| Forfatter |
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen alle sammen, Jeg er glad for alle jeres svar og alle de forskellige meninger der kommer til udtryk herinde.
jeg har nu valgt de enheder jeg regner med at bruge til mine højtalere...
det er følgende
bass
SPH-200KE
mellemtone
SPH-135KEP
diskant
DT-25N
jeg har udmålt mine kabinetter som kommer til at måle
122X45X30 (udvendig)
og
120X43X28 (indvendig)
bassen får sit eget kammer på (indtil videre... jeg regner nu stadig på det  ) 47 l
jeg bruger abacus til at give mig en "frequence response" udfra enhedens data (fra monacors hjemmeside) og mine mål.
jeg bruger selvfølgelig kun dette som umiddelbar vejledning, og retningslinjer da jeg alligevel regner med at besøge syncroniq når den skal måles endeligt...
der kommer nok desværre til at gå lidt tid før jeg får købt delene ind (jeg er en fattig studerende...)
men når det sker og jeg begynder at lege med mine MDF plader, skal jeg nok skrive en ny tråd (eller guide på min hjemmeside) hvor i så kan følge udviklingen derfra.
Jeg vil igen gerne takke jer alle for at i har gidet at svare en grøn person som mig.
i har virkeligt hjulpet mig meget og jeg kan ikke vente med at komme igang!
det er utroligt dejligt at føle, at man kan få hjælp hvis man beder om det, jeg er også imponeret over at der er 60 indlæg på 36 timer...
det synes jeg er imponerende!
mvh.
Søren Iversen aka. SantaShooter
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
Hej igen alle sammen, Jeg er glad for alle jeres svar og alle de forskellige meninger der kommer til udtryk herinde.
jeg har nu valgt de enheder jeg regner med at bruge til mine højtalere...
det er følgende
bass
SPH-200KE
mellemtone
SPH-135KEP
diskant
DT-25N
jeg har udmålt mine kabinetter som kommer til at måle
122X45X30 (udvendig)
og 120X43X28 (indvendig)
bassen for sit eget kammer på (indtil videre... jeg regner nu stadig på det ) 47 l
jeg bruger abacus til at give mig en "frequence response" udfra højtaleren og mine mål.
jeg bruger selvfølgelig kun dette som umiddelbar vejledning, og retningslinjer da jeg alligevel regner med at besøge syncroniq når den skal måles endeligt...
der kommer nok desværre til at gå lidt tid før jeg får købt delene ind (jeg er en fattig studerende...)
men når det sker og jeg begynder at lege med mine MDF plader, skal jeg nok skrive en ny tråd (eller guide på min hjemmeside) hvor i kan følge udviklingen derfra.
Jeg vil igen gerne takke jer alle for at i har gidet at svare en grøn person som mig.
i har virkeligt hjulpet mig meget og jeg kan ikke vente med at komme igang!
mvh.
Søren Iversen aka. SantaShooter
|
|
|
Hvis du snakker om udregning af de nedre-frekvens (kabinet og port afstemning) er beregningsprogrammer slet ikke så tosset, godtnok er det kun lukket kabinetter som opfører sig helt som man regner sig til.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Men når målet er at reproducere materialet så ufarvet og korrekt som overhovedet muligt, ER det muligt med måleudstyr at kontrollere om dette også er tilfældet, hvilket det ikke er med ens ører! (ved mindre man er møj heldig)
[/QUOTE]
Jo, det kan såmænd godt lade sig gøre at lave en neutral og "letflydende" analytisk og korrekt præcis musikalsk højtaler uden brug af målegrej, og held det kender jeg bestemt ikke til, kun stædig og utrættelig lytten og ændren - men jeg indrømmer at jeg i perioder har været tæt på at "smide håndklædet", men jeg er da hver gang kommet videre - det kan bestemt lade sig gøre og jeg har forhåbentlig lært nok undervejs til at det bliver nemmere næste gang
MEN, jeg kan bestemt ikke anbefale lyttemetoden når der findes alt det hjælpsomme grej, men som du siger kræver det stadig at man ved lidt om hvordan et filters komponenter virker - men man skal vel starte et sted hvis man vil lære det
Jeg er dog nu nået dertil hvor jeg må erkende at jeg har brug for andre enheder end ScanSpeak, de er gode men ikke gode nok
Fint at santashooter og syncronic er blevet enige
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Santashooter,
Forholdet mellem dine udvendige og indvendige mål passer vist ikke helt, medmindre du bruger 10mm plade
47-50 liter synes at være ok
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Santashooter,
Forholdet mellem dine udvendige og indvendige mål passer vist ikke helt, medmindre du bruger 10mm plade
47-50 liter synes at være ok
|
|
|
du har da fuldstændig ret i!
jeg har ikke lige gjort min matematik ordentligt.
de hedder
udvendig= 122X30X47
indvendig= 118X26X43
noget i den stil, jeg er lidt groggi lige nu og de med at overskue overlapninger og samlinger er ikke lige min stærke side på pågældene tidspunkt...
hele højtaleren bliver bygget i 10mm mdf der så bliver lagt dobbelt (for at lave overlapninger, bliver to sider limet sammen, hvor den ene er 2 cm kortere på begge leder end den anden) dette bliver nemmere at arbejde med, end vinkel savning og hvis jeg gør det ordentligt (som jeg gør!) så er der ingen luft imellem de to plader når jeg er færdig med dem.
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 05:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
Hej igen alle sammen, Jeg er glad for alle jeres svar og alle de forskellige meninger der kommer til udtryk herinde. jeg har nu valgt de enheder jeg regner med at bruge til mine højtalere... det er følgende bass SPH-200KE mellemtone SPH-135KEP diskant DT-25N
jeg har udmålt mine kabinetter som kommer til at måle 122X45X30 (udvendig) og 120X43X28 (indvendig) bassen får sit eget kammer på (indtil videre... jeg regner nu stadig på det ) 47 l jeg bruger abacus til at give mig en "frequence response" udfra enhedens data (fra monacors hjemmeside) og mine mål. jeg bruger selvfølgelig kun dette som umiddelbar vejledning, og retningslinjer da jeg alligevel regner med at besøge syncroniq når den skal måles endeligt... der kommer nok desværre til at gå lidt tid før jeg får købt delene ind (jeg er en fattig studerende...) men når det sker og jeg begynder at lege med mine MDF plader, skal jeg nok skrive en ny tråd (eller guide på min hjemmeside) hvor i så kan følge udviklingen derfra.
Jeg vil igen gerne takke jer alle for at i har gidet at svare en grøn person som mig. i har virkeligt hjulpet mig meget og jeg kan ikke vente med at komme igang! det er utroligt dejligt at føle, at man kan få hjælp hvis man beder om det, jeg er også imponeret over at der er 60 indlæg på 36 timer... det synes jeg er imponerende!
mvh. Søren Iversen aka. SantaShooter
|
|
|
Godt du vendte tilbage igen.
Som jeg nævnte før, tror jeg du bliver glad for dit valg af enheder. Jeg har selv SPH-250KE, SPH-165KE og DT-101SK i mit hjembyg. Jeg må sige jeg er fuldt ud tilfreds med de enheder, de gør det s---e godt .
Og som jeg kan se på din tegning/illustrering, så har du valgt en basreflex-konstruktion, hvilket jeg også kun kan anbefale dig.
Glæder mig virkelig til at høre din mening om resultatet, og frem for alt, hvordan højttalerne kommer til at se ud.
God fornøjelse med projektet.
Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 06:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Single cap folkets manglende realitetssans gør, at jeg begynder, at kunne forholde mig til, hvorfor Hitler forsøgte at udrydde et folkefærd.  Det er helt fair, at man mener at mellemtoner uden filter, eller med en lille seriespole, og diskant uden dæmpning og med en enkelt kondensator, er vejen frem, så længe man holder det for sig selv, eller det diskuteres i egne oprettede tråde. Men vil I venligst holde det for jer selv og undlade at give "råd" og "vejledning" til nybegyndere. Bare fordi I har en spand vaseline stående udenfor lytterummet, som armen skal dyppes i til albuen, inden man går ind i lytterummet, behøver andre ikke gøre det. Man skal ikke pådutte andre sine dårlige vaner, det er upassende. Medmindre kabinetterne, dæmpningen, og placeringen af enheder er identiske, kan man ikke kopiere et delefilter, hvorfor alle delefilter-erfaringer på en given byg-selv højttaler, kun kan bruges på den aktuelle højttaler, og INGEN andre, uanset om enhederne er ens. Jeg har selv leget med at lave delfiltre på øret, og det er da sjovt, når man mener at have lavet noget, som lyder lineært, og så opdage, at den ligger indenfor +/-2 db 100-15000 hz, når man måler efter, men det har jeg kun prøvet et par gange. Nøgleordene her er lege og sjov, for resten af gangene, har været komplet spild af tid, for man famler i blinde, som en stiv grønlandsk pik til fest med slukket lys. Det kan gå grueligt galt.  3D, rum og perspektiv opnås først, når frekvensgang og fase er (tæt på) lineær, så uden måleudstyr kommer man ikke i mål, man kan godt lege med, men det foregår i sandkassen. Det er første gang siden 1. sæson af Angora, at jeg har tænkt ordet: voksenbaby. Happy time!!!
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kramme > Hvor vidt man kan sige om man kan lave højttalere pr øre, afhænger meget af hvordan man har defineret målet. Hvis du har lavet højttalere i 20 år pr øre, vil du sikkert kunne nå langt uden måleudstyr, men det kan nybegyndere altså ikke. Jeg mener faktisk det så kraftigt at jeg tilbyder mange nybegyndere at lave et filter for dem UB. Det er også hele ideen med min hjemmeside, at hjælpe nybegyndere fra at begå de fejl.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Santashooter, du skal lige snakke med Syncronic om hvilken type seriespole der beregnes til bassen - en trafospole vil ændre Qts minimalt, men en 5mH luftspole kan drive Qts over 0.4 hvilket kan medføre op til 10liter større kabinet - hvis ellers fabrikkens data er pålidelige, hvilket de formentlig ikke er
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvis santa ønsker det, kan jeg måle parameter på enhederne (ikke diskanten), hvis han vil være sikker på at kabinettet bliver rigtig. Det tager ikke mere end et par minutter.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Santashooter, du er en heldig mand
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Ja syncroniq du må da gerne måle enhederne, du kender vel målene... bass kammeret bliver opdelt med 2mm mdf, så kan du vel godt udregne resten tror jeg...
det ville da være en hjælp
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Single cap folkets manglende realitetssans gør, at jeg begynder, at kunne forholde mig til, hvorfor Hitler forsøgte at udrydde et folkefærd.
|
|
|
Sørgeligt at der findes typer som dig, du burde skamme dig over din tankegang og manglende respekt. 
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Sana> Nej, det var enhedernes parameter. Dem du beregner kabinet ud fra. Det kræver at du kommer forbi med en af hver enhed en halv times tid.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kramme > Jeg tror det er sån, at nogen bare ikke vil følge med udviklingen. Lige jeg sikkert bliver det når dsp maskiner der automatisk deler, kompensere og tidforsinker alle enheder aktivt, via en mikrofon på 2 min, bliver hvermandseje, og jeg stadig sidder med mine passive filtre og clio. Det jeg gør vil stadig være hyggeligt, men jeg vil aldrig anbefale det til en nybegynder, eller sige mit er mere korrekt.
Det hele er jo relativt. I forhold til en udmålt godt bygget højttaler er dine i de fleste tilfælde forkerte. Ligesom mine vil iforhold til dem om 5-10 år der kompensere for alt det jeg ikke kan nu.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey igen, jeg tror så bare jeg bygger mit kabinet som det ser ud nu.
jeg vil dog meget gerne ud til dig Syncroniq og måle til et delefilter når den tid kommer.
jeg vil igen gerne gøre opmærksom på at jeg ikke er for glad for tonen denne tråd har, selvfølgelig har alle holdninger til hvordan tingene skal laves, og retten til at ytre sin mening er selvfølgelig også ukrænkelig.
MEN jeg vil gerne minde folk om punkt 1+2 i nedenstående link
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8163
forummet er en god måde at finde hjælp på, jeg blev selv meget rystet da jeg så hvad David skrev, men jeg mener ikke at vi skal kommentere det yderligere for selv om hans kommentar var ugennemtænkt skal vi ikke give tilbage af samme pose.
det er frivilligt at være her, og jeg sætter meget pris på alle de folk der bruger deres fritid herinde, derfor ser jeg det som min pligt, at skrive mine indlæg så de provokere mindst muligt, så folk også bliver ved med at ville give mig hjælp.
jeg håber kun at i andre vil gøre det samme og hvis der er en kommentar i ikke bryder jer om, så kontakt personen istedet for at skrive det på forummet, det er trods alt bedre at skændes privat end i et offentligt rum.
og ang. diskussionen øre vs. måleudstyr, er der nogen der synes det er sjovere at lege med komponenter, og lytte sig til hvornår højtaleren er god. og andre der ikke synes at det at prøve sig frem og lytte er måden at bruge tiden på, men hellere vil måle sig frem til det, det er en smagssag.
lidt ligesom om lyden på en LP er bedre end lyden på en CD.
jeg sidder som nybegynder og studerende uden det store budget til at købe forskellige komponenter for
og uden kendsskabet til at lave et delefilter, derfor vælger jeg at tage ud til Syncroniq når jeg engang har et færdigt kabinet med enheder i.
men det betyder ikke at jeg mener at måleudstyr er bedre en hørelsen, jeg hverken vil eller kan tage side her, fordi jeg ikke har prøvet det endnu.
men én ting kan jeg ihvertfald sige, at i er så mange der er klar til at diskutere og modtage kritik for jeres meninger
på baggrund af at i vil hjælpe mig med mit problem, det kan jeg ikke takke nok for!
mvh.
Søren Iversen.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
SPH-200KE bassen fra Monacor er forholdsvis let at arbejde med, så du kan godt bruge den i et 45 liters basreflex kabinet, men den vil gøre det bedst i et basrefleks kabinet på ca. 56 liter.
Helt sikkert et spændende projekt, du må huske at poste billeder gennem forløbet. 
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Husk at jeg skal kunne komme til hver enhed elektrisk udefra. Hvis der f.eks. er 2 mellemtoner kan du bare parallelforbinde dem og så skal jeg kun kunne komme til det sæt. Du kan trække kabler ud af basporten hvis du har for få terminaler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg regner med at jeg vil lave en slags "falsk" terminal med tilslutninger til alle højtalersæt
så du kan komme til dem, og så bare sætte den rigtige terminal i til sidst...
bare sådan at jeg udnytter det eksisterende terminal hul
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 10 Januar 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
David skrev:
Single cap folkets manglende realitetssans gør, at jeg begynder, at kunne forholde mig til, hvorfor Hitler forsøgte at udrydde et folkefærd.
|
|
|
Sørgeligt at der findes typer som dig, du burde skamme dig over din tankegang og manglende respekt.  |
|
|
Hvorfor bliver du prinsessefornærmet, bare fordi jeg laver lidt fis?
|
| Til top |
|
| |