Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Råd vedr. Delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Kramme > Er vi over i janteloven? Glem den. Det gider jeg slet ikke. Der vil altid være folk der er bedre og dårligere end dig til bestemte ting. Det vigtiste er at man kender sine begrænsninger.

Hvor fræk må man have lov at være ? du afprøver janteloven på mig, for derefter at hentyde til at jeg bruger den.   Du gider det ikke, siger du ....jamen hvorfor griber du så til at bruge den, det fremgår da tydeligt af din tekst og ikke min.

Jeg må ærligt indrømme at jeg synes det er ærgeligt hvis i kommer op og skændes på en tråd jeg har startet, det ser jeg meget nødigt, og jeg kan ikke lade være med at føle mig en smule ansvarlig.
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:

Jeg må ærligt indrømme at jeg synes det er ærgeligt hvis i kommer op og skændes på en tråd jeg har startet, det ser jeg meget nødigt, og jeg kan ikke lade være med at føle mig en smule ansvarlig.

Det må du ikke, det har intet med dig at gøre, det her er imellem syncroniq og jeg ...desværre går det bare ud over dit indlæg.

Jeg glæder mig over at du og syncroniq har fået en aftale istand, du er sikkert i gode hænder ( håber jeg ) pøj pøj med dit projekt santashooter.  

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

syncroniq skrev:

Hey,

Kramme > Stop nu. 1. Ordens filtre dur ikke, og kommer aldrig til det med mindre du er vildt heldig. Og jow, det kan godt være du er tilfreds, men det ændre ikke på at det bliver MEGET bedre ved at bruge ordenlig filre der er tilpasset enhederne i kabinettet. Din kommentar om at følsomheden passer sammen holder heller ikke en meter. Der skal dæmpeled på diskanten og en størrere spole på bassen hvis du leger 2vejs. Har du nogensinde bygget en højttaler, og målt den bagefter? Det lyder ikke sån. Angående din kabinetberegning, har du der holdt styr på goupdelay? Eller bare kigget på frekvenskurven.

Jeg syntes det er fint du prøver at hjælpe, og du mener det helt sikkert godt. Men det meste af det du siger, dur bare ikke i praksis. Baffeltabet vil gøre at din følsomhed ikke passer mere. Forskydningen af ZDP gør at dit 1.ordens filter med 90% sikkerhed ikke dur, sammen med en uliniær impedans og frekvenskurve på begge enheder bliver det ikke bedre.

syncroniq: Jeg kan se at du hæver dig over os andre, godt gået ...tillykke med det.  

Der skal ikke dæmpes på enheder, hvis de har samme følsomhed ( hvilket 200 ke og dt 119 har ).

Jeg har mine ører, hvilke ikke har snydt mig endnu og jo jeg har prøvet med målegrej, hvor desværre ofte teori og praksis ikke hænger sammen, man kan lave en "på papir" lineær højttaler som lyder ad h til. I min verden lytter jeg mig frem og parrer enheder som kan klare sig med simpel filtrering og det virker. ( har jeg mange andres ord for ) ...hvis ikke du kan forstå og acceptere min måde at gøre tingene på, så lever jeg fint med det. Jeg har ikke vildledt santashooter, men tværtimod givet ham et forslag til hvordan han mixer en simpel højttaler sammen, som helt sikkert vil virke.

PS: Jeg har faktisk stor erfaring med netop Monacor enheder som er mine kæpheste, har arbejdet med dem i snart 20 år og meget andet der før.

syncroniq skrev:

Af diskant kunne du vælge denne her :
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/104010/

Hvorfor dog ?  den enhed du anbefaler, skal dæmpes hele 5 db i forhold til 200 ke og 7 db i forhold til 102 kep. Der findes både mere velvalgte og vellydende enheder der matcher i Monacor's program.

Du kender hverken følsomhed eller amplitude før du har målt enhederne i kabinet, og 1. ordens filtrering af højttalereheneder eksisterer ikke i den virkelige verden. At du ikke har opdaget det efter 20 år er faktisk pinligt.

Det er ikke meningen at en højttaler blot skal virke, den skal virke korrekt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Du kender hverken følsomhed eller amplitude før du har målt enhederne i kabinet, og 1. ordens filtrering af højttalereheneder eksisterer ikke i den virkelige verden. At du ikke har opdaget det efter 20 år er faktisk pinligt.

Pinligt, det er et meget forvrænget ord i den her sammenhæng og hvad gør dig til så stor en taler at du kan skrive med her om noget du aldrig har hørt ? ( min måde at sammensætte enheder ). Du skal ikke belære mig om at "måle enheder i kabinet", du kan "måle" dig frem i din verden, som du kalder "virkelig", for mig er din verden uinteressant ! Bare det at du siger at 1. ordens filtrering af højttalerenheder ikke eksisterer i den virkelige verden, er jo direkte ukorrekt, samtidig lyder det som om at du er en hersker, der har vedtaget en lov om det.

Hvis nu du gad at læse tråden igennem, så ville du finde ud af at det sted jeg nævner 1. ordens filter som en løsning er imellem en Monacor sph-200 ke og en dt 119 som 2 vejs system. Med impedanskorrektion og sugekreds, virker det faktisk ...det ved jeg fordi jeg har prøvet det. Hvordan det måler aner jeg intet om og er egentlig også ligeglad, jeg lytter mig frem og er heldigvis ikke afhængig af måleudstyr, som du og syncroniq er det, for at lave en højttaler.

Et godt eksempel på at 6db/okt filtrering virker i nogle tilfælde kan ses her: http://www.troelsgravesen.dk/C17_II.htm

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Men når i taler frem og tilbage benytter jeg lgie lejligheden til at ønske Søren Held og Lykke med projektet

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
bjørn skrev:

Pinligt, det er et meget forvrænget ord i den her sammenhæng og hvad gør dig til så stor en taler at du kan skrive med her om noget du aldrig har hørt ? ( min måde at sammensætte enheder ). Du skal ikke belære mig om at "måle enheder i kabinet", du kan "måle" dig frem i din verden, som du kalder "virkelig", for mig er din verden uinteressant ! Bare det at du siger at 1. ordens filtrering af højttalerenheder ikke eksisterer i den virkelige verden, er jo direkte ukorrekt, samtidig lyder det som om at du er en hersker, der har vedtaget en lov om det.

Hvis nu du gad at læse tråden igennem, så ville du finde ud af at det sted jeg nævner 1. ordens filter som en løsning er imellem en Monacor sph-200 ke og en dt 119 som 2 vejs system. Med impedanskorrektion og sugekreds, virker det faktisk ...det ved jeg fordi jeg har prøvet det. Hvordan det måler aner jeg intet om og er egentlig også ligeglad, jeg lytter mig frem og er heldigvis ikke afhængig af måleudstyr, som du og syncroniq er det, for at lave en højttaler.

En dynamisk højttaler er en 2.ordens båndpasfunktion pr. definition så en 1. ordens filterfunktion er ikke mulig uden aktiv (læs forstærkning) korrektion så ja, mit udsagn er ganske korrekt.

At du finder det uinteressant kommer sjov nok ikke som en overraskelse, det gør rabiate modstandere af målinger og dokumantation sjældent, de kunne jo blive bragt ud af deres vildfarelse

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

En dynamisk højttaler er en 2.ordens båndpasfunktion pr. definition så en 1. ordens filterfunktion er ikke mulig uden aktiv (læs forstærkning) korrektion så ja, mit udsagn er ganske korrekt.

At du finder det uinteressant kommer sjov nok ikke som en overraskelse, det gør rabiate modstandere af målinger og dokumantation sjældent, de kunne jo blive bragt ud af deres vildfarelse

Prøv at lade være med at gøre andre mennesker dumme bare fordi de ikke bruger din filosofi.

Du kunne istedet prøve at se det fra den anden side ( ovre i den anden grøft, i forhold til hvor du selv er ), hvor dem der leger og lytter sig frem til et resultat "ønsker" at være, prøv at anse det sådan at der kan/skal være plads til begge lejre. Jeg opfordrer dig til at lære dig selv at acceptere andres filosofi.

By the way så er jeg ikke modstander af højttalerproducenternes opgivne målinger og dokumentation ( hvilket ikke gør mig til rabiat modstander ), det er netop dem jeg bruger til at udvælge de enheder som jeg vil benytte, enhedernes delefiltre skabes udfra basisteori og hvis noget er hørbart skævt kan der files på delefilterkomponentværdierne. Sådan gjorde man faktisk før den almene mand kunne gå ud og købe sig til analytisk måleudstyr.

Afslutningsvis vil jeg vil ønske dig godnat, med ønsket om at du må drømme om en masse dejlige målinger og måleudstyr.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Målegrej eller ej, det kan slet ikke lade sig gøre lige meget hvad man gør, og hvis du tror du kan hvad andre ikke formår, så narrer du kun dig selv og det var ikke tilsigtet nogen speciel person men alle som tror de formår hvad andre ikke kan

"Hvis du mener at have lært det hele har du i virkeligheden ingenting lært"

"Det kan være vi er nærmere det uopnåelige, men det vedbliver at være uopnåeligt - og godt det samme"

Pointen skulle være at når vi alligevel aldrig når frem til målet kan vi ligesågodt have det lidt sjovt undervejs

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
ofi.

By the way så er jeg ikke modstander af højttalerproducenternes opgivne målinger og dokumentation ( hvilket ikke gør mig til rabiat modstander ), det er netop dem jeg bruger til at udvælge de enheder som jeg vil benytte, enhedernes delefiltre skabes udfra basisteori og hvis noget er hørbart skævt kan der files på delefilterkomponentværdierne. Sådan gjorde man faktisk før den almene mand kunne gå ud og købe sig til analytisk måleudstyr.

Desværre kan man ikke bruge de opgivne målinger til ret meget. Der er gentagne gange lavet tests der viser at de opgivne målinger afviger enddog væsentligt fra de opgivne. Den nævnte Tangband W4-1320 er ingen undtagelser. Denne anvender jeg selv og fandt et afprøvet filter på nettet. Det lød ganske enkelt ad helvede til, og jeg kontruerede et nyt på øret. Det blev bedre, men jeg venter da kun på at jeg får tid til at lodde mit målegrej sammen, så jeg kan få lavet det ordentligt.

Jeg vil iøvrigt ikke anbefale W4-1320 som mellemtone, her har monacor andre ganske mere velegnede mellemtoner, blandt andet en de får lavet hos visaton.

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/100870/

Jeg har også prøvet 102 KEP. Den er god men jeg vendte nu tilbage til min visaton (som er en rigtig visaton, så der kan være forskelle).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Desværre kan man ikke bruge de opgivne målinger til ret meget. Der er gentagne gange lavet tests der viser at de opgivne målinger afviger enddog væsentligt fra de opgivne. Den nævnte Tangband W4-1320 er ingen undtagelser. Denne anvender jeg selv og fandt et afprøvet filter på nettet. Det lød ganske enkelt ad helvede til, og jeg kontruerede et nyt på øret. Det blev bedre, men jeg venter da kun på at jeg får tid til at lodde mit målegrej sammen, så jeg kan få lavet det ordentligt.

Jeg vil iøvrigt ikke anbefale W4-1320 som mellemtone, her har monacor andre ganske mere velegnede mellemtoner, blandt andet en de får lavet hos visaton.

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/100870/

Jeg har også prøvet 102 KEP. Den er god men jeg vendte nu tilbage til min visaton (som er en rigtig visaton, så der kan være forskelle).

Jeg regner som sagt IKKE med at bruge w4-1320 som mellemtone, jeg vil bruge SPH-135KEP, min w4-1320 var en simpel skrivefejl!.
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:

Jeg regner som sagt IKKE med at bruge w4-1320 som mellemtone, jeg vil bruge SPH-135KEP, min w4-1320 var en simpel skrivefejl!.

Det var musicus, der nævnte den. Jeg ved ikke om han har hørt den, men jeg synes ikke den er så fantastisk.

Med den enheder du har valgt, er det muligt at få en højttaler hvor der virkelig er smæk på. Den mellemtone kan gengive en lilletromme med godt knald på.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det bedste er altid at høre enhederne inden man køber. Gerne uden filter, uden kabinet. Jo mere skræmmende de lyder jo mere skal der rettes op på i filteret.

Men jeg tror de enheder er fine, og du vil få en god højttaler ud af det, med det rette filter. Så kan man altid senere opgradere osv hvis man vil lege.

En forhandler af Monacor jeg kan anbefale (og alle der kender hende vil også) er Toves Elektronik i Randers. Hun er en oplevelse. Men spil ikke fræk i butikken, så vanker der ballade. . Men hun er super ærlig. Og nej, hun har ikke lige fået installeret dk terminalen endnu.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Tove er en sjov ældre dame. Og når du en køber en af de dyre grå kondensatorer fra Monacor, så ryster hun på hovedet. Og endnu værre når du gerne vil have en 5% modstand.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Tove er på hendes egen måde fantastisk.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
bjørn skrev:

Prøv at lade være med at gøre andre mennesker dumme bare fordi de ikke bruger din filosofi.

Du kunne istedet prøve at se det fra den anden side ( ovre i den anden grøft, i forhold til hvor du selv er ), hvor dem der leger og lytter sig frem til et resultat "ønsker" at være, prøv at anse det sådan at der kan/skal være plads til begge lejre. Jeg opfordrer dig til at lære dig selv at acceptere andres filosofi.

Afslutningsvis vil jeg vil ønske dig godnat, med ønsket om at du må drømme om en masse dejlige målinger og måleudstyr.

Det er ikke "min filosofi" men almindelig basisviden. Du må "lege" alt det du vil så længe du ikke bringer "ullabulla teorier" til torvs som var det sandheder.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Det er ikke "min filosofi" men almindelig basisviden. Du må "lege" alt det du vil så længe du ikke bringer "ullabulla teorier" til torvs som var det sandheder.

Din filosofi: En højttaler "skal" måles.

Min filosofi: En højttaler "skal ikke nødvendigvis" måles.

Jeg har ikke bragt ullabulla teorier nogle steder ....hvor ? det jeg har skrevet er alm. teori/basisviden.

Din tekst lyser i mørket.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

En højttaler skal først måles og herefter designes. Så måles og justeres, hvor også ørerne og erfaringen kommer i brug.

Der er ikke et enkelt element der kan stå alene.

Hvis man tro man kan lave en højttaler uden at måle, må man tro om igen. Hvis man accepterer at man kun kommer halvvejs og synes det er sjovt at bygge selv, så er det fint nok at undvære målegrejet. Man kan skam komme ganske langt, uden målegrej.

Det er svært at designe en sugekreds uden at kunne måle. Man kan ikke høre impedanskurven og det er sgu svært præcist at høre hvor den færdige sugekreds sætter ind.  

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
bjørn skrev:

Din filosofi: En højttaler "skal" måles.

Min filosofi: En højttaler "skal ikke nødvendigvis" måles.

Jeg har ikke bragt ullabulla teorier nogle steder ....hvor ? det jeg har skrevet er alm. teori/basisviden.

Din tekst lyser i mørket.

Det er nok fordi det jeg skriver er rigtigt

1.ordens filtrering af højttalere er "ullabulla" med mindre du har 2 perfekte fuldtoneenheder med en linealret amplitude fra nær DC til over 20KHz, den slags eksisterer ikke i virkeligheden

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Det virker heller ikke som om hr. "Kramme" er så naiv at tro, at systemet (hvordan det nu end måtte se ud) ikke skal måles. Spørgsmålet er bare om man måler resultatet med ørerne eller med elektroniske apparater. Jeg sværger i lige så høj grad til det ene som det andet, og skal der gøres et kompromis, er jeg enig med kramme da han tidligere sagde, at jeg hellere vil have en højttaler der måske måler lidt skævt men som lyder godt i setupet, end en højttaler der måler godt men som ikke passer ind i resten af kæden.

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

En højttaler skal først måles og herefter designes. Så måles og justeres, hvor også ørerne og erfaringen kommer i brug.

Der er ikke et enkelt element der kan stå alene.

Hvis man tro man kan lave en højttaler uden at måle, må man tro om igen. Hvis man accepterer at man kun kommer halvvejs og synes det er sjovt at bygge selv, så er det fint nok at undvære målegrejet. Man kan skam komme ganske langt, uden målegrej.

Det er svært at designe en sugekreds uden at kunne måle. Man kan ikke høre impedanskurven og det er sgu svært præcist at høre hvor den færdige sugekreds sætter ind.  

Det glæder mig at se på din tekst at ører og erfaring også er en faktor, hvis du mener at typer som jeg kun er halvvejs, så er det din version og det lever jeg fint med, selv om jeg mener at jeg kommer helt i mål. Det giver mig en glæde at kunne lave en højttaler uden at skulle "eftermåle" noget.

Så længe glæden og lysten er der for selvbyggeren til at bygge højttalere og justere og file på såvel delefilterkomponenter og eks. dæmpning af kabinet, for herefter gentagne gange at skulle justere, teste og lytte igen og igen, hvorfor dog ikke lade dem der har lyst til det, gøre det på deres måde. Så kan spørgsmålet være: hvorfor ikke bare måle sig frem til en perfekt højttaler og undgå alt møveriet ? HER er det så at jeg siger: Det er vejen dertil der er sjov og spændende, selv om den kan være tidskrævende.

Man kan gå fra A til B den lette og kedelige vej, eller man kan gå fra A til B og opleve og erfare noget.

Mht. sugekredsen og impedanskorektionsled bruger jeg fabriksoplyste datablade til at korrigere for uheldige impedans og frekvenspukler. Det er muligvis en "godt nok" løsning, der i nogens øjne "SKAL" måles for at være perfekt. ( "godt nok" er fint for mig ) Men sådan gjorde man altså førhen, hvor almen mand ikke havde måleudstyr, som jeg har skrevet andetsteds i denne tråd !

At jeg er i modvind i denne tråd, hersker der vist ingen tvivl om .....håber at jeg overlever. 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes