Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Råd vedr. Delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Kramme, du er ok, MEN du begik den store fejl at angive exacte filter værdier, og samtidig påstå at så "kørte" det bare, når du med din erfaring burde vide at så enkelt er det bare ikke

Jo, jeg kan udmærket lytte mig til en sugekreds eller RCled, spørgsmålet er nok mere om man kan måle sig til en sugekreds som ikke har nogen negativ indflydelse på lyden - og nej, jeg kender så selvfølgelig ikke impedansen, MEN her hjælper det selvfølgelig en del at have forstærkere som klarer 1ohm uden at svede   

MEN, jeg vil nok mene at et simpelt 6db filter uden nogen korrektioner ville meget hurtigt trætte MINE ører - der er simpelthen for få justerings muligheder

Personligt hører jeg musik hvert minut jeg er hjemme, og jeg lider ALDRIG af lytte træthed, tværtimod - og det er bevis nok for mig

Mine højtalere er både ekstremt "musikalske" formidlere og samtidig ekstremt afslørende

MEN, det skal være klart at uden indgående viden om hvorledes de enkelte filter komponenter virker, så er det helt umuligt - man kan læse sig til en del, men det er langt bedre at have en erfaren "mentor" til at forklare komponenternes virkemåde, og så selv lære hvad der yderligere kræves

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

jan.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Dt 119 er altså ikke monacors bedste, jeg har selv haft den. men derimod Dt-300  DT-254 og DN-25 de spiller rigtig godt.

jan

Til top Vis jan.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

jan. skrev:

Dt 119 er altså ikke monacors bedste, jeg har selv haft den. men derimod Dt-300  DT-254 og DN-25 de spiller rigtig godt.

jan

DT 119 er ikke deres bedste, men et klart godt kompromis, pris kontra lyd ...og så passer den godt ind mht. følsomhed i forhold til 135 kep og 200 ke.

musicus skrev:

Kramme, du er ok, MEN du begik den store fejl at angive exacte filter værdier, og samtidig påstå at så "kørte" det bare, når du med din erfaring burde vide at så enkelt er det bare ikke

Jo, jeg kan udmærket lytte mig til en sugekreds eller RCled, spørgsmålet er nok mere om man kan måle sig til en sugekreds som ikke har nogen negativ indflydelse på lyden - og nej, jeg kender så selvfølgelig ikke impedansen, MEN her hjælper det selvfølgelig en del at have forstærkere som klarer 1ohm uden at svede   

MEN, jeg vil nok mene at et simpelt 6db filter uden nogen korrektioner ville meget hurtigt trætte MINE ører - der er simpelthen for få justerings muligheder

Personligt hører jeg musik hvert minut jeg er hjemme, og jeg lider ALDRIG af lytte træthed, tværtimod - og det er bevis nok for mig

Mine højtalere er både ekstremt "musikalske" formidlere og samtidig ekstremt afslørende

MEN, det skal være klart at uden indgående viden om hvorledes de enkelte filter komponenter virker, så er det helt umuligt - man kan læse sig til en del, men det er langt bedre at have en erfaren "mentor" til at forklare komponenternes virkemåde, og så selv lære hvad der yderligere kræves

Tak i lige måde.

Jeg vurderer i dette enkelte tilfælde ikke filtreringen på de to enheder ud fra teori, der bliver jeg nok lidt misforstået ...men derimod ud fra erfaring, netop 200 ke og dt 119 kan faktisk spille godt sammen, det ved jeg fordi jeg har prøvet dem sammen, 200 ke er faktisk istand til at spille en super bas og mellemtone på engang og dt 119 går langt ned i frekvens med simpel filtrering, uden at blive anstrengende at høre på. ( jeg har i denne tråd også kun forholdt mig til 200 ke og dt 119, som jeg kender ....jeg kunne ikke drømme om at anbefale værdier på komponenter til enheder som jeg ikke kender og ikke har prøvet ).

Her er det vigtigt at slå fast at bruger man et program til at simulere med, så ville jeg aldrig bruge de data der spyttes ud ( her går mange galt i byen ), det kunne eks. være et simpelt 6 db/okt. LP/HP filter hvor programmet siger 0,5 mH spole og 8 uF kondensator, hvis man indsatte disse to komponenter, så ville man få skåret ørene af, derfor er det en god ide at forholde sig til en dobbelt op/ned faktor som en begyndende prøve af filteret, her 1 mH og 4 uF ....kombineret med impedanskorrektion så "kan" det være tæt på en god løsning, men der er flere faktorer der spiller ind og det er langtfra gældende for alle højttalerenheder, de er vidt forskellige.

Den her guide hos DAT faktisk ikke så dum, mht. dobbelt op/ned af værdierne: http://www.ktradio.dk/dat/delefilter.asp

Må jeg slå fast med 7" søm at det kræver sin enhed at køre med simple 6 db/okt. filtre, så er det sagt.

Når du nævner musikalitet og afsløring, så synes jeg at når der bruges 18 og 24 db/okt. filtre, både LR og BW, kommer for meget "tæppe/slør" hen over lyden, til gengæld er det så de højttalere/delefiltre som måler bedst.  I mine ører kommer der til gengæld musikalitet og afsløring ved 6 og 12 db/okt. filtre. ( i kombination med de rigtige enheder ...forståes ).  

Mht. mentor så har du ret, her er det også vigtigt at have nogle at lytte sammen med, venner og bekendte, så man får sig guidet ind på hvad der er godt og skidt, her må vi også huske at menneskers opfattelse af lyd og i det hele taget hørelsen, er lige så forskellig som mennesker er det.

kappen skrev:
Hvad med at købe et byggesæt? At købe et færdig kabinet, enheder og filter og så bare smide det sammen, får du næppe noget godt ud af.

Har du set Lyd & Højttalerbyg - 4. del

Der er forslag til højtalere man kan gå igang med.

Sorry kappen, havde faktisk helt overset dit svar, som må siges at være noget af det mest fornuftige der er sagt i hele denne tråd. Arne Rodahls artikelserie Lyd & Højttalerbyg, på indtil nu 4 dele ( der kommer flere ) er en rigtig god guide for en som santashooter ( og andre ). Og så ville et kit faktisk være at foretrække, her rammes der nemlig plet i første skud.

Mighty-boy skrev:

Det virker heller ikke som om hr. "Kramme" er så naiv at tro, at systemet (hvordan det nu end måtte se ud) ikke skal måles. Spørgsmålet er bare om man måler resultatet med ørerne eller med elektroniske apparater. Jeg sværger i lige så høj grad til det ene som det andet, og skal der gøres et kompromis, er jeg enig med kramme da han tidligere sagde, at jeg hellere vil have en højttaler der måske måler lidt skævt men som lyder godt i setupet, end en højttaler der måler godt men som ikke passer ind i resten af kæden.

Tak til dig Mighty-boy, godt formuleret.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Kjeldsen skrev:

En højttaler skal først måles og herefter designes. Så måles og justeres, hvor også ørerne og erfaringen kommer i brug.

Der er ikke et enkelt element der kan stå alene.

Hvis man tro man kan lave en højttaler uden at måle, må man tro om igen. Hvis man accepterer at man kun kommer halvvejs og synes det er sjovt at bygge selv, så er det fint nok at undvære målegrejet. Man kan skam komme ganske langt, uden målegrej.

Det er svært at designe en sugekreds uden at kunne måle. Man kan ikke høre impedanskurven og det er sgu svært præcist at høre hvor den færdige sugekreds sætter ind.  

Det glæder mig at se på din tekst at ører og erfaring også er en faktor, hvis du mener at typer som jeg kun er halvvejs, så er det din version og det lever jeg fint med, selv om jeg mener at jeg kommer helt i mål. Det giver mig en glæde at kunne lave en højttaler uden at skulle "eftermåle" noget.

Så længe glæden og lysten er der for selvbyggeren til at bygge højttalere og justere og file på såvel delefilterkomponenter og eks. dæmpning af kabinet, for herefter gentagne gange at skulle justere, teste og lytte igen og igen, hvorfor dog ikke lade dem der har lyst til det, gøre det på deres måde. Så kan spørgsmålet være: hvorfor ikke bare måle sig frem til en perfekt højttaler og undgå alt møveriet ? HER er det så at jeg siger: Det er vejen dertil der er sjov og spændende, selv om den kan være tidskrævende.

Man kan gå fra A til B den lette og kedelige vej, eller man kan gå fra A til B og opleve og erfare noget.

Mht. sugekredsen og impedanskorektionsled bruger jeg fabriksoplyste datablade til at korrigere for uheldige impedans og frekvenspukler. Det er muligvis en "godt nok" løsning, der i nogens øjne "SKAL" måles for at være perfekt. ( "godt nok" er fint for mig ) Men sådan gjorde man altså førhen, hvor almen mand ikke havde måleudstyr, som jeg har skrevet andetsteds i denne tråd !

At jeg er i modvind i denne tråd, hersker der vist ingen tvivl om .....håber at jeg overlever. 

Jeg vil også mene der er flere måder at lave delefiltre på. Men dem som jeg, der ikke har måleudstyr, må jo så lytte sig frem til et tilfredsstillende resultat. Og her synes jeg hurtigt man kan blive overrumplet af folk herinde, som skriver at det slet ikke kan lade sig gøre eller at det er umuligt at lave korrekt uden måleudstyr.

Det er jeg desværre ikke enig med dem i, hvis mit mål er opnået når jeg har lyttet, og jeg føler en tilfredshed i den lyd jeg hører, så kunne det for mit vedkommende godt lade sig gøre.

Istedet for med det samme at skrive "Det kan ikke lade sig gøre at lave et ordenligt delefilter uden at have målt det" så skriv da i stedet "Jeg plejer at måle mit delefilter, for at opnå det mest liniære forløb i frekvenskurven, fordi jeg mener det er den bedste måde at gøre det på". Det vil jeg mene er den rigtige måde at give sit eget synspunkt på tingene, uden at virke nedladende over for andre.

Nå for at komme tilbage til tråden: Jeg har selv en SPH-250KE, SPH-165KE og DT-101SK i mit hjemmebyg, og kender derfor lidt til de enheder Søren gerne vil bruge her. Personligt synes jeg de kevlar membran-enheder gør et enormt godt job. Jeg vil anbefale dig at lave bassen i et basreflex kammer, jeg afprøvede mine i et lukket kammer og det gav for mig en ubehagelig "bulder"-bas. Med basreflex-port synes jeg ikke den runger så grusomt, men at den bliver mere kontant og præcis, desuden går den også, i mine ører hørbart dybere.

Jeg lavede et 2½ vejs Butterworth delefilter, da jeg synes det er lettere at lave end et 3 vejs og fordi mellemtonen også har en god bund, som med et 2½ vejs filter, støtter bassen rigtig godt. Alle komponenternes værdier er fundet teoretisk via internettet, der findes jo utallige af delefiltre beregnere. Jeg prøvede først med 6 dB filtre, men det lød bedre med 12 dB filter, ikke lige så "smattet" og "rodet" som 6 dB filtret. Jeg har så skiftet en del komponenter ud, for at høre mig frem til det resultat jeg synes var bedst.

Glæder mig til at se mere om dit projekt og høre din mening om resultatet.

Mvh Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Dief: er det her dit nuværende delefilter ?

Nedenstående tekst taget fra denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56840&P N=1

Dief skrev:
Alle informationer omkring delefiltre har jeg læst mig frem til på nettet. Om det passer helt i praksis, aner jeg ikke, jeg hører på det, og lyder det ikke godt ændrer jeg det .

Også mine ord.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Helt korrekt, det ligner min "håndskrift"

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:
Helt korrekt, det ligner min "håndskrift"

Synes nok at jeg kunne genkende kragetæerne.

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Nå så de kan tydes

Kan forresten se at jeg har byttet om på de to modstande RD1 og RD2. Det sidder heldigvis rigtigt i mit delefilter.

Edit : Er nu korrigeret i min tråd

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Jeg husker at jeg engang lavede en lille højtaler til et ungt familie medlem - en 5" og en Thiel C11 jeg tilfældigvis havde liggende, delfilter var en ret tilfældig spole og en lige så tilfældig kondensator og muligvis lidt diskant dæmpning

Bevares, de var ikke af ypperste klasse, men de spillede faktisk hæderligt og gav glæde til knægten i nogle år, indtil vi måtte lave noget større, som også blev bedre efterhånden som jeg lærte mere

Jeg husker så også nu at de små utrolig simple 2vejs højtalere faktisk ved en sammenligning afslørende fejl på nogle "professionelt" og nøje udmålte og langt mere avancerede og ret kostbare 3vejs højtalere, hvilket på det tidspunkt var svært at tro på, men jeg ved nu at det var rigtigt nok

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg husker at jeg engang lavede en lille højtaler til et ungt familie medlem - en 5" og en Thiel C11 jeg tilfældigvis havde liggende, delfilter var en ret tilfældig spole og en lige så tilfældig kondensator og muligvis lidt diskant dæmpning

Bevares, de var ikke af ypperste klasse, men de spillede faktisk hæderligt og gav glæde til knægten i nogle år, indtil vi måtte lave noget større, som også blev bedre efterhånden som jeg lærte mere

Jeg husker så også nu at de små utrolig simple 2vejs højtalere faktisk ved en sammenligning afslørende fejl på nogle "professionelt" og nøje udmålte og langt mere avancerede og ret kostbare 3vejs højtalere, hvilket på det tidspunkt var svært at tro på, men jeg ved nu at det var rigtigt nok

Nogle gange er det bare de simple løsninger der sejrer.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det er mange måder at lave et delefilter på.

Men lige meget hvad man vil og syntes, er det altså bare meget nemmere med måleudstyr. Jeg kan uden problemmer få en fuld flad frekvenskurve med flot fase, flot impedans osv på ca 30 fra jeg får den ind i stuen første gang. Men der er mange måder at opnå denne flade kurve, og nogle gange ønsker man måske med vilje at farve lyden. Måleudstyr kan ikke stå alene, ligesom øre ikke kan. Har man begge dele er der altså langt størrre mulighed for at opnå den lyd man gerne vil have.

Og lige som du er træt af at folk med måleudstyr sig man ikke kan lave højttalere uden, lige så træt er jeg af folk der siger de kan uden. èt er at man selv gør, men at råde andre, og især nybegydere, er helt ude i hampen når der er mulighed for at få måleudstyr på.

Hvad man gjore for 20år siden, før man havde måleudstyr er jeg ligeglad med. Det gør det ikke mere rigtig.

Jeg syntes det er synd at en med din store interesse, ikke tager den fulde udnytte af de værktøjer vi har idag. Du når altså bare det længere, og får prøvet så mange flere ting på mindre tid. I de tre år jeg har haft mit clio har jeg lært mere end de 10 år jeg har lavet højttalere uden måleudstyr. Øre er super fint måleudstyr. De kan høre hvornår det lyder godt, og hvornår det lyder dårligt. Desværre kan de ikke høre hvor eller hvorfor. Det kan en mikrofon.

Som en sagde, uden indsigt kommer man ingen steder, med erfaring kommer man langt, men der er ikke noget der slår svine held.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

I de tre år jeg har haft mit clio har jeg lært mere end de 10 år jeg har lavet højttalere uden måleudstyr. Øre er super fint måleudstyr. De kan høre hvornår det lyder godt, og hvornår det lyder dårligt. Desværre kan de ikke høre hvor eller hvorfor. Det kan en mikrofon.

Jeg betvivler ikke at den metode du bruger, sparer en masse krudt og tid. Og jeg er sikker på at du hurtigt kan pejle dig ind på en højttalers svagheder, når noget lyder skidt, ved brug af måleudstyr.

Jeg vil også nævne at jeg har hørt højttalere fra fabrikanter, som jeg synes lyder bedre end mine hjemmebyg. Men jeg har også lagt øre til noget, hvor jeg synes at det jeg har lavet der hjemme,  ikke er så ringe endda. Derfor synes jeg godt man kan lave højttalere, ved kun at bruge ørerne.  Og har jeg fået mine højttalere til at lyde godt, som jeg vil ha det, går jeg ikke igang med at finde ud af hvorfor de lyder godt.

Det kan godt være at nogle folk er trætte af at høre mig lave højttalere, uden at have målt dem, men så må de skrive, at de (ligesom du Syncroniq) har lettere ved at lave gode delefiltre ved at måle sig frem og derefter nærlytte. Og at de synes det er den rigtige måde at gøre det på.

At sige direkte at man ikke kan lave et delefilter uden at have målt det, synes jeg ikke er korrekt. Kan da godt være at et måleudstyr kan gøre det endnu bedre, men jeg mener bestemt at jeg kan få et godt resultat uden også.

Og forresten, vil du så dermed sige, at du ikke har kunne finde ud af at bygge højttalere i de første 10 år, fordi du i de år ikke havde måleudstyr???   Nej, som du skriver tror jeg bare du har fået mere erfaring via måleudstyret og er blevet skarpere/bedre til at lave og korrigere delefiltre. Men du kan ikke have været dårlig i de første 10 år, for så havde du ikke blevet ved med det så længe.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne bidrage til den her debat om "øre vs måleudstyr" Med et projekt som jeg selv lavede, mine HD5, hvor jeg ikke var tilfreds med lyden. syncroniq målte dem for mig og vi kunne begge hurtigt se hvor den var gal. Det var en sugekreds som ikke helt havde ramt plet - prøv lige at lyt jer frem til det!

syncroniq tilbød mig at han lavede et helt nyt filter til mig. Han gik analytisk til opgaven og man kunne på målinger følge med i at der både var styr på fasen, frekvensgangen og flere andre ting, altså en højtaler der var målemessigt iorden (forresten delefilter beregnet ud fra simulerings software), det tog egentlig ikke specielt lang tid. Da vi først fik sat højtalere til igen var det imponerende at man kunne ramme så præcist plet! - Den gjorde bare altting rigtig der var ikke noget at komme efter. Det var ihvertfald for mig et bevis på at alt andet er det rene tidspilde ved siden af denne metode, man kan jo så selvfølgelig med sine øre derefter farve lyden mere i retning af ens egen smag, eller hvis man har et ringe lytte rum, så kan man kompensere lidt for det osv(så ved man jo præcist hvad man laver)..

Hvis i har lyttet jer frem til jeres filter så er mit råd: se at få lavet et rigtig filter som fungerer efter hensigten og ikke bare lyder somom det gør, sammenlign det eventuelt med jeres gamle filter (lav en højtaler ad gangen).
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hej Kappen.

Jamen jeg betvivler jo heller ikke Syncroniqs kunnen, og det glæder mig bestemt at høre, han har kunne hjælpe dig med dit delefilter. Jeg har nok bare mere noget imod at mit delefilter skulle være dømt til at fejle, når jeg egenligt selv er tilfreds med resultatet. Er slet ikke i tvivl om at Syncroniq nok kunne presse mere ud at mit delefilter også, men jeg nyder nu lyden fra mine højttalere i fulde drag. Jeg synes jo så ikke at mit delefilter fejler, tværtimod.

Mvh Dief

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 Januar 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Jeg vil gerne bidrage til den her debat om "øre vs måleudstyr" Med et projekt som jeg selv lavede, mine HD5, hvor jeg ikke var tilfreds med lyden. syncroniq målte dem for mig og vi kunne begge hurtigt se hvor den var gal. Det var en sugekreds som ikke helt havde ramt plet - prøv lige at lyt jer frem til det!

syncroniq tilbød mig at han lavede et helt nyt filter til mig. Han gik analytisk til opgaven og man kunne på målinger følge med i at der både var styr på fasen, frekvensgangen og flere andre ting, altså en højtaler der var målemessigt iorden (forresten delefilter beregnet ud fra simulerings software), det tog egentlig ikke specielt lang tid. Da vi først fik sat højtalere til igen var det imponerende at man kunne ramme så præcist plet! - Den gjorde bare altting rigtig der var ikke noget at komme efter. Det var ihvertfald for mig et bevis på at alt andet er det rene tidspilde ved siden af denne metode, man kan jo så selvfølgelig med sine øre derefter farve lyden mere i retning af ens egen smag, eller hvis man har et ringe lytte rum, så kan man kompensere lidt for det osv(så ved man jo præcist hvad man laver)..

Hvis i har lyttet jer frem til jeres filter så er mit råd: se at få lavet et rigtig filter som fungerer efter hensigten og ikke bare lyder somom det gør, sammenlign det eventuelt med jeres gamle filter (lav en højtaler ad gangen).

Problemet er jo at de der hidser sig op hver gang målinger bliver nævnt typisk også tror at der ikke er en logisk sammenhæng mellem teori og praksis men det er der.

I praksis behøver man slet ikke sætte musik på før højttaleren er helt færdig, med udgangspunkt i den overføringsfunktion man nu har valgt kender man targetkurven (den ønskede amplitude for de enkelte enheder) resten er rent målearbejde, og den sidder lige i skabet hver gang. Det eneste problem er at finde de enheder der gør det muligt og det er såmænd svært nok endda.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Hej Kappen.

Jamen jeg betvivler jo heller ikke Syncroniqs kunnen, og det glæder mig bestemt at høre, han har kunne hjælpe dig med dit delefilter. Jeg har nok bare mere noget imod at mit delefilter skulle være dømt til at fejle, når jeg egenligt selv er tilfreds med resultatet. Er slet ikke i tvivl om at Syncroniq nok kunne presse mere ud at mit delefilter også, men jeg nyder nu lyden fra mine højttalere i fulde drag. Jeg synes jo så ikke at mit delefilter fejler, tværtimod.

Mvh Dief

Det var som sådan også mest for at modsige den dumme påstand som mange uden måleudstyr bruger: "Fordi den måler godt lyder den ikke godt!!!" - Så ville jeg lige sige at mine højtalere lyder skide godt, fuldstændig uden at have brugt øret som værktøj for at nå frem til målet Helt dumme er de målinger nu ikke!

Men det er jo også godt at du er nået i målet uden måleudstyr! Jeg skal da bestemt heller ikke udtale mig om hvorvidt dine højtalere lyder uden at have hørt dem, de lyder sikkert rigtig fornuftigt!

Når det er sagt synes jeg at det er urimeligt at stille spørgsmålstegn ved måleudstyrs kunnen, som der er blevet gjort i denne tråd.

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Dief skrev:

Hej Kappen.

Mvh Dief

Det var som sådan også mest for at modsige den dumme påstand som mange uden måleudstyr bruger: "Fordi den måler godt lyder den ikke godt!!!" - Så ville jeg lige sige at mine højtalere lyder skide godt, fuldstændig uden at have brugt øret som værktøj for at nå frem til målet Helt dumme er de målinger nu ikke!

Men det er jo også godt at du er nået i målet uden måleudstyr! Jeg skal da bestemt heller ikke udtale mig om hvorvidt dine højtalere lyder uden at have hørt dem, de lyder sikkert rigtig fornuftigt!

Når det er sagt synes jeg at det er urimeligt at stille spørgsmålstegn ved måleudstyrs kunnen, som der er blevet gjort i denne tråd.

Helt enig

Måleudstyr er et rigtig godt redskab til forbedring af delefiltre.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Herfra lukkes og slukkes der mht. yderligere debat omkring holdninger til delefiltre, det være sig "bruge ørene" vs. "bruge måleudstyr", jeg accepterer syncroniq's, bjørn's og kappen's holdninger og håber at de vil gøre det samme og lade os andre som har andre holdninger beholde dem ...TAK !!!

Jeg gad rigtig gerne, hvis santashooter som startede dette indlæg kom ind i tråden igen, det ville være dejligt at høre om han har fået nye ideer mht. sit projekt og om han måske har fået købt/bestilt enheder ??? Er du her stadig santashooter. 

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jeg mindes nu ikke at nogen har talt direkte nedsættende om medlemmers målinger, og i så fald er det vist fremprovokeret  

Bortset fra det, for et par år siden forbedrede jeg et par billige danskproducerede 2vejs gulvhøjtalere i den lavere prisklasse

Jeg får stadig ros af vennen for det indgreb det tog et par timer med ørerne og kun lidt kondensatorer og modstande til ændring af filter, plus tuning af porte, så det kunne formentlig gøres endnu bedre, men de blev da markant bedre

Højtalerne var fra en velrenomeret dansk producent, og jeg formoder da at de har brugt lidt målegrej og professionalisme - noget tyder så på at de enten ikke forstår at bruge deres grej eller de mangler enhver sans for højtalere

Husk at vi er nogen som leger med højtalere for sjov, det er næppe verdens undergang om man bruger målegrej eller ørerne - og forstanden tak

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg mindes nu ikke at nogen har talt direkte nedsættende om medlemmers målinger  

Bortset fra det, for et par år siden forbedrede jeg et par billige danskproducerede 2vejs gulvhøjtalere i den lavere prisklasse

Jeg får stadig ros af vennen for det indgreb det tog et par timer med ørerne og kun lidt kondensatorer og modstande til ændring af filter, plus tuning af porte, så det kunne formentlig gøres endnu bedre, men de blev da markant bedre

Højtalerne var fra en velrenomeret dansk producent, og jeg formoder da at de har brugt lidt målegrej og professionalisme, eller hva - noget tyder dog i en anden retning

Der er ingen tvivl om at det sagtens kan lade sig gøre at lave noget fornuftigt uden målegrej, tror jeg ikke der er nogle der er itvivl om!

Selvfølgelig kan man sagtens lave noget bras selvom man benytter måleudstyr til at konstruere med, det er ingen garanti, viden og teori herom er ikke ligemeget fordi man har måleudstyr.

Men når målet er at reproducere materialet så ufarvet og korrekt som overhovedet muligt, ER det muligt med måleudstyr at kontrollere om dette også er tilfældet, hvilket det ikke er med ens ører! (ved mindre man er møj heldig) - Man kan med måleudstyr og færdigheder inden for filterudvikling være sikker på at højtaleren opfører sig og formidler som den bør. Det er dog vigtigt ikke at glemme at det er muligt at få en pæn frekvenskurve (nogle glemmer fx. fasen) uden at filteret virker korrekt (dette vil sikkert også kunne høres) Men her er det vigtigt at man ikke giver måleudstyret skylden, for et sådan resultat taler mere om filter/højtaler konstruktørens evner end om måleudstyrets funktionalitet.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes