Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør til hjemmebiografen
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør til hjemmebiografen
Emne Emne: Danmarks bedste biograf (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Maxt3r skrev:
Ja kolding bif er flot, men de har ingen bas !!!

Men lyden er alligevel god. I hvert fald sammenlignet med Sønderborg bio.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Biocity Herning er jeg faktisk ret glad for.

Men nu hvor jeg er flyttet til Århus, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor jeg så skal søge hen for at få en god filmoplevelse? Er det Cinemaxx, der rykker herovre?

Jeg er mest til Biocity. Synes den er hyggeligere - og har haft mange gode oplevelser der. Cinemaxx har jeg besøgt et par gange. Sagde mig ikke så meget.

/Jonathan

Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Den bedste bio er efter min mening - Empire Bio på Nørrebro:

http://www.empirebio.dk/

De plejer at have et godt program. Der er RIGELIGT med plads på stolene (jeg nærmer mig 2 m.). Og det allervigtigste - et godt publikum! Der er ikke mange Betina og Brian typer. De holder sig heldigvis til Cinemax og Palads, der er den absolut værste bio.

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

butkus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

CinemaxX:

Er godt tilfreds med CinemaxX i København... Det er lækkert at ALLE salene har en stor skærm, og at man ikke bliver generet hvis vedkommende foran er mere end 1.80 cm høj...

Palads:

Palads er efter min mening en skandale.. at man kan tage 80kr for en biografbillet udover sal 1, er tyveri... Kan IKKE anbefales..

Imperial:

Imperial er en glimrende biograf, hvis man vel og mærke får nogle ordentlige pladser.. Synes skærmen er alt for lille i forhold til siddepladser.. Men kvaliteten af billedet og lyden er fremragende.. Skal ind til Rambo marathon natten mellem d. 9-10 februar.. Det bliver fantastisk..

Til top Vis butkus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af butkus

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg synes klart Cinemaxx´s i Århus er den hyggeligste at være i - men kvalitetsmæssigt er de meget lige, Biocity vs Cinemaxx. Derimod er Grnad Teatret, 2 sal i Randers den absolutte ringeste bif jeg nogensinde har været i. Det rum passer overhovedet til en bif. Rummet er ligesom en lang pølse, ingen bund, kun når døren smækker.  Billedet er al for lille til plads bagerst...
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:

De plejer at have et godt program. Der er RIGELIGT med plads på stolene (jeg nærmer mig 2 m.). Og det allervigtigste - et godt publikum! Der er ikke mange Betina og Brian typer. De holder sig heldigvis til Cinemax og Palads, der er den absolut værste bio.

Helt enig; og glem ikke.! de har sofaèr på bagerste række og byens bedste udvalg af bajer

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
sd2100 skrev:

Helt enig; og glem ikke.! de har sofaèr på bagerste række og byens bedste udvalg af bajer

Kysserækken - den havde jeg helt glemt. Endnu et godt argument for Empire. Især hvis man er i de "indledende faser" af kæresteriet .

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

Peter Breum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Kan klart anbefale sal 2 i biocity Aalborg. Her er der god balance mellem proportionerne i selve salen, akustik, lærredsstørrelse og tillige et meget flot og skarpt billede. 
Til top Vis Peter Breum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Breum

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Imperial er også helt klar min favorit.

Jeg kan ikke huske min favoritplads, men får jeg ikke den, gider jeg ikke at gå i biffen

Imperial vinder på grund af en lækker sal med gode stole. Der er god plads til folk med brede skuldre. Der er et godt lærred og god lyd samt ikke mindst et godt publikum.

Cinemaxx på Fisketorvet er da også en meget lækker Bio, men jeg kan simpelt hen blive så tosset på nogle af de biografgængere, der kommer der. Der er en gruppe af mennesker, der absolut er ligeglad med andre biografgæmgere. De sidder og snakker under filmen samt kommenterer denne, og beder man dem lukke i, bliver man nærmest lovet tæv. Dette har jeg aldrig oplevet i Imperial.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Synes Klovborg er lidt overvurderet selvom den klart er god. Den er bare for lille til at give hele den biografoplevelse man forventer.

bpep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

nu er der godt nok skrevet bio city aalborg.

sal 1 er helt kanon har dog kun været heldig en gang at få pladser i sweet spot men en kanon oplevelse. kæmpe lærrede og god lyd.

men nu har jeg set en 5 - 6 film i de mindre sale og været heldig at få sweet spot alle gangene og de er heller ikke til at kimse af faktisk ret gode både på lyd siden og billede. benplads er der rigligt af.

7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma

Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
Til top Vis bpep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bpep

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:
CPH-R skrev:
sd2100 skrev:

Kysserækken - den havde jeg helt glemt. Endnu et godt argument for Empire. Især hvis man er i de "indledende faser" af kæresteriet .

JA..! indledende..de skal ikke tro det vane Men nu var jeg inde i Lørdags og se Arn "i guder gab for en omgang" og faldt faktisk i søvn på sofaèn

bpep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

må stadig sige biocity aalborg så national treasure 2 i fredags i sal på række 7 sæde 1 og 2 " fruen var med. sweet spot er række 8 sæde 1 og 2 men de var taget.

der var ikke noget at komme efter kanon billede - lyd.

7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma

Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
Til top Vis bpep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bpep

McNiklas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Den bedste biograf jeg har set og høret er Kino Ro's torv i roskilde
Til top Vis McNiklas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McNiklas

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Sal 1 - Cinecity århus.

Selvom den er ved at være gammel, 10år eller deromkring, så er der virkelig skudt nogle formuer i den i tidens morgen og de har fuldt udbygget digital fremvisning nu. Foretrækker den klart over Cinemaxx, som dog har nogle bedre sæder...

Helt enig . Lyd og billede er i topklasse, dog er Imperials billede en anelse bedre men føj da for en lille skærm de har . Imperials lyd er heller ikke den bedste, mangler fasthed i bassen når den ellers er der og så har Imperial én stor mangel: Lad være med at gå derind hvis termometeret har rundet de 20° udenfor så er det hylende varmt derinde   

KongKent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Sal 1 i BioCity Aalborg er imponerende. Jeg har selv været i de store sale i såvel København (Imperial, Palads m.fl.), Herning, Esbjerg osv., men Sal 1 i Aalborg er virkelig god. Ikke mindst fordi den har en tilpas størrelse i forhold til lyden, hvor Imperials eneste anke netop er, at den er så stor, hvorfor lyden ikke altid er optimal (alt efter hvor man sidder, altså).

Heldigvis bor jeg i dag kun 20 minutter fra Sal 1 i Aalborg. Sådan har det ikke altid været, så jeg udnytter det på det groveste p.t.
Til top Vis KongKent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KongKent

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Så længe parametrene udelukkende er billede og lyd, stemmer jeg på Imperial, række 17, sæde 1 og 2

Hvis programmet og stemningen er det væsentligste i vurderingen, er Grand Teatret det rigtige sted.

Når der skal kysses er Husets Biograf et godt sted. Nogle af filmene er så smalle, at man kan risikere at have "salen" næsten for sig selv.....

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun været et par gange i Imperial, men i mine øjne vinder den primært på stemningen blandt publikum, på dét punkt er den klart nummer et. Rent teknisk synes jeg derimod den lider lidt under at salen ikke er designet til at være biograf. Lærredet er for lille i forhold til afstanden til publikum (ja, jeg ved godt det er et røvstort lærred, men salen er smal, så der er ekstremt langt ned til de bagerste sæder). Det betyder at man skal sætte sig langt fremme i salen for at få tilpas stort billede, og det koster så lidt på lyden, derfor bliver det lidt et trade-off. Derudover synes jeg lidt at idéen med curved screen, som jeg i forvejen ikke er fan af, falder til jorden hvis man ikke sidder langt fremme - men curved screen er en smagssag.

Biocity og Cinemaxx i Århus synes jeg har ganske høj kvalitet begge to, men begge steder har jeg desværre oplevet manglende engagement fra operatørerne, eksempelvis at filmen ikke var justeret så den ramte lærredet rigtigt, og det blev først rettet da jeg klagede. De gange jeg har oplevet problemer har det dog været i de små sale.

Megascope i Horsens har en ok sal 1, uden at det er prangende. Det er som en ny sal nu engang skal være, til gengæld har de Level 7 forestillinger engang imellem så man rent faktisk kan høre hvad der sker... Stor ros for trods alt at udvise en vis form for respekt overfor filmskaberne, selv om forestillingerne er der lidt for sjældent (til gengæld er de tilsyneladende godt fyldt op når de er der, så måske bliver konceptet udviddet lidt i fremtiden...)

Klovborg Kino er en hyggelig bio, men rent teknisk er den lidt som Megascope, alt er i orden men ikke noget ud over det sædvanlige. Jeg kommer der mest af princip, for at støtte op om det entusiastiske arbejde for at bevare en kvalitetsbio i et lokalsamfund.

Jeg vælger ikke så meget biograf efter kvaliteten af salen, det er en arbejdsskade - jeg kommer ikke for at blive imponeret af billede og lyd, for det bliver jeg ganske enkelt ikke alligevel. Derfor er det mere et spørgsmål om stemning og evt. kreative tiltag som f.eks. Premiere Surprise i Cinemaxx der kan trække mig til.

De bedste biografer jeg har været i, er ubetinget ArcLight bio'erne i Hollywood. I dén sammenligning blegner enhver dansk bio. Hvis man som bio-entusiast nogensinde kommer forbi LA, så skal man naturligvis aflægge de historiske biografer et besøg, men man skal absolut ikke snyde sig selv for et besøg i ArcLight. Min eneste anke er igen Curved Screens...

Canonbamse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2009
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Det synes at gælde her som alle mulige andre steder på internettet, at mennesker, der ikke véd helt nok om det, de udbreder sig om, kan gøre større skade end gavn, uanset de frommeste intensioner.

Således AV Prescision, som vurderer biografer i denne tråd. -Givetvis med en masse forstand på hjemmebiografer og deres teknik, men åbenbart ikke helt færdig med at læse på lektien om det store forbillede.  Imperial Bio ER designet og bygget som biograf efter alle kunstens regler - efter gældende koncepter i 1961.  I forhold til salens størrelse var Imperials billede også den gang lige i underkanten, men dog stadig et flot syn, selv fra pladser bagi salen. Husker du salen som værende smal, synes jeg, du skulle trisse derind igen engang og tjekke.   Fælles for datidens "Tre store" biografer, Imperial, Kinopalæet og Tre Falke var, at lærrederne var så store, at de forreste 10-12 rækker var direkte ubehagelige at sidde på.  For at leve op til det hysteri, der hersker blandt nutidens unge publikumm som hellere vil have et stort end et skarpt billede, har Imperial da også bygget om flere gange for at efterleve Mr Lucas' THX-regler om et bestemt synsfelt, der skal være dækket, set fra nærmere udstukne pladser, hvilket har kostet ca 300 pladser i Imperial, som dermed blev THX-godkendt - sikkert meget tæt på normernes minimum for billedstørrelse, -men den holder ! Var man til Imperials flotte 70mm-festival i foråret, oplevede man til fulde, hvad "rigtig biograf" er for noget - også selvom DTS-lydens bagkanal stod for svagt til de to forestillinger, jeg overværede i år, "Hello, Dolly", og "Patton", som begge fik gåsehuden frem hos en gammel filmmand, som har kørt netop disse to film masser af gange, siden de var nye. Eneste anke, jeg havde i den forbindelse var, at man i det hellige, såkaldte fremskridts navn, af hensyn til kommende, digitale 3D-film, har skiftet lærredet ud med et sølvlærred, som totalt ødelægger lysfordelingen ved visning af "rigtig" film. Kun de midterste ti ud af de mere end fyrre pladser på hver række oplever det optimale lysudbytte.  Siden Tre Falke Bios lukning har Imperial været danske biografers flagskib, og det tror jeg på, den bliver ved med at være mange år endnu.

Buet lærred - en smagssag. Ja og nej.  Såvel 35mm CinemaScope som 70mm Todd-AO, som var de fremherskende filmformater, da Imperial blev bygget er optaget til buet lærred. Scope til en svag bue, Todd-AO til en bue så dyb, at synsfeltet var ikke  mindre end 146 grader. Tre Falke var - som Nordeuropas første biograf af slagsen - specialbygget til Todd-AO, med alle krav og specifikationer nøje efterlevet - og Imperial meget tæt på.  Som et kuriosum vil jeg runde afd med at nævne, at den fornemme billedgengivelse, vi oplevede "Dolly" og "Patton" her i 2009 skyldtes de to oprindelige 70mm fremvisere (Philips DP70), som blev installeret til Imperials åbning i 1961, og som stadig kører, som var de nye !  Vis mig den digitalprojektor, der stadig leverer varen, når den runder 48 år....

Og så funderer jeg stedse over, hvordan fagbevægelse og arbejdstilsyn ville reagere, hvis de på en arbejdsplads målte et lydtryk, svarende til dét en biograf udsætter publikum for, hvis man kører "Stilling 7" på et Dolby Anlæg. Den idé er med garanti fostret af mennesker, hvis hørelse i forvejen er skadet af for mange rockkoncerter ;-)

Bedste hilsener

Per  (Grumphy old man)

Til top Vis Canonbamse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Canonbamse

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum