Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør til hjemmebiografen
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør til hjemmebiografen
Emne Emne: Danmarks ringeste biograf? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er netop kommet hjem fra en biograf tur. Ja det vil sige, jeg skred inden filmen var gået igang. Fik dog billetpengene igen. Biografen jeg snakker om er Grand teatret i Randers. Magen til l**te "biograf" skal man da lede længe efter. Lærredet var ca. 1,5 meter bredt. Jeg troede det var en joke da jeg klemte mig ned i de små små sæder. Jeg måtte læne mig frem, for at kunne være i sædet.

her følger lige et billede, så I kan se "lærredet".

http://img217.imageshack.us/my.php?image=billede0070pv0.jpg

Hende I kan se på billedet, sad næsten på forreste række, så man får en fin fornemmelsen af størrelsen. Det er altså ikke sådan at lærredet er langt fra hende.

Billetten kostede 95,- kr. Jeg er virkelig forarget, og føler simpelthen at det er svineri, at tage næsten 100 kr, når salen er som den er. Der var ca. 6 sæder i bredden

Ikke så meget debat, men mere bare lidt sur galde da jeg havde regnet med en fed aften i biograffen. Nu har jeg lejet en film som jeg skal se på mit 28" prosonic billedrørs tv istedet. Det siger vel noget om kvaliteten af biografen.

Andre der har oplevet noget lignende?
Til top Vis Keler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Keler

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Tror jeg skal tage 100,- for 86" og lidt vega bulder her hjemme så 

Ligner godt nok en skod biffe

Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hehe akkurat det samme jeg tænkte - Ikke meget ved at gå i bio når lyd og billedoplevelsen er bedre hjemme i stuen 

-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Kørte lyden også analog?

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hehe

Jeg tror også jeg vil åbne en biograf. Det er tilsyneladende tilstrækkeligt med en helt almindelig 32" tommer fladskærm. Filmene kan jeg bare leje på den lokale tankstation.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Åbningstider?? Hvilke film går pt?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Tror det er typisk for ældre biografer...

Men nu har vi jo vænnet os til at få en noget større oplevelser, når vi går i biografet, men hvis den pågældene biograf er fra tiden hvor 21" tv var standarden hjemme, så var den nok mere retfærdiggjort....

Har oplevet noget lignende i Palads i Århus, hvor det havde opdelt den store sal, til 2 små, så man sad skævt i forhold til lærredet, og igen 32" eller deromkring... :-P Men tror sku den er nedlagt nu, og kunne da ikke forestile mig de havde nogle kunder, nu hvor vi har Cinecity og Cinemaxx i byen...?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

nt - Jeps det er analog lyd 

Michael - Skulle ha set american gangster. Mærkeligt de ikke smækkede den ind i den "store" sal som de har...

Micma - I to af deres sale er sædderne også skævt placeret så man sidder skævt for lærredet.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Det var nemmere at acceptere hvis billeten til den bif' kostede en 20'er, så måtte der såmænd være sædpletter på sæderne og lugte af mølkugler. ( sidstnævnte gjorde der førhen i nogle biografer ).

Udfra dit udsagn giver jeg den bio der 1 klovnemaske  + 1 stjerne  ( stjernen fordi du fik dine penge igen ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Så skulle i prøve at komme i biffen i Sønderborg!!!

For det første er det ikke alle film (selv ret store film) der vises. Fx "Beowulf" eller "Bourne Ultimatum". Måtte køre til Kolding og Åbenrå for at se dem i stedet.

For det andet er udformningen af Sal 1 (hovedsalen ud af 2) så ondsvag som den overhovedet kan være. Sidder man på de bagerste rækker sidder man i en slags "lomme", som ødelægger biofornemmelsen fuldstændig. Rummet består af en stor rektangel og bagerst er en lille rektangel, hvor jeg aldrig sætter mig længere: http://www.kosmorama-soenderborg.dk/

For det tredje er lyden (i mine ører) ikke altid rar at høre på. Diskanten kan simpelthen nogle gange skærer i ørerne, og bas-drønet mangler ofte i ekplotions-øjeblikke.

For det fjerde, har billedet en OK størrelse, men det er trukket meget langt tilbage fra seerne. Jeg plejer at sidde i 3. række, fordi her kan jeg have hele lærredet i et synsfelt. I andre biografer sætter jeg mig normalt omkring midten for at billedet ikke skal være uoverskueligt. 

Og sidst men ikke mindst: Sidder der en foran mig, som er større end jeg........... .

Dief 

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Det var nemmere at acceptere hvis billeten til den bif' kostede en 20'er, så måtte der såmænd være sædpletter på sæderne og lugte af mølkugler. ( sidstnævnte gjorde der førhen i nogle biografer ).

Udfra dit udsagn giver jeg den bio der 1 klovnemaske  + 1 stjerne  ( stjernen fordi du fik dine penge igen ).

Hehe, ja det var faktisk ret god service at mig og min makker i det mindste kunne få vores penge igen. Tror godt ham der sad ved skranken kunne fornemme jeg var pænt sur

Men nu ved jeg da hvad man skal slå sig på her i Randers, hvis man vil tjene penge. Lave en ny biograf.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg et lærred der er 280cm bredt i min hjemmebio, og jeg kan se på det foto at deres lærred er en hel del bredere end de 1½m du nævner.

Du har valgt en film der ikke er i 2.35:1 format, og de må derfor have sorte gardiner i siderne, for at vise det mindre billede.

I din hjemmebio er det til gengæld det store cinemascope-format, der bliver det mindre billede, da dit billede svinder i højden i hjemmebioen, med sorte striber over og under billedet.

Med mindre du naturligvis har en anamorf linse til din projektor, men det har du nok ikke.

EDIT: De mangler bidet i biografens toilet, og kan ikke bevise at deres popcorn er lavet i en frisk jomfruolivenolie.
Til gengæld respekteres reglen om at mobiltelefoner skal være slukket, kun sjældent i hjemmebiografen.

I biografen får du det største billede i 2.35:1 format, og i hjemmebioen ved 1.77:1 format.
Foretrækker du dit hjemmebioformat, skal du naturligvis holde dig til hjemmebiografen.

Vil du se filmene i deres tiltænkte format, kan du se The Lair of the White Worm i pan & scan format, på VHS.
VHS var nemlig dens tiltænkte format, selvom den blev indspillet i 1.85:1 format.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Det er træls når man forventer ét og får noget andet.

Jeg var i Grand teatret i Randers i sommerferien og så Transformers med hele familien. Det må have været i den store sal, for lærredet var stort og lyden super.

Bagefter talte vi - der ikke kendte Grand teatret i forevejen, når vi en sjælden gang går i biografen er det i den mere 'glatte', tekniske bedre lokale THX-bio - om at biografen i Randers var enormt hyggelig, sådan lidt a la "Mine nætter i paradis"-gammeldagsbiografagtig. De var en dejlig familiebiotur.

Med biobookings overblik over biografer og deres sale og udstyr (som her Grand teatret i Randers) kan man hjemmefra sikre sig at den sal, man skal se filmen i lever op til ens forventninger. Måske kunne det have været fint hvis billetprisen var gradueret efter kvaliteten af salen og dens udstyr.

Peter Q

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Og sidst men ikke mindst: Sidder der en foran mig, som er større end jeg........... .

Sker også altid for mig og jeg er 1.96 cm.  Det er en ond verden vi lever i.

Spencer skrev:
EDIT: De mangler bidet i biografens toilet, og kan ikke bevise at deres popcorn er lavet i en frisk jomfruolivenolie.

Det du nævner der burde efterhånden være standard.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Nu har jeg et lærred der er 280cm bredt i min hjemmebio, og jeg kan se på det foto at deres lærred er en hel del bredere end de 1½m du nævner.

Du har valgt en film der ikke er i 2.35:1 format, og de må derfor have sorte gardiner i siderne, for at vise det mindre billede.

I din hjemmebio er det til gengæld det store cinemascope-format, der bliver det mindre billede, da dit billede svinder i højden i hjemmebioen, med sorte striber over og under billedet.

Med mindre du naturligvis har en anamorf linse til din projektor, men det har du nok ikke.

Til gengæld respekteres reglen om at mobiltelefoner skal være slukket, kun sjældent i hjemmebiografen.

I biografen får du det største billede i 2.35:1 format, og i hjemmebioen ved 1.77:1 format.
Foretrækker du dit hjemmebioformat, skal du naturligvis holde dig til hjemmebiografen.

Vil du se filmene i deres tiltænkte format, kan du se The Lair of the White Worm i pan & scan format, på VHS.
VHS var nemlig dens tiltænkte format, selvom den blev indspillet i 1.85:1 format.

De 1,5 meter lærred var også bare en joke. Overdrivelse fremmer forståelsen Men stort var det ikke..

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Den lokale biograf i den by jeg bor i, blev kåret til landets bedste biograf for mange år siden, og er THX-godkendt.

Ikke desto mindre fik en oplevelse med dårlig fokusering af billedet, og en afbrændt diskant i centerkanalen, vendt mig fra at besøge den.

Jeg har ikke set en film derinde i flere år.

Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Det er træls når man forventer ét og får noget andet.

Jeg var i Grand teatret i Randers i sommerferien og så Transformers med hele familien. Det må have været i den store sal, for lærredet var stort og lyden super.

Bagefter talte vi - der ikke kendte Grand teatret i forevejen, når vi en sjælden gang går i biografen er det i den mere 'glatte', tekniske bedre lokale THX-bio - om at biografen i Randers var enormt hyggelig, sådan lidt a la "Mine nætter i paradis"-gammeldagsbiografagtig. De var en dejlig familiebiotur.

Med biobookings overblik over biografer og deres sale og udstyr (som her Grand teatret i Randers) kan man hjemmefra sikre sig at den sal, man skal se filmen i lever op til ens forventninger. Måske kunne det have været fint hvis billetprisen var gradueret efter kvaliteten af salen og dens udstyr.

Peter Q

Deres store sal er ganske OK ja - Den fejler ikke noget og biografen er da også meget hyggelig, men det kan også godt blive for småt. Så skulle man istedet, som du siger, reducere prisen en del i de mindre sale.

K. Rasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Keler skrev:
Andre der har oplevet noget lignende?

Ja, det har jeg!

Var igår (11/1-08) en tur i Slagelses nyere biograf, vel max 1½ år gammel, og forventede en førnøjelig aften og et glædeligt gensyn med mine favorit-monstre, Alien og Predator i AVP2, men det skulle senere vise sig af forventningens glæde skulle vendes til en grim, grim skuffelse!

Ikke alene er biografen yderst utiltalende i sit udtryk, absolut ingen charme eller varme, men blot en stor betonklods med 5 mere eller mindre mindst lidt så kedelige biosale. Bevares sæderne er da røde, ok at sidde i og benplads er en fryd, men så er den heller længere, for der er ikke mere!

Nå, vel på plads på række 9 og sæder i rent sweetspot, gjorde jeg mig klar til et brag af en splat-action-overdreven sci-fi film på et 66 kvadratmeter store lærred og lovning om lyd reproduceret i DD Ex.

Først igennem de obligatoriske reklame- og forfilm, som jeg i øvrigt gerne så mig fri for, men det er en anden sag. Lagde nu ikke så meget mærke til hverken billede eller lyd, da det som ofte ser og lyder som en brækket arm.

7 reklamefilm og 4 forfilm senere går tæppet op, og lyden hæves med X-antal db, til et niveau hvor det er tydelig at PA-grejet ikke rigtigt synes det er sjovt at være legekammerater.

Bassen er bulderbas af værste skuffe, uden nogen form for kontrol eller slagkraft og så altoverskyggende og dominerende at det ganske enkelt blev mere end bare ulideligt!

Dialog fungerede rimeligt, eller det vil sige, at man kunne høre hvad der blev formidlet på sporet, men at påstå at centerinstallationen var i stand til at leverer levende og engagerende lyd er en by i Rusland!

Gengivelse af L/R spor opfattede jeg bedst sammelignet med en gengivelse i mono, og var flere niveauer under både center og LFE-sporet, så ingen udpræget stereofornemmelse her.
Kanalseperation var også her en by i Rusland, ligesom surround stortset udeblev.

På billedesiden blev det på ingen måde bedre! Aldrig har jeg set så ringe en billedkvalitet, end ikke på min første lcd-projektor, anskaffet for 10 år siden! Faktisk vil jeg påstå, at det ville være umådeligt svært at genskabe lign. ringe billede!

Kontrast og sortniveau var så ringe, at det var komplet umuligt at se hvad der egentlig forgik på lærredet, og var scenerne blot med en smule mørke nuancer, smeltede billedet sammen til en total sort-grå plørre!
Farvebalance og ægtehed kan sammenlignes med visning af et PAL signal på en ren NTSC skærm, eller som nogen sikkert har prøvet, at vise et RGB signal og over forkert signaloutput.
Man tror det er løgn, men for at sætte det lidt i perspektiv, så var et grønt træ ikke grønt, men blev gengivet i en grålig og dominerende blågrøn nuance.
Ansigter havde ikke hudfarve, men var overeksponerede, og fik skuespillerne til at ligne spørgelser.

Oven i hatten var billedet uskarpt, og leverede den mest ubehageligt "flikkereffekt" ved panoreringer jeg længe har set! Det kan næsten ikke blive mere uacceptabelt!

- og for 85 kr. pr. snude (+75 kr. til colaen og søde sager) føler jeg mig mere end bare snydt!

Havde denne biograf været at den ældre type, der drives at lokale frivillige med begrænset budget, havde jeg måske været mere overbærende, men det er den ikke.

Det er min opfattelse, at biograferne i dag ikke har råd til at ligge på den lade side, særligt når vi som forbrugere kan få hjemmebiografer til få penge, der kan banke f.eks. ovenstående til plukfisk på både lyd- og billedside.

Synd og skam, for det kan være en fed oplevelse at tage i biffen, men jeg har desværre oplevet flere dårlige biografer end gode, hvilket helt naturligt fratager mig lysten til at støtte deres foretagende.

Mine afsluttende konklusion er at Panorama i Slagelse bør være blandt de biografer man IKKE støtter med sine sparepenge - lej en DVD, eller endnu bedre en Blu-Ray hos Blockbuster, og glæd dig over de penge du sparede og en oplevelse der er klasser bedre end det denne biograf kan præsterer!

Minus  herfra!

Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Sal c i metropol biografen i Aalborg er sgu heller ikke hvad de fleste ville beskrive som en biograf.
At give 75 kroner for at komme ind i en FYLDT biografsal med 24 mennesker (6 rækker med 4 siddepladser) og kigge på et lærred på 1,6 m x 3,6 m (5,8 m2), er ikke den helt store oplevelse. specielt på grund af den dårlige lyd, og at man hvert 10. minut kan høre et tog rumle forbi nedenunder salen, hvis bygning faktisk er bygget henover jernbane sporet.

Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Den ser noget ringe ud.

Den lille sal i min lokale biograf i Grenaa er også skuffende. Den er ikke så gammel; vel omkring 10 år.

I juni var jeg inde og se Pirates of the Carribean 3.

Omtrent 45 min. inde i filmen (hvor Jack Sparrow ses i Davy Jones' kiste), lagde jeg på mærke til, at billedet var delt op i 4 lige store felter af 3 vertikale linier. Ved hver skillelinie var der en mørk streg, og der var en markant forskel i billedet mellem felt 1 & 2 set fra højre. Dette kunne f. eks. ses, ved at billedet i feltet helt til højre var en del mørkere end feltet lige til venstre for. Det blev først rigtigt tydeligt her pga. af de meget lyse billeder (hvidt sand, lys himmel). Det undrede og irriterede mig temmelig meget, da jeg syntes det var for dårligt, og da jeg nu en gang havde fået øje på det, kunne jeg se det næsten hele tiden; også ved det mørkere scener. Inden reklamer og film blev tændt, kunne jeg ikke se noget på lærredet, men jeg havde nok heller ikke studeret det nøje.

Da der var pause forhørte jeg mig i kiosken om hvem man kunne tale med om dette. Pigen henviste mig til den unge mand der havde revet billetterne over. Jeg spurgte ham, hvorfor billedet var så dårligt, hvilket fik ham til at svare (noget brysk), at billedet ikke fejlede noget!
Det mente jeg bestemt det gjorde, og forklarede ham problemet med de 3 vertikale linier, der delte lærredet i 4 lige store dele, og om forskellen mellem de 2 felter til højre. Han sagde herefter, at lærredet var sammensat af 4 dele, hvilket fik mig til at sige, at det så ud som om de 2 førnævnte felter var af forskelligt lærred; eller i det mindste lærred med forskellig gain. Han sagde at sådan var det altså, og at et nyt lærred kostede 100.000 kr. Det var jeg egentlig ligeglad med, og samtalen sluttede her.

Jeg kan forstå at det er normal procedure at svejse/limme lærredet sammen (det var noget større end det lærred i trådens først post), men det må bestemt kunne gøres bedre.

Et par måneder senere var jeg inde og se The Simpsons Movie i den store sal. Her er billedet meget større, og jeg lagde ikke mærke til om det var svejset sammen. Til gengæld var billedkvaliteten så ringe (nok pga. en dårlig kopi), at farverne schancerede voldsomt, og billedet var så fyldt af skrammer og ridser at jeg ikke kunne lade være med at tænke på video'en til Green Day's Boulevard of Broken Dreams.

http://youtube.com/watch?v=bxfpMGLMZ7Y

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum