| Forfatter |
|
The Sandman Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan slet ikke følge den påstand om at de ikke skal spilles til!
Jeg har lige købt mig et par Magneplanar MG12 og de er kun test lyttet på fabrikken og derefter kommer de ud til sælgerne og så forbrugeren. Da de landede hos mig var der slet ingen bas og efterhånden som jeg har spillet på dem i flere dage er bassen blevet meget dybere end da jeg fik dem. De lød faktisk ad h....s til!
Så det er noget pjat at det er hjernen der skal spilles til, den nye lyd. Når højtalerens karakteristik ændre sig med tiden. Det er lige som en gammel Puch maxi der kørte 35km/t de første mange år og når den så er 10 år gammel eller mere så køre den så 50-60km/t
Højtalere er lige som en bilmotor, stemplerne skal slide de bitte små toppe af der er på foringen, for uanset hvor fin en bearbejdning er så er der mikro toppe og det skal der være ellers hænger olien ikke fast på foringen og så brænder l**tet af!
P.S.: Er udannet mekaniker og nu er jeg CNC arbejder, så min tekniske baggrund er der.
__________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan nemt se hvor sort/hvidt virkeligheden beskrives i denne tråd. Jeg vil medgive at der ofte overdrives vildt i den forskel der opleves mellem utilspillet og tilspillet. Så meget så folk ind imellem fejlagtigt tror at en højttaler der lyder ad helvede til utilspillet kommer til at lyde godt når den er tilspillet. Det er ikke virkeligheden. Nogle producenter og forhandlere overfører tilspilningsnødvendigheden til komponenter som ikke har den nødvendighed. De bruger det som dårlig undskyldning for at det lyder skidt. Disse producenter og forhandlere skulle skamme sig. PU's er nok den komponent jeg kan komme i tanke om som ændrer mest karakter ved tilspilning. Man ændrer simpelthen kompliancen ved tilspilning og dermed ændres i høj grad også samspillet mellem arm og PU. Højttalere kan åbne en smule mere op i toppen og generelt blive mere lyttevenlig og varme i lyden ved tilspilning. Det gælder selvfølgelig også hovedtelefoner. Mikrofoner kan ændre lydkarakter efter ibrugtagning og blive mere varme i lyden og åbne op i toppen, nøjagtig som med højttalere. Tonehoveder i en båndoptager kan have samme kendetegn ved tilspilning som PU's, Højttalere og Mikrofoner men i mindre grad. Læg mærke til at alle disse komponenter er såkaldte transducere. De skaber elektricitet ud fra akustik, mekanisk eller magnetisk påvirkning. (eller omvendt) Alle disse skal tilspilles. Rørbaseret grej kan ændre sig ved tilspilning og i særdeleshed ved opvarmning.
Tilspilning af rør er en logisk konsekvens af ældningsprocessen.
Rør skal også udskiftes med årene. Men glem det hvis en forhandler påstår at en CD maskine med solid state kredsløbsteknik eller et sæt kabler skal spilles til og tro heller ikke at pile på kabler henviser til hvilken retning dit AC baserede signal spiller. Transistorbaseret/IC baseret grej ændrer ikke karakter ved tilspilning men kan lyde forskelligt alt efter om det er koldt eller varmt. For mange andre komponenter gælder det med tilspilning at det er hjernen der spilles et puds. Der er meget plat og svindel, snakeoil og købte anmeldelser i denne branche. En guitar og en violin skal tilspilles. Strengene er nye og hårde. Træet bliver, såfremt det er et godt instrument ædlet med årene og lyder derfor bedre og bedre. Ligeledes er det med kabinetter i de bedste højttalere. Men det sker ikke ved 200 timers hvid støj. Alt vedrørende HiFi og musikreproduktion er kompromisfyldt, komplekst og nuanceret. Så opgiv at beskriv det stereotypt og ensidigt. Nu har jeg givet begge lejre lidt ret og tilkendegivet min uenighed med begge lejre.  Så nu er både ingen og alle glade.  "dolph"
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
God artikel der Brian, endelig noget objektivitet.
|
| Til top |
|
| |
enten Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
he vil nu også sige at 200 timer er pæn overdrevet. mine 703er krævede også nogle timer, blev pæn skuffet da de spillede de første min. men de har også fået lov at spille stille og roligt, men efter 25-30 t er det begrænset hvor meget bedre de kom til at lyde.
|
| Til top |
|
| |
Kani Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
| Nu har jeg givet begge lejre lidt ret og tilkendegivet min uenighed med begge lejre. |
|
|
Jeg er glad for jeg synes din forklaring lyder ret sandsynlig :) Jeg har nogle gange overvejet om jeg bør lade forstærker og cd-afspiller stå permanent tændt for at de altid er "varmet op" idet jeg synes jeg kan konstatere en marginalt bedre lyd på denne måde. Men jeg er åben for muligheden for at det bare er indbildning :)
Generelt er der rigtig meget spændende læsning i denne tråd! Tak! __________________ Marantz SR5600, Marantz CD5001 OSE, Sony SCD-XE597, 3 x Monitor Audio 250, 2 x Monitor Audio Radius 180, Audio Pro Allroom Sub.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilspilning af højtalere er ikke indbilning. Især de bløde gummiophæng ændre karakter... mest i starten, men faktisk er der konstant forandring i hele højtalerens levetid (næppe hørbar for den daglige bruger).
Jeg har selv oplevet at en højtalere (Avance) fik så meget ekstra bas efter tilspilning, at de blev for store til mit rum... det gjorde de da jeg prøvelyttede dem i købte dem. Kort fornøjelse  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
peppe Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej vil lige give et lille bidrag . Købte et par Dali 18 for mange år siden og hold op de var sløve den første månede , nogen vil sige resten af livet . Nå spøg til side , efter ca 200 timer burde lyden være faldet på plads , og er det så ikke den lyd du kan lide så må du på den igen .
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utroligt så hurtigt sådan nogle tråde her vokser. Det meste skal spilles til! Jeg er selv meget kritisk overfor at en forstærker eller cd-afspiller skal spilles det, det er over min logik hvordan noget metal kan lede strøm anderledes efter at have ledt nogle timer, men jeg må sige at jeg selv har hørt at der er forskel. En højttaler kan man sagten forestille sig skal motioneres, men ophænget er vel fremstillet for at holde formen, gummiet ændre vel ikke egenskaber af at blive motioneret? Det eneste der skulle kunne gøre at dette logisk var at gummiet ville blive varmt (hvilket det ikke gør) og dermed ændre fleksibilitet, men så ville man jo skulle starte forfra hvor gang man tændte anlægget? Med andre ord, tilspilning
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det næste bliver vel at tos-link kabler skal tilspilles, 1 og 0'erne skal jo varmes op for at have den helt rigtige klang, og kablet skal naturligvis vente rigtigt, vi kan ikke have at tallene kommer baglæns. Elller noget. Jeg tror gerne på højtallere skal spilles til, men kabler, cd-afspillere osv. NO WAY Hvis man vil høre en forskel - ja så kan man.
__________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
Eiberg Branchemedlem

Expert, Fields
Bruger siden: 08 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 225
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
Det næste bliver vel at tos-link kabler skal tilspilles, 1 og 0'erne skal jo varmes op for at have den helt rigtige klang, og kablet skal naturligvis vente rigtigt, vi kan ikke have at tallene kommer baglæns. Elller noget.
Jeg tror gerne på højtallere skal spilles til, men kabler, cd-afspillere osv. NO WAY
Hvis man vil høre en forskel - ja så kan man.
|
|
|
Kabler skal skam også spilles til... Har skam haft venner der har kunne høre forskel fra jeg fik nye kabler og så kom igen 14 dage efter. Der er vist en fysisk forklaring på hvad der sker med metallet når strømmen har løbet den samme retning i nogen tid - men jeg kan den ikke så godt, så vil ikke kaste mig ud i den.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eiberg skrev:
Kabler skal skam også spilles til... Har skam haft venner der har kunne høre forskel fra jeg fik nye kabler og så kom igen 14 dage efter. Der er vist en fysisk forklaring på hvad der sker med metallet når strømmen har løbet den samme retning i nogen tid - men jeg kan den ikke så godt, så vil ikke kaste mig ud i den.
|
|
|
Lyd er vekselstrøm, så den løber ikke i "samme retning", og metallet ændres ikke af de svage strømme der løber i dem.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
øhh, nu ved jeg ikke hvad lyd angår, men strømmen løber da i den samme retning hele tiden. Fra brugsgenstanden ud mod forsyningspunktet.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har hørt flere forklaringer på, hvad der sker under tilspilning. Men et er sikkert - Der sker noget!!!
Som mange allerede har skrevet, så er den mest gængse forståelse, at det er en fysisk til-slidning der sker, ligesom en motor i din bil osv. Og andre mener at det er småmagneterne i lederne der skal nå at vende sig rigtig....
Som jeg ser det, så kan der måske være noget om ideen med mekanisk til-slidning, men det er aligevel nok begrænset? For den tilspilning jeg oftest lægger mærke til, det er i toppen af frekvens spektret, og der foregår nok en begrænset fysisk bevægelse, sammenlignet med bas ihvertfald...
Ideen med små magneterne kan nok relativt let afskrives, da vi her snakker om vekselstrøm, og små magneterne uundgåeligt må vende sig i forhold til sinus spændingen, uanset tilspilning eller ej.
Min filosofi går derimod på, at det er et spørgsmål om at få de forskellige di-elektrik materialer "vækket til live". Altså et spørgsmål om at få materialerne på atomart niveau, fåe en evne til at tilpasse sig magnetfeltet omkring den elektriske leder, hurtigere og hurtigere. Alt efter jo mere selve materialet bliver påvirket at magnetfeltet.
Og hvorfor burde det så være et tegn på tilspilning? Jo, fordi at efter personlig erfaring har tilspilning større betydning jo højere frekvenser vi snakker om. Netop fordi kapaciteten bliver nedsat pga. di-elektrik materialets mindre og mindre evne til at opretholde en spændings kapacitet mod den "flydene modpol" i selve "ledningen", og dens isolering. Og det gælder self. også alle komponenterne i kredsløbet! Derfor bliver det samlede kredsløb filter virknings, øvre grænsefrekvens højere, jo lavere di-elektrik værdien er! Mange har nok også oplevet at netop tilspilning har stor betydning for netop kondensatorer o.lign., som igen understreger filosofien omkring di-elektrik indflydelsen.
Og det løser igen mysteriet omkring eks. kablers tilspilning, da det egentlig drejer sig om en tilspilning af isoleringen, frem for selve lederen! (Har endnu også tilgode at høre tilspilning effekten på en isoleringsfri leder....)
Det var mit bud, men håber nogle vil tilføje noget, for det er jo ikke ligefrem noget stof man kan finde noget om på wikipedia e.lign. Og producenternes egne beskrivelser, har oftere mere tilfælles med voodoo end videnskabelige forklaringer.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke se andre forklaringer end den mekaniske, men ellers bare beviser, for at der sker noget... Og at Q'et ændre sig er jo bevis på at de sker noget som ikke direkte har noget med den fysiske bevægelse at gøre...
|
| Til top |
|
| |
arne rodahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt man ønsker en bevisførelse, om en højttaler ændrer sig efter tilspilning, - hvorfor udfører man så ikke en A/B test ? Man kan f.eks. nøjes med at tilspille den ene højttaler og efterfølgende sammenligne med den ikke tilspillede. ... Husk øret har en dårlig hukommelse ! Jeg kan ikke lade være med at stille spørgsmålet: Er der ikke nogle højttaler, der lyder dårligere efter en tilspilning? Såfremt en bashøjttaler bliver blødere i membranophænget efter tilspilning svarer det til en ændring af Vas, hvilket vil sige at de beregninger og målinger, der ligger til grund for højttalerens konstruktion ikke længere er korrekte ! Ergo alle enheder burde tilspilles og herefter udmåles inden beregning af kabinet og delefilter m.m. - hvis teorien holder ?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Kan ikke se andre forklaringer end den mekaniske, men ellers bare beviser, for at der sker noget... Og at Q'et ændre sig er jo bevis på at de sker noget som ikke direkte har noget med den fysiske bevægelse at gøre...
|
|
|
Ænder Q'en sig, ændrer lyden sig vel også eller tager jeg fejl?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
Ænder Q'en sig, ændrer lyden sig vel også eller tager jeg fejl?
|
|
|
Ja netop! Men jeg er nu mere interesseret i, hvad der er skyld i ændringen... Jer er overbevist at der sker noget, men hvorfor?
|
| Til top |
|
| |
TomH Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 12 Januar 2008 kl. 05:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Karl Heinz skrev:
Boman skrev:
|
Man spiller ikke højttalerne eller andre komponenter til.
Man kan ganske vist "blødgøre" ophængene på højttalerenhederne og derved sænke resonansfrekvensen, men når de er blevet "kolde" igen, er resonansfrekvensen næsten på plads igen.
Der er tilsyneladende ingen der vil erkende, at man spille hjernen til, man vænner sig simpelthen til det nye lydbillede. Det bliver den nye standard.
Al højttalerlyd en indbildning. Vi hører lyd fra to eller flere højttalere, og inde i vores hjerne opstår den dejligste musik.
Det vi "hører" er en blanding af den lyd som når ørerne, og den signalbehandling hjernen udfører.
Tilspilning er en omprogrammering af hjernens signalbehandling.
|
|
|
Spændende måde at anskue tingene på.
Hvordan forklarer du så at folk der lige har købt deres anlæg, sætter det igang med noget musik når de tager på arbejde og når de kommer hjem oplever de en forandring? Kræver omprogrammeringen af hjernens signalbehandling ikke at man er tilstede vil tilspilningen?
Det skal i øvrigt siges at jeg ikke er for/imod tilspilning, men synes at diskussionen er interessant. 
|
|
|
Har du/I aldrig oplevet, at musikken lyder bedre sent om aftenen end fx. om formiddagen?
Vi er desværre kun mennesker, med tilhørende fejl og mangler, og vores musikopfattelse/signalbehandling afhænger af vore humør og stemningen omkring en.
|
|
|
Jow det har jeg  Jeg ved ikke om det er pga. af stemningen eller hvad det er som gør det, en jeg kender mener at det fordi om aftenen /natten når de fleste frabrikker og butikker er lukket ned, så er der mere strøm igennem ifølge ham, hvilket påvirker lyden.
|
| Til top |
|
| |
arne rodahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 12 Januar 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal en højttaler tilspilles ? Spørgsmåles kan vel deles i yderliger to spørgsmål: 1) Er det psykoakustisk betinget, at en højttaler skal tilspilles ? 2) Er der videnskabelig dokumention for, hvorvidt en højttaler ændrer gengiverkvalitet efter tilspilning ?
Til det første spørgsmål vil jeg sige, at det må være en subjektiv opfattelse. Men noget om snakken er der vel, prøv at læse indsigtsartikler: "Lytning - få nye oplevelser" skrevet af Bruno Barcelli.
Til det andet spørgsmål skal der nok noget mere videnskabelig dokumention til for at få lidt mere klarhed over emnet. F.eks. må der anvendes en form for standardprocedure for tilspilningen : Signalets art (hvid støj) signalets syrke og varighed. Der må benyttes to sæt højttalere, således at der muligheder for en sammenligning og vurdering før og efter tilspilningen. Måling må nødvendigvis medtages i vurderingen (det er vel det mest konkrete).
|
| Til top |
|
| |