavet Madonnas Music, den nye Radiohead etc, og omkostningerne er faktisk generelt faldende. Protools og andet udstyr har gjort studierne meget mere effektive i forhold til tidligere. Samtidig er priserne nu så pressede at det kun er de absolut mest velanskrevne teknikere og producere der får kassen.

Med hensyn til vore produkter kontra musik, har Kinnaps jo ret, konkurrence tvinger priserne ned. Vi kan således ikke sætte vore priser som vi vil, men må tage hensyn til konkurrencen, og hvis vi som du antyder er for dyre, ville vi nok ikke have fået både vores B-110 og B-410 kåret til årets best buy produkter 2007 i Kina..  Hvordan man end vender og drejer det, kan en potentiel kunde til et Densen produkt sagtens substituere og købe et andet fabrikat istedet. Men er en forbruger interesseret i at købe den nyeste eminem, substituerer han næppe til Vikingerne eller noget andet der kan købes billigere..

Men derfor har du da ret, kopiering er både ulovligt og forkert, men jeg tror bare ikke på problemet forsvinder ved forbud, tror kun det forsvinder ved en massiv nedsættelse af priserne på CDer.

Thomas Sillesen

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Yep og een ting mere.

Man må IKKE beholde de kopier man har tilegnet sig. De skal slettes/destrueres. Så man har reelt intet fået ud af det, udover at betale 3 gange markedsprisen for at være kopist, + de øvrige omkostninger, en dom, og måske en fængselsstraf og konfiskation af udstyr.

Men det afholder ikke folk fra at gøre det. Chancen for at blive bustet er lille, men den er der og falder man i nettet, så falder hammeren. Jeg har kendskab til et kvaj der registrerede sin kopi af Adobe Premiere, Photoshop m.m. på nettet med ulovlig kopi og serienummer, han måtte betale knap 70.000 + omkostninger i et forlig. Og så måtte han ud og købe org. hvis han ville bruge softwaren fremadrettet. Men den sidste tåbe er heller ikke født endnu

Så du mener med ovenstående at 70.000 kr i bøde er "retfærdigt" for ulovlig kopiering af EET stykke software? Er vi derhenne hvor simpel misbrug af et multinationalt selskabs rettigheder straffes som væbnet røveri, voldtægt eller lignende? I så fald mener jeg du har et noget forskruet billede af hvad retfærdighed er.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
ctacta skrev:

Yep og een ting mere.

Så du mener med ovenstående at 70.000 kr i bøde er "retfærdigt" for ulovlig kopiering af EET stykke software? Er vi derhenne hvor simpel misbrug af et multinationalt selskabs rettigheder straffes som væbnet røveri, voldtægt eller lignende? I så fald mener jeg du har et noget forskruet billede af hvad retfærdighed er.

Håber ikke det er en korrekt historie der her refereres til. Så er der noget galt med det danske retsystem.

forestil jer hvis vi skulle have fartbøder i den prisklasse

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

mbm1 skrev:
floe skrev:
ctacta skrev:

Yep og een ting mere.

Håber ikke det er en korrekt historie der her refereres til. Så er der noget galt med det danske retsystem.

forestil jer hvis vi skulle have fartbøder i den prisklasse

Det ville være noget mere fornuftigt, da folk kan dø af det.

MVH

André Jensen

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

De høje bøder og erstatninger hænger nøje sammen med hvor nemt det er at kopiere musik, software, film osv, uden at blive opdaget. Så det skal virke præventivt og meget skræmmende med disse høje beløb. Desværre er der så nogen der mener det rammer ikke mig, men det kan det og så har jeg ikke nogen medlidenhed med dem.

Jeg håber, at alle jer som er så stor fortaler for kopiering af andres ting, får et arbejde hvor jeres eksistensgrundlag bliver truet af ulovlige kopier.

Hvordan er det lige vi forsvare vores håndværk mod billig arbejdskraft udefra ?

I kunne f.eks.  uddanne jer til meget dygtige møbel-designere/byggere, så kommer der nogen fra, lad os sige Indien (ingen racisme i dette her), de kigger jer over skuldrene, tager hjem til Indien og KOPIERE jeres møbel 100% men skal kun have 1/4 af prisen!!! Jo kopiering kan ramme i mange former.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hans J

Der er vist ikke nogen, der direkte er fortalere for kopiering.Jeg læser mere, der er et par stykker der mener patienten er syg.

MVH

André Jensen

<< Forrige Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes